در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | پوریا قلی پور
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 20:05:34
 

فعال هنری

 ۲۷ شهریور ۱۳۶۳
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
وقتی یادم میرود فرزندم را کامل تربیت کنم !
نگاهی به تئاتر 168 دلار
به جای مقدمه : حیف برای این نمایش دیر نوشتم ؛ کلا مدت هاست ننوشتم ؛ ذات من به شدت تنبل است . امکان دارد این مطلب را عوامل اثر نیز نخوانند ؛ دیر انتشار دادم و اجرا که تمام شده و تماشاچی که قطعا آن را نخواهد خواند .
168 دلار به طراحی و کارگردانی عزیز دل جناب رسولی که گویا فراموش کرده ؛ حتی تئاتر حرکت نیز دارای ابعاد متن و ادبیات و نویسندگی خودش است . چرا برای این نمایش نوشتم ؟ تئاتر 168 دلار از جریان تئاتر ایران جلوتر است ؛ ( برای این دلیل کلی سند دارم ) و دلیل مهمتر ، نظرات دوستان عزیزی که در بخش نظرت تیوال کمی نمایش را مورد کم لطفی قرار دادند ؛ و ذکر کردند اثر را نمیفهمند ؛ زمانی پس از دیدن دو اثر مجزا از دارن آرونوفسکی ( عدد پی و مادر ) احساس کردم اثر من را پاسخ کامل نداد ؛ نقد خواندم و سپس اثر را مجدد مرور کردم ؛ یکی از وظایف نقد همین است ؛ خیلی خوب است ما در یک فضا صمیمی نظر میدهیم ؛ اما گاهی زیادی قاطع هستیم ؛ گاهی نفهمیدن از عدم دانش می آید ؛ 168 دلار دارای چند زبانی است ؛ هر کدام از این زبان ها و درک آنها یعنی دانش و ما فاقد این همه دانش هستیم ؛ زبان بدن ؛ زبان ایتالیایی ، زبان کردی ، زبان ژاپنی و چندین زبان دیگر .
اشکال نفهمیدن 168 دلار نبود دراماتورژی اصولی و حرفه ای است . این بخش گویا در تئاتر های دراماتیک ایران یک ژست بیشتر نیست ؛ و در حوزه تئاتر ... دیدن ادامه ›› حرکت و رقص اصلا وجود ندارد ؛ امید دارم کتاب دراماتورژی در حرکت نوشته کاترین پروفتا که آن را ترجمه کردم و در اختیار ناشر قرار دادم ؛ زودتر از سد مجوز بگذرد و منتشر شود ؛ در بخش دوم این کتاب ضعف 168 دلار را به خوبی کشف می کنیم ؛ حرکت نگاری و کروگرافی که دو مفهوم مجزا هستند در تئاتر حتما نیاز به دراماتورژی دارد ؛ یک کلمه ، دو معنی و سپس حرکت . 168 از نبود دراماتورژ رنج میبرد و میمیرد و این مرگ باشکوه نیست . یکی نقد کردم ویک حسن میگم ؛ چقدر اجراگران این اثر باشکوه و فاخر اجرا کردند ؛ دوست دارم با شما عزیزان کار کنم ( این مسئله را تعارف نکردم و به شدت مشتاقم ) ؛ چقدر حرفه ای و باشکوه رقصیدند و حرکت کردند ؛ مشخصه هر کدام از اجراگران اثر کلی برای زبان تخصصی و زبان بدن خود تمرین کردند ؛ این اثر مجدد اجرا شود به دیدنش میروم ( حتی با اینکه بلیت تئاتر تجربی گران است ) مورد دومی که نوید دادم مطرح می کنم : چرا این نمایش بروشور ندارد ؟ همه توضیخات ، کد های متن ، زبان ها و تمام آنچه برای درک بهتر لازم داریم ؛ می توانست در بروشور قید شود ؛ چرا هر تئاتری در تهران شاهد آن هستم نه بروشور دارد نه دکور ؟ این وسط کمی بروشور را ول کنیم و میپرسم چرا تئاتر بساز بفروش اینقدر تحمیل می شود ؟ چرا به هر سالنی مراجعه می کنم دکور سانس قبلی یا بعدی واضح سر جایش است ؟ تا کی این فرم باید وجود داشته باشد ؛ در یک شب در یک سالن چند نمایش اجرا می شود ! ای کاش این خودخواهی پایان یابد . ( اگر اشتباه می کنم و این دکور برای همین اثر باشد همانند پوستر آن که نشان از وجود یک اسم طراح برای فروش بیشتر است ؛ هیچ ارتباطی با اثر نداشت . ) عزیزان عناصر صحنه همگی معرف یک اثر هستند به اسم 168 دلار ، بماند نام خود اثر هم هیچی ربطی به اثر نداشت . کد شناسی برای ما صورت نمیگیرد . تمام ... این دو اشکال باید حل شود ؛ که عدم فهم برود و جای خودش را به فهم بسپارد . همانقدر طراحی لباس با فکر و بی نطیر بود ؛ ( طراح لباس خانم نور محمدی ) همه عناصر باید در اختیار کار باشد ؛ مخاطب کلی باید دقت کند بفهد کارگردان تحت تاثیر جورجو گابر است ؛ یا از اعدام های دهه 60 چرا سخن میگوید ؛ در هیچ جا ذکر نشد کروگرافی اثر با چه کسی است ؟ بنده خدا بیشترین زحمت کار را کشیده و نامش را یادمان رفته قید کنیم ! عجب ! متذکر شوم کسی من را اصلاح نکند قید شده طراح جناب رسولی است ! طراح با طراح حرکت فرق دارد و تازه این اثر حرکت نگار دارد که با طراح رقص فرق دارد ! هر کدام از این ها تخصص مجزایی است . طراحی رقص شاهکار بود ؛ حتی اگر تحت تاثیر سی دی لاربی چرکاوی ، اکرم خان ، آکیرا یوشیدا ، مدیسون اولند و پینا باوش باشد ؛ حتی اگر دقیق مثل آنها اجراگران خود را تربیت کرده باشد و طراحی حرکت . این بخش بی نطیر بود . در پایان ذکر یک نکته را ضروری میدانم ؛ به عنوان کسی که 20 سال در حوزه تئاتر فیزیکال و رقص تجربه تدریس ، ترجمه ، اجرا و پژوهش ( یکی از پژوهش های من : مفهوم ریاضیات در پرفرمنس آرت ) دارم احساس میکنم علم تئاتر حرکت و رقص در ایران هنوز آنقدر جدی نشده و یک تجربه موفق و زیبا به اسم 168 دلار نباید اینقدر مورد کم لطفی قرار گیرد ؛ این اثر دارای ابعاد زیبا و درست بسیاری است . خوشحالم اثر را با اجراگران گروه خودم انتخاب و شاهد آن بودیم . و با افتخار دیدن این اثر را به عاشقان رقص و حرکت در تئاتر پیشنهاد میکنم .
پوریا قلی پور زمستان 1403
درود بر تمام دوستان عزیزم در این نمایش
تئاتر قصه گو الزام یک تمدن شهری است
خوشحالم استقبال مخاطبین تئاتر کرمان رو به رشد است و صد افسوس تولید تئاتر کم ( آمار مخاطبین تئاتر کرمان واقعا رو به رشد است )
فارغ از هر نقد و تحلیل که گروه قطعا آن را قبول دارد ؛ امید است جریان تئاتر در کرمان بیشتر شود
از این اثر حمایت کنید
تجربه محسن عزیز در خلق درام اجتماعی و مستند ستودنی بود
اداشتی کوتاه بر تئاتر " اسموکینگ روم "
نوشته : مهدی زندیه
کارگردان : سعید زارعی
دوست داشتم پیرامون نمایش مذکور یک نقد مفصل می نوشتم ؛ اما اعتقاد دارم که یاداشت کوتاه بیشتر تاثیر دارد . و نقد بلند اهمیتی دیگر ندارد
واقعا این اثر نقد مفصل لازم دارد نه یک یاداشت .
تئاتر عجیبی بود نه از لحاظ محتوا یا بخش اجرا بلکه از آن دست که بخشی از اثر آنقدر پخته و درست بود که لذت می بردی و ناگاه آنقدر ضعف می دیدی که شک می کردی چرا آنجا نشستی ؟
اسموکینگ روم را ... دیدن ادامه ›› کلاس می بینم
خوب ها و بد های کلاس اسموکینگ روم
۱ خوب _ گروه بازیگران ، بدون شک تمامی بازیگران اثر مدت ها تمرین و زبان مشخصی را تمرین کردند و به خوبی ایفای نقش داشتتد .
۱ بد _ چند نفر در زندگی شما بیشتر از سه زبان قادر به تکلم و ارتباط هستند ؛ در زندگی شخصی من رکورد دار آن نیلوفر عکاف زاده و تیام قلی پور هستند البته زنده یاد بیژن میر منتظری در قید حیات نیست
این اثر نمی تواند با نگاه تجربه گرا مخاطب را پس بزند که می زند . بدانیم بالا نوشته اصلا کمک نکرد که هیچ باعث دوری بود .
۲ خوب _ طراحی دلچسب ، در اکثر طراحی های اثر فکر و اندیشه وجود داشت و به خوبی به فعل در آمده بود .
۲ بد _ بخش طراحی در رساندن هدف و زبان که مهمترین عنصر نمایش بود عقیم ماند .
۳ خوب _ ریتم مناسب و هیجان صحنه و نو آوری حتی در طراحی رقص شاهد شکوفایی بودیم .
۳ بد _ این نمایش سه طرفه نبود ؛ کارگردان فقط اثر را از روبرو هدایت کرده بود و گوشه ها مهم نیستتد حال تماشاچی بیشتر چه بهتر ؛ کیفیت هم فدا سرمان در گوشه ها
۴ خوب _ ۵۰ درصد از تفکر اثر انتقال یافت
۴ بد _ ۵۰ درصد تفکر متن انتقال داده نشد
و در پایان اگر زبان اهمیت دارد خط و املا نیز حائز اهمیت است
املا صحیح کلمه اصلا درست است نه اصلن
نمایش اسموکینگ روم یک تجربه جذاب و جسور است که عقیم ماند .
اما آن را حتما ببینید و تفکر کنید .
واقعا حیف که بشتر نقد بلند مدت ها فراهم نیست .
همین را هم ۱۰۰ نفر مطالعه کنند باعث دلخوشی است .
اما درود بر شما گروه اجرایی که در این دوران تیره در خط مقدم فرهنگ می جنگید ‌.
پوریاقلیپور
رقص
هنر
یاداشتی بسیار کوتاه بر تئاتر موفق
پنهان خانه پنج در
نوشته حسین کیانی
کارگردان : آرش فلاحت پیشه
مقدمه
هنرمندان تئاتری که در این شرایط سخت با عشق کامل به صحنه می روند لایق تعظیم و ستایش هستند
نخست
پنهان خانه پنج در
چه در متن و چه در اجرا شما را یاد نام بزرگتری از خالقان اثر می اندازد
دلم و روحم یاد بهرام بیضایی افتاد
متنی بسیار ... دیدن ادامه ›› دلنشین که روح زنانه داشت
متنی که خردمندانه نگاشته شده بود و در کارگردانی نیز بالغ بود
البته فراز و فرود در بازیگری داشت
بازیگر نقش عطری خانم ( سارا فتحی ) یک سر و گردن برتر از همه اجراگران اثر بود
در واقع انگار متولد شده برای این نقش
در مقام بعدی سه اجراگر ( مائده شهوازیان و ... ) اجرای قابل قبولی داشتند
تئاتر برای من تکنیک بیشتر از محتوا اهمیت دارد
محتوا حسین کیانی بسیار ارزشمند است و هر چه بگویم کم گفتم
روح زنانه
مبارزه علم با جهل
البته تا بلوغ کامل بیضایی شدن راه دارد
بخصوص در دیالوگ نویسی
اما چیزی کم ندارد
جناب کیانی را از نزدیک نمیشناسم اما نام ایشان همیشه سربلند است
بماند و تمام
اما آرش فلاحت پیشه عزیز که نیز برای من شناخته شده نیست اما اینک هر تئاتری اجرا کند مشق خودم و دانشجویانم می باشد
فلاحت پیشه نظم و هندسه می داند
ترکیب نور و موسیقی بلد است و اثر را درست هدایت می کند
اما نکته جالب نقد من حرکت است
چرا در حرکت بالغ و قوی تر نمی شویم
مشکل در کجاست ؟
بدن اجراگر یا محدودیت ؟
رقص و حرکت تئاتر پنهان خانه پنج در
می تواند اثر را به بهترین شکل در آورد ولی کاستی دارد
نکته قابل نقد دیگر گریم اثر است
گریم فیکس نیست و عرق بازیگر در چهره نمایان می شود و رنگ در چهره نمایان
و بعد تراژدی کمی سخره می شود فقط در ظاهر چهره
اثری که با روح امروزه جامعه خوانش داشت و در یکی از بهترین سطوح خود اجرا شد اما کاستی نیز داشت
سطح بازیگری اختلاف داشت خیلی هم اختلاف داشت
اما هر کسی پنهان خانه پنج در
در تالار اصلی مولوی ساعت ۲۰:۳۰ را نبیند ضرر کرده
با رعایت پروتکل بهداشتی بروید تئاتر ببینید
برای دوستانم نوشتم
پوریا قلی پور ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
یاداشتی بسیار کوتاه بر تئاتر اسطرلاب
اثر صدرا صباحی @sadrasabahy
مقدمه : هنرمندانی که در این شرایط با شجاعت بر روی صحنه هستند بدون شک سربازان واقعی فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشند
نخست
اسطرلاب در متن آنقدر موفق ظاهر می شود که مخاطب به آن فکر می کند چرا در بخش های طراحی به جز طراحی پوستر عقیم است ؟
چرا ؟
چرا در تئاتر طراحی بچه سر راهی محسوب می شود ؟ ذهن تماشاچی دوست دارد در یک مکان مجلل و با شرایط مناسب زیباشناسی اثر را به چشم ببیند سپس درک ... دیدن ادامه ›› کند و احساس
سپس
بماند تهویه سالن کوچک مولوی ایراد دارد
اسطرلاب احتمالا قربانی عجله است
بخصوص بخش رسیدن بازیگر به شخصیت مطلوب بازیگران باور نمی کند
بازیگران اسطرلاب کمدی را میشناسند درک می کنند اما درست اجرا نمی کنند
در واقع بازیگر اسطرلاب خودش باور ندارد چقدر می تواند بهتر عمل کند
بازیگری هنر درک و احساس است
صحنه بارها از کنترل خارج می شود
این را همه می دانند
اما نکته اصلی
اسطرلاب یکی از بهترین کمدی های این چند سال اخیر می توانست باشد اما کمی کاستی داشت کاستی در بازیگری در باور در طراحی در کارگردانی
البته باز هم آنقدر دلنشین بود که بگویم لطفا بروید ساعت هفت عصر در تالار کوچک مولوی در این شرایط تئاتر ببینید

صدرا صباحی خالق اثر را می شناسید ؟
صدرا بدون شک بی نهایت باهوش است و این را از من قبول کنید
صدرا ، تئاتر و اقتصاد و خانواده را خوب میشناسد
صدرا درک درستی از دیالوگ در درام خود دارد
نهایت جذابیت اثر دیالوگ نویسی شیوا و دلنشین آن است
بازیگران کمدی تراژدی اسطرلاب اگر کمی بیشتر باور کنند احتمالا اثری بی نقص رخ خواهد داد
نوشتم برای دوستانم
پوریا قلی پور ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
جان فدایت دوست
۰۵ مهر ۱۴۰۰
کوثر بیگ رضایی (kowsar.br)
❤️
۰۶ مهر ۱۴۰۰
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر
سینما

تماس‌ها

09133998217