در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
با توجه به راهپیمایی مناسبتی جمعه ۳۰ شهریور در محدوده مرکز شهر، لطفا حتما در زمانبندی حضور خود برای تماشای برنامه‌های هنری، تمهیدات لازم را در نظر بگیرید.
تیوال | انسیه (اقلیما) پولادزاده: تئاتر به مثابه آموزشکده ارتباطات تحلیل ارتباطی تئاتر بر پایه مفهوم ا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 06:32:38
تئاتر به مثابه آموزشکده ارتباطات
تحلیل ارتباطی تئاتر بر پایه مفهوم انسان – رسانه ، ابزاری چندرسانه ای با محوریت انسان است . دیالوگ ها ، لباس ها ، دکور و حرکات در کنار هم قرار می گیرند تا پیامی را به صورت مستقیم به مخاطب ارسال و در برخی مواقع با مخاطب گفت و گو کند . بر این اساس چیزهای زیادی وجود دارد که درباره ارتباطات موثر از تئاتر بیاموزیم . تئاتر اغلب پر از نشانه های غیرکلامی است . نشانه های غیرکلامی که نقش بسیار مهمی را در انتقال پیام ها میان شخصیت ها بدون بر زبان راندن کلمات برعهده دارند . این نشانه های غیرکلامی چیزی شبیه مفهوم زبان بدن در ارتباطات میان فردی است . از جرم و فیزیک بدن تا حالات چهره و تقلای دستها . در واقع این نشانه های قدرتمند غیر کلامی به حس آمیزی و زنده کردن داستان بر صحنه کمک می کند . ما اغلب در ارتباط انسانی خود در طول شبانه روز بارها و بارها از این نشانه های غیرکلامی به جای کلمات استفاده می کنیم و بدن و اجرای بازیگر مانند یک استاد زبان بدن روی صحنه به مخاطب انواع مختلف و تاثیرگذاری از این نشانه ها را می آموزد .
یکی دیگر از آموزه های مهم تئاتر از منظر ارتباطات ، دیدن و از آن مهم تر گوش سپردن است . گوش سپردن صحیح کلید تعامل است . اگر مخاطب بتواند به خوبی آنچه بر صحنه روایت می شود اعم از موسیقی و اصوات تا کلمات و متن ها را به درستی بشنود آنگاه آماده است که پاسخ این تعامل را در ذهن خود خلق کند و در برخی ژانرها حتی پاسخ را به صحنه بازگرداند . پس تئاتر به سبب فرم ارائه به ما درس خوب گوش فردادن می دهد .
قصه گویی بخش بزرگی از تئاتر است و راهی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ، دانش و تجربیات داستان سرایی در تئاتر و بر صحنه سبب می شود که مخاطبان ... دیدن ادامه ›› در مدت زمانی محدود کلیدی ترین نکاتی که نویسنده و کارگردان تدارک دیده اند را بر بال روایت بازیگران دریافت کنند . این الگو در روابط انسانی خارج از تئاتر نیز بسیار موثر است . اگر پیامی که تنظیم می شود جامه ای از قصه بر تن کند مخاطبان سعی در تطبیق معانی قصه با آنچه در ذهن دارند می کنند و به سادگی هرچه تمام تر مفاهیم منتقل می شود .
اگرچه تئاتر از ابتدای ظهور تاکنون راه سختی را طی کرده و برای قرن هاست که صنعت تئاتر به مفهوم عام از جنبه ی سرگرم کنندگی برای مخاطبان برخوردار است اما هیچ ابزاری بر پایه انسان – رسانه نتوانسته است تاکنون تاثیر شگفت انگیز آموزشی بر مخاطبان داشته باشد .
اگرچه تئاتر ابزار آموزش همگانی و حتی اختصاصی محسوب می شود اما از دید من تئاتر یک آموزشکده ارتباطی برای یادگیری ارتباطات موثر انسانی است .