در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال شکیبا | دیوار
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 00:42:18
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
همچنان!
دست ما کوتاه و خرما بر نَخیل

stanco، نیما، سپهر و امیر مسعود این را خواندند
نیلوفر ثانی و حسام الدین حیدری این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی مولوی i
«گر کشته شوم به نزد و پیکار تو من
آهی نکشم ز بیم آزار تو من»

میدانم اگر مطالب زیر را بازمانده‌ها از اجراها بخوانند
شاید ناراحت شوند که حقیقتا قصد ناراحتی آنها را ندارم پس
قدری تحملم کنید و با من همراه بشید و بخوانید.

سالها پیش هجمه‌ایی درست شد که چه میکند این کارگردان ، که ماهها جلوتر بلیط می فروشند و ما نمی‌توانیم برای هفته بعد خود برنامه بریزیم چگونه ... دیدن ادامه ›› برای یک ماه بعد برنامه بریزیم که کجا باشیم(!!!) ...
دکتر«غریب پور» همان سال‌ها دغدغه فرهنگ سازی و برنامه ریزی فرهنگی روزمره مردم را داشتند
و این سبک فروش پیش پیش به مدت یک تا دو ماه قبل را مرسوم کردند....(حداقل اگر به صفحات اجراها رجوع کنید قابل دسترس است پیام های رد و بدل شده درباره این موارد)
که بدونیم اگر قرار است چیزی را تجربه کنیم، ببینیم و در جایی حضور داشته باشیم، باید براش برنامه بریزیم، تئاتر سینمای ده سانسِ ظهر نیست که به انتخاب تصادفی بتونیم، با همراهی یا تنهایی وقتی بگذارنیم.

امروز میبینیم ، خیلی از اجراها از دو سه ماه قبلتر تبلیغ و همان روزها فروش بلیط را شروع میکنند.

شاید کسی فکر کند این بازار گرمیست که در بعضی اجراها مرسوم شده که بنده با همینش هم موافقم باشد عیبی ندارد.
اما بودم،دیدم وخدا رو شکر هنوز زنده‌ام و این فرهنگ در مورد اجراهای گروه آران را دنبال میکنم و لذت میبرم از اینکه میتونم برای یکی دوماه آینده خود به این سبک بلیطی تهیه کنم.

و اما
«اپراهای عروسکی گروه آران»
به کارگردانی : بهروز غریب پور

دیر نرسید!
اگر برسید ، و پنج دقیقه هم دیر شده باشد
بعد از بارها تذکر و یادآوری در تمام دوره های اخیر(تا قبل از همین اجرا هم خیلی کم پیش میومد کسی نتونه وارد سالن بشه حتی بعد از شروع)
آنقدر برای نظم داخل سالن (*این قسمت که تحت کنترل مجریان است) ارزش قایل هستند، بلیط من نوعی که نتونستم بر مشکلات راه، روزمره، فاصله، وسایل نقلیه، ترافیک فائق آیم، متاسفانه فاقد ارزش میشود.
در چند رپرتوار این رو توضیح دادند.

مخاطب اپراهای عروسکی ، مخاطب معمولی یک اجرای گذری نیست!
مخاطب اپرای عروسکی وارد سالن تئاتر معمولی نمیشه
او بعد از یک اجرا میدونه، چه چیزی اذیتش میکنه، چه چیزی براش لذت بخشه در کنار تماشاگران دیگر.
کوچکترین رفتار نامناسبی که در اجرای تئاتری دیگر، شاید یک اخلاق بدِ مرسوم باشد
در سالن فردوسی «اشتباه» و «مردم آزاری» بزرگتری قلمداد میشود.آسیب و آزارش هم مضاعف است.
پس اگر من یا شما هم دیر به اجرا برسیم قطعا میدونیم ورودمون باعث آزار دیگران میشه.
خودمون میدونیم، اما گاهی حس از دست دادن یک اجرا رو جوری دیگه به تن و جان لمس میکنیم و ازش ناراحتیم.

*روشن کردن صفحه موبایل و سطح درک و فهم تماشاگری که با موبایل بازی میکند ، فیلم میگیرد، صحبت میکند یک فرهنگ اکتسابیست نه ذاتی که تا حدی در تمام دنیا و ایران گوشزد می‌شود و از حیطه کنترل یک گروه اجرایی تئاتر کمی خارج است مگر به تذکری قبل و توبیخی بعد اجرا.(که باز برای دوری از درگیری ازش دوری میشه)

«سالن اپرای عروسکی فردوسی با سالنهای دیگر تئاتر فرق دارد»

به علت تاریک بودن تمام سالن، بیشتر از سالنهای تاتر دیگر،
رفت و آمد و نور
قطعا و یقینا شما را هم که ماقبل از این اتفاق در سالن بودید، اذیت میکرد و میکند.

«مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن
که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست»

من خودم، همراهانم، مهمانانی که دعوتشان میکنم که باید از جای جای تهران و ایران بیایند به دیدن یک اجرا.
یا بلیط تهیه میکنم چه با حضور خودم چه بدون حضور خودم.
الان میدونند!
ساعت شش و نیم تا یک ربع به هفت اونجا باید باشند برای یک اجرا که شروعش هفت و نیم است...(«باید» رو محکم و پر قدرت بخونید)
که اگر یک ربع تا نیم ساعت هم مشکلی پیش آمد، امکان ورود داشته باشند و اجرا را ببیند.

بارها شده، پشت در ماندند بخاطر اینکه به حرف من توجه نکردند.
عزیز بودند!
اما چه میشه کرد، خودم هم اگر دیر رسیده باشم.
به یک حیف بسنده میکنم.

چون!
مقصر
خودمم!!!!!!

«من از بازوی خود دارم بسی شکر
که زور مردم آزاری ندارم»

«اپراهای عروسکی گروه آران»

برایش برنامه داشته باشیم جوری زمان بندی کنیم
که نیم ساعت قبل از اجرا اونجا باشیم
نه پنج دقیقه
نه ده دقیقه
نه یک ربع قبل از اجرا....

ما هیچ کدوممون بیکار نیستیم
اما نیم ساعت از باقی کارهای خود به حساب زمان بندی درست سالن فردوسی ذخیره کنیم
اون هم برای یک بار در چند ماه...
به جایی بر نمیخوره،
رعایت کنیم تا نگیم بهمون بر خورد...
.
.
.
امیدوارم بازمانده ها از اجرا حتما برای یک بار هم که شده ، یک اجرا از یک دوره رپرتوار رو ببینند.


غمتون نباشه
یه پول بلیط ، فوقش ده نفر
بهمون یاد میده
همونقدر توقع داریم یک اجرای تئاتر سر موقع اجرا بشه
ما هم سر موقع اونجا باشیم.

با اشتباهات دیگران که اجراها دیر شروع میشه ، پروازها دیر انجام میشه، سانسها عقب جلو میشن
یک گروه که تمام تلاشش احترام و عزت مخاطب بوده این چند سال(حداقل درباره حضور خودم بارها و بارها در سالن فردوسی ملاحظه‌اش کردم)،
تخطئه‌اشون نکنیم.

عصبانیتمون گاهی، قدریش هم مسببش خودمونیم.
فرض اگر دیر نمیرسیدیم و به موقع میرسیدم، حرفی نبود، حدیثی نبود.
این همه حق‌خواهی از یک ناحقی که خودمون روا داشتیم،حال خوبی رو در آینده به جا نمیگذاره.
بازم میگم امیدوارم به زودی به وقت
یکی از اجراهای گروه آران به کارگردانی یک کارگردان عزیز و دوست داشتنی رو ببینید.

همیشه حالتون خوب باشه و آرامش ثمر تک تک لحظاتتون ...
ببین اینکه میخوای فرهنگ سازی کنی درست ولی مشکل اینجاست که من اومدم وسط شهر تو شلوغ ترین مناطق تهران ساعت ۵ به امید اسنکه اونجا پارکینگ داره حراست جلو در میگه پارکینگ پره و نمیشه پارک کنی یک ساعت باید تو خیابون دنبال یه جا پارک بگردم که بتونم بیام تو بعد منو داخل راه نمیدن این از بی برنامگی خود آقای غریب پوره که وقتی میخواد یه کاری رو بکنه لوازم اون کار رو فراهم نکرده که به تعداد افراد ثبت نام کننده تو پارکینگ سالنش جا نداره بهتره همیشه بقیه رو مقصر ندونیم
۲۴ آذر ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
سرباز که بودم زمان آموزشی.
روزنامه‌های روز را به روش‌های مختلف توی پادگان تهیه میکردم ،انتهای کلاس عقیدتی مینشستم و با چنان اشتیاقی می‌خوندم وصف ناشدنی.(باقی وقت نمیشد یا کلاس عملی بود یا رژه)
مهم نبود موضوعیت داخل صفحه چی بود،می‌خوندم که احساس کنم از دنیای بیرون خبر دارم،زندگی جریان داره و حال من همچنان خوب است.
یاد اون روزها افتادم چون الان خواندن مطالب تیوال این چند روز به همان صورت برایم خوشایند بوده.
همین.
دیدن و نوشتن راجع به اجراها را ادامه دهید
دم شما گرم
تنها صفحه ای که بهش دسترسی داریم، من امروز بعضی مطالب را دو بار خواندم
عالی نوشتید، سپاس
۲۷ آبان ۱۳۹۸
دقیقا. و البته اینجا تنها صفحه ای که هم بهش دسترسی داریم و هم تعلق‌خاطر وگرنه تمام سایتها و صفحات دولتی و ملی در دسترس هستند!
۲۷ آبان ۱۳۹۸
بله یه توفیق اجباری قشنگ شد شکیبا جان
۲۸ آبان ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی خیام i
پیش از آنکه مسئله اصیل و جعلی بودن رباعیات حل شود،
البته غیر ممکن است که بتوان نظر متین و عادلانه ای درباره عمر خیام به عنوان یک شاعر ابراز داشت.
ما فقط می توانیم درباره روح و جوهر رباعیات معروف به رباعیات عمر خیام بحث کنیم، و نه چیزی دیگر.
به سخن اوتورا تفلد «مطمئن‌ترین طریق آنست که هر آنچه را نمی توانیم به یکباره از متن کنار بگذاریم بپذیریم،
اما متن را با علم و آگاهی بر اینکه به هر حال بعضی از آنها – و شاید شماره زیادی از آنها – از آن شاعر نیست بخوانیم،
اگرچه باید همه آنچه از اثر اوست در مجموعه گزیده ما باشد.»
۱۲۱ رباعیی که بر طبق اصولی که از تحقیقات و بررسیهای یاد شده در بالا به دست آمده است،
به یقین همه اشعاری را که خیام سروده است در بر ندارد، و از سوی دیگر، غیر ممکن هم نیست که در میان آنها چندین رباعی مجعول هم وجود داشته باشد،
که ... دیدن ادامه ›› در زمانی قدیم به داخل مجموعه رباعیات او را ه یافته باشند.
اما به هر حال متنی که اینجا عرضه می شود از هر یک از نسخه ها و ویرایشهای چاپ شده خاص مستندتر و موثق تر است،
و من جرات ورزیده می گویم که این متن برای اولین بار ما را توانایی می بخشد که مفهوم نسبتا در خورد اعتمادی از شخصیت و منش خیام،
آن چنانکه در شعر او انعکاس یافته است داشته باشیم.
من دلیل صحت روش خود را در این واقعیت میبینم که مجموعه منتخب من که با رویه‌ای کاملا مکانیکی فراهم آورده شده است،
در حقیقت سیمای یک فرد را به ما نشان میدهد،
تنوع اندیشه ها و احساسات به هیچ‌وجه برای آنکه از یک ذهن و مغز تراویده باشد زیاده از حد نیست و
حتی این شخصیت و این ذهن سرشتی بغرنج و بسیار پیچیده ندارد.
نخستین و مهمترین مطلبی که بیان میکنیم فقدان تقریبا کامل عنصر عرفانی در این رباعیات است.
تنها یک رباعی وجود دارد که در آن تسلیم و رضا به اراده خداوند به شیوه شاعران صوفی مسلک بیان شده است ، و آن رباعی :

با تو به خرابات اگر گویم راز
به زانکه به محراب کنم بی تو نیاز
ای اول و ای آخر خلقان همه تو
خواهی تو مرا بسوز و خواهی بنواز

این رباعی ممکن است در قدیم الایام به رباعیهای خیام افزوده شده باشد،
یا اگر اصیل باشد، باید به گمان من بیانی از قالب فکری خیام اما به عنوان شاهدی بر شیوع اصطلاحات و
ترکیبات صوفیانه به عنوان یک صورت ادبی، در عهد عمر خیام ، تلقی شود.
شاعر ما، گاه و بیگاه از عبارات و اصطلاحات عارفان، مانند زبان حال و امثال آن استفاده میکند.
در چند رباعی به بیان اندیشه هایی می پردازد که متداول صوفیان است :

در صومعه و مدرسه و دیر و کنشت
ترسندۀ دوزخند و جویای بهشت
آن کس که زاسرار خدا باخبر است
زین تخم در اندرون دل هیچ نکشت
----
هر دل که درو مهر و محبت بسرشت
خواه اهل سجاده باش خواه اهل بهشت
در دفتر عشق نام هر کس که نوشت
آزاد زدوزخ است و فارغ زبهشت

اما اگرچه عبارات و اصطلاحات این اشعار زبان صوفیان را به خاطر می آورد،
ولی این اندیشه که امید بهشت و ترس از جهنم برای یک ذهن منور و روشن گواه و شاهد بر چیزی نمی باشد،
اندیشه منحصرا صوفیانه ای نیست.
افکار و اندیشه های اخلاقی که خیام با صوفیان به اشتراک دارد، گاه به جانب افراط رانده میشود،
و به صورتی طنز آمیز ابراز می گردد، که معمولا با چنان صورتی در میان شاعران صوفی مشرب دیده نمی شود مانند رباعیهای زیر :

سنت مکن و فریضه ها را بگذار
وین لقمه که داری زکسان باز مدار
غیبت مکن و دل کسی را مازار
در عهده آن چهان منم باده بیار
----
تا بتوانی خدمت رندان می کن
بنیاد نماز و روز ویران می کن
بشنو سخن راست زخیام عمر
می میخور و ره میزن و احسان می کن

.
.
بررسی انتقادی رباعیات خیام
آرتور کریستن سن
ترجمه :
دکتر فریدون بدره‌ای
.
.
امیر مسعود و فاطمه فریمانی این را خواندند
حمیدرضا مرادی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی خیام i
.
نامش را غیاث الدین ابوالفتح(ابوحفص) عمر بن خیامی(خیام) نیشابوری نوشته اند.
وی بنابر تحقیقات جدید در 439 هجری قمری (برابر با 18 ماه مه سال 1048) به دنیا آمده
و در 12 محرم سال 526 ه.ق (برابر 4 دسامبر 1131 میلادی) در گذشته
و جمعا 83 سال در این جهان زیسته است.
تعیین و تثبیت تاریخ تولد و مرگ خیام را ما مدیون محقق و پژوهنده و دانشمند هندی سوامی گویندا تیرتها
و دو دانشمند روسی روزنفلد و یوشکویچ ویراستاران آثار علمی خیام هستیم .


معاصران و نویسندگاه نزدیک به عهد عمر خیام که از او یاد کرده اند وی را "حکیم الدنیا و فیلسوفها" ،
"امام خراسان و علامه ... دیدن ادامه ›› الزمان" ، "الشیخ الامام الاجل حجه الحق" ، "نصره الدین سید الحکماء المشرق و المغرب" خوانده اند.
او به اصح روایات در یک خانواده نیشابوری به دنیا آمده و در همانجا نشو و نما یافته است.
ظاهرا به عراق و خراسان سفر کرده ، و بیشتر عمر به تدریس حکمت و مطالعه در علوم ریاضی اشتغال داشته است.
مثلا در سال 473 ابونصر محمدبن عبدالرحیم نسوی ، قاضی فارس ، نامه به اون نوشته
و از وی درباره کون و تکلیف سوالاتی کرده است ، و خیام رساله ((کون و تکلیف)) با تتمه آن را در جواب وی نوشته است.
زمخشری، مفسر و لغوی معروف در رساله الزاجر للصغار از مشاجره مختصری که در باب لغت با وی داشته
با مباهات یاد کرده است و وی را "حکیم الدنیا و فیلسوفها" خوانده است و به شاگردانش استفاده از محضر او را توصیه نموده است.
.
.
.
از مشاهده رسالاتش معلوم می شود که وی پرگو و دراز نویس نبوده است و به نوشتن کتب و رسالات مفصل علاقه ای نداشته است. همچنانکه در شعر نیز جز چند قطعۀ کوتاه عربی ، و رباعی که قالبی کوتاه و موجز است نسروده است.
معلوم نیست که خیام از کی به شاعری پرداخته است ، و چرا دست کم در زبان فارسی جز رباعی نسروده است. رباعی از قدیمترین قالبهای شعر فارسی است. دانشمندان وزن آن را وزنی مقبول و مطبوع دانسته اند که ((نفوس نفیس را بدان رغبت است و طبایع سلیم را بدان میل)) . عده ایی آن را یک وزن خالص و ناب ایرانی دانسته اند ، و اگر بپذیریم که مبدع و اختراع کننده آن ، چنان که نوشته اند ، رودکی سمرقندی بوده است که اولین شاعر کامل عیار فارسی محسوب می شود ، می توان گفت که آغاز تولد رباعی با آغاز تولد شعر فارسی قرین بوده است. شمس قیس در المعجم فی معائیر شعر عجم می گوید که رودکی یا شاعر دیگری این وزن را از زبان کودکی شنیده است که چون گردو های خود را به سوی سوراخی می غلتانده است به ترنم می گفته است :

غلتان غلتان همی رود تا بُن گو

باید تصور نمود که حتی در آن زمان ، وزن رباعی وزن عامیانۀ رایجی بوده است که کودکان نیز از آن آگاهی می داشته اند.
اما این قالب شعری به علت ساختمان خاص خود ، ظاهرا در منظومه های بلند و اشعار طویل ، در شعر کلاسیک فارسی به کار نرفته است.
بلکه بیشتر برای ثبت بیان اندیشه های کوتاه که چون بارقه ای از آذرخش در ذهن شاعر درخشیده مورد استفاده قرار گرفته است.
زبان ساده و نزدیک به زبان گفتاری رباعیات نیز ناشی از همین ارتجاعی بودن آن است.
تقریبا دیوان شعر هیچ شاعری از رباعی خالی نیست . اما هر چه پیشتر می آئیم بر تعدد رباعیهای دیوانها افزوده می شود. بویژه در میان عارفان و صوفیان به صورت مستقل و به عنوان چاشنی کلام برای بیان ماحصل قولی با بیان اندیشه ای کوتاه ، به وفور دیده می شود.
قالب رباعی در شعر فارسی به دو صورت تجلی کرده است . یکی آنکه هر چهار مصراع آن قافیه واحد دارد (aaaa) و دیگر آنکه مصراع اول و دوم و چهارم هم قافیه و مصراع سوم آزاد است (aaba).
"بوسانی" صورت aaba را صورت اصلی و قدیمی می داند و گوید که این صورت در شعر ترکی و چینی نیز دیده می شود، و از این رو معتقد است که وزن و قالب رباعی اصولا از آُسیای مرکزی گرفته شده است . اما سوامی گویندا تیرتها، دانشمند هندی ، نظری خلاف این دارد و گوید که صورت aaaa احتمالا قدیمتر است. اما شواهد موجود از شعر رودکی این نظر را تایید نمی کند.
.

"چه فکری زودگذر و کوتاه و در قالب کوتاه صادقانه تر و صمیمانه تر "

خیام روح تعلیم و جوهر فکر خویش را در قالب رباعی بیان کرده است .
اما روح تعلیم و جوهر فکر و فلسفه خیام چیست؟
گفته اند: بی دوامی و کوتاهی عمر ، غنیمت شمردن دم گذران ، و فارغ بودن از اندیشۀ گشایش راز دهر.
ولی این افکار و اندیشه ها چیزهایی است که از روی رباعیهای منسوب به خیام استنباط و استنتاج شده است ، درحالی که به طور قطع دانسته نیست که از این رباعیها ، حتی آنها که در قدیمترین ِ متون به نام او آمده است ، کدامیک از آن اوست.
جالب این است که محققان از یک سو می کوشند تا بر پایۀ روح تعلیم و جوهر فکر و فلسفۀ خیام می خواهند رباعیهای اصلی را از رباعیهای غیر اصیل جداسازند ، و از سوی دیگر ، این جوهر فکری و روح تعلیمی را از روی رباعیهایی که در انتساب آنها به خیام یقین و توافق نیست استخراج می کنند.
متاسفانه تاکنون متن و دستنویس کاملی از رباعیات خیام که همزمان یا نزدیک به زمان او نوشته شده باشد به دست نیامده است . و ظاهرا امیدی نیز نیست که به دست آید.
در میان سالهای 1947 و 1952 میلادی سه دستنویس از رباعیات خیام به جهان عرضه شد که تاریخ کتابت 604 ، 654 و 613 هجری قمری داشتند.
اما این هر سه مجعول از آب در آمدند.
اینک تنها مبنای کار محققان برای گزینش رباعیات خیام و پی بردن به شیوۀ اندیشۀ او همانا مراجعه به قدیمترین آثار و نوشته ها و مجموعه هایی است که رباعیهایی از خیام را به تصریح ذکر کرده اند.
قدیمترین جایی که چند رباعی ، که در آثار دیگر به نام خیام آمده است به ثبت افتاده سند بادنامه ظهیری سمرقندی ، مکتوب به سال 555 هجری قمری است .
این رباعیها پنج تا و به شرح زیرند :
.
.


.
قدیمترین جایی که چند رباعی ، که در آثار دیگر به نام خیام آمده است به ثبت افتاده سند بادنامه ظهیری سمرقندی ، مکتوب به سال 555 هجری قمری است .
این رباعیها پنج تا و به شرح زیرند :

چون نیست مقام ما در این دهر مقیم
پس بی می و معشوق خطائیست عظیم
تا کی ز قدیم و محدث امیدم و بیم
چون من رفتم جهان چه محدث چه قدیم

مشنو سخن از زمانه ساز آمدگان
می خواه مروق به طراز آمدگان
رفتند یکان یکان فراز آمدگان
کس می ندهد نشان ز بازآمدگان

برگیر پیاله و سبو ای دلجوی
تا بخرامیم گرد باغ و لب جوی
بس شخص عزیز را که چرخ بدخوی
صدبار پیاله کرد و صد بار سبوی*

از جمله رفتگان این راه دراز
باز آمده کیست تا بما گوید باز
پس بر سر این دو راههٔ آز و نیاز
تا هیچ نمانی که نمی‌آیی باز

این چرخ فلک که ما در او حیرانیم
فانوس خیال از آن مثالی دانیم
خورشید چراغ دان و عالم فانوس
ما چون صوریم که اندر او گردانیم*
.

* با جستجو این دو رباعی در اینترنت ، میشود پی برد که چقدر از رباعیات به نوع های متفاوت از اشتباه تایپی تا برداشت نویسنده رباعی تغییر کرده است
.
.
از چرایی و چگونگی انتخاب اشعار اصیل تا افراد قابل اعتماددر این موضوع گذر میکنم.

سرگذشت ِ ادوارد فیتز جرالد را میتوانید با یک جستجوی ساده در اینترنت ببینید
همانقدر کافی که چاپ اول از ترجمۀ رباعیاتی که خود انتخاب کرده بود ، به علت استقبال نشدن و ناشناخته بودن ، به یک پنی فروخته شد.
در حالی که هفتاد سال بعد ، یعنی در 1929 در حراج جروم کرن در نیویورک ، نسخه ای از همان چاپ به مبلغ هشت هزار دلار تمام به فروش رفت.

به این ترتیب در آغاز قرن بیستم به یمن ترجمۀ ادوارد فیتز جرالد نام خیام در سراسر اقطار عالم پیچید. باشگاهها به نام او ساخته شد. روز تولد فیتز جرالد را به عنوان ((جشن قدیس ادوارد)) بر پای داشتند، و چاپی چند زبانی از رباعیات منتشر گشت که سی ترجمه از آن را به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی و ایتالیایی در برداشت. کتاب فروشان آن را به هر قطع و شکل قابل تصوری چاپ کردند. پس از کتاب مقدس و نمایشنامه های شکسپیر پر فروش ترین کتاب جهان گردید.
یک نسخه نفیس از آن که بر پوست نوشته شده و با دست تزئین یافته بود ، و سانگورسی آن را مجللانه با پوست سوخته و معرق کاری و مرصع به جواهر صحافی کرده بود به قیمت پنج هزار دلار به فروش رسید . این نسخۀ نفیس در سال 1912 با غرق شدن کشتی تایتانیک به قعر اقیانوس فرو رفت.
دستنویس اصلی فیتز جرالد ناپدید شد . تنها بخشی که خبری از آن در دست است و شامل چند رباعی بیش نیست ، اینک در آمریکا است و در تصرف یکی از مجموعه داران بنام و خستگی ناپذیر به نام دکتر روزنبخ است.
رباعیات کتاب محبوب نسل جدید در مغرب زمین شد. از حد یک شعر گذشت ، یک شعار شد.
نماد و نشانۀ یک خیزش گشت ، خیزشی به زبان موزون شعر علیه قشری گری و ظاهر پرستی .بغانیگری آرمانی آن گریزگاهی برای فرار تعبدات گشت و شرابی که آزادانه از کلمات آن می چکید جهانی را مفتون و مسحور ساخت.
در یک کتابشناسی جدید سیصد چاپ مختلف از ترجمۀ فیتزجرالد ، آن جزوۀ کوچکی که سالها کسی آن را به بهای یک پنی نمی خرید ، رقم زده شده است.
راستی را شهرت خیام و رباعیات او در جهان تا چه حد مرقون نفس شعر و اندیشۀ خیام و تا چه حد مدیون ترجمه و ابتکار ادوارد فیتز جرالد است. به عقیده بسیاری از محققان و دانشمندان اینک این دو از هم جدایی ناپذیرند، در حقیقت یکی هستند عمر-فیتزجرالد.
شاعر انگلیسی با نبوغ خویش به اندیشه های پراکندۀ خیام طرح و وحدت بخشید ، بدان شکل و شمایلی داد که در اصل نداشت.(در باب اینکه ترجمه فیتز جرالد تا چه حد با رباعیات خیام منطبق است ، و هر رباعی انگلیسی با کدام رباعی فارسی تطبیق می کند ، سخن بسیار رفته است)
فیتز جرالد با رباعیات همان کاری را کرد که شکسپیر با طرحها و مضمونهای نمایشنامه های گویندگان پیش از خود کرده بود. فیتز جرالد در مطابقت کامل با رباعی قالبی را برگزید که مصراعهای اول و دوم مقفا ، سومین آزاد و چهارمی به قافیه نخستین باز میگشت . این وزن در زبان انگلیسی چنان اثر موسیقیایی داشت که برای هر گوش ناآشنا و ناباوری هم قابل درک و دل انگیز بود.
.
.
بررسی انتقادی رباعیات خیام
آرتور کریستن سن
مقدمه و ترجمه از :
دکتر فریدون بدره ای

https://t.me/puppet_opera
.
.
امیر مسعود این را خواند
فاطمه فریمانی، عباس الهی، سعیده شریفی و هانی حسینی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■«سعید نیک‌پور» از «محمد مطیع» می‌گوید.
■■«طنین صدای تنهایی»
■ویژه درگذشت «محمد مطیع»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/591

■ ناملیک:
http://namlik.me/article/4793

■«محمد مطیع» بازیگر قدیمی و سرشناس سینما و تلویزیون و تاتر ایران ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ در سوئد ... دیدن ادامه ›› و در تنهایی درگذشت. به پاس حضور به‌یادماندنی و پربار و کم‌نظیر مطیع در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی تلویزیونی همچون «کلاغ»، «دایره مینا»، «آوار»، «گردباد»، «روزهای انتظار»، «تردید»، «شاه‌دزد»، «کوچک جنگلی»، «هزاردستان» و... در گفت‌وگو با جمعی از دوستان و همکارانش، در چند برنامه «ابدیت و یک روز» کوشیده‌ایم تا یاد او را- هرچند کوچک- گرامی‌ بداریم.

مهمان این برنامه ما آقای «سعید نیک‌پور» از بازیگران و کارگردانان خوشنام و مطرح سینما و تاتر و تلویزیون با محمد مطیع سابقه دوستی دیرینه‌ای داشتند. همکاری این دو هنرمند عزیز در تاتر‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی «پهلوان و جراح»، «بهار در محله ما»، «شاه‌شکار» و «امیرکبیر» بهانه مناسبی را فراهم کرد تا از سعید نیک‌پور بخواهیم برای ما از محمد مطیع و آن سال‌ها بگوید.

■تدوین پادکست: محمد شکیبا

■قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
۱. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای مجموعه تلویزیونی «امیرکبیر» با اجرای «سعید نیک‌پور»، «محمد مطیع»، «فخرالدین صدیق‌شریف»، «سعید اویسی»، و «فخری خوروش»
۲.بخش‌هایی از موسیقی متن مجموعه تلویزیونی«امیرکبیر» ساخته «کامبیز روشن‌روان»
۳. بخش‌هایی از تله‌تاتر «پهلوان و جراح» با اجرای محمد مطیع



■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست‌ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
«چرا اپراهای عروسکی»
آیا سن برای حضور در سالن، جهت تماشای اپراها مهم است !؟

قطعا سنِ درک(شناخت یا علاقه‌مندی به) زبان شعر،موسیقی ، تاثیر دارد اما عدد عمر مولفه چندان مهمی نیست.
چرا!؟
به سبب آزمون خطای شخصی برای آمدن دوستان و همراهانی از سن شش ساله تا هشتاد ساله.
این سری اگر عزیز دلی به نام «آوا» مسرور و سرحال از اجرا بیرون بیایید
میتوانم بگویم که قطعا سن درک(شناخت و علاقه‌مندی) مهمتر از عدد سن است ....
او شش ساله است ،به ضرب آهنگ کلمات و زبان شعر آشناست و زمزمه ... دیدن ادامه ›› زبانش ادبیات غنی پارسیست...
قطعا تصویر شدن اشعاری که میداند یا دوست دارد ، او را به دنیایی از رویا و خیال میبرد و یاد میگیرد هر بیت را میشود نقاشی کرد،ساخت،حرکت و زندگی کرد.



پاسخ بنده به یکی از دوستان درباره اپراهای عروسکی گروه آران

با توجه به اینکه هیچ آگاهی از سلیقه و علاقه افراد نسبت به هنرهای نمایشی ندادید
من یک توضیح بدم
نظرم را از معنا جدا میکنم و ظاهر رو میگویم
چرا که اگر از معنا و مفهوم بخواهم بگویم ، سطرها نوشتم تا کنون و شاید سلیقه من باشد یا حسم.
پس از ظاهر امر میگویم

اپراهای عروسکی گروه آران تجمیعی خاص از صدا و حرکت است به لطف استاد غریب‌پور(پژوهشگر ، نویسنده و کارگردان آثار).
جان بخشیدن به جسمی بی روح (توسط گروه بی بدیل آران)
و دم ِ این نفَس ِ جان، موسیقی میشود و بازدمش اشعار
پس ساده تر بگویم ، شما دنیایی متفاوت از تئاتر انسانیِ مرسوم میبینید از دریچه چشمان پژوهشگر،نویسنده و کارگردان اثر...
هر دوره از اجرا نزدیک به صد و اندی شخص را همراهی کردم در سالن
با هر سلیقه و سبک و سیاق فکری
به طور جد میگویم
اپراهای عروسکی به طور معمول قابل مقایسه با تاتری دیگر نیست که بخواهم بگویم دیگری را بروید بهتر است یا فلان اجرا.(سطح کیفی منظورم نیست ، نوع اجرا را میگویم)
شما و همراهانتان تماما چیزی را تجربه میکنید که فقط و فقط مختص این سالن و این سبک از هنرنمایشیست در ایران و جهان.
سن از نوجوان پانزده ساله همراهم آمده که حیرت زده از تجربه اش میگفته
تا هفتادو اندی سال تجربه ادبیات و سینما و معماری و ....
من زمانی که اشخاص را دعوت به دیدن اجراهای آران میکنم ، همه شور هستم و شوق
بارها شده به واسطه حرفهایی که زده شد تشنۀ دیدن شده‌اند و سیراب از سالن بیرون آمدند...
به آنها نگفتم شاهکار به آنها نگفتم شکوه ِ جانبخش ِ گروه آران قرار است ببینند(که خودشان تجربه کنند)
به آنها گفتم تو چیزی را تجربه خواهی کرد که در هیچ کجای دیگر نمیبینی...
پس وقتی از سالن بیرون میایند خودشان گفتند
شاهکار بود و چقدر حالم خوب است ...
(شاید همراهان من ، همه دوستدار بودند و مشعوف...باقی را خبر ندارم)
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
"قلب من پر از عروسک است»

حالا که اپراهای عروسکی این زادۀ توانمندی یک استاد و یک گروه به سن جوانی نزدیک میشود
دیدن مستندی از سال‌های دور از گروه آران ، لطف خاص خودش را دارد.

می‌توانید این مستند را در سایت هاشور ببینید

http://tiny.cc/Puppet_Opera

این مستند تلاش می‌کند ضمن گفتگو با بهروز غریب پور‌، و نمایش بخش‌هایی از صحنه و پشت صحنه اپرای رستم و سهراب‌، ... دیدن ادامه ›› زحمات کشیده شده و مراحل اجرای کار را بازنمایی کند .تصاویری از اجراهای این نمایش موزیکال‌، بازسازی تالار فردوسی و لوریس چکنواریان در این مستند دیده می شود.
کارگردان : سام کلانتری
.
.
.
.


شکیبا (tolerantly)
درباره فیلم رضا i
■گفت‌وگویی شنیدنی با کارگردان فیلم «رضا»
■■«علیرضا معتمدی»
■فیلم «رضا» و مواجهه با خویشتن

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و نه را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/587

■ ناملیک: http://namlik.me/article/4723
■ بیپ تونز: https://beeptunes.com/track/527463128
■ میکس کلاود: http://bit.ly/2HYkyYj


■نمایش ... دیدن ادامه ›› فیلم «رضا»، ساخته «علیرضا معتمدی»، چندی است که در گروه سینماهای هنر و تجربه آغاز شده. استقبال جمع متنوعی از منتقدان سینمای ایران و همچنین مسأله چگونگی مواجهه کارگردان با مسأله «الهام‌گرفتن از زندگی شخصی هنرمند»، ما را بر آن داشت تا از علیرضا معتمدی بخواهیم کمی از تجربیات و نگاهش درباره چرایی و چگونگی ساخت رضا بگوید.

■تدوین پادکست : محمد شکیبا

■قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از پیش‌پرده تبلیغاتی فیلم «رضا» با اجرای «علیرضا معتمدی» و «سحر دولتشاهی» و همراهی «هنگ‌درام» با نوازندگی «علی رحیمی»
۳.«آهوی فراری» ساخته «فریبرز لاچینی» (تنظیم از «سردار سرمست»)، و با اجرا «هاسمیک کاراپتیان»
۴. «یک شهر قدیمی تک‌افتاده» ساخته و با اجرای «استینگ» برگرفته‌شده از آلبوم موسیقی متن فیلم «ترک لاس‌وگاس»


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
■بخش پایانی
■■■بهرام بیضایی به روایت «حمید امجد» -> حتما بشنوید
■■حقیقت و مرد دانا؛ مجموعه گفت‌و‌گو‌هایی پیرامون هشتاد سالگی تولد «بهرام بیضایی»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و هشت را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/584

■ناملیک: http://namlik.me/article/4688
■میکس کلاود: https://goo.gl/LDxaWs

■پنجم دی ماه سال ۱۳۹۷، «بهرام بیضایی» نمایشنامه‌نویس و کارگردان ... دیدن ادامه ›› تاتر، سینماگر، ادیب و پژوهش‌گر نامی و فرزانه ایران سالروز هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت. به همین مناسبت و پاس بیش از شش دهه تلاش‌ها و تجربه‌ها و پژوهش‌های او و خلق آثار نوشتاری و نمایشی و ساخت و اجرای فیلم‌ها و نمایشنامه‌هایی ژرف و جاودان و سرشار نمودن و غنی کردن بیشتر ادب و هنر و فرهنگ معاصر ایران، در مجموعه پادکست‌هایی ویژه شامل گفت‌وگو‌هایی با همکاران و صاحب‌نظران و دوستان او در حد خودمان در «ابدیت و یک روز» به بزرگداشت او کوشیده‌ایم.

لازم به ذکر است که به دلیل کثرت مهمان‌‌ها و تنوع سابقه و سن ایشان ساده‌ترین راه را برای ترتیب پخش گفت‌وگو‌ها در نظر گرفتیم و صحبت‌های این بزرگواران را به ترتیب حروف الفبای ابتدای نام خانوادگی ایشان خواهید شنید.

■مهمان این برنامه ما همچون نوبت پیشین، آقای «حمید امجد»، نمایش‌نویس و کارگردان سینما و تاتر و از مترجمین و پژوهشگران سرشناس ایران، نزدیک به چهار دهه است در مقام شاگرد و دوست و بازیگر و محقق با بهرام بیضایی یار و همراه بوده‌است. این موقعیت فرصت مغتنمی را برای ما فراهم آورد تا در گفت‌وگویی مفصل با ایشان از زوایای گوناگون به دنیای آثار این هنرمند فرهیخته نزدیک شویم.

در بخش پایانی این گفت‌وگو از حمید امجد خواسته‌ایم تا برای ما درباره مقوله بازیگری در جهان آثار بیضایی و همچنین حسرت‌ها و آرزوهای‌شان در مواجهه با آثار او، صحبت کنند.

▫️تدوین پادکست : محمد شکیبا

▪️قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای فیلم «وقتی همه خوابیم» با اجرای «مژده شمسایی»، «علیرضا جلالی ‌تبار»، «هدایت هاشمی»، «حامد محمدی»، «سحر دولتشاهی»، «امید خوش‌منش»، «حسین محب‌اهری»، «مهرداد ضیایی»، «رها رضایی‌راد»، «رضا مختاری»، «افشین خورشید‌باختری»، «امیرکاوه آهن‌جان»، «علی اولیایی» و «حسام نواب‌صفوی»
۳. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «وقتی همه خوابیم» ساخته «محمدرضا درویشی»


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
کوشا وطن خواه این را خواند
آقای سوبژه (محمد لهاک) این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■بخش چهارم
■■■بهرام بیضایی به روایت «حمید امجد» -> حتما بشنوید
■■حقیقت و مرد دانا؛ مجموعه گفت‌و‌گو‌هایی پیرامون هشتاد سالگی تولد «بهرام بیضایی»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و هفت را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/581


■ناملیک: http://namlik.me/article/4635
■میکس کلاود: https://goo.gl/wnuznE



■پنجم دی ماه سال ۱۳۹۷، «بهرام بیضایی» نمایشنامه‌نویس ... دیدن ادامه ›› و کارگردان تاتر، سینماگر، ادیب و پژوهش‌گر نامی و فرزانه ایران سالروز هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت. به همین مناسبت و پاس بیش از شش دهه تلاش‌ها و تجربه‌ها و پژوهش‌های او و خلق آثار نوشتاری و نمایشی و ساخت و اجرای فیلم‌ها و نمایشنامه‌هایی ژرف و جاودان و سرشار نمودن و غنی کردن بیشتر ادب و هنر و فرهنگ معاصر ایران، در مجموعه پادکست‌هایی ویژه شامل گفت‌وگو‌هایی با همکاران و صاحب‌نظران و دوستان او در حد خودمان در «ابدیت و یک روز» به بزرگداشت او کوشیده‌ایم.

لازم به ذکر است که به دلیل کثرت مهمان‌‌ها و تنوع سابقه و سن ایشان ساده‌ترین راه را برای ترتیب پخش گفت‌وگو‌ها در نظر گرفتیم و صحبت‌های این بزرگواران را به ترتیب حروف الفبای ابتدای نام خانوادگی ایشان خواهید شنید.

■مهمان این برنامه ما همچون نوبت پیشین، آقای «حمید امجد»، نمایش‌نویس و کارگردان سینما و تاتر و از مترجمین و پژوهشگران سرشناس ایران، نزدیک به چهار دهه است در مقام شاگرد و دوست و بازیگر و محقق با بهرام بیضایی یار و همراه بوده‌است. این موقعیت فرصت مغتنمی را برای ما فراهم آورد تا در گفت‌وگویی مفصل با ایشان از زوایای گوناگون به دنیای آثار این هنرمند فرهیخته نزدیک شویم.

در بخش چهارم این گفت‌وگو از حمید امجد خواسته‌ایم تا برای ما درباره گفت‌‌و‌گونویسی در جهان آثار بیضایی که بعضا موجب فاصله گرفتن برخی از مخاطبان با آنها شده است، صحبت کنند.

▫️تدوین پادکست : محمد شکیبا

▪️قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای فیلم «مسافران» با اجرای «هما روستا»، «هرمز هدایت»، «فاطمه معتمد‌آریا»، «مژده شمسایی»، «جمیله شیخی»، «حمید امجد»، «محبوبه بیات»، «جمشید اسماعیل‌خوانی» و «مجید مظفری»
۳. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم مسافران ساخته «بابک بیات»


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■بخش سوم
■■■بهرام بیضایی به روایت «حمید امجد» -> حتما بشنوید
■■حقیقت و مرد دانا؛ مجموعه گفت‌و‌گو‌هایی پیرامون هشتاد سالگی تولد «بهرام بیضایی»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و شش را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/578

■ناملیک: http://namlik.me/article/4594
■بیپ تونز: https://beeptunes.com/track/526707684
■فیدیبو: https://fidibo.com/book/88449
■میکس ... دیدن ادامه ›› کلاود: https://goo.gl/xkveoi




■پنجم دی ماه سال ۱۳۹۷، «بهرام بیضایی» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تاتر، سینماگر، ادیب و پژوهش‌گر نامی و فرزانه ایران سالروز هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت. به همین مناسبت و پاس بیش از شش دهه تلاش‌ها و تجربه‌ها و پژوهش‌های او و خلق آثار نوشتاری و نمایشی و ساخت و اجرای فیلم‌ها و نمایشنامه‌هایی ژرف و جاودان و سرشار نمودن و غنی کردن بیشتر ادب و هنر و فرهنگ معاصر ایران، در مجموعه پادکست‌هایی ویژه شامل گفت‌وگو‌هایی با همکاران و صاحب‌نظران و دوستان او در حد خودمان در «ابدیت و یک روز» به بزرگداشت او کوشیده‌ایم.

لازم به ذکر است که به دلیل کثرت مهمان‌‌ها و تنوع سابقه و سن ایشان ساده‌ترین راه را برای ترتیب پخش گفت‌وگو‌ها در نظر گرفتیم و صحبت‌های این بزرگواران را به ترتیب حروف الفبای ابتدای نام خانوادگی ایشان خواهید شنید.

■ مهمان این برنامه ما همچون نوبت پیشین، آقای «حمید امجد»، نمایش‌نویس و کارگردان سینما و تاتر و از مترجمین و پژوهشگران سرشناس ایران، نزدیک به چهار دهه در مقام شاگرد و دوست و بازیگر و محقق با بهرام بیضایی یار و همراه بوده‌است. این موقعیت فرصت مغتنمی را برای ما فراهم آورد تا در گفت‌وگویی مفصل با ایشان از زوایای گوناگون به دنیای آثار این هنرمند فرهیخته نزدیک شویم.

در بخش سوم این گفت‌وگو از حمید امجد خواسته‌ایم تا برای ما درباره برخی از مضامین و مفاهیم مشترک آثار بهرام بیضایی صحبت کنند.

■تدوین پادکست : محمد شکیبا

▪️قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای فیلم «سفر» با اجرای «سیروس حسن‌پور» و «عباس دسترنج»
۳. بخش‌هایی از موسیقی استفاده شده در فیلم «سفر»
۴. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «راشامون» ساخته «فومیو هایاساکا»


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■بخش دوم
■■■بهرام بیضایی به روایت «حمید امجد» -> حتما بشنوید
■■حقیقت و مرد دانا؛ مجموعه گفت‌و‌گو‌هایی پیرامون هشتاد سالگی تولد «بهرام بیضایی»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و پنح را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/574

■ناملیک: http://namlik.me/article/4577
■میکس کلاود: https://goo.gl/zVb7RE



■پنجم دی ماه سال ۱۳۹۷، «بهرام بیضایی» نمایشنامه‌نویس ... دیدن ادامه ›› و کارگردان تاتر، سینماگر، ادیب و پژوهش‌گر نامی و فرزانه ایران سالروز هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت. به همین مناسبت و پاس بیش از شش دهه تلاش‌ها و تجربه‌ها و پژوهش‌های او و خلق آثار نوشتاری و نمایشی و ساخت و اجرای فیلم‌ها و نمایشنامه‌هایی ژرف و جاودان و سرشار نمودن و غنی کردن بیشتر ادب و هنر و فرهنگ معاصر ایران، در مجموعه پادکست‌هایی ویژه شامل گفت‌وگو‌هایی با همکاران و صاحب‌نظران و دوستان او در حد خودمان در «ابدیت و یک روز» به بزرگداشت او کوشیده‌ایم.

لازم به ذکر است که به دلیل کثرت مهمان‌‌ها و تنوع سابقه و سن ایشان ساده‌ترین راه را برای ترتیب پخش گفت‌وگو‌ها در نظر گرفتیم و صحبت‌های این بزرگواران را به ترتیب حروف الفبای ابتدای نام خانوادگی ایشان خواهید شنید.

■ مهمان این برنامه ما همچون نوبت پیشین، آقای «حمید امجد»، نمایش‌نویس و کارگردان سینما و تاتر و از مترجمین و پژوهشگران سرشناس ایران، نزدیک به چهار دهه است در مقام شاگرد و دوست و بازیگر و محقق با بهرام بیضایی یار و همراه بوده‌است. این موقعیت فرصت مغتنمی را برای ما فراهم آورد تا در گفت‌وگویی مفصل با ایشان از زوایای گوناگون به دنیای آثار این هنرمند فرهیخته نزدیک شویم.

در بخش دوم این گفت‌وگو از حمید امجد خواسته‌ایم تا برای ما درباره برخی از مضامین مشترک آثار بهرام بیضایی صحبت کنند.

▫️تدوین پادکست : محمد شکیبا

▪️قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای فیلم «شاید وقتی دیگر» با اجرای «داریوش فرهنگ»، «اکبر دودکار» و «علیرضا مجلل»،
۳. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «شاید وقتی دیگر» ساخته «بابک بیات»
۴. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «سگ‌کشی» ساخته «صبا خضوعی» و «وارطان ساهاکیان»


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
امیر مسعود این را خواند
رضا بولو این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■■■بهرام بیضایی به روایت «حمید امجد» -> حتما بشنوید
■بخش اول
■■حقیقت و مرد دانا؛ مجموعه گفت‌و‌گو‌هایی پیرامون هشتاد سالگی تولد «بهرام بیضایی»

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست شماره نود و چهار را بشنوید :
https://t.me/EternityAndADay/571


■ناملیک: http://namlik.me/article/4547
■بیپ تونز: https://beeptunes.com/track/526311626
■میکس کلاود: https://goo.gl/ZsSHik


■پنجم ... دیدن ادامه ›› دی ماه سال ۱۳۹۷، «بهرام بیضایی» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تاتر، سینماگر، ادیب و پژوهش‌گر نامی و فرزانه ایران سالروز هشتاد سالگی‌اش را جشن گرفت. به همین مناسبت و پاس بیش از شش دهه تلاش‌ها و تجربه‌ها و پژوهش‌های او و خلق آثار نوشتاری و نمایشی و ساخت و اجرای فیلم‌ها و نمایشنامه‌هایی ژرف و جاودان و سرشار نمودن و غنی کردن بیشتر ادب و هنر و فرهنگ معاصر ایران، در مجموعه پادکست‌هایی ویژه شامل گفت‌وگو‌هایی با همکاران و صاحب‌نظران و دوستان او در حد خودمان در «ابدیت و یک روز» به بزرگداشت او کوشیده‌ایم.

لازم به ذکر است که به دلیل کثرت مهمان‌‌ها و تنوع سابقه و سن ایشان ساده‌ترین راه را برای ترتیب پخش گفت‌وگو‌ها در نظر گرفتیم و صحبت‌های این بزرگواران را به ترتیب حروف الفبای ابتدای نام خانوادگی ایشان خواهید شنید.

■ مهمان این برنامه ما، آقای «حمید امجد»، نمایش‌نویس و کارگردان سینما و تاتر و از مترجمین و پژوهشگران سرشناس ایران، نزدیک به چهار دهه است در مقام شاگرد و دوست و بازیگر و محقق با بهرام بیضایی یار و همراه بوده‌است. این موقعیت فرصت مغتنمی را برای ما فراهم آورد تا در گفت‌وگویی مفصل با ایشان از زوایای گوناگون به دنیای آثار این هنرمند فرهیخته نزدیک شویم.
در بخش نخست این پادکست حمید امجد جدای از شرح چگونگی آشنایی‌شان با بهرام بیضایی سعی کرده‌اند تا دورنمایی کلی برای شناخت بیشتر او را برای ما ترسیم کنند.

■ تدوین پادکست : محمد شکیبا

■ قطعات موسیقی‌ به کار رفته در این پادکست:
‏۱. «رقص گدایی» از ساخته‌های گروه «کلزماتیکس» و برگرفته شده از آلبوم ‏موسیقی «جن‌زده‌‏»‏
۲. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای فیلم «غریبه و مه»
۳. بخش‌هایی از موسیقی استفاده شده در فیلم «غریبه و مه»
۴. بخش‌هایی از موسیقی متن فیلم «شاید وقتی دیگر» ساخته «بابک بیات»

■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
سحر لیلی ئیون این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
«اپرای عشق» باز میگردد.

منتظر اجرای دوباره در اواخر فروردین سال نود و هشت باشید

اخبار و زمان اجرای دوباره را از صفحه گروه آران در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

https://t.me/puppet_opera

و به همین نام در اینستاگرام

@Puppet_Opera

.
.
.

شکیبا (tolerantly)
درباره فیلم رضا i
«گفت‌و‌گو با علیرضا معتمدی» کارگردان و بازیگر فیلم «رضا»
به زودی در پادکست «ابدیت و یک روز»

https://telegram.me/EternityAndADay
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
«سفرۀ عشق در کنار معلم عاشقی»
این بار در اپرای «عشق »

داستان ِ نمک‌گیر شدن من و ما به نمکِ سفرۀ احوال خوب و تعلیم و تربیت در مکتب آران ، لطف و توجه و مهر استاد است و دقت به پیشنهادات برگرفته از تجربه و سال‌ها، پژوهش و سخاوت بیانش، تا به دل‌گرمی گرفتن از لبخند و نگاه و نگاه کردن و قدم زدن با لحظات اجرای اپراهاست.

هر بار اجرایی خبرش می آمد
از جناب حسینی ، سفیر مهر و مهربانی گروه آران پرس و جویی داشتم که استاد غریب‌پور برای اجرای پیش رو ، پیشنهادی به خواندن کتاب یا مقاله‎ایی میدهند؟همیشه با محبت، پیشنهادی دریافت کردم و آنی که پیدا کردم برای دوستان در تیوال به اشتراک گذاشتم.

اما این‌بار اگر نمیتوانستم قبل اجرا چیزی در ... دیدن ادامه ›› خور توجه شخصا پیدا کنم فقط ماهی‌خواه میشدم در این مکتب، تو یکی دو بار سرنخ بگیری و مسیر را پیدا نکنی ، حقا که شاگرد تنبل کلاس میشوی.

جدای از کتاب‌های مرسوم درباره مشاهیر تو باید منظور را دریابی این بود علت پرس و جو درباره متن یا متونی خاص.

به طور مثال
برای سعدی
کتاب «کرشمه عشق» اثر نصرالله پورجوادی
(آن زمان)جز از ناشر جای دیگر قابل تهیه نبود، باقی آثار، تالیف نصرالله پورجوادی را هم نظری انداختم

برای خیام
«بررسی انتقادی رباعیات خیام» اثر آرتور کریستن سن
ترجمه : دکتر فریدون بدره‌ای
که پیدا کردن این اثر ، باعث شد با روندی جدید در انتخاب کتاب روبرو شوم.
این کتاب چاپ اولش بهار هفتاد و چهار بود مطمئنا پیدا کردنش برایم قدری دشوار.
دل به دریا زدم و کوچه به کوچه انقلاب تا پیدایش کردم .
همانجا بخاطر ترجمه‌های قوی و خاص دکتر فریدون بدره‌ای بعضی از ترجمه ها را تهیه کردم که بخوانم ....
از فرقه اسماعیلیه گرفته تا هزار و یک شب در ادبیات و جامعه اسلامی...

و کتابی گرفتم به نام «ریخت شناسی قصه‌های پریان» نوشته ولادیمیر پراپ

"ولادیمیر پراپ، محقق فرمالیست و روس تباری می‌باشد که به واسطه ارائه تجزیه و تحلیل‌های ساختگرایانه اش از قصه‌های عامیانه روسیه و تفکیک سی و یک فونکسیون ویژه در بین همه این قصص، در نهایت به هفت شخصیت بنیادی پی می‌برد. اندیشه‌های پراپ در این خصوص، تأثیر عمیقی بر تحقیقات فولکوریک در دانشگاه‌های غرب بر جای گذاشت. " (ویکی پدیا)

همانجا بود که با آلژیرداس ژولین گریماس آشنا شدم ( زبان‌شناس و نشانه‌شناس برجسته)

و همان شد که وقتی اپرای عشق شروع شد به جستجو پرداختم که شاید کسی یا کسانی این داستان را از منظر نظریه کنشی گریماس بررسی کرده باشند.
پیدا کردم و چه بسیار خواندنی‌تر شد وقتی میدیدی اپرای«عشق»، خود ، همه تصویر ساختارگرایانه دارد و از شروع تا به پایان عمق داستان را با انتخاب اشعار تا فضاسازی رموز مستترش ، کلاس درس است و یادگیری درست دیدن ، درست خواندن و درست شنیدن.

همه را گفتم تا بگویم
برای ورود به خلوت ذهنی کارگردان و نویسنده و پژوهشگر و بازی دهندگان و یاران آران، باید بیشتر بخوانیم
اپراها تجمیع صدها مولفه است که هر کدام در کنار دیگری ، عشق را تصویر میکند
مطمئنم لذت میبرید
و آن موقع است که میگویید دو ساعت اپرا خلاصه سالها و ساعتهاست و چقدر حیف کم بود ای کاش بیشتر و بیشتر و بیشتر می بود.

تحلیل‌های داستان شیخ صنعان و دختر ترسا را جستجو کنید تا بیشتر و بهتر زمان دیدن اپرای«عشق»، به ایجاز دنیای عروسکیی که کارگردان، نویسنده، عروسک گردانان، عروسک ‌ها ، موسیقی و اشعار می آفرینند،پی ببرید.

چشم دل آخر زمانی باز کن
تا عجایب بینی از دریای عشق
.
.
.
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
«بگذارید عاشقی کند»

از حیث تحلیل رموز مستتر در داستان شیخ صنعان و دخترترسا و ساختارشناسی داستان، کم و بیش دوستان میتوانند مطالعه کنند و به حجم معنایی این سرگذشت عاشقی پی ببرند، حال وقت است تا با تصویر ذهنیِ پژوهشیِ کارگردان اثر، این طی‌طریق را به نظاره بنشینیم،سیر تکاملی انسان در روند عشق یا نزول اطاعت امر پروردگار یا توفیق توبه !؟

ترجیح عشق شیخ صنعان بر عشق دختر ترسا یا برعکس همه اختیار بیننده و شنونده این روایت است.
همزادپنداری از اولیه‌ترین آثار این اثر میباشد که شخص برای همراهی با فضای ساخته شده ، دچارش میشود.
دچاری که چاره ایی جز ،غنا در حب الهی ندارد.
شیخ صنعان باشی و زاهد
یا دخترترسا باشی و غرق در تکبر
هر دو پایانش یکیست و آن جز به معرفت ... دیدن ادامه ›› رسیدن نیست.

ساخت اپرای عشق غذای روحیست به روان جمعی کنونی چه آنان که لمس کردند و چه آنان که در جریانند و چه آنان که چراغ میخواهند برای قدم برداشتن در راهی که فقط از این مسیر سه کلمه را شنیده اند ، «عشق»، «عاشق»، «معشوق» .

اپرای عشق ، تصویر رموز پنهان این داستان است، چراکه بالذات وجود رمز موجب تولد خیال است برای پی بردن به خط به خط یک روایت در جایگاهی بالاتر از ظاهر.

متفاوت از آثار مرسوم پیشین که سرگذشت سمبولیک شعرا بوده ، اپرای عشق ، توضیح روایت است با ساخت تصور کارگردان از دنیای حاکم بر این عاشقی.

در نخستین ظهور صدا و تصویر، حاملان عشق ، پرنده هایی از آسمان محبت الهی ، همه تصویر میکنند ارتباط خدای و انسان را .
و میشنویم از زبان مولانا، حس است یا احوال انسان، که میگوید :
ای خدا از عاشقان خشنود باد
عاشقان را عاقبت محمود باد

آغاز میشود، زاهد به میان خوابی مبهم آورده شده است و دست تقدیر برایمان اولین راز را تصویر میکند:
«به چه سبب شیخ باید خوابی ببیند و کنجکاو برای چرایی اش تن به سفری بدهد که میداند همه گمراهیست؟»

شیخ خبر دارد که چه بر سر او آمده است؟
آیا خبر دارد چه بر سرش می‌آید؟
بیننده در کجای اپرا خود را شیخ یا خود را دخترترسا متصور میشود؟


شیخ و دخترترسا نه تنها فاعلند و مفعول ،در جایگاه ساختارشناسی داستان گاه هدف میشوند و گاه عامل حرکت یا کنشی بازدارنده برای سعادت...

اپرای عشق را از دید ساختاری داستان ببینید و تصویر زیبایِ این کنش و واکنش این کشف رمز، این سیرتحول روایت تا خلق اثر، این شهود و غنا را به لحظات خود هدیه دهید.

(ادامه دارد همچنان که عاشقی ادامه خواهد داشت)
شکیبا (tolerantly)
درباره اپرای عروسکی عشق i
آری «عشق» طریقی شگفت‌انگیز است برای خالقان خلقی نو - ثمری از سالها پژوهش و ممارست و پشتکار.
و چنین می‌آفریند این گروه سخت‌کوش،
تا بگویند:
از جان برآمدست، نباشد شگفت اگر
در دل نشیند این سخن دلپذیر ما

■ گزارش تصویری از پشت صحنه "اپرای عروسکی عشق"

لینک مستقیم:

http://tinyurl.com/Puppet-Opera-Eshgh

تلگرام :

https://t.me/puppet_opera/456
.
.
.
برای بهره‌مندی بهتر از ... دیدن ادامه ›› این اثر می‌توانید نمایشنامه اثر(لیبرتو) را در صفحه اصلی «اپرای عشق» بخوانید
.
«پیش از حضور در سالن، حتما بروشور را مطالعه فرمایید»

لینک مستقیم:
https://tinyurl.com/Opera-Eshgh

در تلگرام :
https://t.me/puppet_opera/448
.
.
.
.
امیر مسعود این را خواند
هانی حسینی و فاطمه فریمانی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
■مروری بر فیلم‌های پخش شده در«سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر»
■با حضور منتقدان و نویسندگان سینمایی

■ در کانال ابدیت و یک روز پادکست‌ها را بشنوید :

«شاهرخ دولکو»
https://t.me/EternityAndADay/559

«پویان عسگری» و «آرش خوشخو»
https://t.me/EternityAndADay/561

«پوریا ذوالفقاری»
https://t.me/EternityAndADay/564

«محسن آزرم»
https://t.me/EternityAndADay/566

«ناصر ... دیدن ادامه ›› صفاریان» و «میلاد دارایی»
https://t.me/EternityAndADay/568

■ تلاش خواهیم کرد به مناسبت برگزاری «سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر» به کمک منتقدان و نویسندگان ‏سینمایی در «ابدیت و یک روز» برای شما گزارش‌هایی از حال و هوای جشنواره و فیلم‌های به نمایش درآمده در آن ‏داشته باشیم.‏



■تدوین پادکست : محمد شکیبا


■ عبارت "abadiatvayekrooz" را در اینستاگرام جستجو کرده و به ما بپیوندید.
.
.
.

■ مجموعه پادکست‌هایی درباره هنر سینما (حامد صرافی‌زاده)
https://telegram.me/EternityAndADay

■ پادکست ها در سایت ناملیک :
https://bit.ly/2sfUjTz
.
.
.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید