در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | فرشته یوسفی درباره فیلم چه خوبه که برگشتی: نقد هوشنگ گلمکانی بر چه خوبه که برگشتی : داریوش مهرجویی همچنان در حال
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 07:33:09
نقد هوشنگ گلمکانی بر چه خوبه که برگشتی :
داریوش مهرجویی همچنان در حال‌وهوای پساسنتوری است؛ در دوران فعالیت واکنشی کارنامه‌اش. وقتی کارهای جدی‌اش با تعبیرهای پیچیده و «استراتژیک» به مانع سانسور برخورد می‌کند، واکنش او ساختن این گونه فیلم‌هاست. تعبیرم در مورد این دسته از فیلم‌های مهرجویی چیزی شبیه زمزمه‌های یک استاد آواز، مثلاً موقع شستن ظرف در آشپزخانه است با پیژامه و دمپایی و روبدوشامبر، به جای یک کنسرت سنگین و فاخر در یک موزیک‌هال با لباس رسمی. گاهی عمداً شعرها را غلط می‌خواند، چند تکه از یک ترانه‌ى بندتنبانی را وسط غزلی از حافظ بُر می‌زند، و تحریرهایش را با شکلک و شوخی قاطی می‌کند. اما ته همه‌ی این شوخی‌ها و لودگی‌ها صدای خوش یک استاد آواز پیداست. همه چیزِ ساختار و اجرای این فیلم‌های مهرجویی عمدی و آگاهانه است و نه - زبانم لال- از روی نابلدی و مثلاً بی‌حوصلگی و شلختگی و غیره. بگردیم ببینیم چه چیزی مهرجویی توانا را در سال‌هایی که به اوج پختگی و خلاقیت رسیده به ساختن این فیلم‌ها کشانده است
به نظر من دوران داریوش مهرجویی تموم شده. فیلمهای آخر مهرجویی این حرف منو ثابت میکنه. اون از نارنجی پوش که منو یاد تبلیغ چیتوز مینداخت و اینم از این به اصطلاح فیلم جدیدش.
مهرجویی با ساختن این چیزا هم به شعور مخاطب توهین میکنه و هم به سابقه ی خودش.
سانسور و این چیزا دلیل خوبی برای ساختن این فیلمها نیست...
۲۴ بهمن ۱۳۹۱
خیلی تحلیل و مثال جالبی بود.
۲۵ بهمن ۱۳۹۱
تمام حرفها رو آقای گلمکانی زدن دیگه آخه مگه هنرمند چقدر انرژی داره، آخه تا کی مسئولین می خوان هنر رو با دوتا چشم عینکی ضعیفشون و زبان الکنشان قضاوت کنند استادانی نظیر مهرجویی و بیضایی نشان داده اند که کارشان را در حد اعلا بلدند و عاشق کارشان هسستند و اگر شرایط مهیا باشد هیچ وقت از کار کردن خسته نمی شوند اما هر آدمی باشه بالاخره یک روز لبریز می شه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید