در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | ملیکا بهزادی درباره نمایش آخرین دختر: به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، «آخرین دختر»، نمایشی که این روزها در خانه‌
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 20:51:48
به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، «آخرین دختر»، نمایشی که این روزها در خانه‌ هنر دیوار در حال اجراست به زندگی نادیا مراد، زن کرد ایزدی که از اسارت داعش گریخته است، می‌پردازد.
امید افشاری کارگردان نمایش «آخرین دختر» در توضیح انگیزه خود از انتخاب این موضوع می‌گوید: خانم نادیا مراد به این دلیل برای من با ارزش است که به تنهایی بلندگوی ایزدی‌ها شده است. زمانی که ایشان کتاب نوشت و وارد سازمان ملل شد، صدای ایزدی‌ها به گوش دنیا رسید و عده‌ای از آن‌ها از چنگال اسارت داعش آزاد شدند؛ هرچند تعداد دیگری از ایزدی‌ها هنوز در بند داعش هستند.

او ادامه می‌دهد: من شخصی دغدغه‌مند هستم و دوست دارم کارهایی انجام دهم که به تماشاچی پیامی بدهند یا حداقل برای او هم‌ذات‌پنداری ایجاد کنند. بیش‌تر دغدغه من درباره زنان و اتفاقاتی است که برای آنان می‌افتد. من نگران زن‌ستیزی‌ها و رفتارهای ناخوشایند با زنان هستم. ما تماشاگران مردی داشتیم که با دیدن این تئاتر گریه می‌کردند و این ارتباط برقرارکردن با اثر برای من خیلی ارزشمند بود.
[سه کارگردانی، سه دغدغه از جنس ... دیدن ادامه ›› دنیای زنان]

امید افشاری که با روی صحنه‌ بردن تئاتر «آخرین دختر» سومین کارگردانی تئاتر را تجربه‌ می‌کند، در ۲ کار قبلی خود نیز به دغدغه‌های زنان پرداخته است.

او در این باره می‌گوید: اولین کار من «کالبدشکافی یک ذهن» بود که همه شخصیت‌های آن مرد بودند اما بازیگرهای خانم آن‌ها را بازی کردند. کار دومم «باغ وهمی شیشه‌ای» بود که اینجا هم دغدغه‌ام زنان بودند. به همین دلیل نمایش‌نامه را دراماتورژی کردم و تغییر دادم و «لورایی» ساختم که با «لورای» باغ‌وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز فرق می‌کرد.
او ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که در ساخت کار «آخرین دختر» توجه‌ام را به خود جلب کرد، ضرورت پرداختن به مسائل کردها است، چراکه آنان در هر جای دنیا باشند مظلوم واقع می‌شوند و به آنان کم‌تر پرداخته می‌شود و بلندگویی برای رساندن صدای خود ندارند.

نمایش «آخرین دختر» به نویسندگی رحمان ‌مولایی و امیر شعبانی، دراماتورژی و کارگردانی امید افشاری و تهیه‌کنندگی دی‌نوش مومنی‌رخ و پویان حاجی‌علیخانی تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در خانه‌ی هنر دیوار، واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، ابتدای خیابان جعفر شهری (سپند)، پلاک ٧٢ بر روی صحنه اجرا قرار دارد.

https://sabakhabar.ir/?p=454129