در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال فرهاد تفرشی | دیوار
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:12:54
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
خانه عروسک از آن دست نمایشنامه هایی ست که هیچ وقت گرد کهنگی بر آن نمی نشیند و گمان می برم هرکس این متن اثرگذار ایبسن را خوانده یا اجرایی از آن دیده باشد، احتمالن با خود اندیشیده که نورا پس از ترک خانه و همسر خود، چه کرده است در این دنیای مرد سالار و زندگیش بدون حمایت یک مرد چگونه ادامه یافته است.
خانه عروسک قسمت دوم نوشته لوکاس نیث، دقیقن به همین نیت نگاشته شده که نگاهی دوباره به نورا بیاندازد پس از آنکه پانزده سال از رفتنش گذشته اما به دلیلی دوباره به شهر خود باز می گردد. متن از آن دست نمایشنامه های گفتگو محور است با تکیه بر کشمکشهای کلامی، که البته در دستان کارگردان، محسن علیخانی، به نمایشی بدیع و دیدنی بدل شده است. ایده اصلی کارگردان یعنی به کارگیری دو بازیگر برای ایفای هر نقش، یکی جوان و دیگری میانسال، براستی باعث شده تاقسمت دوم خانه عروسک، نمایشی خوش ریتم و دیدنی باشد. این ایده به اندازه کافی جذاب و تاثیرگذار هست که حرف زدن در موردش، بضاعتی بسیار بیشتر از بضاعت این متن می طلبد. صحبت در مورد سایر ایده های کارگردانی و دکور خوش ترکیب و کاربردی سینا ییلاق بیگی هم از حوصله این متن خارج است؛ اما حیف است از بازیهای درخشان بازیگران جوان نمایش حرفی به میان نیاید. گرچه بازیها می توانست یک دست تر باشد، اما شاید کارگردان این طور خواسته که تمایزی میان فضای بازیگران جوان و بازیگران میانسال، وجود داشته باشد. به هر حال گفتن درباره این نمایش خوش ساخت، نیاز به یک جلسه نقد و بررسی مفصل دارد. پایان کلام آنکه این نمایش حاوی چیزهایی ست که متاسفانه در تئاتر امروزی مان کمتر دیده می شود و آن چیزی نیست جز ایده های ناب کارگردانی و بازیگردانی که متنی کلام محور را به نمایشی جذاب تبدیل کرده است. حضور برادران فلاحت پیشه در نقش مدیر هنری و مدیر پروژه این نمایش قطعن در کیفیت خوب آن بی تاثیر نبوده است. خلاصه که دیدنش را از دست ندهید.
امیر مسعود این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
استبداد حرف تازه ای نیست در این مرز و بوم، قصه ای دارد به درازای تاریخ، و چاره ای ندارد جز «فرهنگ».
این نمایش دوست داشتنی، تاثیرگذار و خوش ساخت را از دست ندهید.
استاد❤️🙏
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
جناب تفرشى عزیز
محبت دارید
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
نیل سایمون از اون دست نمایشنامه نویسهای امریکاییه که متنهاش به شدت بر پایه مضامینِ فرهنگ امریکاییه و نوعی طنز یا کمدی گزنده هم در آثارش دیده میشه. اینها باعث شده که اجرا کردن آثارش کار چندان ساده ای نباشه. این نمایش رو دیشب دیدم، اول از همه دکور نمایش نگاهم رو جلب کرد، ساده ولی در عین حال بخوبی نشان دهنده فضای یه آپارتمان معمولی امریکایی بود. بازیگر مرد ایفاگر نقش بارنی، وارد شد. اولش فکر کردم ممکنه با بازیهای اصطلاحن خارجی و تیپیک روبرو بشم، ولی خیلی زود متوجه شدم تمام بازیگرها با ظرافتی مثال زدنی شخصیتهایی رو خلق کرده ان که دیدن شون لذت بخش بود. تناسبی جذابی میان بیان بدنی و زبانی، سبب شده بود هر بازیگر در فضای صحنه و میزانسن ساده و کاربردی کارگردان، بخوبی بدرخشه. موسیقیهای انتخاب شده برای تعویض صحنه ها بنظرم بسیار به ایجاد فضایی امریکایی کمک کرده بود. راستی بداهه ها و تغییراتی که در متن داده شده بود، نه تنها لطمه ای نزده بود بلکه به جذابیت نمایش افزوده بود. خلاصه یه نمایش دلچسب که با وجود لحظه های کمیک فراوان، طنز گزنده نیل سایمون رو همچنان در خود داشت. به همه گروه دست مریزاد میگم و به تماشاگران عزیز توصیه میکنم که حتمن این نمایش رو ببینید.
امیدوارم بتونم اقلا اجرای آخر رو ببینم
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
ممنونم از حضور و حسن نظرتون🙏🌺🎭
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
جناب تفرشی دستمریزاد به قلم شما و نگاه پرمهرتون به اجرایِ ما.
خوشحالیم که کار رو دوست داشتید 🌹🌹🌹
۱۴ مرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
. نمایشنامه توافق نامه، نمایشنامه بسیار خوبیه. تلفیقی از زندگی و تئاتره، چیزی که همیشه هم برای مخاطب هم برای هنرمند جذاب بوده.
به نظرم خانم علیزاده کارگردان این نمایش با بضاعتی که در اختیار داشته بخوبی تونسته از پس هدایت بازیگران بر صحنه و اجرا کردن این متن بر بیاد.
صحنه ساده اس با حداقل المان ممکن و البته کاربردی. ولی به نظرم اگر در انتخاب وسایل کمی دقت نظر بیشتری اعمال میشد می‌تونست بهتر باشه.
در مورد بازیها باید بگم همگی خوب بودند، البته کمی تفاوت میان بازیگران احساس میشد ولی اونقدر نبود که تاثیر بدی بر اجرا بگذاره. در مجموع یه نمایش قابل قبول که می تونه شما رو با خودش همراه کنه و دقایق لذت بخشی براتون باشه. خسته نباشید میگم به همه عوامل گروه.
امیرمسعود فدائی، سپهر، Reza1991s و مجتبی طباطبایی این را خواندند
هانیه سلیمی و امیر برادر این را دوست دارند
مرسی به تماشای ما نشستین
۰۸ تیر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
بانوی محبوب من،
چقدر خوشحالم که تصمیم گرفتم این تئاتر عالی رو ببینم و امشب موفق به این کار شدم. اثری از آلن جی لرنر، اقتباس شده از نمایشنامه تاثیرگذار جرج برنارد شاو با نام دختر گلفروش یا پیگمالیون، در دستان خانم گلاب آدینه و با کارگردانی خلاقانه و بی نقص ایشون، براستی به اثری جذاب و خیره کننده تبدیل شده که در تئاتر ایران کمتر دیده شده. به نظرم میشه کارگردانی دقیق خانم آدینه رو با کارگردانی های بی نظیر استاد سمندریان فقید قابل مقایسه دونست. نورا هاشمی در نقش الیزا دولیتل، چیزی فراتر از بسیار خوبه، او واقعن حیرت انگیزه، خیره کننده اس. متعجبم که چطور تا الان تونسته ندرخشه!! رضا عمرانی کاربلد هم لحظه ای از نقشش عقب نمی مونه. جلیل فرجاد محترم و امیر غفارمنش دوست داشتنی هم نفس کم نمیارن و پا به پای دو کاراکتر اصلی کارشون رو بدرستی انجام میدن. میزانسن، طراحی صحنه و لباس و بازیگران فرعی بی تعارف همگی عالیند. موسیقی و گروه موسیقی که گاهی به عنوان بازیگر هم خودی نشون میدن، بسیار درخشانند. در مورد نکات قابل توجه کارگردانی خانم آدینه زیاد میشه نوشت که در این مختصر نمی‌گنجه. در پایان باید گفت، نمایش بانوی محبوب من، با موضوع جذاب و تم تاثیرگذاری که داره، بیرون از سالن هم دست از سر مخاطب بر نمی‌دارد.
امیر مسعود این را خواند
امیرمسعود فدائی، سارا_ز و نازنین زهرا شمیرانی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید