در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | جواد جوشن لو
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 00:54:53
 

همه ما یه لنگر داریم که تو این طوفان ما رو به زندگی وصل میکنه، برای ما دیوانگان این لنگر تئاتره

 ۲۴ فروردین ۱۳۶۲
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
برای ما که در بیان بدنی فقیریم، اجرای چشم نواز جناب زاهد بیش از آنکه یک اجرا باشد کلاس درس است،
استفاده از ظرفیت های بدن و بیان فوق العاده جناب زاهد صحنه خالی را بدل به فضایی گسترده برای نمایش می کند
تنظیم اجرا با جغرافیایی که در آن به نمایش گذاشته می شود حرکتی است بر لبه تیغ که جناب زاهد به خوبی از عهده آن برآمده است.
نمایش در برخی از شوخی های اروتیک به ورطه فروافتادن می رود اما نمی افتد.
سپهر و hami این را خواندند
خانه نمایش دا و پویا پیشوا این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رسیدیم به ایستگاه آخر
و امروز دیگر برچسب تبلیغ به این نوشته نمی چسبد
هنر اعتراضی، مخاطب کنشگر می خواهد
من اجرایی را روی صحنه بردم در اعتراض به هر آنچه امروز در این کشور به آن معترضیم
بسیار خوشحالم از بازخورد تماشاگرانم
از دیالوگ
و ناراحتم از اینکه دوستانی که مطالبه کنشگر بودن جامعه تئاتر را داشتند از تماشا بازماندند
تئاتر وقتی می تواند کنشگر شود که شما ترس گیشه را برایش بشکنید
وقتی که پشتوانه قدرتمندی از مخاطب مطالبه گر داشته باشد
وقتی که مخاطب، تئاتر را از سرگرمی به ضرورت بدل کند
نیلوفر ثانی، امیر مسعود، Ghazal و سپهر این را خواندند
درود بر شما دوست عزیز. خب اگر این تبلیغ نیست پس چیست؟ تبلیغ که شاخ و دم ندارد. ولی به هیچ‌وجه کار غیراخلاقی یا اشتباهی نیست و کاملا حق شماست، نمی‌دانم چرا کتمانش می‌کنید.
شما دوره افتاده‌اید و نمایش خود را نمایشی اعتراضی [به هر آنچه امروز در این کشور به آن معترضیم!!!!!] می‌دانید و مخاطبین تئاتر را سرزنش می‌کنید که چرا به دیدن آن نمی‌آیند و به واسطه‌ی آن، آنها را متهم به عدم کنش‌گری می‌کنید. این حق را دیگر ندارید. راستش خود بنده در شرایط کاملا عادی هم هیچ‌کدام از نمایش‌های در حال حاضر روی صحنه را تماشا نمی‌کردم. به گفتن شما که نیست. اگر قرار بر این باشد، همیشه همه‌ی کارگردان‌ها می‌گویند که اثرشان دغدغه‌مند و اعتراضی‌ست، آیا باید همه را ببینیم؟ و اگر ندیدیم باید متهم شویم به عدم کنش‌گری؟ کارگردان تئاتر آزاد هم می‌تواند همچین ادعایی کند.
۰۸ آبان ۱۴۰۱
جواد جوشن لو
فربد عزیز دیالوگ من با مخاطبان تئاتر از سر احترام است با احترام به همکارانم و البته نقدهایی که به من شد بابت نوشتن در فضای تیوال تماشاگر تئاتر موجود محترمی است نگاه برخی از دوستان بر مصلحت ...
با کل این کامنت شما کاملا موافقم.
۰۸ آبان ۱۴۰۱
تمام اختلافات در این است که عده ای مثل شما اجرای نمایش در وضعیت فعلی را اعتراض میدانند و عده ای مثل من نمیدانند .اشکالی هم نداره .گفت و گو میکنیم و میدانم که هیچکدام قانع نمیشویم . به هر حال خسته نباشید
۰۹ آبان ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
امروز شرمنده شدم
وقتی جمله "برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر" را در خبرگزاری مهر از سوی یک سالن خصوصی دیدم
وقتی این جمله را نوشتم فکر نمیکردم مورد استفاده ابزاری قرار بگیره
امروز بیش از قبل به کنش شما برای عدم حضور در سالنها احترام میزارم هر چند شخصا متضرر میشم
کنجکاوم بدونم اگر مجددا جریان مردمی اوج بگیره آیا دوستان پای این شعار می مانند یا به مثابه یکماه گذشته تعطیل می کنند
به شخصه اصلا راضی به متضرر شدن هیچ گروهی به خاطر عملکرد دیگران نیستم اما این عملکرد توجیه ندارد
شما در پیروی از خواست حکومتی و سالنهای دولتی چراغ تئاتر را خاموش کردید زمانی که باید روشن می بود.
دیروز از کنار یک صرافی گذشتم و صف خرید و فروش و جستجوی سود دیدم...

کافه ای هم دیدم مملو از مردمی که دختران و زن هایشان موهایشان آزاد بود و لاته هم 100 تومن

صدای وانتی رو شنیدم که دنبال اسباب و لوازم اوراقی مردم بود...

ولی خبری از تئاتر و فیلم باز هم نبود...فحش خور این داستان تئاتر ... دیدن ادامه ›› و فیلم هستن...

باید با این مساله کنار اومد که کافه اگه باز باشه میشه ازش در لحظه برای اعتراصات استفاده ابزاری کرد اما از سالن تئاتر و سینما انگار نه...
۲۷ مهر ۱۴۰۱
جواد جوشن لو (joshan)
شاهین نیک آپان
دیروز از کنار یک صرافی گذشتم و صف خرید و فروش و جستجوی سود دیدم... کافه ای هم دیدم مملو از مردمی که دختران و زن هایشان موهایشان آزاد بود و لاته هم 100 تومن صدای وانتی رو شنیدم که دنبال ...
شاهین جان صداقت گم شده این روزهای ماست
موج سواری از هر دو سمت اشتباهه
از عوامل یکی از اجراها دو هفته پیش پرسیدم چرا اجرا نمیرید؟
گفت چون اینستا قطع شده!!!
دو روز بعدش دیدم پیام منتشر کردند در همراهی با مردم اجراها رو کنسل کردیم
گفتم کنسل کردید؟
گفت نه فعلا انداختیم عقب
اون لحظه ... دیدن ادامه ›› به این فکر کردم یعنی این دوستان امیدوارند شرایط عادی بشه و اعتراضات بخوابه که بتونن اجرا برن
اصولا شما در قرارداد با سالن بندی دارید که در صورت آشوب و اغتشاش میتونید اجرا رو منتقل کنید به زمان دیگری
من به شخصه استفاده از این بند رو تایید کلمه اغتشاش میدونستم و ازش استفاده نکردم. با احترام به گروههایی که واقعا در همراهی با مردم اجراهاشون رو لغو کردند.
۲۷ مهر ۱۴۰۱
جواد جوشن لو
شاهین جان صداقت گم شده این روزهای ماست موج سواری از هر دو سمت اشتباهه از عوامل یکی از اجراها دو هفته پیش پرسیدم چرا اجرا نمیرید؟ گفت چون اینستا قطع شده!!! دو روز بعدش دیدم پیام منتشر کردند ...
مطمئنا همه منتظر عادی شدن شرایط هستیم اما دسته ای با ادامه همون منوال قبلی و دسته بزرگتر به دنبال عادی بودن در دنیایی جدید...

قشری هم در این میان مثل تئاتری باید تلاش و زحمتشون رو فراموش کنن و حتی کاری که آماده کردن یا کارهایی که در پیش دارن رو کلا کنار بذارن و با بقیه ... دیدن ادامه ›› بمونن...

و البته شاید عده ای در این جریان حذف بشن و به چیزی که حتی حقشون باشه نرسن اما تماشاگران میمونن و در آینده به سراغ اشخاص و کارهای دیگه میرن و ممکنه نام کسانی که حذف شدن رو هم هیچ وقت ندونن...چاره ای نیست...
۲۷ مهر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
نقل به مضمون از کتاب هنر شفاف اندیشیدن
نوشته رولف دوبلی
ترجمه عادل فردوسی پور

این تیتر عنوان این بخش کتاب است و قطعا و ابدا قصد توهین به کسی را ندارم
اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه ای بگویند آن چیز کماکان احمقانه است
خطای تایید جمعی
فرض کنید در مسیر رفتن به یک کنسرت می بینید عده ای به آسمان خیره شده اند، شما هم می ایستید و به آسمان زل می زنید!
در کنسرت یک نفر کف ... دیدن ادامه ›› می زند و سلسله وار شما هم شروع به تشویق می کنید و....
در این بخش نویسنده به آزمایش سالمون اش در دهه پنجاه اشاره میکند
سوال ساده ای در خلوت مطرح می شود و تقریبا تمام شرکت کنندگان جواب درست می دهند، همین آزمایش با همان سوال در جمعی تکرار می شود که پنج نفر بازیگر اند و جواب اشتباه می دهند اشخاص ششم هم جواب اشتباه را تکرار می کنند صرفا در نتیجه خطای تایید جمعی
نویسنده مثالهای دیگری مانند سخنرانی گوبلز را در ادامه می آورد

اما این بخش برای من جذاب تر است
چرا اینگونه عمل می کنیم؟ خب در گذشته یعنی ۵٠هزار سال پیش دنباله روی از بقیه راهکار مناسبی برای بقا بود......
ما نوادگان بی واسطه کسانی هستیم که از رفتار دیگران پیروی می کردند، این نمونه آنچنان عمیق در وجود ما ریشه دوانده که امروز هم از آن استفاده می کنیم، حتی در مواقعی که قرار نیست کمکی به زنده ماندن ما بکند، که در اکثر اوقات هم همینطور است.
این بخشها عینا از کتاب نقل شد

هنر شفاف اندیشیدن از نظر من از جمله بهترین کتابهایی است که در ایران ترجمه شده
در ادامه البته خطاهای دیگری در اندیشیدن جمعی و فردی را عنوان میکنه که به نظرم این روزها خیلی مفید فایده است
گاهی بد نیست در نظرات متعصبانه مون تجدیدنظر کنیم هر چند اونو اعلام نکنیم
امروز کسی نمیگه کتاب نخونیم تا در انتشاراتی که با ارشاد همکاری میکنه بسته بشه
یا بعید میدونم کسی از نشری توقع داشته باشه دست به انتشار نزنه
یا از نویسنده ای توقع داشته باشه ننویسه
یا بعید میدونم کسانی که عادت به خواندن کتاب دارند مطالعه رو تعطیل کنند.
فرهنگ و هنر حتی در جنگ هم مستثنی است.
سپهر، امیرمسعود فدائی، Ghazal، امیر مسعود و نوید عسکری فراهانی این را خواندند
بامداد این را دوست دارد
چقدر عالی نوشته بودید.
۰۳ آبان ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
مقوله فرهنگی است
در زمان حمله مغولها و کتاب سوزی بخش زیادی از جامعه برای حفظ فرهنگ و ادبیات کشور کتابها را بین خود پخش کردند و شروع به حفظ کتابها کردند تا سینه به سینه منتقل شود
بعد از حمله اعراب به ایران هنرمندان از طریق دگردیسی در هنر و آمیزش آن با اسلام هنر را حفظ کردند و شبیه خوانی ایرانی زیست جدیدی یافت به نام تعزیه
از آن خلاقه ها و مقاومت فرهنگی رسیدیم به اینجا
به حالا که مخاطب از استوری گذاشتن هنرمندش خوشحالتر است تا مشغول بودن به فعل هنری
فرهنگ هنوز بحرانی ترین بخش این جامعه است
به ما آموخته اند که در سوگ کسی حق ندارد بخندد یا تلویزیون روشن کند یا بچه ای اگر بازی و شادی کند،صدای موسیقی اگر بلند شود، نهیب می زنند ... دیدن ادامه ›› که در سوگیم
چقدر این روزها یاد سکانس ورود آینه به مراسم در مسافران بیضایی میفتم
شاید ندانید اما ما هم سوگواریم
سوگواری بزرگتری هم اما هست
سوگ فرهنگ و هنر این مملکت
یادم نمی آیدآخرین بار کی در این مملکت سوگوار نبودیم
اما این اندک جریان هنری و فرهنگی را در این مملکت قطع نکنید
این حنجره این باغ صدا را نفروشید
این پنجره این خاطره‌ها را نفروشید

در شهر شما باری اگر عشق فروشی است
هم غیرت آبادی ما را نفروشید

تنها، به‌خدا، دلخوشی ما به دل ماست
صندوقچه ی راز خدا را نفروشید

سرمایه ی دل نیست به جز اشک ... دیدن ادامه ›› و به جز آه
پس دست‌کم این آب و هوا را نفروشید

در دست خدا آینه ای جز دل ما نیست
آیینه شمایید شما را نفروشید

در پیله ی پرواز به جز کرم نلولد
پروانه ی پرواز رها را نفروشید

 یک عمر دویدیم و لب چشمه رسیدیم
این هروله ی سعی و صفا را نفروشید

 دور از نظر ماست اگر منزل این راه
این منظره ی دورنما را نفروشید

#قیصر_امین_پور

۲۴ مهر ۱۴۰۱
نیلوفر ثانی
آقای جوشن لوی عزیز. بنده هم معتقدم نباید هنر و تئاتر هیچ‌گاه از صحنه خارج شود. حتی در بحرانی ترین شرایط، با ظرفیت و موضع متناسب آن وضعیت. اما در کنار فرمایشات شما و توضیح درست دوستان، در نظر ...
درود .مثل همیشه صحیح و کامل فرمودین
۲۵ مهر ۱۴۰۱
کامبیز امینی (kambizamini)
سلام... از نظراتتون استفاده میکنم دوستان...

یک نکتهء قابل توجه در نظرها اینه که به مشکلات و سختیهای گروههایی که اجرا نمیرن واقف هستین و میدونید راحت نیست گروه هایی آمادهء اجرا علیرغم آماده بودن لباس و دکور و حتی تیزرهای تبلیغاتی، تصمیم به لغو اجرا بگیرن... ولی همهء هنرمندان ، چه با دلایل خودشون اجرا برن، و چه اجرا نرن توانایی اینکه بشینن توی خونه و منتظر روزهای بهتر باشند رو ندارند...

هنرمند افغانی تئاتری رو در ساختمانی دیدم که مشغول کارگری هست و با وجود کار سخت جسمانی که روزها انجام میده مطالعهء شبها از برنامه ... دیدن ادامه ›› اش حذف نمیشه... و خیلی از اوقات به نمایشنامه ای فکر میکنه و ...

عذر میخوام که نوشتن من مثل بقیهء دوستان فصیح و بلیغ نیست... میخوام بگم هنرمند واقعی با تمام فکر و ذهن و قلب و احساسش به این نتیجه میرسه که باید اجرا بره و گاهی شاید توضیح اینکه چرا درست تر میدونه که اجرا بره ، در کلام نمیگنجه...
و در مورد اجرا نرفتن هم همینطوره...

هنرمند چه در ظاهر کار هنری انجام بده یا نه... و چه مشغول کارهای دور از شآن خودش باشه، دوست ماست... از خودمونه... روزی که احتمال بده دیگه هیچوقت نمیتونه کاری انجام بده یا تآثیری داشته باشه، روز نابودیشه...

ببخشید ... سعی کردم کوتاه بنویسم ولی نشد...
ارادت...

۲۵ مهر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
برای تو مینویسم عارف عباسی
و بغضت بعد از اجرا
مشق دموکراسی میکنیم عارف
وانفسا از این مردودی همواره
به صحنه نواختن موسیقی می ماند در آن غرق شدن تایتانیک به قول مریم
و یا پیانیستی در پی ساز در میان آواره ها در پیانیست پولانسکی
شاید حتی نزدیکتر،
مفیستوی دکتر دلخواه و میزانسن طلایی، زمانی که گروه از اتو می پرسند حالا چه کنیم؟ و اتو می گوید تئاتر کار می کنیم
یا تئاتر کارکردن گروهی ... دیدن ادامه ›› در بحبوحه ۲۸مرداد ۳۲ در سریال شهرزاد
ذهن فانتزی من اما تجسم عجیبی دارد
آن مخاطب تیوالی(نه همه) را میبینم که به گروه موسیقی تایتانیک می گوید حالا بهتون مدال بدیم یا ناسزا بگیم؟
مخاطب تیوالی را میبینم که به اتو :) پوزخند توجیه می زند
مخاطب تیوالی را می بینم که با گروه تئاتر سریال شهرزاد از کشتن می گوید
همه اینها را در خواب میبینم، فردا صبح که از خواب برخواستیم اما، آن مخاطب تیوالی(نه همه) بی هیچ قضاوت و معارضی سر کارش حاضر می شود، کارمندها سرکارند، کاسب ها کرکره مغازه را بالا می دهند، شیپورچی ها شیپورهایشان را تمیز می کنند، قصاب ها چاقوهایشان را تیز می کنند، غسال ها غسالخانه را آب و جارو می کنند و من، تو و یک گروه ۲۸نفره در اندیشه اینیم که چطور اجرای بهتری داشته باشیم. عوامل سالن تنشان می لرزد از اینکه سر ماه که مخاطب تیوالی حقوقش را می گیرد ممکن است کارشان را از دست بدهند، مالک سالن صد میلیون اجاره سالن را زودتر می خواهد و حال خوب از آن کسی است که تئاتر را در این کشور زائده مزاحم می داند.

مشق دموکراسی می کنیم عارف جان
از جایی که تو ایستادی تئاتر هنر است
از روی صندلی ها اما شبیه سرگرمی است
تفاوت در جایی است که واقع شدیم
عارف عباسی نوشتن جمله، کاش توجیه نکنین حداقل کارتون رو، چقدر زمان می برد؟
۲٠ ثانیه؟ ۱۵ ثانیه؟ ۱٠ ثانیه؟
چند ساعت سر تمرین تئاتر بودی؟
چند دقیقه؟
چند ثانیه؟
منظورم تمام عمری است که در تئاتر گذراندی
بعید می دانم کسی اینجا مدالی برای دادن به تو داشته باشد
و اگر داشته باشد بعید می دانم قد ثانیه هایش برسد که به گردن تو بیندازد
و اگر نردبانی داشته باشد مانند دیوار تیوال
بعید می دانم جنس مدالش ارزشمندتر از یک قطره عرق تو بر صحنه باشد
تو اگر مدال می خواستی کاری را برای جشنواره کذایی فجر آماده می کردی

خطای فرزند را به پای والد می نویسند
خطای دانش آموز را به پای معلم
امروز اگر مخاطبان تئاتر از ناسزا، تنفر، و کشتن می گویند، از خطای ماست.
ما که تئاتر را نحیف کردیم
ما که به هر بهانه ای تئاتر را تعطیل کردیم
ای کاش دلیلی می شنیدیم
منطقی
توجیهی
وای به این روزگار که مخاطب تئاتر تعطیلی تئاتر را می خواهد
من هم در نوشتن دلیل کارمون مردد بودم اما میبینی که دیالوگ خارج از اجرا مهمتر از اجرا شده
ما ملت زنده باد و مرده بادیم هنوز
ما مشق دموکراسی میکنیم
گوشهایت را آماده شنیدن بدتر از اینها کن
گوشهایت را آماده شنیدن خبر تعطیلی تماشاخانه شانو کن
با شعار "مرده باد مخالف بی‌شرف و بی‌غیرت من!" برای آزادی بیان می‌جنگیم. همین‌قدر ملت سوررئالی هستیم.
۱۴ مهر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
مطالعه تاریخ تئاتر و سیر نمو جریان هنری فارغ از آموختن سبک های هنری و زایش هنر از دل بحران های اجتماعی و بشری، به ما می آموزد که هنر در دل تمام تلاطم های بشر همواره زیسته است. ریشه های آیینی تئاتر، چه در شب نبردهای پیش از تاریخ، چه از گذر پیچ های پرنشیب تاریخ معاصر، همواره تجربه مشترک و پیوند فرهنگی یک ملت را شکل داده است. با احترام به تمام گروههای اجرایی تصمیم بر آغاز اجراها داریم. با اطلاع از خطر آسیب دیدن اجراها از عدم دسترسی به ابزارهای اطلاع رسانی.
لغو اجراهای تئاتر چه کسی را خوشحال می کند و به ضرر چه کسی است؟
امروز بیش از هر زمان به هنر نیاز داریم تا ما را کنار هم بنشاند. موسیقی، تئاتر، تصویرگری یا هر تجربه مشترکی که نیاز امروز است.
به تاریخ می اندیشم
به یک گروه تئاتر لهستانی در جنگ جهانی دوم
دریای آرام همه را ناخدا می کند.
در دل طوفان اما...
در نهایت نقدی در مورد بازی واسیلی داشتم که بشدت اغراق و غلو بیش ا ز حد برای جمع کردن بازی وجود داشت و مبالغه زیاد و طولانی داشت! این باعث خسته و کسل شدن مخاطب میشد! پیشنهاد میدم همان کارگردانی رو انجام بدید منطقی تر و موفق تر خواهید بود ، باتشکر
۲۱ مهر ۱۴۰۱
ایمان سلیمانی (imansoleymani)
بسیار لذت بردم از تماشای این نمایش
دوستانی که در صحنه ایفای نقش میکردند عالی بودند❤️
۰۲ آبان ۱۴۰۱
جواد جوشن لو (joshan)
ایمان سلیمانی
بسیار لذت بردم از تماشای این نمایش دوستانی که در صحنه ایفای نقش میکردند عالی بودند❤️
ممنون از حسن نظرتون
خوشحالم که ارزش نگاه شما رو داشته
۰۲ آبان ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
جواد جوشن لو (joshan)
درباره نمایش هالووین i
این موضوع را در یادداشتی جداگانه مینویسم امیدوارم گروه مدیریت جدید تماشاخانه دا به کیفیت ارائه آثار و احترام به مخاطب توجه بیشتری داشته باشه
گذشته از تاخیر، تا نیم ساعت شاید حتی بیشتر از شروع نمایش همچنان تماشاچی وارد سالن می شد و این موضوع برای تماشاخانه خوب دا نکته مثبتی محسوب نمیشه
آذین حجازی، سعید قدرتی، امیرمسعود فدائی، امیر مسعود و سپهر این را خواندند
amir98 و Mehdi این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
جواد جوشن لو (joshan)
درباره نمایش هالووین i
یه خسته نباشید اساسی به امیر دلفانی عزیز و گروه خوبش
نقطه قوت اثر بازیهای خوب بازیگران و به خصوص در اپیزود کلیسا کار هر دو بازیگر بسیار خط درستی از فانتزی و کمدی رو رسم میکنه
بازیگر نقش کشیش رو از اجرا یادم میمونه
هر چند نقدهایی به کار وارده اما تلاش گروه بسیار قابل تقدیر است.
ممنون از حضور و نگاهت. نقدهایت بر چشم و جان
۲۷ تیر ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر

تماس‌ها

09127192234