در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال شاهین چگینی | دیوار
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:17:21
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
خداقوت به دکتر دلخواه عزیز که این فرصت رو برای بچه های جوان و هنرجوهای تئاتر فراهم کردن که تجربه ی مفید و‌موثری روی صحنه داشته باشند
از نکات قابل توجه این اثر نقد به مسئله ترجمه آثار نمایشی بود
که تا چه حد در ترجمه میتوان فرم روایی اثر رو حفظ کرد؟
که برای پاسخ به این پرسش بخشی از متن به زبان اصلی اجرا شد که تلاشی بود برای بیان آهنگ کلام شکسپیر و‌انتقال آن به مخاطب!
در خصوص بازی بازیگران ، طبیعتا بنا بر ماهیت این روش تمرین ، در مسیر اجرا عدم توازن در توانایی ایفا نقش توسط بازیگران به چشم میخورد اما استفاده از بازیگران با تجربه و‌تسلط بیشتر نظیر امیرحسین قنبری در نقش هملت تا حدی این ضعف رو پوشش میداد و حتی به نقطه امنی برای نمایش تبدیل میشد
و در نهایت زمان اجرا به منظور حفظ ضرباهنگ مناسب تر میتوانست تا حداقل بیست دقیقه کوتاهتر شود
shahin chegini (urchin)
درباره نمایش سیزده بدر i

پدر را بکش …!

نقطه گذاری که با فیلم سعید روستایی ، برادران لیلا در مسیر کنش اجتماعى و نقد وضع موجود مطرح شد یک شیفت پارادایم در سطح ساختار روان فردی است که حاصل در عرصه اجتماع نه تنها به تغییر وضعیت نمی انجامد بلکه با ایجاد توهمى ساختارى راه را بر هر کنش اصیل بر آمده از سرکوب می بندد و اساسا در دنیاىی وهمى سعی در حل و فصل امور دارد
همان امرى خیالی که در امتداد این نگاه در نمایش
سیزده بدر نوشته محمود احدی نیا و کارگردانی و کارگردانی حسین میرزا محمدی به روشنی مشهود است
کودک انسانی در ابتداى مسیر رشد روانی برای تبدیل شدن به سوژه انسانی دو راه پیش رو دارد یا به نهى "پدر" ( جایگاه نمادین پدر) تَن ... دیدن ادامه ›› بدهد و مصداق امیال را خارج از میل به مادر ( خانواده) جستجو کند و با پذیرش سرکوب و قرار گرفتن در ساختار روانجوری( نوروتیک) پا به عرصه نمادین ( حوزه زبان - فرهنگ - تمدن - قانون -عرف و … ) گذارد و خشم خود از پدر و تمایل بازگشت به وضعیت مطلوب اولیه را همواره همراه خود داشته باشد ( که شرط نخست برای تغییر در هر کنش رفتاری و گفتاری هست)
یا به نهى پدر ، تَن ندهد و سرکوب را نپذیرد چرا که " نه" پدر برایش قانع کننده نیست ، در این حالت فرد از ورود به عرصه نمادین باز میماند که حاصل اصرار بر بودن در حوزه خیال هست جائیکه عرصه تصاویر است و توهم که در تداوم ، تبدیل به ساختار روانی اسکیزوفرن میشود جایی که تصاویر دیگر فانتزی های ذهن روان رنجور نیست بلکه اعتقادات قاطع فکر روان پریش ( سایکوتیک)هست ، از اینجا راه برای تغییر بسته میشود و ساختار ها ثابت میشوند و جای تبدیل پیدا نمیکنند و فرد تمام هَم و تلاش اش بر ریشه های وهم استوار است با این تفاوت بنیادی که برای او بر خلاف روان رنجور که میتواند شک کند ، جای هیچ تریدی نیست و تصاویر آنچنان واقعی جلوه میکند که جای شک و شبه باقی نمی گذارد حال آنکه همه آنها در مقابله با سرکوب شکل نگرفته اند چرا که سرکوبی از اساس پذیرفته نشده که قصدی برای مقابله با آن شکل بگیرد ، اینجا پاشنه آشیل تفکر اعتراضی است
جایی که خود را در مسیر کنش اعتراضی میبینی حال آنکه اسیر تصاویری هستی که راه را بر هر تغییری می بندد.
نمایش "سیزده بدر" نیز با پیروى از این نوع نگاه به اجبار خود را در دام انفعال خود خواسته اى می اندازد که حاصل صرفا کاتارسیس ناشی از بستن چشم ها هست و بس…( همانگونه که در انتها از تماشاگر خواسته میشود چشمان خود را ببندد وخود را به خیال بسپرد)
علیرغم تلاش ستودنى همه عوامل اجرا ، اثر بر ضد خود عمل میکند همانگونه که برادران لیلا چنین بود…
در این مسیر ، موقعیت ما چیزی نیست جز اسارت در یک اسکیزوفرنى جمعى
که همه چیز بر تصویر خیالی انتقام از " پدر" کاهش یافته در حالیکه سرکوب از سوى پدر در ناخودآگاه هیچگاه پذیرفته نشده است
.
.
خسته نباشید و خدا قوت به عوامل اجرا
بخصوص بازیگران که بسیار مسلط و دلنشین بازی کردند👍
ممنونم از یادداشت تون
بسیار عمیق به این مسئله نگاه کردین.
۱۰ آذر ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
shahin chegini (urchin)
درباره نمایش مصاحبه i
ضمن پوزش از تماشاگران عزیزی که در هفته گذشته با تحمل گرما نمایش های تماشاخانه استاد مشایخی را تماشا کردند به اطلاع مخاطبین گرامی میرساند که با تهیه دستگاه های تهویه جدید و تعویض کولر های قدیمی ، مشکل سرمایش و تهویه سالن بر طرف گردید.
بر خود واجب و لازم میدانم که از کلیه تماشاگران محترم و عزیزانی که در شرایط نه چندان مناسب هفته گذشته همراه این سالن بودند ، به عنوان میهمان ویژه جهت تماشا آثار آینده این تماشاخانه دعوت بعمل آورم لذا این عزیزان در هر زمان که مایل بودند میتوانند با روابط عمومی این تماشاخانه(66979468) تماس گرفته و بلیط نمایش دلخواه خود را رزرو نمایند.
سپاس از توجه و مسئولیت پذیری ارزشمند شما جناب چگینی. شک ندارم با نظم و جدیتی که در برگزاری دو نمایشی که در سالنتان تا الان دیدم(درستکارترین قتل و برای کلاه آهنی ها) و نیز نمایشهای با ارزشی که برای عرضه در مجموعه تان انتخاب می کنید، اگر همین روال رو ادامه بدهید به زودی به یکی از سالنهای معتبر تئاتر پایتخت تبدیل می شوید. با سپاس و آرزوی موفقیت
۱۶ تیر ۱۳۹۳
بینهایت سپاس جناب چگینی عزیز وگرامی
و ممنون از بابت زحمت زیادی که برای بهبود وضعیت سالن می کشید . و احترام بی شائبه ای که برای هنرمندان و مخاطبینشان قائلید .
مانا باشید و پایدار .
۲۱ تیر ۱۳۹۳
آقای چگینی عزیز از لطف و زحمت شما سپاسگزاریم.....
امید که سالنی پر رونق تر و با نمایش های درخشان تر.....
امشب از ابتکار فروش نمایش نامه هم در این تماشاخانه خوشحال شدم فضا را دلنشین تر کرده ... ممنون
۲۵ تیر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
shahin chegini (urchin)
درباره نمایش فاوست i
قابل توجه مدیریت محترم سایت تیوال:

| تیوال تماشای این نمایش را پیشنهاد می کند |
برچسب «پیشنهاد تیوال» بنابر شاخص‌هایی شامل کیفیت اثر اعطا شده و تجاری یا سفارشی دریافت نمی‌شود.
این جمله توسط سایت محترم تیوال برای نمایش های برگزیده نوشته میشود که بنا بر تاکید این سایت سفارشی نیست و پس از تائید کیفیت اثر درج خواهد شد.
این اثر نمایشی (فاوست) از ششم تیر ماه اجرا خواهد شد ( 15 روز بعد) و هنوز در مرحله تمرین است. از چه شیوه و روشی سایت محترم تیوال پی به کیفیت بالای این اثر در آینده و در زمان اجرا آن برده است ، که آنرا پیشنهاد میکند و برچسب غیر تجاری پیشنهاد تیوال را برای آن درج مینماید...!! همه گونه پیش بینی امکان پذیر است چه خوب و چه بد ! صحبت از کیفیت این اثر نیست ( که حمید رضانعیمی عزیز کارگردانی ثابت شده است) بلکه صحبت از اعتبار این پیشنهاد است و نحوه تخصیص آن ، و البته تاثیری که این امکان غیر تجاری بر فروش تجاری یک اثر خواهد داشت ... دیدن ادامه ›› و مناسبات آن.
حقیر بواسطه موقعیت شغلی خود ، از نزدیک شاهد تلاش بسیاری گروه های تئاتری(مخصوصا گروه های مستقل و خصوصی) برای دریافت این برچسب از سایت تیوال بوده ام که متاسفانه آثار این گروه ها که اغلب آثار قابل دفاع و با کیفیتی بوده اند ، توسط دست اندر کاران این سایت دیده نشد و این امکان از آنها سلب گردید. و امروز شاهد اختصاص این پیشنهاد به آثاری هستیم که نه تماشاگر هنوز آنها را دیده و نه مسئولین محنرم تیوال ولی کیفیت آنها پیشاپیش تائید شده است!!!!.
این اثر اگر اشتباه نکنم قبلا هم به صحنه رفته است...و در اجرای کنونی ترکیب بازیگران و قسمت هایی از موسیقی کار تغییر کرده است...
۲۳ خرداد ۱۳۹۳
اتفاقا با نظر جناب چگینی بسیار موافقم.بنده خودم شاهد پیگیری های یکی از گروه های تئاتری که در تماشاخانه ای خصوصی اجرا داشتند بودم که با وجود اینکه تلاش کردند تا مسئول سایت تی وال برای تماشای اثر آنها آمده و در صورت تایید کیفی کار برچسب پیشنهاد تی وال را بر لوگوی کار آنها اضافه کند ، متاسفانه شاید بدلیل اینکه کار مورد نظر از عوامل شناخته شده برخوردار نبوده و همچنین در تماشاخانه ای تازه تاسیس بروی صحنه رفته بود این امر میسر نشد.در حالیکه گروه مورد نظر از سطح کیفی کار خود اطمینان لاز را داشته و میتوان گفت شاید این اتفاق بر جذب بیشتر مخاطب برای کار آنها اثر گذار میبود.در هر صورت این نکته بر کسی پوشیده نیست که در تئاتر این روزهای ما همانند سایر عرصه ها نام ها بیشتر از کارها سرو صدا بپا میکنند.امیدوارم سایتی مانند تی وال که بخاطر عملکرد خوب خود بیشترین مخاطب های تئاتر را بخود اخثصاص داده است از این پتانسیل خوب خود برای حمایت بیشتر از گروه های جوان ولی در عین حال خلاق با سطح کارهای خوب استفاده کند و تنها نام های آشنا ترغیب کننده آنها نباشد!
۲۴ خرداد ۱۳۹۳
البته از قبل کاملن مشخص و بارزه که چه نمایشهایی برچسب تیوال دریافت می کنند و خنده دارترش اینه که آدم به این پیشنهاد تیوال توجه کنه و صرفن بخاطر پیشنهادشون بره نمایشی رو ببینه... در ضمن کار خوب کلاه آهنی ها هم فقط در هفته آخر اجرا پیشنهاد تیوال دریافت کرد
۳۰ تیر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید