در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال شمع | دیوار
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:40:11
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
درود و خسته‌نباشید

به همه گروه تئاتر سفرنامه آبجی که لحظاتی به یاد ماندنی و زیبا رو برای من بوجود آوردند.
سپاس از تمام دست‌اندرکاران صحنه و نمایش.
خسته نباشید و آفرین به بازیگران که زحمت بسیاری کشیدند و تلاش‌هاشون مشهود بود به‌ ویژه که متوجه شدم هنوز دستمزدی دریافت نکرده‌اند.
و در آخر سپاس، درود و عرض ارادتی ویژه و از بن جان به جناب آقای دکتر قطب‌الدین صادقی عزیز، که هم با نمایشنماشون و هم با جسارت و بزرگیشون تاریخ رو برای ما با زبان هنری نمایش زنده کردن و قدرت هنر و دانش تئاتر را حداقل برای من تجلی بخشیدند؛ امیدوارم رودخانه خروشان هنر ایشان و تمام گروهشان به مسیرش ادامه دهد… .
فاطمه روزبهانی این را خواند
عرفان والوبیان و امیرحسین صفری این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
شمع (mas073)
درباره کنسرت-نمایش ایرج، زهره، منوچهر i
عالی بود
خسته نباشید
خندیدم‌وخوشحال شدیم
شمع (mas073)
درباره نمایش شیزوفرنی i
درود و وقت‌بخیر

ابتدا میخواستم خسته نباشید بگم به این گروه نازنین و تلاش خوبی که انجام دادند و زحماتی که کشیدند تا این نمایش رو اجرا کنند. دوم اینکه، از بازی‌ها و زحمات بازیگران عزیز تشکر ویژه دارم، همچنین از گروه موسیقی نازنین که با موسیقی‌ها و اجراهای زیباشون جانی تازه‌تر به این نمایش دمیدند. سوم، می‌خواستم نقدهایی رو هم به این نمایش وارد کنم که امیدوارم در مسیر پیشرفت تمامی گروه کمک کوچکی باشد؛ من در جلسه نقد این نمایش هم شرکت داشتم، که البته چیزی جز تعریف اغراق شده و غیر تخصصی نشنیدم علی‌رغم اینکه افراد از متخصصین در حوزه‌های روانپزشکی، اعصاب و روان و تئاتر بودند.
اما از آنجا که کارگردان اثر چندین بار علاقه‌مندی خود را به نقد و چالش اظهار داشتند لازم دیدم که به عنوان مخاطب دوستدار و دلسوز تئاتر چند نکته را بیان کنم؛
۱. از همه، بخصوص در این مورد از کارگردان کار تعجب کردم که چرا در پایان از جامعه ایرانی انتقاد کردند که چرا صحنه نقد را ترک می‌کنند، به نظرم هر کس به هر دلیلی ممکن بود برای جلسه نقد میماند یا میرفت، و به نظرم مخاطبانی که در این وضعیت اقتصادی اینچنین مشتاقانه به تئاتر ایشان آمده‌اند و می‌آیند شایسته توجه بیش‌تری هستند. بویژه آنکه هنر تئاتر خودش متاسفانه مغفول مانده است.
۲.به نظرم هیچ ایرادی در این نیست که کارگردان عزیز بجای توجه به تعریف‌های ... دیدن ادامه ›› نه چندان عمیق متخصصین و لذت بردن از تشبیه شدن به بدن تکه‌تکه لکان توسط یکی از منتقدین، خیلی صریح و راحت بیان می‌داشتند که؛ جنبه فروش و درآمد اثر برایشان از اهمیت بالاتری نسبت به جنبه هنری، مفهوم و ژرفای اثر برخوردار بوده است، و به نظرم علت انتخاب زبان کمدی، نوستالژی‌های آشناو عامه‌پسند و شوخی‌های جنسی متداول جامعه هم در اثرشان اثباتی بر این موضوع است و نکته مهم‌تر آنکه این مطلب ایرادی ندارد، بالاخره جنبه تجاری هم بخشی از کار است و گاه در اثری برجسته‌تر جلوه می‌کند و گاه کم‌رنگ‌تر.
۳.مطلب دیگر آنکه به نظر میرسید کارگردان عزیز تمایل عجیبی به نادیده گرفتن زحمات خودشان داشتند، چرا که به دنبال مفهوم یا معنایی برای کار خود در نقدها، چالش‌ها و یا تعریف‌های دیگران می‌گشتند، حال آنکه کار بخودی خود حاصل تلاش و زحمت ایشان و گروه نازنینشان بود و این زحمات کاملا نمایان بود. امّا اینکه بطور مثال فکر کنیم که جنبه‌های بیماری روانی شیزوفرنی بسیار عالی نمایان شده‌اند یا اینکه بادیدن این اثر مخاطبین متوجه جدیت موضوع و عمق دردناک شیزوفرنی شده‌اند (تعریف‌های مبهمی که توسط افراد از نمایش شده)، به‌نظرم اغراق شده است، اما برای آشنایی ابتدایی و سطحی با چنین بیماری هولناکی، این اثر کاملا موفق بود و اساسا بنظرم زبان طنز به‌راحتی از پس چنین معرفی برمی‌آمد. حال آنکه برای بیان جدی‌تر و عمیق‌تر اثر که اتفاقا قابل‌فهم نیز می‌باشد، به اثر طنزی چون me, myself and Irene و آثار جدی چون A beautiful mind و Number23 اشاره می‌کنم.
۴.در جایی خواندم که کارگردان اثر علاقه‌مند به سبک گروتسک هستند و اثر خود را در زمره این سبک قرار داده‌اند؛ نکته‌ای که در این باره بنظرم می‌رسد این است که آیا سبک گروتسک یا مشابه آن طنز سیاه یا کمدی سیاه، همزمان از یک موازنه خنده و گریه، شادی و غم، لذت و رنج و شیرینی و تلخی بهره نمی‌برد؟
به نظرم چنین موازنه یا تناسبی نمایش شیزوفرنی نبود که بتوان آن را گروتسک یا حتی چیزی شبیه به کمدی سیاه خواند، حال آنکه بازخورد‌ها در فضای مجازی و به ویژه در سالن (واکنش مخاطبان به اتفاقات روی صحنه) بیش‌تر حاکی از طنز بودن اثر داشت تا گروتسک بودن آن. البته این به آن معنا نیست که هیچ‌گونه غم یا حس اندوه از اثر دریافت نمی‌شد، فقط تناسب و موازنه غم و شادی به نظرم به گونه‌ای نبود که بتوان آن را در سبک گروتسک جای داد؛چراکه در آثار طنز هم ما مقادیر اندکی از غم را تجربه می‌کنیم.
۵.تلاش کارگردان برای جذب مخاطب عام کاملا مشهود و قابل تقدیر بود که بنظرم هیچ‌گونه ایرادی نداشت، تنها نکته این بود که تلاش کارگردان برای اینکه اثر را پر مفهوم و پر از شباهت با آثار بزرگ نشان دهد، برایم مبهم بود. از استفاده از موسیقی‌های شاد و موزون، رقص بانوان تا طنز و هجو و شوخی‌های جنسی، نوستالژی‌های عامه‌پسند (فیلم قیصر)، همه و همه تلاشی بود موفق برای جذب مخاطب عام که بخوبی صورت گرفته بود و آمار فروش هم، خود اثباتی است بر این مطلب.
در پایان می‌خواستم از کل گروهی که برای این نمایش زحمت کشیدند تشکر کنم و برای همشون، بازیگرهای با اشتیاق، گروه موسیقی دوست‌داشتنی، کارگردان خلّاق و تهیه‌کننده نازنینی که سرمایه‌ را در مسیر پر هنر و پر فرهنگ تئاتر جذب و خرج کردند، آرزوی موفقیت روزافزون کنم و همچنین امیدوارم پرتلاش‌تر و پرکارتر از گذشته و به کار مهمی که دارن انجام میدن واقف باشند و افتخار کنند و بدون خستگی از نقدها و برعکس با انرژی و انگیزه گرفتن از آن‌ها جلو بروند.
شمع عزیز ک روشنایی ات مانا باد
ابتدا بگویم : خیلی عزیزید ک برای نوشتن چنین وقتی میگذارید🙏
من جامعه ی ایرانی را نقد نکردم بلکه فکتی مبتنی بر آمار جامعه شناسی ارائه دادم ک اساسا جامعه ی گفتگو محور نیستیم وگرنه همان ابتدا عرض کردم ک هرکسی دوست دارد بماند قدمش بر روی چشم و هرکس ک خیر ، هرچه نیکی است بدرقه اش باد
من دیشب تا ساعت ۲۳ در سالن ماندم و با مخاطبم چای نوشیدم و به اندازه ی بضاعتم ... دیدن ادامه ›› پاسخگو بودم
ایکاش افتخار حضور شما نازنین را هم داشتم
در مورد گروتسک هم اگر نیم نگاهی به مصاحبه ام بیندازید میبینید ک با شما همسو هستم
بهرروی از آنچه نوشته اید سرشار شوق و انرژی شدیم
امیدوارم سعادت دیدارتان را داشته باشیم ک رو در رو گپ بزنیم چه بسیاری از آنچیزی ک فرمودید به نوعی تفسیر به رای بوده و شاید قضاوت بدک نیست حرف مرا هم بشنوید
عزیز دلید و یک دنیا ممنون از مهرتان🙏

۲۰ اسفند ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
درود و وقت‌بخیر

ابتدا میخواستم خسته نباشید بگم به همه دست‌اندرکاران این تئاتر، دوم اینکه خب این نمایشنامه، نمایشنامه بسیار قوی همچون دیگر نمایشنامه‌های مارتین مک‌دونا هست و در سبک کمدی سیاه؛ متاسفانه این تئاتر اما، نتونست تجربه خوب و نه حتی عالی از یک کمدی سیاه رو برای من بوجود بیاره، ولی تلاش متوسطی بود با توجه به امکانات این گروه برای انجام یک کار خوب.
به عبارت دیگر می‌خواستم بگم که از تلاش این گروه بسیار تقدیر می‌کنم و امیدوارم قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر مشتاقانه به کارشون ادامه بدن، اما این رو هم در کنارش پیشنهادی داشتم مبنی بر اینکه به نظرم اگر امکانات لازم و حداقلی برای انجام نمایشنامه‌ای قوی فراهم نیست، به سراغ نمایشنامه‌‌های خوب دیگری رفته بشه که امکانات صحنه‌ای کمتری می‌خواهند و بیش‌تر متمرکز بر کلامند تا امکانات و یا در صورت تمایل به انجام چنین نمایش‌هایی (به ویژه نمایش‌های مک دونا) از حداقل‌ها فروگذار نشود تا زحمات گروه بازیگران هر چه بیش‌تر دیده شود.
ممنون
با آرزوی موفقیت‌های روزافزون برای این گروه نازنین و تئاتر ایران
سپاسگزارم از اینکه نمایش ستوان آینیشمور را برای تماشا انتخاب کردید.
سپاس ویژه بابت درج نظر ارزشمندتان و پوزش بابت اینکه تجربه خوبی برای شما نبود.
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید