در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی شفق درباره نمایش آدم و حوا: نمایشی که با نام‌گذاری هنرمندانه آدم و حوا شناسانده شده، ذهن تماشاگر ر
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 11:31:39
نمایشی که با نام‌گذاری هنرمندانه آدم و حوا شناسانده شده، ذهن تماشاگر را پیش از ورود به سالن تئاتر به سوی دنیایی ناشناخته از تاریخ انسان و چگونگی شکل‌گیری زندگی میان نخستین زن و مرد در گستره گیتی می‌کشاند. شاید آنگونه که در نمایش گفته می‌شود؛ «اینجا نبردی سخت میان خدا و شیطان در جریان است.»، جایگاه انسان در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد.
در جریان نمایش، روشن می‌شود رابطه این زن و‌ مرد، رابطه آن آدم و حوایی که در آموزش‌های دینی گفته شده نیست. حوای نمایش پس از شناخت بیشتر آدم ِ خود و بر مبنای آنچه از نگاه و زبان حوا گفته و بررسی می‌شود، سر آدم نمایش را با خنجر می‌برد. در پی این داوری و مجازات، نمایش حس درون، عاطفه و اندیشه حوا که انسانی مانند دیگر انسان‌هاست، به شکلی ماهرانه در مسیر تاریخی، پیوسته در رفت و برگشت ادامه می‌یابد. تماشاگر این تئاتر به اندیشیدن وادار می‌شود. از نمایش سخت آدم و حوا ، هم می‌توان بهره برد و هم‌ آموخت. البته هیچ نمایشی بی نقص و کامل نیست.

نکته های موردتوجه :
۱- به کارگیری موسیقی ایرانی زیبا و آواز وزین به پیشبرد نمایش و بازی و بیان بازیگران بسیار کمک کرده و به ویژه عزیزان هنرمند هنگام نمایش سلام، لحظه های قشنگی ساختند. دست‌کم یک جا حس کردم اجرای آواز به همراهی ارکستر مزاحم نقش‌آفرینی بازیگران شده است.

۲- طراحی صحنه با ایجاد فضای حرکت و استفاده ... دیدن ادامه ›› از نشانه‌هایی مانند قاب خالی، قفس‌های مکعب برای خصوصیات محدودگر حرص و طمع و زشتی‌ها، طناب دار برای مجازات و عصای نقره‌ای حوا و ضربات متناوب آن برای نمایش یاری‌طلبی، هشدار و قدرت، مناسب بود. معنای حرکت پاندولی قفس معلق را با توضیح کارگردان محترم مبنی بر نمایش شانس های زندگی متوجه شدم.

۳- با قدردانی از نورپردازان هنرمند در این نمایش و دیگر نمایش‌ها، از این سالن‌ها شاید بیش از این نباید انتظار داشت. آشکارا می‌بینم در نمایش‌ها به نور متحرک که با بازیگر همراهی کند و به دکور جان ببخشد، نیاز داریم.

۴- لباس و رنگ و آرایش برای بازیگران فرم مناسب و برای نقش حوا خوب و دلنشین و‌ برای نقش آدم ناکافی می‌نمود.

۵- بازی و هماهنگی بازیگران فرم و بازی نقش اول و حرکات زیبای نقش مکمل همگی عالی بود و اجرای قوی نقش حوا مانند لوکوموتیو، نمایش را پیش می‌برد. در مقطعی که نمایش به ادیان ابراهیمی اشاره و مرتبط شده، پیوند با ماهیت اپیزودهای پیشین و ترانه ها و ادامه خط اصلی آن کمرنگ می‌شود. همچنین، نقش مردی که بیانیه نمایش را درباره فرجام‌ زندگی انسان ارایه داد، ناشناس ماند.

۶- ادبیات به کارگرفته شده گویاست و تا حدی شاعرانه و در بعضی موارد سنگین. با اینهمه طولانی شدن تک‌گویی‌ها به شادابی نمایش آسیب می‌زند. زمان و جریان نمایش برای فهم برخی جملات به‌کارگرفته شده مانند؛ «کشتم ترا تا باقی بمانی» برایم کافی نبود. بخشی از گفتار حوای نمایش که عاشقانه‌ای زیبا بود، لطافت و‌ عشق در جهان زنان و تفاوت آن با جهان مردان را نشان می‌داد. نکته جالب نمایش این که گفتار حوا بیش از حرکتش و حرکت آدم بیش از گفتارش بود.

۷- استفاده نمایش از عبارات اذان و تسبیح در ترانه و موسیقی همراه با آن که بنا به توضیح کارگردان محترم برای توجه‌دادن به بازگشت به خدا و بخشش الهی بود، نمایش را از تسلط نیروی وجدان، ارتباط عام و درونی انسان با خدا دور کرده و آن را در ارتباط دینی ادامه داد. نمایش در اینجا از رفت و‌ برگشت در مسیر زندگی و اثرگذاری تمایلات انسانی تقریبا خارج می‌شود.

در پایان، به نویسنده و کارگردان خلاق محترم، گروه موسیقایی با ذوق و اثرگذار، بازیگران ماهر و همه نقش‌آفرینان محترمی که در صحنه دیده نمی‌شوند، برای ارایه نگاه متفاوت به زندگی و تاریخ زنان و مردان و برای نمایشی زیبا و عمیق تبریک می‌گویم و موفقیت و‌ تندرستی برای حامیان تئاتر ایران خواهانم.
ویدا لقمانی (vidaloghmani)
عرض ادب
سپاس از دقت وتوجه شما بزرگوار
۰۹ خرداد ۱۴۰۱
ویدا لقمانی
عرض ادب سپاس از دقت وتوجه شما بزرگوار
درود فراوان به شما و گروه‌های هنرمندی که با شما همکاری کردند.
حضور شما و‌ دیگر بانوان در زمینه های مختلف تئاتر موجب خوشحالی و دلگرمی است. با آرزوی سربلندی و موفقیت ?
۰۹ خرداد ۱۴۰۱
علی شفق
درود فراوان به شما و گروه‌های هنرمندی که با شما همکاری کردند. حضور شما و‌ دیگر بانوان در زمینه های مختلف تئاتر موجب خوشحالی و دلگرمی است. با آرزوی سربلندی و موفقیت ?
سپاسگزارم جناب شفیعی
۱۰ خرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید