از اون جایی که من توقع بالایی از این کارگردان داشتم فیلم اصلا به دلم ننشست.
داستان یه موضوع همیشگی بدون فراز و نشیب.
تنها خوبی این فیلم فرهادی این بود که یه پایان سر در بیاریم داشت و همه با یه نتیجه از پایان از سینما اومدیم بیرون.
برای اینکه بحث به درازا نکشه و سر شما رو درد بیارم، سعی میکنم با یه مثال ببندم مطلبو
تقریبا همیشه [علیرغم نظر عمده مخاطبان] پایانبندیها مشخص بوده در فیلمهای آقای فرهادی عزیز..مثلا همین جدایی نادر از سیمین، که اسم فیلم داره میگه جدایی یه بنده خدایی به اسم نادر از یه بنده خدای دیگهای به اسم سیمین..و در آخر به غایت مشخص به این موضوع پاسخ میده که بله آقای نادر خانِ ما از سیمین جان جدا میشوند..اینکه آیا ترمه میرود با نادر یا سیمین یا باقر یا هر کس دیگری، بحث فیلم نبوده و نیست..اما مخاطب میرود که به قولی ته فیلم به او بگویند قربونت برم تموم شد، نادر اینطوری شد، سیمین اینطوری شد، ممد اونطوری شد، ترمه هم اینطوری..در حالی که آنها فیلمهای دیگریست و موضوع مورد نظر داستان دیگری :) اگر در این میان شخصیتهای دیگری کاشته شدهاند که کارکرد مشخص خود را در طول فیلم ارائه کردهاند، دیگر نباید دنبال چیز دیگری بود، چون بدین ترتیب هر فیلمنامه و اثری فقط یک فیلم ضمیمه باید داشته باشد تا توضیح دهد بقیه چه بلایی سرشان آمد..همین مثال رو برای درباره الی هم میشه مفصلتر از اینها بحث کرد
نمیدونم مشخص توضیح دادم یا خیر..امیدوارم جسارتی نکرده باشم خدمت کسی
البته در مورد فیلم های فرهادی نظرات در مورد تک تک فیلم هاش و پایان بندی خیلی متفاوته.
مثلا توی فیلم شهر زیبا من پایان فیلم رو با وجود اینکه هیچ خط مشخصی از قهرمان های غصه نداد دوست داشتم ولی بعدش دیگه این وضعیت خیلی ادامه دار و خسته کننده شد.
توی درباره الی پایان خیلی خوب بود. من خودم فیلم می بینم تا از فیلم یه جمع بندی کنم و اگه قرار باشه همینطور بلاتکلیف باشه که خودمون دور و برمون پر از غصه و داستان هست.
از بعد از درباره الی به زعم من فرهادی دیگه پایان رو حذف کرد از فیلم هاش که البته بازم می گم این نظر منه و سلیقه من که دیگه فیلم ... دیدن ادامه ›› های اینجوری دوست ندارم.
توی جدایی نادر از سیمین ما از اول فیلم می دونستیم که نادر و سیمین می خوان از هم جدا بشن ولی نکته اصلی برای من این بود که ترمه کدوم رو انتخاب می کنه تا بعد بتونم روی دلایل انتخابش خودم با خودم فکر کنم. نه اینکه هزارتا احتمال تو ذهنم بسازم.
پایان باید دربیاد ولی با اینکه کارهای فرهادی رو دوست داشتم از یه جا به بعد نتونست پایان های باز رو مثل درباره الی دربیاره.
البته این نظر و سلیقه بنده ست فقط وگرنه من هیچ ادعایی ندارم. :)
ممنون که نظرتون رو برام نوشتید.
نه متوجه منظورم نشدید، دقیقا نکته همینه که این ترجیح شماس ولی نه اصول کار به واسطه نامگذاری و کلا موضوع فیلم..برای اینکه در مورد ترمه بخواین فکر کنین و بفهمین چی شد، فیلم دیگهای رو باید ببینید، نه جدایی نادر از سیمین
و اینکه مشخصا شما اون تیپ مخاطبید که فیلم رو برای داستان میرید که بفهمید و دنبال کنید و قطعا این مدل فیلم اذیتتون میکنه
نه ادعا چیه، هر کسی محقه نظرشو بگه و ترجیحاتشم بگه و بقیم میتونن قبول کنن یا نکنن :)
ممنون