در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال امیرعلی ابراهیمی | دیوار
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 08:40:09
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
با سلام و آرزوی اوقات خوش
بنده فردا شب (شنبه ۱۶ ام) ساعت ۲۱:۰۰ در صفحه اینستاگرام شخصی خودم تمام کامنت های این صفحه و مربوط به اجرای بیداری کالیگولا که توسط شما مخاطبان روی این صفحه مکتوب شده، میخوانم و راجع بهش صحبت میکنم.
به علت اینکه از شما نام خواهم آورد اعلام میکنم که اگر دوست داشتید میتونید توی این لایو شرکت کنید و وارد گفتگو بشیم.
آدرس صفحه اینستاگرام من: Haamun
با سلام
پیش‌فروش روز های آخر هفته نمایش بیداری کالیگولا آغاز شد.
با سلام و آرزوی اوقات خوش
پیش‌فروش روز های آغازین هفته آینده آغاز شد.
تئاتر و مرگ مولف
جناب رولان بارت (منتقد ادبی) در سال ۱۹۶۷ مقاله‌ای مسیر ساز ارائه دادند که به ما می‌آموزد؛ ادبیات بدون وابستگی به شناسنامه و تاریخچه نویسنده و مولف اثر چگونه می‌تواند کارآمد باشد.
این نظریه ستون سنجش کیفی قدرتمندی برای آثار ادبی شد، چرا که با مکانیزم نوینی امکان رسیدن به پاسخ این سوال و سوال مشابه را فراهم ساخت:
اگر نویسنده برادران کارامازوف یا جنگ و صلح (بدون تغییر متن) داستایوفسکی یا تولستوی نبودند، آیا برادران کارامازوف و جنگ و صلح به جایگاه ادبی کنونی خود می‌رسید؟


با اینکه سوی خطاب این مقاله بیشتر به ادبیات غیر‌درماتیک است، اما کارکرد کیفی آن در مواجه با ادبیات نمایشی به مراتب بیشتر است، چرا که در ... دیدن ادامه ›› تولد دوباره متن روی صحنه، نوع نگاه به متن و میزان الساق دیالوگ و کلمات به ریشه تاریخی آن، در ایجاد جلوه و امر بصری تعیین کننده است.
به عنوان مثال ما اگر در یک نمایشنامه پریدن یک کبوتر سفید را به خارج از متن الساق کنیم، تصویر ذهنی آزادی یا صلح بیدار میشود اما اگر اثر را فقط در جهان خود اثر تعریف و تعبیر کنیم، اینجا فقط یک کبوتر سفید پرواز کرده است.
اثر درخشانی در برابر زمان و ملیت های متفاوت می‌تواند به ماندگاری و جهان شمولی برسد، که احتیاج به کمترین ارجاع ممکن به خارج از متن برای فهمیده و درک شدن داشته باشد، زیرا که فرهنگ پدیده‌ای پویاست و تاریخ فرار است.
در «بیداری کالیگولا»
از چندین نمایشنامه شامل: کالیگولا-کامو هملت-شکسپبر در انتظار گودو-بکت خرس-چخوف (باقی آثار به علت افشا سازی داستان نام نمی‌برم) دیالوگ یا مونولوگ وجود دارد،(در حین اجرا هم این توضیح وجود داد) این دیالوگ و مونولوگ ها کارکردی کاملاً مستقل و منوط به حضورشان در این لحظه در این نمایش و در جایگاهشان در سیر دراماتیک اثر دارند و نه معنایی از پیش را به دوش می‌کشند و نه تاریخچه اثر مبدأ را به این اثر اضافه می‌کنند.

من از نمایشنامه های سال ۹۷ به بعدم پیرو و با در نظر‌داشت اصول نظریه مرگ مولف متونم را نوشتم و در بیداری کالیگولا پس از تجربه در انتظار مکبث سعی کردم تمام آن چیز که این نظریه به قدرتمندی استقلال یک اثر دراماتیک اضافه می‌کند، به کار ببرم.

خلاصه که : همه چیز آن است که می‌بینید و می‌شنوید.
با سلام به دیوار‌خوانان عزیز
به مناسبت اعلام آغاز فروش بلیت های نمایش «بیداری کالیگولا» از (فردا ۲۲‌ام ساعت دوازده ظهر)، تصمیم دارم گپی دوستانه با شما که برای من و اکثر کارگردانان حداقل هم نسل من، سرمایه ارزشمندی هستید، بزنم.
شما بزرگواران که دیدن تیاتر در برنامه هفتگی شما جای دارد، با دو ابزار کامنت و صحبت با دیگر مخاطبان در صفحات مجازی خود (که طبیعتاً به علت تعدد دیدن ها و تجربه بیشتر بصری شما، مخاطبان از بیان شما تاثیر می‌پذیرند) لزوم حفظ استاندارد و تلاش برای ارائه اثر با کیفیت، تمرین شده و فکر شده را گسترش می دهید و همچنین انگیزه آفرینید؛
مثل هر فرد دیگری که برای امری تلاش می‌کند، کارگردان علاوه بر علاقه به امر جاری، به نیروی محرک سنجیده شدن نتیجه امر، مخصوصاً فاصله گرفتن از نکوهش، احتیاج دارد.
در تمرینات همه کارگردان ها به این نقطه رسیده اند:
(این تیکه از کار هنوز جای اصلاح داره، اما قابل قبوله)
در این نقطه از تمرینات این فکر فکر در ذهن کارگردان بیدار میشود که (چند جلسه بیشتر ... دیدن ادامه ›› تمرین کنم، دقت کنم، بازنگری کنم، دوباره ترکیب بندی کنم، به گروه کارگردانی و بازیگران فشار بیارم که از ۸/۱۰ به ۱۰/۱۰ برسم، کسی متوجه میشه ؟)
شما دیوار‌نویسان و مخاطبینی که تیاتر در برنامه هفتگیشان همیشه جا دارد دلگرمی کارگردان ها در این لحظات هستید برای تلاش بیشتر و نیروی محرک روانی ترس از گرفتن نظرات منفی باعث تحمل فشار و استهلاک می‌شود.
من و دیگر کارگردانان (حداقل هم نسل من) متوجه و قدردان تلاش، زمان و حضور شما هستیم.
نظرات شما همواره چه مثبت باشد، چه منفی برای رشد تیاتر لازم اکید است.
من سال هاست در پایان تیاتر‌هام این جملات رو میگم:
«هر تیاتر چهار قسمت داره؛ ۱-ایده ۲-تولید ۳-اجرا و ۴-نقد من و ما (بازیگران، گروه کارگردانی و تولید) تمام مطلق خودمون رو برای سه قسمت ابتدایی گذاشتیم، اما برای قسمت آخر کاری از دست ما برنمیاد و از شما درخواست میکنم، نگاه خودتون رو چه مثبت چه منفی روی صفحه تیوال ما بنویسید، ما می‌خونیم، دقت میکنیم، جدی میگیریم، اهمیت میدیم، یاد میگیرم تا در اجرا های بعدی برای حضور و نگاه شما آماده‌تر و ورزیده تر باشیم.»

از شما عزیزان دعوت میکنم به دیدن بیداری کالیگولا بنشینید و منتظر خواندن نظرات و نقد شما هستم.
درود . ممنون که با دیدن نمایش شما، مطمئن شدم که تئاتر بد ، حتی به سالن های شهرزاد هم راه پیدا کرده. و ممنون که با زیاد کردن صدای «زیرصدا» خاطر جمع شدید که تماشاگر همان اجرای ضعیف هم نتواند بشنود، و ممنون که برای قبل شروع شدن نمایش ، موقعیتی افتضاح را به تماشاگر نشان دادید، و همان بهتر که هامون نیاید... و در آخر، ممنون که رکن چهارم رو به ما یادآوری کردید، نقد خاصی نیست. ممنون از شما
۰۳ دی ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
بیانیه جشنواره STERIJINO POZORJE:
«تیاتر پست مدرن بر آن است که؛
محدودیت های پایه‌ای زبان را از آن بگیرد، تا به گونه‌ای زبانی دیگر دست یابد که ریشه این زبان در ذات خود همان هنر «اثر هنری در حال تولید» نهفته است.»


سپهر و امیر مسعود این را خواندند
سینا نظری و حمید شریف این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
تمام قصه های جهان در سی و شش وضعیت نمایشی «اثر ژرژ پولتی» خلاصه می‌شوند.
اگر قرار بود پیام اخلاقی دادن جامعه را جایی بهتر برای زیستن کند بعد از کلید اسرار همه جرم و جنایت ها پایان یافته بود.
زیباترین آثار هنری‌ای که به زیست مخاطب مربوط نیست در موزه ها وجود دارد و برای لذت بردن از زیبایی و کمال هنر در موزه ها همواره باز است.
«قَلَندرو» هیچ پیام، آموزش، راهنمایی و ... ندارد.
من نوجوان بودم و تن و وجودم با این جملات چارلی چاپلین لرزید؛
«ما بیش از حد فکر میکنیم و بسیار کم حس میکنیم»
بزرگتر شدم و ساموئل بکت معنای این جملات را برای من عمیق‌تر کرد؛
«هیچ، برای انجام باقی مانده» (در انتظار گودو).
مونالیزا، مونالیزاست چون فهمیدیمش ؟
تئاتر برای ما «گروه تولید تیاتر مربع»
نه سکوی ... دیدن ادامه ›› سخنرانی‌ است
نه خدنگ فلسفه است
نه موزه لذت بخش است
و نه سرگرمی گرانتر از سینما.
تئاتر زمان و مکان ایست برای تجربه کردن حس هایی که آنقدر از آنها به هر دلیلی (روزمرگی، ترس، درد، تروما و...) دور افتادیم که یادمان رفته انسانیم.
والاترین وظیفه هنر این است که به ما یادآوری کند، ما اول انسانیم بعد دانشجو، معلم، کارمند، فعال سیاسی و...
ما انسانیم.
قلندرانِ حقیقت به نیم جو نخرند
قبایِ اطلس آن کس که از هنر عاریست

بر آستان تو مشکل توان رسید آری
عروج بر فلکِ سروری به دشواریست

سحر کرشمهٔ چشمت به خواب می‌دیدم
زهی مراتب خوابی که بِه ز بیداریست

دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ
که رستگاریِ جاوید در کم آزاریست
سپهر و Reza1991s این را خواندند
شاهین نیک آپان و حمید شریف این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هیچ کس نیست که بر داغ هنر ناخن نیست
چه ضرورست که ما داغ هنر تازه کنیم

منت باده به صد رنگ برآورد مرا
چهره خویش به خوناب جگر تازه کنیم

آن سبکسیر حبابیم درین بحر محیط
که به هر چشم زدن رخت دگر تازه کنیم

این غزل آن غزل خواجه نظیری است که گفت
سینه بر برق گشاییم و جگر تازه کنیم
سپهر، Reza1991s، رویا کاظمی و امیر مسعود این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
گر فلاطون را هنر نفریفتی
نوحه کردی بر هنر بگریستی

روزن ار واقف شدی از دود مرگ
روزن و دیوار و در بگریستی

کشتی اندر بحر رقصان می‌رود
گر بدیدی این خطر بگریستی

آتش این بوته گر ظاهر شدی
محتشم بر سیم و زر بگریستی

رستم ار هم واقفستی زین ستم
بر مصاف و کر و فر بگریستی

این اجل کر است و ناله نشنود
ور نه با خون جگر بگریستی

سپهر، کامبیز امینی و Reza1991s این را خواندند
فریبا این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
با سلام
جدای از اینکه من کارگردان تیاتر یا فعال در تیاتر... هستم به عنوان آخرین پناه اینجا به عنوان دوست «اگر هم علاقه بودن را مستقیماً به دوستی خطم کنیم» درخواستی عاجزانه دارم؛
روی صحبتم با همه عزیزانیست که به این جایگاه رسیده اند که صفحه های مجازی آنها بعد از مدت ها خوش سلیقه بودن به محلی برای توجه علاقه مندان به تیاتر تبدیل شده.
من صفحه اینستاگرمی بزرگ و فعالی دارم همچنین تعداد اعضای گروه تولید تیاتر مربع ۳۷ نفر فعال است؛ ما تا به الان حتی یک استوری هم راجع به قلندرو نگذاشتیم!
هیچ کدام ما نه یک استوری و نه یک پست
نه ... دیدن ادامه ›› یک تویت نه
نه یک استتوس
صفر.
این اتفاقی نیست؛ تصمیم ماست.
ما همگی به کیفیت و انسجام کار ایمان داریم که روی صحنه هستیم.
هدف ما این است که قلندرو را چهار دسته و فقط چهار دسته مخاطب ببیند.
۱-عزیزانی که از تاریخ ۱ آذر تا ۹ آذر «شروع اجرای قلندرو» تیاتر دیده بودند.
۲-عزیزانی که تیاتر دیدن جزو برنامه های طبیعی هفتگی آنهاست و در این روز ها و شرایط هم این موضوع تغییری نکرده
۳-عزیزانی که نمایش های قبلی گروه ما را دیده بودند
۴-عزیزانی که در این مدت پرفورمنس گروه ما در تماشاخانه شهرزاد «که در محوطه پردیس اجرا میشود نه داخل سالن» را دیده اند متوجه شده اند که چه قرار است ببینند و بعد به دیدن این اجرا بیایند.
تبلیغات گسترده
تبلیغات مجازی انتخاب ما نیست، ما به هر کس که ببینیم میگوییم
درخواست میکنیم که در هیچ پلتفرمی به اصطلاح «تبلیغ» ما را انجام ندهند.
اما باز هم به گوشمان می‌رسید و می‌رسد
بنابر این درخواست دوستانه من را لطفاً پذیرا باشید و لطف بفرمایید از طرف من هر جایی جز تیوال، هر شبکه اجتماعی ای تبلیغ قلندرو را دیدید یادآور بشوید که این انتخاب ما نیست.
پیشاپیش از لطف متشکرم
با سلام به دیوارخوان عزیز
برای لذت بیشتر از حضور در «قَلَندِرو»؛
سخنرانی درخشان چاپلین در دیکتاتور را به خاطر داشته باش؛ به ما یادآوری کرد که ما بسیار فکر میکنیم و کم حس می‌کنیم.
ما بسیار می اندیشیم و کم لمس میکنیم...
روی صندلی های قلندرو اندیشه یا داستان منتظر تو نیست که زنده‌اش کنی، آیینه ای از حالات روز ماست که حس اش کنی.
آیینه ای که تصاویری روبروی تو می‌کشد، آوا و کلماتی، جمله و خرده روایت های که از پشت سر تو به گوشت می‌رسد، از جنس فریاد های ناخودآگاهی که برای نشنیدنشان صدای موسیقی را زیاد میکنیم.
روی صندلی های قلندرو برای تو مکانی امن، شخصی و تا حد توانمان واقعی ساختیم تا حس کنی...
با سلام
به هدف لذت بیشتر از «ترین حرفه‌ای» لازم دیدم مفهومی به نام؛
dramatic irony «گواژه، وارون رویداد» را به مخاطب علاقه‌مند به دیدن این نمایش یادآوری کنم.
در ترین حرفه‌ای هیچ آموزش، پیام آموزی، خلاصه گویی فلسفه و تاریخ و..‌‌. اتفاق نمی‌افتد، اساسأ در این اثر امری «نمایش» داده نمیشود، بلکه تمامی سیاهی های موجود در فضای اثر، ریشه های فکری ایجاد کننده این سیاهی ها و رخداد های منوط به ایجاد اتمسفری برای آغاز این سیاهی ها به استهزاء محکوم است.
ترین حرفه‌ای انتقام هنری از سیاهی‌ها ایست که در جهان حقیقی توان از بین بردن آن را نداریم بنابر این در جهان تیاتر به مسخره میگیرمشان.
همانگونه که جدی گرفتن یک جوک باعث اذیت شدن از شنیدن جوک خواهد بود، در فضایی که در حال تحقیر است، به دنبال دریافت جدی از اثر بودن نیز مخاطب را خواهد آزرد.
امیدوارم از دیدن ترین حرفه‌ای لذت ببرید.
برای یادگیری فلسفه به دیدن این نمایش ننشینید!
ضمن سلام دوباره به دیوار خوان و نویسان عزیز لازم دیدم که از کژتابی ممکن جلوگیری کنم؛
ترین حرفه‌ای ویترینی برای ستودن فلاسفه، فلسفه یا فلسفیدن نیست.
ترین حرفه‌ای تجربه‌ای پر از خنده از نگاه یک قربانی وقایع سیاسی یوگسلاویِ تیتو و تاثیر این دیکتاتوری بر یک فرد بسیار معمولی است.
ترین حرفه‌ای برای مخاطب کلاس فشرده یا آسان سازی فلسفه یا تاریخ آماده نکرده، تجربه زیستی نگاه فردی که به اوج پوچی و قهقه رسیده در انتظار شماست.
با سلام
پس از گفتگو های بعد از دو اجرا علاقه دارم علاوه بر توضیحات و خلاصه داستان، دو جمله رو قبل از شروع دیدن این تیاتر از ما در ذهن خود داشته باشید، زیرا که این دو جمله جزو بنیان های فکری من در هنگام نوشتن و تولید این اثر بود؛
تنها احمق ها، جهان را جدی میگیرند.

ما فقط حادثه هایی هستیم، در انتظار رخ دادن.
با سلام و درود. تانیا هستم، یک احمق.?‍♀️
۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تانیا
درود محمدرضا جان. لطف دارید. چه کنم که جدی‌گیرم?‍♀️ (سپهر جان، این کامنت محمدرضا جان دارای برچسب «قابل توجه شما دوست گرامی» می‌باشد!?)
کاش میشد جدی‌ نگرفت ولی‌ واقعاً نمیشه ...
خیلی‌ دو تا کامنتتون خوب بود :)))
۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تانیا
الان حقیقتاً نمی‌دونم اظهار خوشحالی کنم یا ناراحتی? به‌هرحال خوش‌وقتم دوستم?
حقیقتا جسارتی در جمله نیست زیرا که فردی که جهان رو جدی نمیگیرد در نگاه کسی که در کند و کاو جدی جهان است، بدیهیست که سالم العقل به نظر نخواهد رسید، اساسا، من جهان تیاتر رو جایگاه مناسبی برای ارائه این گونه نظر های دیالوگ ساز می‌دونم.
امیدوارم پس از دیدن اثر و بررسی این نگاه به دیالوگ بیشتری در این زمینه برسیم.
۲۰ خرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
با سلام
در نگاه ما به تیاتر، تیاتر چهار قسمت دارد، ایده، تولید، اجرا و نقد من تضمین میدهم که ما تمام مطلق خود را برای سه قسمت تحت کنترل خود گذاشته‌ایم و حال از تمامی نقد نویسان و تحلیلگران جامعه تیوال دعوت میکنم، به عنوان نویسنده و کارگردان این تیاتر افتخار نقد این اثر را از ما دریغ نکنید.
تمامی عزیزانی که در صفحه تیوال آثار قبلی گروه ما نقد نوشته‌اند برای محکم تر برداشتن قدم های بعدی ما نقش بسیار جدی داشته اند ما نیز همواره صمیمانه قدردان بوده ایم و حال شما در این چرخش اساسی در فرم اجرایی ما به نسبت خود، با نوشتن نظر، تحلیل و نقد خود به افتخار این قدردانی بیافزایید.
گپ و گفتی که بعد از نمایش قبلی تون داشتیم، بسیار دلنشین بود برای من
براتون آرزوی موفقیت میکنم جناب ابراهیمی عزیز
۱۴ خرداد ۱۴۰۱
اجرا رو در اولین روز خواهم دید امیدوارم مثل نمایش قبلی برایم جذاب باشد.
۱۶ خرداد ۱۴۰۱
امیرمسعود فدائی
آقا من برای اولین بار دل رو زده‌ام به دریا و می‌خوام برای پنج‌شنبه بلیت بگیرم بیام کارِتون رو ببینم! امیدوارم اولین و آخرین بار نباشه.
بعید میدونم اولین و آخرین مرتبه باشه
۱۶ خرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
با سلام.
بر خلاف پیش‌بینی های ما، نمایش ها به اجرای خود ادامه میدهند، بنابر این نمایش «ص.عه» نیز چهار اجرای پایانی خود را روی صحنه تماشاخانه هیلاج خواهد برد، از تمام دیوارخوانان عزیز دعوت دوباره جهت حضور داریم .
رزرو صندلی تمام اجرا های باقیمانده از هم‌اکنون ممکن است.
با سلام
طی گفتگویی که با گروهی از دیوار نویسان عزیز تیوال داشتیم خواستم این توضیح رو به صفحه اضافه کنم :
تیاتر ص.عه پر از خشونت و خنده است .
پر از تناقض و تداخل است.
طبق بیان عزیزان که بر اساس احترام بر دلایلشان و چشم پر تجربه آسان مورد تایید من هم هست، درک و دریافت از اثر با یک بار دیدن آن تقریباً ناممکن است.
ص.عه شمارو با مفاهیمی روبرو می‌کند که شاید تمایل به دانستن آنها نداشته باشید .
ص.عه بخش هایی از وجود شما را به خودتان نشان میدهد که شاید تمایل داشته باشید پنهان بماند .
ص.عه در ذهن یک قاتل اتفاق می‌افتد با منطق ها و نگاه یک قاتل بنابر این اثری نرم و به تعبیر رایج لذت بخش نیست .
اگر تحمل خشونت، روندی ... دیدن ادامه ›› غیر معمول، ساختاری غیر معمول، پرخاش و مفاهیم غریبه دارید، به دیدن ص.عه بیاید .
و اگر حاضرید درونتان به چالش کشیده شود بدون لذت بردن و سرگرمی طبق گفتگو های این پانزده روز ، ص.عه شب شما را میسازد .
کماکان منتظر حضور و نظرات صادقانه شما عزیزان هستم.
پ.ن
تمدید نمایش ص.عه فقط یک باز اجرا نیست .
طبق گفتگو های مکرری که با مخاطب عزیز شد، مطالبی مد نظر قرار گرفته شد که عدم توازن و کژی های غیر تعمدی در زمان تمدید حذف گردد
با سلام
به همه دیوار‌خوانان عزیز
نمایش «ص.عه» تمدید شد.
پیشفروش روز های ابتدایی تمدید آغاز شده، منتظر حضور و مواجه با نگاه شما به «ص.عه» هستیم.
با سلام
به دیوارخوانان عزیز
پیش‌فروش هفته پایانی اجرای نمایش «ص.عه»
از امشب ساعت ۲۲:۰۰ آغاز میگردد
مشتاقانه منتظر حضور و خواندن نظرات شما بزرگواران هستیم.