در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | شوریده درباره اپرای عروسکی خیام: نخست خسته نباشید و دست مریزاد به گروه آران و جناب غریب پور.... اپرای
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:13:58
شوریده (shoorideh)
درباره اپرای عروسکی خیام i
نخست خسته نباشید و دست مریزاد به گروه آران و جناب غریب پور....
اپرای خیّام را با دقّت و عشق بسیار دیدم و روز آخر اجرا هم برای دوّم بار خواهم دید...بر خلاف اپرای سعدی و لیلی و مجنون که بحثهای زیادی با جناب غریب پور داشتم در اجرای اپرای خیام بنظر من همه چیز با دقّت و استادانه بود....شخصیّت پردازی و پردازش چهره ها و باالطبع اندیشه های مختلف خیّام..گفتگوهای خیّام با خود و اندیشه هایش، براستی و درستی، خیّامِ حکیم چند بعدی را به نمایش گذاشت..موسیقی ..صحنه همه چیز با هماهنگی بالا بود...و تنها ایراد به نظر بنده خواننده ی عروسک جابر بود که شعرها را بسیار گنگ ادا می کرد و بنده با اینکه بسیار به شعر و موسیقی آشنا هستم بیشینه ی گفته هایش را متوجّه نشدم...

اما نقد مهمّی که بنده به جناب غریب پور دارم نوشته ی ایشان درباره ی زندگی خیّام در دفترچه ی کوچک معرّف اپراست....نخست اینکه جناب غریب پور در نگاه نوین به علم تاریخ و حوادث و چهره ی های آن، درباره ی شخصیتها و حوادث تاریخی یقین و قطعیّتی وجود ندارد و تاریخ، علمِ نقد است نه یقین..چه آنکه محک مهم شناخت ما از شخصیّتی چون خیّام که بیش از هزار سال پیش می زیسته آثار او و اندک کتابهایی ست که در طول تاریخی به این درازا از خیّام گفته اند...اینکه چهر ی خیّام توسط جرالد و هدایت اینگونه ترسیم شده بنظر من هیچ تناقضی با حکیم بودن و دانشمند بودن خیّام ندارد...شما نوشته ایید که مگر می شود شخصیّتی اهل میگساری و نفسانیّات باشد و در جبر و فلسفه بدین مرتبه رسد؟؟ در صورتی که اینها ضد هم نیستند و اصولن ارتباط منطقی بینشان وجود ندار ه...بسیار دانشمندان و هنرمندان بزرگ سراغ داریم که به اخلاقیّات بی توجه بوده اند...و البته نگاه به اخلاق و هنجارها و ناهنجاری های متفاوتش در طول تاریخ هر فرهنگی..نزد عوام ... دیدن ادامه ›› و خواص متفاوت و بنظر بنده از دیدگاه اخلاق و باید و نبایدهای اخلاقی به شخصیّتی چون خیّام پرداختن و بدنبال آن حکم برائت دادن یا ندادن خالی از مقوله ی پژوهش تاریخی است...و نکته ی دیگر اینکه شاعر یا دانشمند صرفن آینه ی مقتضیّات زمان خویش نیست گرچه زمان بر او تاثیر می گذارد و بویژه بزرگان شعر و ادب ایران که بیشتر گرایش به درونیات و انفس داشته اند تا نگاه آفاقی....بنظر بنده اینکه خیّام اهل می و معشوق بوده یا خیر که هیچ گاه به یقین نمی توان در این زمینه حکم راند..تناقضی با دانشمندی و حکمت خیّام ندارد....دوزخ و بهشت و اصرار خیّام به بودن یا نبودن و چگونگی اش را صرفن نمی توان به مقتضیّات زمانی ارتباط داد که از دیدگاه تاریخی بسیاری نکات مبهم داشته و بر ما آشکار نیست..در اپرای سعدی هم بنده این نقد را داشتم که شما چهره ی سعدی را اخلاقی و شخصیّتی اخلاقی و اندرزگو نشان دادید و از عاشقی ها و همچنین تناقضهای سعدی کمتر گفتید..در صورتی که سعدی بارها گفته که دین او عشق است....در حالی که اگر با سعدی الفت داشته باشیم و با نگاه کلیشه ای منظومه ی اخلاق به آثار او ننگریم متوجه خواهیم شد که سعدی هنرمند و شاعر است و سخن پارسی در هر زمینه ای عرصه ی جولان هنرش.....اخلاقی شدن و تربیت با سعدی هیچ چیزی جز تناقض نیست...
اینکهبا خواندن رباعیبات خیام متوجه می شویم که خیّام می گوید راز این کیهان بیکران بر ما آشکار نیست و آشکار نخواهد شد درست است ولی اینکه خیّام به ما می گوید راز آنرا تنها پروردگار یکتا می داند!!! ادعای بزر گی ست و جای بحث بسیار دارد..تعدادی از رباعیاتی که در متن اپرا بود از منسوبات به خیام است برای نمونه در صومعه و مدرسه و دیر و کنشت.....تا جایی که دانش بنده اجازه می دهد جزو رباعیات معروف منسوب به خیّام است...
در مورد خیّام هم در نوشته ی دفترچه ی اپرا همین نگاه اخلاقی شما را می بینم که سعی دارید تاویل خود را بر اساس استنادهایی تاریخی از خیّام حکم و دیگران را اشتباه بدانید.......
و نکته ی دیگر اینکه توضیحات شما در دفترچه از متن اپرا دریافت نمی شد..و بنده عامدانه ابتدا اپرا را دیدم و سپس دفترچه را خواندم....و الته این امکان هم هست که کسی دفترچه را بخواند و سپس با دیدن اپرا همین دریافت را داشته باشد...تا نیّت شما چه بوده باشد!!

فرصت شمار طریقه ی رندی...

در آخر دستهای هنرمندتان را می بوسم و سر کرنش بر این همه همّت و تلاش فرود می آورم...منتظر جواب و بحث شما هستم
مانا و عاشق باشید..
Ali، هانی حسینی، شکیبا و عباس الهی این را خواندند
آذین حجازی این را دوست دارد

جناب شوریده ی عزیز: من از انتها آغاز میکنم :در صومعه و مدرسه و دیر و کنشت / ترسنده ی دوزخند و و جویای بهشت /آن کس که زاسرار خدا باخبر است / زین تخم در اندرون دل هیچ نکشت ....ص 111 رباعی 29 بررسی انتقادی رباعیات خیام :آرتور کریستین سن ترجمه ی دکتر فریدون بدره ای .علی الظاهر این نسخه که تنقیح صدهها رباعی و غربالگری هوشمندانه ی کریستن سن است و با امساک 121 رباعی از میان منسوبات به خیام صورت گرفته مورد تایید جنابعالی نیست ! لذا خواهشم این است که نظرتان را راجع به این نسخه بفرمائید تا شاید من هم باور کنم که هم مصحح و هم مترجم که هردو خیام شناسند و الحق مبانی علمی برای غربالگری خود انتخاب کرده اند در اشتباه بوده اند ...در ارتباط با خیام و قیاس آن با هنرمندان و کسانی که مشهور به میگسار ، و زن باره بودن هم مایلم یک شخصیت علمی را نام ببرید که مست و لایعقل بوده باشد و توانسته باشد که هشیاری ، دقت عمل در حد یک ابر کامپیوتر را همزمان حفظ کرده باشد :اگر در این رابطه فقط یک مورد را مثال بزنید بنده در باورهایم شک خواهم کرد و با شما هم عقیده خواهم شد :اما فعلا همان ... دیدن ادامه ›› نکاتی را که در بروشور نوشته ام باور دارم و متاسفانه با شما هم عقیده نیستم ...اما بلافاصله باید خدمتتان عرض کنم که :می خوردن و تمایل به زن داشتن با میخواره بودن و زن باره بودن کاملا متفاوت است و استاد غیر مستقیم خیام ، حضرت ابن سینا در هردو ی این موارد شهرت دارد اما نه دائم الخمر بوده است و نه فاحشه ی مذکر و به طریق اولی خیام نمی توانسته است همچون قشریون و ریا کاران به این مظاهر نگریسته باشد....در مورد نسبت میان باورهای زمانه و رویکرد های قشریون نیز با جنابعالی موافق نیستم :او فرزند هشیار و آگاه زمانه ی خویش است و حتما باور دارید که اندیشه در خلاء پدید نمی آید و من باور دارم که خیام از تنگ نظریهای زمانه اش در رنج بوده است اما تعهد و عشق به کشف و شهود علمی اش مانع آن بوده است که فریادهای درونش را آشکار کند ......در مورد سعدی هم من مطلقا اورا "معلم اخلاق" ندیده ام و تعجب میکنم که اپرای سعدی را دیده اید و به این برداشت رسیده اید :ببخشید که بدلیل مشغله هایم فقط به ذکر این دو مورد اکتفا میکنم اما یقین بدانید که اگر سعدی یک معلم اخلاق صرف بود نمی توانست آن غزلهای ناب عاشقانه را بسراید -که حتما فراموش فرموده اید که اپرای سعدی با بخشی از این غزلیات آغاز می شود...از محبتتان ممنونم و مایلم در اولین فرصت باهم دیدار کنیم و شبهه هائی حضرتعالی تا آنجا که بتوانم رفع کنم.

قربان شما
بهروز غریب پور
۲۵ مرداد ۱۳۹۶
جناب غریب پور عزیز سپاسگزارم از پاسخ گویی...
چند نکته را در جواب عرض می کنم و باقی بحث را می گذارم برای دیدار در روز پایانی به یاری حق....نخست اینکه بنده در ابتدای سخن گفتم که در مورد شخصیّتی در هزار سال پیش نمی توان با قطعیّت بالا سخن گفتن و اینکه خیام زنباره و دائم الخمر بوده مد نظر بنده نبود و بنظر من خیّام در میان عوام مردم ایران هم چنین چهره ای ندارد و نکاتی که در مورد ابن سینا گفتید در مورد او نیز زبانزد است....ولی آیا همه ی اینها پژوهش تاریخی نیست؟ پس نمی توان بدان اعتماد صد در صد داشت...و با اینکه می فرمایید خیّام فرزند زمانه ی خود بوده کاملن موافقم ولی اینکه اندیشه های شعری اش صرفن از داستانهای فرقه ی حسن صباح و ....باشد بنظر من اینگونه نیست...بزرگان ما همه بدیع و نوآور بوده اند..و این درباره ی سعدی..مولانا..حافظ و ..مصداق دارد....درباره ی سعدی بنده نگفتم مطلقن...عرض کردم که سعدی را بیشتر شیخی اندرزگو نشان دادید....و از آنجا که بنده بیشترین علاقه و الفت را با سعدی دارم همچنان بر این عقیده ام....سعدی همه ساله پند مردم/می گوید و خود نمی کند گوش....کافر و کفر و مسلمان و نماز و من و عشق /هرکسی ... دیدن ادامه ›› را که تو بینی به سر خود دینی است/نام سعدی همه جا رفت به شاهدبازی/وین نه عیب است که در ملّت ما تحسینی است...سخن بیرون مگوی از عشق، سعدی /سخن عشق است و دیگر قال و قیل است ....در بوستان و گلستان هم بسیار از عشق گفته زیرا سعدی را گریز و گزیری از عشق نبوده و این اعتراف اوست...در بسیاری از کتابها از جمله مقاله های جناب دکتر همایون کاتوزیان در مورد ابن بطوطه و قایقرانان چینی گفته اند که این بیت را قایقرانان زمزمه می کرده اند...آخر نگاهی باز کن وقتی که بر ما بگذری.....که در اپرا شعر دیگری خوانده شد سپاسگزار میشم برای بنده توضیح بدهید...بنظر بنده سعدی هنرمندی است متعهّد به هنر و زیبایی شناسی و در هرکجای آثارش که بنگریم زیبایی فدای اخلاق و حکمت و ..نشده بلکه آنها را فدا می کند حتی به قیمت تناقض در اندیشه...جامعه ی ما جامعه ای با اخلاق سنّتی است و سعدی را اینگنه شناسانده اند بنده انتظار داشتم چهره ای جز این ببینم که متاسفانه ندیدم....در مورد رباعی در صومعه و مدرسه.. استناد شما را می پذیرم ...امیدوارم دیدار میسّر شود و بیشتر از شما بیاموزم.....
۲۵ مرداد ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید