در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | حسن معینی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:20:33
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
زنان آوینیون
از
نگاه
آزاده قرشی
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هوالجمیل
یادداشت یک معلم برای نمایش زنان آوینیون
برآیند بریکولاژ آیین و درام ناشی از فرآیند بازآفرینی یی آنامورفیک

نمایش زنان آوینیون بازتعریفی ست بر ـ زمانی و البته با بازآفرینی ماهیت و مفهوم ساخت و پاخت اثری نمایشی در دو ساحت شماتیک و تماتیک با حضور تماشاکن ش. محصولی که مهدوف به بازنمود تکمله یی ست از ترکیب Interactive و آیین . زمان در این اثر دراماتیزه شده و هوشمندانه سرکی می کشد بین زمان فیزیکی، زمانی نمایشی، زمان ترتیبی و زمان روانی. ناگهان سکوت کارکردی دراماتیک یافته و ایرانیزه شده ی ممزوج با آیینِ اثر سِتُرگ مکبث در هیبت و قامتی بریکولاژگونه، چه در قالب سوبژکتیو و چه ابژکتیو نمایان می شود.
موسیقی اثر نه تنها کارکردهای indexive مکانی و زمانی و آیینی که تواما آمیزه یی ست از زینت بخشی ملودیک و البته افکتیو که تطبیق پر تعدد و تنوع و تفاوت تصاویر را چون تدوینی کنترپوآن و در رابطه یی دیالکتیک بر ـ هم گذاری می کند. نور و هندسه ی جملگی نظام های معنا رسانی دیداری، در بطن متن اثر ... دیدن ادامه ›› پنهان شده و البته دمادم و مدام مبادی سواد بصری مخاطب را در Form همسو با Concept کرده و چنین و اینچنین بر ایجاد ترکیب های چند سطحی معنی برای نیل به مفهوم تکثر گرایی اهتمام دارند.
بازیگران امّا، معمای درام را تصویر و تقویت افزون تر ز پیش و بیش کرده و البته با تمامی بیان دیداری و البته بدنی بیانگر ، نه تنها شخصیت ها را بازآفرینی با کنش دراماتیک که تثبیت در تبیین و تصویر نموده و نقطه کم یا زیاد نمی گذارند. جلوه گری بازیگران این نمایش همچون رویه ی آیینی اش نه در خودنمایی که برای نیل به مقصود منظور کلی اثر است در این راه خود نیز چون سی مرغ هر کدام سیمرغ می شوند که اثر را بی هیچ کدام شان امکان تصور نیست. جنونِ مجنون از هنر لِویاتان گونه ی شخصیت کارگردان، رِندی ناشی از آیین هنرهای نمایشی شرق در شخصیت های بقایی و جوشقانی که همچون تراژدی مدرن شخصیت هایی خاکستری و نه شر مطلق را عرضه می کند، شگفت انگیزی شخصیت یاسی در ریتم سازی و هم زمان مکمل و فرعی بودن و البته غیر قابل حذف شدن .... تنها بخشی و بسی بسیار کوچک از تعریف شخصیت های نمایش ست که گزاره یی از شوپنهاور را عینیت بخشیده ست : « جهان چونان اراده و تصور ».بی گمان و بی امان بازیگران ، قوانین فیزیکی و زیستی انسانی را تعمیر کرده و تغییر داده اند و اراده و تصورشان را توصیفی تبیینی برای مخاطب ساخته اند. بدن، بیان و روانی که گویی بیش از یک آدم ظرفیت و همیت دارد و جهان های دست نیافتنی اراده و تصور را بازآفرینی می کند.
درام چنان دمادم و مدام از ساحت های انسانی ـ همچون مفهوم آیین و البته هنرهای نمایشی ـ اثرپذیری دارد که مخاطب گونه گونی را جذب و جلب خواهد کرد و از بچه ـ شوخی ها تا عمق روابط انسانی را عرضه می کند.
نمایش با این شیوه و رویه ی multi functions بودن ش، مهندسی خودآگاه مخاطب را مبتنی بر التذاذ حواس مخاطب و راهبری ناخودآگاه ش را با متاثر کردن ش از اثر نشانه رفته و البته که علت غایی یی چنین ، از پس آن رخ داده ست.
تعریف صرف در اثر با رویه بازنمایی به توصیف و تفسیر و تاویل منتج و منجر شده و اینچنین بازآفرینی آنامورفیک گونه یی در ریختار ، حتی با بازی مرد به جای زن و زن به جای مرد ، رخ داده است. تکیه و وفاداری به سنت نمایشی شرق ـ و بالاخص ایران ـ که قوت تئاتریکال گرفته و چند بعدی سازی درونمایگی و برونمایگی را سبب ساز شده ست.
مجموعه یی از گزاره های همیشه دلخواستنی در هنرهای نمایشی، اعم از پاس ـ داشت اخلاق انسانی و کرامت، عشق ، نیل به رشد و جاه طلبی ، کشف هنری و خلق دگر باره و ... در اثر چنان گنجانده شده ست که بی شک و بی گمان فرموده حضرت مولانا : « سخن خاص ، نهان در سخن عام بگو » را عینیت بخشیده ست.
این فرآیند بازآفرینی آنامورفیک، برآیندش بریکولاژ آیین و درامی را ناشی شده ست که نه تنها سرگرمی سازی که گزاره هایی در یک تنه و در چند سطح عرضه در عرصه ش می کند که از هر کدام می توان نمایشی ساخت.
جاه طلبی چنین و اینچنین نویسنده و کارگردان و گروه نمایشی را باید پاس و سپاس داشت . یک نه، هزار و البته بی شمار.
بنده ی خدا . مسعود ملکوتی نیا
چه چیزی اجرا نیست
سلام محض اطلاع رفقای نازنین
و مخاطبان
دوستان ما راس شش به دلیل محدودیت تایم و اینکه باید سالن رو به گروه اجرا تحویل بدیم اجرا رو شروع میکنیم بدون تاخیر لطفن دیر نکنید
اونهایی که دیروز پشت در موندن در طول هفته به من اطلاع بدن با همون بلیت قبلی بیان اجرا رو ببینن
ممنون و خدا شمارو زیاد کنه
همین نگرش شما به زمان و اهمیت آن خودش جای تقدیر داره
Amir Sharifi
چقدر احتیاج داریم به این فرهنگ و رویه ، حالا کاری به علتش که فشردگی برنامه هست ندارم ولی از بسیاری لحاظ این موضوع مفید و حائز اهمیت هست آقای معینی بقول خودتون "خدا شما رو زیاد کنه" ...
سلامت باشید
سلام. وقتتون به خیر. من امروز، 22 آبان بلیت نمایش شما رو دارم اما کاری برام پیش اومده میترسم دیر برسم. واقعا امکانش هست روز دیگه در هفته بعدی بیام با همین بلیت؟ تا اخر هفته هم نمایش های دیگه دارم
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
در باب احتضار و احضار روح و جدال بر سر امر نمادین (کفش آدیداس)
حسن معینی (hasanmoeini)
درباره نمایش خالی i
چند کلامی در باب نمایش خالی ،هرچند پراکنده و غیر منسجم !

تحشیه : این نوشتار به هیچ عنوان آلوده به مناسبات دوستی ،رفاقت،و تعارفات معمول این روزهای تاتر کشور نیست .
و تنها بخشی از مواجهه من به عنوان مخاطب با نمایش خالی است ،که خوشبختانه به اجرابودگی هم تا حد زیادی نزدیک شده است .

یک : اجرای خالی به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مجید رحمتی به هیچ عنوان یک نمایش مذهبی با تصویر و تفسیر معمول از این نوع اجراها نیست ،بلکه اجراییست در باب سنت نمایش ایرانی که چارپایه خوانی هم از مشتقات ... دیدن ادامه ›› آن است .

دو:این اجرا به هیچ عنوان در پی بازتولید مناسبات سیاسی قدرت در زمینه ایدئولوژی دینی و حکومتی نیست ،بلکه پا بر روی شانه های سنت های نمایش ایرانی میگذارد و در یک وضعیت مجیکال و تاتریکال ما را با قصه ای ساده ،عمیق ،در تهران قدیم و شخصی به نام احمد دلجو که ظاهرا چارپایه خوانی است ،که در سال ۷۹ فوت کرده آشنا میکند ،و از دل همین قصه که اتفاقن تا حدی نیز مستند گونگی دارد جهان خیال انگیز و فریبنده خود را بنا میکند و در عین خودبسندگی باز تعریف میکند . اجرایی که در همان شروع در یک صحنه خالی با یک رویداد قلاب خود را به ذهن مخاطب می اندازد و هنرمندانه و با وسواس ادامه میدهد .

سه:خالی اجرایی است در باب هنر متعهد ،هنر متعهدی که این بار نه در وضعیت چپ روشنفکری دهه چهل بلکه تعهد یک کهنه کار ،کاربلد نمایش ایرانی به سنت های اجرایی که هر آن احتمال فراموشی دارند ،تعهد مجید رحمتی که یکی از ابژگان تماشایی دهه هشتاد تا به امروز است ،در کنار نام هایی چون حسین کیانی ،پاکدل ،طهمورث ،و تا حدی جمالی

چهارم : خالی درست و به اندازه است با بازی هایی که در راستای فرم اجراست بدون هیچ اضافه کاری
مهرداد ضیایی که خب استاد و اظهر من الشمس است ،بگذریم ..
لبخند بدیعی و ارسطو خوش رزم هم چقدر به اندازه بدون اصرار بر خودنمایی ...بازی نکردن رو بازی میکنند
مازیار مهرگان جدیست!!!!


پنجم :خالی اجرایی است طراحی شده ،که عامدانه هوشمند است ،نور کم دائمی و مهندسی وهم انگیز صدا
خالی استیمنت نمیدهد و در تلاش برای بازتولید جعلی سوی های رهایی بخش نیست
بلکه در پی شکل دادن به مواجهه است .
صادق است و بی ادا
خالی رو ببینید

کهبد تاراج (kahbodtaraj)
حسن جان
ارادت
ممنون که ما رو تماشا کردی و برامون نوشتی
❤️
۱۳ شهریور
H.M.kiani2
ارادت.. انشاالله..
انشالله🤍
۱۳ شهریور
امیر مسعود
جناب معینی بنظر میاید اجرایی که من دیدم با اجرایی که شما دیدید کاملا دو اجرای متفاوت بوده طبق توضیحاتی که دادید
سلام عرض ادب و احترام .واقعیت اینکه خب هر اجرا پیشنهاد اجرایی خودش رو داره ...شاید مجید رحمتی هم جز کارگردان هایی که اجرا براش به مثابه کتاب مقدس نیست .و دائمن در طول اجرا با توجه به شرایط موجود اجرا رو دچار اصلاح و جرح و تعدیل درست در راستای کار میکنه ...نمیدونم .ولی برای من نمایش مسئله دار و تاتر شده ای بود .
۱۳ شهریور
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
تورقی در ورق الخیال هرچند به دلیل شور افلاطونی پراکنده .....

دلوز در کتاب به سوی ادبیات اقلیت فلسفیدن رو با این جملات آغاز میکند
چگونه به جهان کافکا وارد شویم؟؟!!!
حال تعمیم ،چگونه به جهان ورق الخیال وارد شویم ؟ورق الخیال جهان راز آمیز قصه است ،هزار و یک شب ،جهان چند رگه و هیبریدی که مارو در خیال به دژاووو میبرد! جایی که انگار دیده ایم ورق زده ایم اما دقیقن نمیدانیم کی و کجا؟ ورق الخیال ورق تاریخ است با تَعَیُن صفویه ،اما نه تاریخ مکتوب بلکه تاریخ شفاهی ،تاریخی که از پدر به پسر سینه به سینه نقل شده است و یک لحظه یک سبز کِش تاریخی ابجد نویسی اش کرده ...انتقال شفاهی داستان و قصه های مگو از زندان و سردابه تا تاریخ عربی ،و از عربی به صفویه که مرکز ثقل اسلام است و شاه سلطان حسینش گشاد و باده نوش ....ورق الخیال تورق عرفان است ، کیست که بگوید عرفان قاضی دروغ است ؟بگو نام مادرت چیست؟؟؟؟جایی که باید از شک به یقین رسید ..اسطرلاب جن گیری ،آینه آینه آینه در دستان منجم ،می در دستان عطار ...شطح ملول گونه، ملول ...جادوی صحنه ،!ورق الخیال گاه واره تاریخ است ،تاریخی که سبز میشود و خیال و واقعیت درهم می آمیزد ،تاریخی که این بار نه تسوجی نه قاضی ،نه طباطبایی ،نه گَرمه ای ،بلکه صادق گلچین و اسماعیل گرجی روایت میکنند !!!!!! داستان زندان به زندان و خون (شما بخوانید خُن)دیدار زندان بان و زندانی یاداور شاه ... دیدن ادامه ›› زمان است بعد از عمل فاجر !با شاه شهریار که شک میپاشند بر زخم هایشان، سفری دور و دراز از رنج دیار که علی الدوام است و با هر تورق بخشی از حافظه تاریخی و جمعی مارا جلو میبرد ،اما نه انقدر شفاف بلکه چون نقل به مضمون با جرح و تعدیل از طریق عنصر خیال ...
ورق الخیال اگزوتیک و اعجاب انگیز تاریخ ورق میزند و تاریخ مند میشود
تاریخ استبداد و ظلم و ستم .....


علامه طباطبایی: ما حدیث را بر مرحوم قاضی عرضه داشتیم
و ایشان با وجود این سخت مُصر بودن که مسبحات قرائت شود
زیرا ایشان چیزهایی میدانستند که از استادان سینه به سینه و شفاهی اخذ کرده بودند

(علیه ما علیه)
یه جورایی به نظرم حال خوشی داشتین موقع نوشتن این یادداشت.
در سگالم برفت که ورق الخیال استعمالیدید و نوشتن بکردی...
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
در باب قضیه تفنگ چخوف
در باب جفنگ بودگی و سرخوشی
اجرایی که ده تن از مشاهیر رو در یک عالم بالا چیزی شبیه دوزخ قرار میدهد
و در مفهوم پدیدارشناسانه تک تک این افراد را در نسبت زبان یا قانون فهم و باز تعریف میکند

ببینید 👌
مرگ و دختر جوان
چه انتخاب هوشمندانه ای از منظر درام
چقدر خوب این اجرا مارو رو بروی هم قرار داد
تا از انفعال خودمون حتی اگر شده اندکی دچار شرم بشیم
هرچند این شرم ناخواسته و نیابتی باشه

مرگ و دختر جوان رو ببینید
تبریک
از بهترین های هم آغاز
ممنون آقای معینی
خوشحالم که اجرا رو دوست داشتید.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
حسن معینی (hasanmoeini)
درباره نمایش تاری i
تاری اجرایی درخشان
جذاب
مسئله مند
که دائمن مارو در رفت و امد با نسبت های سیاسی اجتماعی که اغلبمون گاهن در وضعیت فرادستانه و فرودستانه تجربه کردیم قرار میده
اجرایی معاصر که نه در ایران بلکه در هرجایی که رویای انقلاب و انقلابی گری ،استبداد و بازتولید شر هست ،خودش رو معنامند میکنه ..
تاری اجرای اگزوتیکیه، ازین باب که چقدر ساده انقدر عمیق و جدیه .
.
تاری رو حتمن ببینید تا حد زیادی از تاتر شدگی در معنای درستش رو تجربه کنید
اجرایی که بر مقوله فریب و فریبندگی پیش میره .جایی که ادم دلش ... دیدن ادامه ›› میخواد تاری اون رو گول بزنه و از رویای دست نیافتنی انقلاب فرودستان بگه
دمت گرم محمد برهمنی
خوشحالم که بعد از مدتها اجرایی دیدم
که انصافن خیلی خیلی قابل احترام بود اجرایی که اگر آلزایمر نگیرم حتمن تا سالها فراموشش نمیکنم
دمتون گرم همگیتون
رفقا من امشب به تماشای اجرای خون مردگی نشستم
اجرایی قابل احترام، که تن به ابتذال موجود نمیده
قصه میگه و تا حدی تعلیق درستی در درام ایجاد میکنه
و نسبت و سویه های رو نشونه میگیره که
برای ما یاداوره فرادست و فرودستیه که اقتصاد اون رو شکل داده
در هر حال اگر دنبال اجرایی قصه گو بدون ادا و اطوار هستید خون مردگی میتونه گزینه مناسبی باشه
اجرایی که حدی از نمایش شدگی رو در خودش داره
و کار بچه های درجه یک تاتر سبزواره
البته که اجرا خالی از اشکال نیست و مناسبات تولید تا حدی به کار ضربه زده
اما با تمام این تفاسیر ... دیدن ادامه ›› اجرای قابل قبولیه که خیلی جلوتر از خیلی از اجراهای فعلیه
قصه گو
با بازی های قابل قبول و کارگردانی فکر شده
برای گروه تاتر خون مردگی ارزوی موفقیت میکنم و امیدوارم بازم ازشون کارهای جدیدتر و بهتری هم ببینم
لطفن و لطفن از دوستان و تاتری های خارج از مرکز که کمی هم در تهران مهجورترن حمایت کنیم .
رفقا سلام ارادت ما تا چارشنبه اجرا داریم
پنج شنبه جمعه دیگه نیستیم
فدای شما
امید طاهری
عضو کانون ملی منتقدان
آوینیون بازگشت به جلوست
اسماعیل شفیعی
کارگردان و مدرس تاتر
هیئت علمی دانشگاه هنر دانشکده سینما تاتر
من امشب اجرای خیلی خیلی خوبی رو دیدم
اجرایی که به من یادآوری کرد که پیشرفت حاصل سرکشیه
آوینیون اجرایی بشدت تاثیر گذار است که
آوینیون اجرایی بشدت تاثیر گذار است که؟!
بیشتر به اصغر فرهادی میخوره :D
۲۰ دی ۱۴۰۲
حسن معینی
که فارغ از تمام چارچوب های ارائه دانش به تماشاگر ،داشت من رو توی اجرا بدون ادا و اصول ،بدون بازی کردن به طور واقعی درگیر می‌کرد....... مفصله آقای بهروزی نژاد عزیز لود نمیشد نزاشتم
مخلصم جناب معینی
جمعه خودم میام دیدن نمایش خلاصه‌ش رو خواهم گفت :)
۲۰ دی ۱۴۰۲
مهدی بهروزی نژاد
مخلصم جناب معینی جمعه خودم میام دیدن نمایش خلاصه‌ش رو خواهم گفت :)
قدمتون روی چشم
۲۰ دی ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
جدیدترین نقد کانون ملی منتقدان
در باب آوینیون
نوشتاری از علی جعفری
خشونت ترسناک آنها فضا را تا بینهایت رعب انگیز میکند
در باب آوینیون
دکتر مهدی نصیری رئیس کانون ملی منتقدان
در باب آوینیون
سحر ناسوتی
استاد دانشگاه هنر تهران ،منتقد روزنامه اعتماد
در باب آوینیون
دکتر احسان علیرضایی
هیئت علمی گروه نمایش دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر