در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رضا مداح
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 01:44:08
 

فعال هنری

 ۲۹ مهر ۱۳۷۲
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
"ما باید از دست بدیم از دست بدیم از دست بدیم ...."
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش است i
است...
بود
شد
گشت
گردید
وقتی که بین حرف های معلم چیزی نگفته باشی از ترس اینکه فقط کافیه که "ناراحت بشه" تا بندازتت بیرون ؛ جاش تقاصشو ناخن انگشتت پس داده باشه
.
وقتی که بین همه ی چشم غره های ادمایی که جایگاهشون واست بین دوست و هم کلاسی در حال عبور و مروره ،حرفتو خورده باشی و بزاری حقتو بخورن چون ... دیدن ادامه ›› یا روت نشده یا به این فکر کردی که ممکنه که تو هم زیستی پشت نمیکتی ادامه ی سال تحصیلی کذایی یه جایی کارت گیرش باشه و اون موقع لطف کنه و چوب لای چرخت نذاره
.
وقتی که اون که قراره یاد بده خوشش نمیاد ازت از قیافت از بودنت از وجود داشتنت و هر بار یه کرمی میریزه
چی کار میکنی؟
.
.
.
وقتی که موقع املا بهت بگن "او هم ادم ... (جرئت داری بنویس #است )"
چی کار میکنی؟
.
.
.
بنویس #است
امیر مسعود، bahar، مینا سروش و امیرمسعود فدائی این را خواندند
mahaya، مریم اسدی، زهره الف و فصیح این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش دریچه i
متن مصاحبه ندا شاهرخی با هنر آنلاین:
تماشاخانه فانوس از ۱۰ تا ۲۴ شهریورماه میزبان نمایش "دریچه" نوشته سپیده عیدی به کارگردانی ندا شاهرخی است که وقایع آن هر شب از اجرا در یک شهر خاص ایران اتفاق می‌افتد و دوره کامل نمایش ۳ شب است و به صورت چرخشی تا انتهای ۱۵ شب تکرار می‌شود.

ندا شاهرخی کارگردان این اثر نمایشی در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: ما این نمایش را به صورت کارگاهی و بر اساس سیستم کارگردانی کارگاهی که به زودی قصد پایه‌ریزی آن را دارم آغاز کردیم. مرحله اول شکل‌گیری این نمایش با یک شعر شروع می‌شود و ما شعری را از گروس عبدالملکیان انتخاب کردیم و بعد از حدود ده مرحله به کتاب "من منچستر یونایتد را دوست دارم" نوشته مهدی یزدانی‌خرم رسیدیم و در این مرحله اعضای گروه بخش‌هایی را از آن الهام گرفتند و یک سری از کارهای دیگر به ترتیب به انجام رسید و بعد سپیده عیدی به اعضای گروه نمایش اضافه شد و ما ایده کلی را به او دادیم و از او خواستیم که آن را بنویسد. بنابراین شکل‌گیری این نمایش به صورت کاملا زمان‌بندی شده و مرحله به مرحله بوده است و بر خلاف کارهای کارگاهی دیگر که مدت زمان تمرین مشخص نیست این سیستم تضمین می‌کند که روند کار و تمرینات از یک حد معینی فراتر نرود.

شاهرخی با این توضیح که در این نمایش داستان تاریخ جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در ایران از دریچه‌ای متفاوت و نو تعریف خواهد شد، افزود: تم ... دیدن ادامه ›› اصلی نمایش "دریچه" نوع متفاوتی از نگاه به تاریخ است به این معنا که عموما تاریخ تا به امروز از دریچه نگاه حکومت‌ها و قدرتمندان نوشته شده است اما ما در این کار سعی کردیم تاریخ را از نگاه مردم عادی و متوسط که قدرتی نداشته‌اند و اتفاقا بیشترین تاثیرپذیری را از وقایع داشته‌اند، ببینیم.

این کارگردان همچنین در توضیح موضوع نمایش متذکر شد: هر شب به ترتیب یکی از نمایش‌های مجزا و متفاوت بندر انزلی، بندر عباس و تهران را که از نگاهی متفاوت به روایت روزهای جنگ جهانی دوم در ایران می‌پردازد، را اجرا می‌کنیم.

این هنرمند در خصوص شیوه اجرای نمایش نیز توضیح داد: این نمایش در واقع تئاتر محیطی است البته نه به معنای تئاتر در فضای باز بلکه به این معنا که در یک ساختمان سه طبقه اتفاق می‌افتد و بازیگران ما در مکان‌های مختلفی از این ساختمان حضور دارند. برای اجرای این نمایش از تمام فضای تماشاخانه فانوس بهره گرفته‌ایم و تماشاگر با ورود به تماشاخانه، خود باید از میان چندین اتاق موجود در آنجا، محل‌های اجرای نمایش را پیدا کند و برای این امر و تماشای نمایش مخاطب فقط ۳۰ دقیقه فرصت دارد. همچنین در پایان تماشاگران با مکتوب کردن آنچه که در این مدت بر آن‌ها گذشته است، ۲۰۰ تاریخ مکتوب و متفاوت را در اختیار ما می‌گذارند. به این ترتیب اکت بزرگ تماشاگر در این نمایش همان پیدا کردن بازیگران است که این هم یکی از ویژگی‌های اصلی تئاتر محیطی است.

شاهرخی در توضیح ویژگی‌های تئاتر محیطی خاطرنشان کرد: تئاتر محیطی در ایران بیشتر تئاتر در مکان‌های غیرمتعارف است و در واقع اساسا تئاتر محیطی نیست این درحالی است که تئاتر محیطی سه ویژگی اصلی دارد که یکی از آنها این است که تماشاگر در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند و مسئله دوم هم این است که از فضا و مکان به معنای خود آن مکان استفاده می‌کند و در مکان دخل و تصرفی صورت نمی‌گیرد و این در تئاتر محیطی مسئله بسیار مهمی است.

نمایش "دریچه" نوشته سپیده عیدی به کارگردانی ندا شاهرخی از ۱۰ تا ۲۴ شهریورماه هر روز ساعت ۱۷ به مدت ۴۵ دقیقه در تماشاخانه فانوس روی صحنه می‌رود. بهار بیهقی، آوا تدین، عارفه صادق محمدی، رعنا قادری و آناهیتا هوشان بازیگران این نمایش هستند.
امیر مسعود این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش دریچه i
گزارش تصویری نمایش دریچه در توی پلاس :
plus.ir/theatre/3052
ندا شاهرخی و محمد روشن این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش دریچه i
متن مصاحبه ندا شاهرخی کارگردان و طراح نمایش دریچه با باشگاه خبرنگاران جوان:
ندا شاهرخی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند شکل‌گیری نمایش محیطی «دریچه» گفت: نمایش محیطی «دریچه» بر اساس یک شیوه نوین کارگردانی و به صورت کارگاهی پس از حدود سه ماه تمرین آماده شده است و برخلاف سایر آثار کارگاهی گروه برنامه‌ریزی و در مدت زمانی معین برای اجرا مهیا شده‌اند.

وی در مورد داستان این نمایش اظهار داشت: «دریچه» با برداشتی آزاد از کتاب «من منچستریونایتد را دوست دارم» نوشته مهدی یزدانی خرم، تاریخ مکتوبی را که هر دوره توسط بزرگان و سیاستمداران به نگارش در می‌آید، به زیر سؤال می‌برد.

شاهرخی ادامه داد: در تئاتر «دریچه» هر شب به ترتیب یکی از نمایش‌های مجزا و متفاوت «بندر انزلی»، «بندر عباس» و «تهران» را که از نگاهی متفاوت به روایت روزهای جنگ جهانی دوم در ایران می‌پردازد، را اجرا می‌کنیم.

وی در خصوص شیوه اجرایی متفاوت این نمایش اظهار داشت: برای اجرای نمایش محیطی «دریچه» ... دیدن ادامه ›› از تمام فضای تماشاخانه فانوس بهره گرفته‌ایم و تماشاگر با ورود به تماشاخانه خود باید از میان چندین اتاق موجود در آنجا، محل‌های اجرای نمایش را پیدا کند و برای این امر و تماشای نمایش مخاطب فقط 30 دقیقه فرصت دارد. همچنین در پایان تماشاگران با مکتوب کردن آنچه که در این مدت بر آن‌ها گذشته است، 200 تاریخ مکتوب و متفاوت را در اختیار ما می‌گذارند.

ندا شاهرخی ادامه داد: با توجه به وسعت محل اجرا و به جهت فضاسازی بهتر برای تماشاگران موسیقی دارای جایگاه ویژه‌ای است و سعی شده در هرکدام از نمایش‌های «بندر انزلی»، «بندر عباس» و « تهران» از موسیقی بومی همان منطقه استفاده شود. کارگردان نمایش «دریچه» درمورد تئاتر محیطی بیان کرد: تئاتر محیطی بر دو اصل استوار است: یکی حضور تماشاگران و دیگری استفاده از مکان متناسب با داستان به گونه‌ای که تا حد بسیار زیادی عناصر مورد نیاز در آن پیدا شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها با وجود اجرای متعدد نمایش‌های محیطی اما تعریف غلطی از آن ارائه شده و برخی از هنرمندان با تغییر ماهیت یک مکان و اجرا در آنجا به اشتباه تصور می‌کنند که نمایشی محیطی را به اجرا گذاشته‌اند، در صورتی که نمایش محیطی یعنی به فراخور داستان کمترین دگرگونی را در مکان انتخابی ایجاد کنیم.

گفتنی است؛ نمایش محیطی «دریچه» به کارگردانی ندا شاهرخی ساعت 17 در تماشاخانه فانوس اجرا می‌شود.
کیان، نیلوفر ثانی، مهدی.. و امیر مسعود این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید

مکبث آبرنگی

وقتی آدم با ابرنگ نقاشی میکنه، یه اتفاقی هست که میدونه هر لحظه باید بهش فکر کنه ؛آبرنگ سریع تر از تو تصمیمشو میگیره که تا کجای کاغذ بره
نقاش برای اینکه بتونه کارشو همونجوری که میخواد جلو ببره باید بدونه کجا رو انتخاب میکنه یا به چه نسبتی قلمش باید رنگ و آب داشته باشه ...
شعرگونگی که آبرنگ داره به نقاش اجازه اینو میده که یه زاویه دید جدید برای هر چیزی بوجود بیاره و یه جورایی تورو ببره تو دنیای جدیدی که شاید بهش توجه نداشتی...
مکبث بازی نیست یه بوم سفید بود واسه ی مکبث شکسپیر که با آبرنگ منظومه خرد چهره ی جدیدی داشته باشه.

خسته نباشید
و موفق
آفرین حسینی و عمو فرهاد قصه ها این را خواندند
یاسمین رحیمی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
-از کجا میدونی که داداش بزرگه ای؟!
+یه حسی داره بهم میگه !
-چه حسی ؟!
+همون حسی که به تو گفت ما داداشیم!
-[مکث طولانی] درسته!
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
متن مصاحبه ایران تئاتر با خانم ندا شاهرخی:
یک سالن نمایشی که اولویت اجرا را به کارگردانان زن می‌دهد/ گفت‌و‌گو با ندا شاهرخی، کارگردان نمایش «آدم آدم است»

ندا شاهرخی می‌گوید نمایش‌هایی که به مسائل زنان می‌پردازند یا کارگردان آن‌ها زن هستند در الویت پذیرش آثار برای اجرا در سالن تازه تاسیس فانوس قرار دارند.
ادامه در لینک زیر:
www.theater.ir/fa/news.php?id=46530
با سلام،
آیا امکان تمدید وجود داره؟
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
بله, شنبه هم اجرا خواهیم داشت. فکر میکنم امروز خرید شنبه باز خواهد شد. ممنون از توجهتون
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
با عرض سلام. اگر اتفاقی پیش نیاد تاخیر نخواهیم داشت. نهایتا ساعت 8:30تمام میشه. ممنون از توجهتون
۰۱ خرداد ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
با سلام ...
فردا تماشاخانه فانوس با اجرای نمایش آدم آدم است میزبانتون خواهد بود ...
برای تهیه بلیط با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۹۳۳۹۰۷۶۱۸۷
آرزو نوری این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
نقد نمایش آدم آدم است توسط عرفان پهلوانی برای روزنامه جهان صنعت :
فکر کردن، یا فکر نکردن؛ مساله این است...
عرفان پهلوانی- «برتولت برشت» تنها یک نمایشنامه‌نویس نیست؛ او دارای تئوری و نظریه در حوزه‌ اجرای تئاتر هم هست. برشت هم خودش پیرامون اندیشه‌هایش نوشته‌های گوناگونی را به یادگار گذاشته است و هم پژوهشگران، منتقدان و صاحبان اندیشه در جای‌جای جهان پیرامون این هنرمند گرامی سخن‌ها رانده و نوشته‌اند. پس این من کمترین اجازه می‌خواهم تا در این نوشته به برشت و اندیشه‌های او در حوزه اجرای تئاتر نپردازم و شماری از ارکان اجرای نمایش «آدم آدم است» را به دراماتورژی و کارگردانی «ندا شاهرخی» بررسی کنم.
این اجرا از نمایش «آدم‌آدم است» اگرچه از دید داستان پایبند به نمایشنامه برشت است اما از دید چگونگی و روند اجرایی راه و روش دیگری را پیموده و آزموده است. نمایش آدم آدم است که اردیبهشت‌ماه 1394 در تماشاخانه تازه راه‌افتاده فانوس اجرا می‌شود از حیاط ساختمان قدیمی، نوستالژیک و زیبای این تماشاخانه آغاز می‌شود. این آغاز اگر چه آغازی دعوت‌کننده و جالب به شمار می‌آید و تماشاگران منتظر آغاز نمایش را غافلگیر می‌سازد اما به خوبی با بخش پسین آن پیوند نمی‌خورد چراکه طراحی خوبی برای انتقال تماشاگران از حیاط به سالن اجرا انجام نشده است و تماشاگری که از این آغاز غافلگیرکننده لذت برده است، سر‌در‌گم می‌ماند و کارگردان مجبور می‌شود تا پیوند برقرار شده میان نمایش و تماشاگران را قطع و با گفتن واژه «بفرمایید» تماشاگران را از حیاط به سالن هدایت کند. اکنون دوباره نیازمند رویدادی هستیم تا تماشاگر جای گرفته بر جایگاه تماشاگران در سالن را با نمایش پیوند زند، این مهم با طراحی یک میزانسن دیداری و بدون دیالوگ ... دیدن ادامه ›› انجام شده است.
در میانه سالن تماشاخانه فانوس یک ستون وجود دارد که این ستون یادآور ستون خانه نمایش اداره تئاتر در ساختمان پیشین (خیابان پارس) هست. آن ستون گاهی حتی خاری در چشم کارگردان‌ها و گروه‌هایی بود که در آنجا اجرا داشتند و ایشان را به زحمت می‌انداخت و رنجور می‌ساخت. اما کارگردانان، طراحان و گروه‌هایی هم پیدا می‌شدند که از آن ستون هوشمندانه و هنرمندانه بهره می‌گرفتند و ستون را در تار و پود نمایش خود می‌تنیدند. گروه نمایش آدم آدم است این شانس و فرصت را داشته است که تمرین‌های خود را در همین سالن انجام دهد و میزانسن‌ها، صحنه و دکور خود را برپایه این ستون طراحی کند و آن را به خوبی و زیبایی به خدمت گیرد.
بازیگران مرد نمایش آدم آدم است، جملگی درخشان و پرانرژی نقش می‌آفرینند اما دو بازیگر زن این نمایش نتوانسته‌اند همپای بازیگران مرد هنرنمایی کنند. محمدامین اصلانی که در این نمایش دو نقش خون‌آشام و کاهن را بازی می‌کند، در نقش کاهن بسیار زیباتر و به یادماندنی‌تر ظاهر شده است. حرکت‌های ریز و هوشمندانه چشم و دست و چگونگی راه رفتن و سخن گفتن محمدامین اصلانی در نقش کاهن بسیار درخور درنگ و اندیشه است. «عنایت‌الله خادم بشیری» در نقش گالی گی و به دیگر بیان کاراکتر اصلی این نمایش هنرنمایی می‌کند. وی توانسته است به خوبی از اندام و قد و قواره خود کمک بگیرد و با یک بازی باورپذیر و برخاسته از انرژی و عواطف درونی، تماشاگر را همدل و همراه و نگران سرنوشت خویش سازد. البته عنایت‌الله خادم بشیری در سه مونولوگی که رو‌در‌روی تماشاگر بیان و بازی می‌کند، چندان هماهنگ با دیگر صحنه‌های نمایش ظاهر نمی‌شود. «شکیب شجره» بازیگری پرتوان است که نقش یکی از سه سرباز این نمایش را با ریزه‌کاری‌ها و کمدی به اندازه و دوست‌داشتنی بازی می‌کند. توان و انعطاف بدن و چهره او ابزار مهمی در بازیگری است که شکیب شجره به شایستگی توانسته است این ابزار را به خدمت بگیرد.
مجتبی فلاحی یکی دیگر از سه سرباز نمایش آدم‌آدم است، هست که درخشان‌ترین و بهترین بازی را در میان دیگر بازیگران این نمایش به تماشا می‌گذارد. مجتبی فلاحی رندانه و خردورزانه از قد و قواره و همچنین از صدا و بیان خود کمک می‌گیرد و در لحظه‌لحظه حضورش روی صحنه می‌درخشد. وی حضوری بسیار پرانرژی و متمرکز روی صحنه دارد و بند‌بند وجودش را در خدمت نقش و نمایش به کار می‌گیرد. مجتبی فلاحی توانسته است از مشمئزکنندگی شوخی‌های واژگانی جنسی نمایش با واکنش‌هایی ساده و مظلومانه جلوگیری کند و به دور از خودنمایی و آسیب زدن به کار دیگر بازیگران، نگاه‌ها را به خود معطوف سازد. مجتبی فلاحی در چند صحنه، به یک آن و ناگهان از عاطفه‌ای به عاطفه دیگر می‌رود که نشان از تسلط و کنترل او بر عواطفش دارد. درخشش مجتبی فلاحی در صحنه حراج فیل بسیار درخور درنگ و اندیشه و کم‌همتاست. وی که در این صحنه بدنش پوشیده در پارچه‌ای سپید می‌شود و چهره‌اش زیر یک ماسک قرار می‌گیرد، آن‌چنان حرکت‌های ریز و هوشمندانه‌ای با سر و گردن و شانه‌هایش انجام می‌دهد که تا مدت‌ها علاقه‌مندان به هنر بازیگری، بازی‌ای چنان هوشمندانه و زبردستانه را به یاد خواهند آورد و از یادآوری آن لذت خواهند برد.
مرتضی یونس‌زاده نیز یکی دیگر از سه سرباز این نمایش است که یک بازی منطقی، پذیرفتنی و شسته رفته را به تماشا می‌گذارد. موزیک نمایش آدم‌آدم است به خوبی در راستای زیبایی‌شناسی نمایش قرار گرفته است و در تار و پود این نمایش تنیده شده است. گاهی گروه‌های موزیک شماری از نمایش‌ها، اجرای موزیک برای نمایش را با فرصتی برای برگزاری کنسرت اشتباه می‌گیرند! اما گروه موزیک این نمایش که «ارشان حقی»، «دژار حقی» و «سینا صیرفی» آن را ریخت می‌دهند به خوبی توانسته‌اند در بسیاری از صحنه‌ها و لحظه‌ها نواهایی افکت‌گونه را تولید کنند که به شایستگی به فضاسازی و پیوند عاطفی میان نمایش و تماشاگر کمک می‌کند. گروه موزیک این نمایش در لحظه‌ها و صحنه‌هایی دیگر نیز با نواختن ملودی‌هایی درخور و هماهنگ با آن لحظه‌ها و صحنه‌ها، بر جذابیت‌های نمایش آدم‌آدم است، افزوده‌اند.
ارژنگ فرّخ پیکر این را خواند
setare sj این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
مصاحبه خبرگزاری آرتنا با ندا شاهرخی کارگردان نمایش آدم آدم است:
به گزارش خبرگزاری هنر «آرتنا»، نمایش «آدم آدم است» یکی از متون معروف برتولت برشت است که اجراهای متفاوتی از آن در سراسر جهان به صحنه رفته. این نمایشنامه این روز‌ها به کارگردانی ندا شاهرخی در سالن تازه تاسیس فانوس به صحنه رفته است.
ندا شاهرخی با اشاره به این‌که این نمایش در ادامه دغدغه‌های او در مورد تئا‌تر اجتماعی شکل گرفته است، گفت: «تئا‌تر اجتماعی، تئاتری است که در بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌های سالمندان و مواردی از این دست اجرا می‌شود. این تعریف از تئا‌تر اجتماعی را در ایران نداریم.»
او ادامه داد: «این نوع تئا‌تر در فضاهای غیر تئاتری، جهت آموزش و آگاهی بخشی است. اما در این حیطه بخش دیگری نیز داریم که سال‌ها قبل در اروپا تعریف شده است و اکنون در ایران نیز دنبال می‌شود؛ یعنی پرداختن به متونی که دارای ابعاد و نقد اجتماعی‌اند. البته به این موضوع اشکالاتی وارد است، از جمله آن‌که تئا‌تر موضوعی اجتماعی است، با تماشاچی ارتباط مستقیم دارد و هر نمایشی می‌تواند در این دسته‌بندی قرار بگیرد.»
شاهرخی در مورد این‌که، نمایش «آدم آدم است» نیز به مانند نمایش «دژاوو» کار قبلی این کارگردان از ساختار تئا‌تر اجتماعی برخوردار است، عنوان کرد: «پیش از این کم‌تر کسی در مورد تئا‌تر اجتماعی به صورت تخصصی کار کرده است، چرا که آموزشی در مورد آن وجود نداشته. در حال حاضر گروه‌های نمایشی هستند که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند. نمایش «دژاوو» که آن را سال گذشته به صحنه بردم، به بیان دیدگاه تاریخی در مورد حذف زنان می‌پرداخت. در این نمایش نیز ابن ... دیدن ادامه ›› روند را ادامه داده‌ام و به مسئله‌ای پرداختم که معتقدم مردم نیازمند آگاه شدن در مورد آن هستند.»
این کارگردان تئا‌تر افزود: «این اثر به اتفاقات و پیامدهای جنگ‌ها می‌پردازد، برایم بسیار مهم بود که به ریشه جنایت‌هایی که صورت می‌گیرد، بپردازم.»
او با تاکید بر حفظ مرزبندی با کمدی در این نمایش خاطرنشان کرد: «نمایشنامه اثری سیاسی اجتماعی است، به این دلیل ما سعی کردیم مرز میان کمدی و جدی بودن را حفظ کنیم. اجراهای زیادی از این نمایش در جهان بوده که تعدادی از آن‌ها به سمت مضحکه رفته‌اند، اما در اجرای برشت این مرز حفظ شده است، بنابراین تلاش کردیم ما هم این مرز را نگه داریم.»
شاهرخی در پاسخ به این سوال که چگونه این مرز ایجاد شده است، اظهار کرد: «این سخت‌ترین قسمت کار بود، بخشی از این مسئله به کارگردانی و شخصیت‌پردازی باز می‌گردد. به عنوان مثال سربازان نمایش از هیچ ویژگی مشخصی برخوردار نیستند و شبیه یکدیگر‌اند، من سعی کردم این‌ها را از یکدیگر جدا کنم. هر کدام از بازیگران نشانه‌های خاص خود را دارند، به این ترتیب ما آن‌ها را وارد فضای کاریکاتورگونه‌ مورد نظرمان کردیم. بخشی دیگر نیز به طراحی‌ها باز می‌گردد، طراحی لباس توسط عادله چراغی انجام شده است. او طراحی‌هایی را صورت داده که شخصیت‌ها را از هم متفاوت و واقعی می‌کند.»
مدیر هنری سالن فانوس در مورد این سالن و نمایش‌های پذیرفته شده در آن توضیح داد: «در این سالن، الویت اجرا با تئاترهای اجتماعی است. همچنین متونی که به مسائل زنان بپردازند یا کارگردان آن‌ها زن باشند، در الویت پذیرش متن و اجرا قرار دارند. دلیل این مسئله به سختی‌هایی که بر سر راه کارگردانان زن وجود دارد، باز می‌گردد.»
شاهرخی در پایانن سخنانش این سالن را مکان اجرایی مناسبی دانست و بیان کرد: «ما هنگام تاسیس این مکان تلاش کردیم تا سالنی با استاندارد‌های لازم داشته باشیم. این مکان از آکوستیک مناسب صدا، اتاق نور، گریم، کارگاه دوخت و دکور برخوردار است. از سوی دیگر فضایی لازم برای حضور تماشاچیان دارد و ساختمان مستقلی دارد.»
سالن «فانوس» با مدیریت مرتضی یونس‌زاده و ندا شاهرخی در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک ۲۵ واقع است.
حسین پوریعقوب این را خواند
علی عبدالرحیم و setare sj این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
مصاحبه تی نیوز با خانم ندا شاهرخی کارگردان نمایش آدم آدم است:
ندا شاهرخی می‌گوید نمایش‌هایی که به مسائل زنان می‌پردازند یا کارگردان آن‌ها زن هستند در الویت پذیرش آثار برای اجرا در سالن تازه تاسیس فانوس قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا،نمایش «آدم آدم است» یکی از متون معروف برتولت برشت است که اجراهای متفاوتی از آن در سراسر جهان به صحنه رفته. این نمایشنامه این روز‌ها به کارگردانی ندا شاهرخی در سالن تازه تاسیس فانوس به صحنه رفته است.
ندا شاهرخی با اشاره به این‌که این نمایش در ادامه دغدغه‌های او در مورد تئا‌تر اجتماعی شکل گرفته است، گفت: «تئا‌تر اجتماعی، تئاتری است که در بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌های سالمندان و مواردی از این دست اجرا می‌شود. این تعریف از تئا‌تر اجتماعی را در ایران نداریم.»
او ادامه داد: «این نوع تئا‌تر در فضاهای غیر تئاتری، جهت آموزش و آگاهی بخشی است. اما در این حیطه بخش دیگری نیز داریم که سال‌ها قبل در اروپا تعریف شده است و اکنون در ایران نیز دنبال می‌شود؛ یعنی پرداختن به متونی که دارای ابعاد و نقد اجتماعی‌اند. البته به این موضوع اشکالاتی وارد است، از جمله آن‌که تئا‌تر موضوعی اجتماعی است، با تماشاچی ارتباط مستقیم دارد و هر نمایشی می‌تواند در این دسته‌بندی ... دیدن ادامه ›› قرار بگیرد.»
شاهرخی در مورد این‌که، نمایش «آدم آدم است» نیز به مانند نمایش «دژاوو» کار قبلی این کارگردان از ساختار تئا‌تر اجتماعی برخوردار است، عنوان کرد: «پیش از این کم‌تر کسی در مورد تئا‌تر اجتماعی به صورت تخصصی کار کرده است، چرا که آموزشی در مورد آن وجود نداشته. در حال حاضر گروه‌های نمایشی هستند که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند. نمایش «دژاوو» که آن را سال گذشته به صحنه بردم، به بیان دیدگاه تاریخی در مورد حذف زنان می‌پرداخت. در این نمایش نیز ابن روند را ادامه داده‌ام و به مسئله‌ای پرداختم که معتقدم مردم نیازمند آگاه شدن در مورد آن هستند.
این کارگردان تئا‌تر افزود: «این اثر به اتفاقات و پیامدهای جنگ‌ها می‌پردازد، برایم بسیار مهم بود که به ریشه جنایت‌هایی که صورت می‌گیرد، بپردازم.»
او با تاکید بر حفظ مرزبندی با کمدی در این نمایش خاطرنشان کرد: «نمایشنامه اثری سیاسی اجتماعی است، به این دلیل ما سعی کردیم مرز میان کمدی و جدی بودن را حفظ کنیم. اجراهای زیادی از این نمایش در جهان بوده که تعدادی از آن‌ها به سمت مضحکه رفته‌اند، اما در اجرای برشت این مرز حفظ شده است، بنابراین تلاش کردیم ما هم این مرز را نگه داریم.»
شاهرخی در پاسخ به این سوال که چگونه این مرز ایجاد شده است، اظهار کرد: «این سخت‌ترین قسمت کار بود، بخشی از این مسئله به کارگردانی و شخصیت‌پردازی باز می‌گردد. به عنوان مثال سربازان نمایش از هیچ ویژگی مشخصی برخوردار نیستند و شبیه یکدیگر‌اند، من سعی کردم این‌ها را از یکدیگر جدا کنم. هر کدام از بازیگران نشانه‌های خاص خود را دارند، به این ترتیب ما آن‌ها را وارد فضای کاریکاتورگونه‌ مورد نظرمان کردیم. بخشی دیگر نیز به طراحی‌ها باز می‌گردد، طراحی لباس توسط عادله چراغی انجام شده است. او طراحی‌هایی را صورت داده که شخصیت‌ها را از هم متفاوت و واقعی می‌کند.»
مدیر هنری سالن فانوس در مورد این سالن و نمایش‌های پذیرفته شده در آن توضیح داد: «در این سالن، الویت اجرا با تئاترهای اجتماعی است. همچنین متونی که به مسائل زنان بپردازند یا کارگردان آن‌ها زن باشند، در الویت پذیرش متن و اجرا قرار دارند. دلیل این مسئله به سختی‌هایی که بر سر راه کارگردانان زن وجود دارد، باز می‌گردد.»
شاهرخی در پایانن سخنانش این سالن را مکان اجرایی مناسبی دانست و بیان کرد: «ما هنگام تاسیس این مکان تلاش کردیم تا سالنی با استاندارد‌های لازم داشته باشیم. این مکان از آکوستیک مناسب صدا، اتاق نور، گریم، کارگاه دوخت و دکور برخوردار است. از سوی دیگر فضایی لازم برای حضور تماشاچیان دارد و ساختمان مستقلی دارد.»
سالن «فانوس» با مدیریت مرتضی یونس‌زاده و ندا شاهرخی در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک 25 واقع است.
حسین پوریعقوب این را خواند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
.
گزارش تصویری هنر آنلاین از نمایش آدم آدم است:
www.honaronline.ir/Pages/PicNews-4155.aspx
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
گزارش تصویری عصر ایران
www.asriran.com/fa/news/395208
فردا شب آدم ادم است نقد می شود
www.mehrnews.com/news/2572837
وحید هوبخت، علی عبدالرحیم و ایمان رفیعی این را خواندند
tima zebardast این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
یکشنبه اجرای نمایش آدم آدم است تفاوتهایی دارد ...
قرار است که بعد از اجرای یک شنبه شب ...خانم ندا شاهرخی دانشجوی دکترا تئاتر اجتماعی کارگردان نمایش آدم آدم است در راستای تئاتر اجتماعی و برشت توضیحاتی بدهند و پس از آن جلسه پرسش و پاسخی بین تماشاگران و عوامل اجرایی با حضور عرفان پهلوانی(عضو کانون ملی منتقدان) انجام شود ...
از این رو ازکسانی که علاقمند به تئاتر اجتماعی هستند دعوت میکنیم که همراه ما باشند ...
نیلوفر ثانی و ایمان رفیعی این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
مصاحبه خانم ندا شاهرخی کارگردان نمایش آدم آدم است با هنر انلاین:
ندا شاهرخی فارغ التحصیل رشته تئا‌تر از دانشگاه فرانسه است. او که پیش‌تر نمایش‌هایی همچون "دژاوو" و "ماروپله" را روی صحنه برده است، این روز‌ها در حال اجرای نمایش "آدم آدم است" اثر برتولت برشت در تماشاخانه فانوس است.

کارگردان نمایش "آدم آدم است" در رابطه با روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: از آنجا که تخصص من اصولا در تئا‌تر اجتماعی است و کارهای من اکثرا در این مجموعه می‌گنجد، تصمیم گرفتم به سراغ نمایش‌های برشت بروم که عموما در ژانر تئا‌تر اجتماعی سیاسی هستند.

او در خصوص دلیل انتخاب این متن از برشت توضیح داد: نمایش "آدم آدم است" جز متن‌های اولیه برشت است و تقریبا می‌توانم بگویم یکی از ضد جنگ‌ترین متن‌های او است. اگرچه نمایش‌هایی همچون "ننه دلاور" در ایران بسیار شناخته شده‌تر هستند اما نمایش "آدم آدم است" مستقیم‌تر به این موضوع اشاره می‌کند. با توجه به وضعیت جنگی که تقریبا در تمام کشورهای همسایه ما جریان دارد به این فکر افتادم که روی این متن کار کنم چراکه این ... دیدن ادامه ›› متن در حقیقت روند سرباز سازی را به نمایش می‌گذارد.

شاهرخی با اشاره به مضمون نمایش افزود: این متن نشان می‌دهد که چگونه افراد از یک انسان به موجودی دارای خوی حیوانی تبدیل می‌شوند. آنچنان که شخصیت اصلی این نمایش از یک انسان ساده لوح به یک سرباز تبدیل می‌شود که در انت‌ها تمایل دارد دندان‌های خود را در گلوی دشمن فرو کند و این روند حقیقتا روند جذابی است که در متن نشان داده می‌شوند.

این هنرمند با تاکید بر شدت سادگی متن نمایش، عنوان کرد: این متن بسیار ساده است به این معنی که حتی پیچیدگی‌های نمایش "ننه دلاور" را ندارد و شخصیت‌ها روان‌شناسی ندارند و بیشتر جامعه‌شناسی دارند. من عموما در کارهای خود سعی می‌کنم متن‌هایی را انتخاب کنم که عاری از پیچیدگی‌هایی باشد که تماشاگر عام نتواند آن را متوجه شود اما در عین حال یک سری موارد را هم که خاص تماشاگر خاص است لحاظ خواهم کرد که مخاطب خاص هم بتواند یک تعبیر دیگری از نمایش داشته باشد.

کارگردان نمایش "آدم آدم است" در رابطه با شیوه اجرای این نمایش توضیح داد: به هرحال برشت در متن‌های نمایش خود فاصله گذاری‌هایی را ایجاد می‌کند و بر این اساس کارگردان باید یا این اتفاق را حذف کند و یا اینکه به آن پایبند باشد. متاسفانه آنچه من در ایران به خاطر می‌آورم این است که فاصله گذاری برشت به صورت خیلی مصنوعی اتفاق می‌افتد. اما سالن نمایش ما حیاطی دارد که تماشاگران قبل از اجرای نمایش بازیگران را در آن حیاط می‌بینند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال این نمایشنامه متن رئالیستی ندارد چنانکه برشت خود نیز در جایی اعلام می‌کند که در این اثر فضای کاریکاتورگونه‌ای از جنگ ساخته است و من نیز به تبع آن سعی کردم در اجرای نمایش این فضای کاریکاتورگونه را ایجاد کنم.

شاهرخی در توضیح فرم و شیوه اجرای این نمایش افزود: شخصیت‌ها انسان‌های واقعی هستند اما آن نوع رفتارهای رئالیستی که در تئا‌تر حال حاضر هست را ندارند. دکور صحنه هم کاملا انتزاعی است اما ما تنها یک چیز را واقعی گرفتیم و آن لباس‌های شخصیت‌ها است. این سه سربازی که برشت در این نمایش درباره آن‌ها صحبت می‌کند سربازان ارتش بریتانیا هستند اما کاری که ما در این نمایش کردیم این بود که این سربازان هر کدام لباس‌های دائش و آمریکا را به تن دارند در صورتی که همه ادعا می‌کنند متعلق به یک ارتش هستند اما لباس‌هایشان با هم تفاوت دارد یعنی دقیقا‌‌ همان اتفاقی که در ارتش‌هایی مانند دائش و القاعده در جریان است که سربازانی را از نقاط مختلف دنیا در خود جای داده است. بنابراین ما سعی کردیم در طراحی، نمایش را به اتفاقات امروز متصل کنیم نه اینکه در متن تغییر ایجاد کنیم.

موسس تماشاخانه فانوس همچنین در خصوص این سالن نمایش توضیح داد: گرایش‌های شخصی من به تئا‌تر اجتماعی در حقیقت یکی از دلایل افتتاح این سالن بوده است بر این اساس ما سالنی افتتاح کردیم که اولویت‌هایمان مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل زنان است و مسئله این است که کسی که به این سالن می‌آید می‌داند کاری که می‌خواهد ببیند حتما دارای ژانر اجتماعی با محوریت زنان، جنگ و صلح و یا تیپ‌هایی مربوط به تئا‌تر اجتماعی است و این سالن هم به همین علت افتتاح شد تا کسانی که نمایش‌های اینچنینی دارند نمایش خود را در این سالن به اجرا در آورند.

کارگردان نمایش "آدم آدم است" با بیان این مطلب افزود: من برای اجرای این نمایش سالن‌های دیگری را هم مدنظر داشتم اما در سالن‌های تئا‌تر یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینکه سالن‌ها موضوعیت ندارند و ما نمی‌دانیم وقتی وارد یک سالن می‌شویم وارد چه موضوعی شدیم و در آن سالن چه کاری را می‌توانیم ببینیم چون در سالن‌ها همه نوع نمایشی به اجرا درمی آید. این درحالی است که به عقیده من با افتتاح سالن‌های کوچک اگر تکلیف مخاطب با سالن مشخص باشد و سالن هم با نمایش‌های مستمر و کیفیت‌های بالا به کار خود ادامه دهند اتفاقا شاید بتوانیم تئا‌تر را وارد جامعه کنیم.

نمایش "آدم آدم است" نوشته برتولت برشت به کارگردانی ندا شاهرخی از دهم اردیبهشت ماه تا دوم خرداد ماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تماشاخانه فانوس روی صحنه می‌رود.

محمد امین اصلانی، عنایت‌الله خادم بشیری، شکیب شجره (مهمان از گروه پرسیست)، مجتبی فلاحی، رعنا قادری، میترا گرجی و مرتضی یونس‌زاده از جمله بازیگران این نمایش هستند.

www.honaronline.ir/Pages/News-56786.aspx
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i

تماشاخانه فانوس با نمایش" آدم آدم است" نوشته برتولت برشت و کارگردانی ندا شاهرخی 10 اردیبهشت برخلاف روال معمول آیین های افتتاحیه, توسط تماشاگران روز اول نمایش افتتاح شد و زنگ افتتاح نمایش توسط آنها به صدا درآمد.
تماشاخانه «فانوس» بلک باکسی با ظرفیت 50 نفر است. این سالن مجهز به اتاق فرمان، اتاق گریم، تجهیزات نوری و تهویه مناسب است که زیر نظر موسسه فرهنگی هنری فانوس هنر پارس اداره می‌شود.
شایان ذکر است، نمایش هایی با کیفیت مناسب که به موضوعات اجتماعی،بخصوص مسائل زنان می‌پردازند در اولویت اجرای این تماشاخانه قرار دارد
تماشاخانه «فانوس» با مدیریت مرتضی یونس زاده و ندا شاهرخی واقع در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک 25 است. علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره‌های 88219270-09339076187 یا به سایت www.fanoosehonar.comمراجعه نمایند.
دوستان جوانم که امشب افتخار آشنایی با شما را پیدا کردم
سلام
اولین بار بود که در این سالن آمدم حضور گرم هنرمندان جوان قبل از شروع نمایش و نوع برخور صمیمانه ی شما حداقل با من که حتما مسن ترین فردی بودم که این اجرا را میدیدم به من اطمینان داد که با اجرای خوبی روبرو خواهم شد این نمایش را قبل از انقلاب هنرمندان ارجمند مهدی هاشمی وخانم گلاب آدینه و دیگر هنرمندان آن دوره ی تاتر در بالار مولوی اجرا کرده بودند
غرض آنکه برای دومین بار بود که این نمایش را میدیدم و برای چندمین بار است که کتاب با همین ترجمه را می خوانم حتما در آینده کارهای بهتری از شما خواهم دید به امید موفقیت روز افزون برای شما و امید به زنده ماندن من برای اجراهای دیگرتان
محمد شاملو
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
ممنونم خانم زبردست. خوشحال میشیم دوباره ببینیمتون. کار بعدی سالنمون( فانوس) پلیس اثر مروژک هستش.
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
حتما :)
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
سلام ... خیلی اروم میگم ...
بعد دریا ، شهر ، دشت هزارچشمه ... بعد کوهپایه پشت اون صخره دیدم یه پیرمرد عجیب وایساده ...
ازش پرسیدم ندیدی یه چمدون اینورا افتاده باشه ...
یه چمدون بزرگ سفید ...
بااشاره ی سر گفت : نه
یه جوری بود ... ازش دور شدم ...
نور کم رنگ یه کلبه رو دیدم رفتم سمتش ...
توشیب درستش کرده بودن ...
درست زیر یه سنگ بزرگ ...
یه جورایی قایم شده بود ...
رنگ کبود برف زیر نور مهتاب دیگه داشت چشممو میزد ... ... دیدن ادامه ›› اما سرد نبود ...
رفتم کنار کلبه رو صندلی 125 a7 نشستم و از پشت پنجره شروع کردم دیدن ...

وقتی همه چی اروم بشه
انگار هیچ اتفاقی نیفتاده ...
انگار نه انگار که یکی قرار بود باشه
وقتی صدای دلنشین تموم شو از رو صندلی پاشدم و رفتم ...

رفتم جایی که صدای اهسته برف هم به گوشم نرسه ...

شاید "صدای اهسته برف " ... یک نمای کوتاه از محدوده ای باشه که توی اون نفس میکشیم ... اهسته و شمرده ...

رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش بیدینجیلی i
سلام ... اینجوری میگم ...
تا حالا شده کیفتو تو ی مغازه جا بذاری بعد برگردی همونجا کیفتو پس بگیری ... بعد تا وارد شی طرف بگه ...
-فلانی! بفرما کیفت ...
ادم از این که یک نفر الان اسمشو میدونه که هیچ دلیل خاصی نداره که بدونه ...ناراحت میشه
دیگه اصلا هیچ وقت شاید تو اون مغازه نره ...
یا مثلا حالا فک کن تو خونه نشستی و خواهرت میگه
- فلانی کیه ها ...
جدا از همه ی شوخی و این چیزا یه حس افتضاحی تموم وجودت و میگیره ...خیلی بده
ادما همیشه یه "خود" دارن که واسه خودشونه ... یه ... دیدن ادامه ›› "خود" هم دارن واسه بقیه ...
اما وقتی مرز بین اینا به مخاطره بیوفته ... تعادل زندگیه ادم از بین میره ... اگرم دوباره به تعادل برسه ..."هرچی بشه دیگه مثه قبل نمیشه" ...

نمایش بیدینجیلی .. فضایی یه خونه ی دانشجوییه ... که نمونه کوچیک و راحتی از جامعه واقعیه الان خودمونه ...چهار تا دوست تو این خونه زندگی میکنن که تو خیلی چیزا باهم شریکن ...مثل واقعیت رابطه ای که دوست بودن افراد بینشون ایجاد میکنه ... ولی هر کدومشون یه حریم خصوصی هم دارن ...
وقتی مرتضی از این حریم تجاوز میکنه ...
تمام اتفاقات خوب و مشترک دچار تشنج و نا هنجاری میشه ... و "اعتماد" و "اطمینان" ...که شاید مهمترین رکن یه رابطه باشه ... دچار لغزش میشه ...
اینجوری نه دیگه اون خونه،خونه میشه ...
نه دیگهاون ادما،دیگه ادمای سابق میشن ...

همین!
شاید "بیدینجیلی" یه یادآوری به ما ها باشه تا به این فکر کنیم که داریم با رابطه هامون چیکار میکنیم !

یادداشت وسوسه انگیزی بود واس دیدن ِ کار.... حریم خصوصی یکی از موضوعات شدیدن مورد علاقه منه، موضوعی که متاسفانه توی ایران کم کم داره معنی شو از دست میده
۲۶ آبان ۱۳۹۳
سلام
با این اوصاف فکر میکنم باید حتما تو این هفته یک گروه از دوستام رو مهمون این نمایش کنم...
۲۶ آبان ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
یه روایت دوست داشتنی ... از واقعه دوست نداشتنی ... اما منطقی ... و بازی های باورپذیر .... با کلی اهنگ خالتوری و یه دوسه تا اهنگ خوب حداقل به سلیفه ی ی من ... به علاوه ی همه ی اینا خنده های نوید محمدزاده رو هم اضافه کنید ... من و دوستم کلی به خنده های نوید محمد زاده خندیدیم ... از اون کارا بود که وقتی داری تو زندگی خودت قدم میزنی امکان دیدنش هست ...
علی جان به احتمال زیاد نوید اومده کارو ببینه و با اون خنده هاش دوستان رو شاد کرده!
۲۴ تیر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر

تماس‌ها

meltoyheym@gmail.com