«سفرۀ عشق در کنار معلم عاشقی»
این بار در اپرای «عشق »
داستان ِ نمکگیر شدن من و ما به نمکِ سفرۀ احوال خوب و تعلیم و تربیت در مکتب آران ، لطف و توجه و مهر استاد است و دقت به پیشنهادات برگرفته از تجربه و سالها، پژوهش و سخاوت بیانش، تا به دلگرمی گرفتن از لبخند و نگاه و نگاه کردن و قدم زدن با لحظات اجرای اپراهاست.
هر بار اجرایی خبرش می آمد
از جناب حسینی ، سفیر مهر و مهربانی گروه آران پرس و جویی داشتم که استاد غریبپور برای اجرای پیش رو ، پیشنهادی به خواندن کتاب یا مقالهایی میدهند؟همیشه با محبت، پیشنهادی دریافت کردم و آنی که پیدا کردم برای دوستان در تیوال به اشتراک گذاشتم.
اما اینبار اگر نمیتوانستم قبل اجرا چیزی در
... دیدن ادامه ››
خور توجه شخصا پیدا کنم فقط ماهیخواه میشدم در این مکتب، تو یکی دو بار سرنخ بگیری و مسیر را پیدا نکنی ، حقا که شاگرد تنبل کلاس میشوی.
جدای از کتابهای مرسوم درباره مشاهیر تو باید منظور را دریابی این بود علت پرس و جو درباره متن یا متونی خاص.
به طور مثال
برای سعدی
کتاب «کرشمه عشق» اثر نصرالله پورجوادی
(آن زمان)جز از ناشر جای دیگر قابل تهیه نبود، باقی آثار، تالیف نصرالله پورجوادی را هم نظری انداختم
برای خیام
«بررسی انتقادی رباعیات خیام» اثر آرتور کریستن سن
ترجمه : دکتر فریدون بدرهای
که پیدا کردن این اثر ، باعث شد با روندی جدید در انتخاب کتاب روبرو شوم.
این کتاب چاپ اولش بهار هفتاد و چهار بود مطمئنا پیدا کردنش برایم قدری دشوار.
دل به دریا زدم و کوچه به کوچه انقلاب تا پیدایش کردم .
همانجا بخاطر ترجمههای قوی و خاص دکتر فریدون بدرهای بعضی از ترجمه ها را تهیه کردم که بخوانم ....
از فرقه اسماعیلیه گرفته تا هزار و یک شب در ادبیات و جامعه اسلامی...
و کتابی گرفتم به نام «ریخت شناسی قصههای پریان» نوشته ولادیمیر پراپ
"ولادیمیر پراپ، محقق فرمالیست و روس تباری میباشد که به واسطه ارائه تجزیه و تحلیلهای ساختگرایانه اش از قصههای عامیانه روسیه و تفکیک سی و یک فونکسیون ویژه در بین همه این قصص، در نهایت به هفت شخصیت بنیادی پی میبرد. اندیشههای پراپ در این خصوص، تأثیر عمیقی بر تحقیقات فولکوریک در دانشگاههای غرب بر جای گذاشت. " (ویکی پدیا)
همانجا بود که با آلژیرداس ژولین گریماس آشنا شدم ( زبانشناس و نشانهشناس برجسته)
و همان شد که وقتی اپرای عشق شروع شد به جستجو پرداختم که شاید کسی یا کسانی این داستان را از منظر نظریه کنشی گریماس بررسی کرده باشند.
پیدا کردم و چه بسیار خواندنیتر شد وقتی میدیدی اپرای«عشق»، خود ، همه تصویر ساختارگرایانه دارد و از شروع تا به پایان عمق داستان را با انتخاب اشعار تا فضاسازی رموز مستترش ، کلاس درس است و یادگیری درست دیدن ، درست خواندن و درست شنیدن.
همه را گفتم تا بگویم
برای ورود به خلوت ذهنی کارگردان و نویسنده و پژوهشگر و بازی دهندگان و یاران آران، باید بیشتر بخوانیم
اپراها تجمیع صدها مولفه است که هر کدام در کنار دیگری ، عشق را تصویر میکند
مطمئنم لذت میبرید
و آن موقع است که میگویید دو ساعت اپرا خلاصه سالها و ساعتهاست و چقدر حیف کم بود ای کاش بیشتر و بیشتر و بیشتر می بود.
تحلیلهای داستان شیخ صنعان و دختر ترسا را جستجو کنید تا بیشتر و بهتر زمان دیدن اپرای«عشق»، به ایجاز دنیای عروسکیی که کارگردان، نویسنده، عروسک گردانان، عروسک ها ، موسیقی و اشعار می آفرینند،پی ببرید.
چشم دل آخر زمانی باز کن
تا عجایب بینی از دریای عشق
.
.
.