یاداشتی بسیار کوتاه بر تئاتر موفق
پنهان خانه پنج در
نوشته حسین کیانی
کارگردان : آرش فلاحت پیشه
مقدمه
هنرمندان تئاتری که در این شرایط سخت با عشق کامل به صحنه می روند لایق تعظیم و ستایش هستند
نخست
پنهان خانه پنج در
چه در متن و چه در اجرا شما را یاد نام بزرگتری از خالقان اثر می اندازد
دلم و روحم یاد بهرام بیضایی افتاد
متنی بسیار
... دیدن ادامه ››
دلنشین که روح زنانه داشت
متنی که خردمندانه نگاشته شده بود و در کارگردانی نیز بالغ بود
البته فراز و فرود در بازیگری داشت
بازیگر نقش عطری خانم ( سارا فتحی ) یک سر و گردن برتر از همه اجراگران اثر بود
در واقع انگار متولد شده برای این نقش
در مقام بعدی سه اجراگر ( مائده شهوازیان و ... ) اجرای قابل قبولی داشتند
تئاتر برای من تکنیک بیشتر از محتوا اهمیت دارد
محتوا حسین کیانی بسیار ارزشمند است و هر چه بگویم کم گفتم
روح زنانه
مبارزه علم با جهل
البته تا بلوغ کامل بیضایی شدن راه دارد
بخصوص در دیالوگ نویسی
اما چیزی کم ندارد
جناب کیانی را از نزدیک نمیشناسم اما نام ایشان همیشه سربلند است
بماند و تمام
اما آرش فلاحت پیشه عزیز که نیز برای من شناخته شده نیست اما اینک هر تئاتری اجرا کند مشق خودم و دانشجویانم می باشد
فلاحت پیشه نظم و هندسه می داند
ترکیب نور و موسیقی بلد است و اثر را درست هدایت می کند
اما نکته جالب نقد من حرکت است
چرا در حرکت بالغ و قوی تر نمی شویم
مشکل در کجاست ؟
بدن اجراگر یا محدودیت ؟
رقص و حرکت تئاتر پنهان خانه پنج در
می تواند اثر را به بهترین شکل در آورد ولی کاستی دارد
نکته قابل نقد دیگر گریم اثر است
گریم فیکس نیست و عرق بازیگر در چهره نمایان می شود و رنگ در چهره نمایان
و بعد تراژدی کمی سخره می شود فقط در ظاهر چهره
اثری که با روح امروزه جامعه خوانش داشت و در یکی از بهترین سطوح خود اجرا شد اما کاستی نیز داشت
سطح بازیگری اختلاف داشت خیلی هم اختلاف داشت
اما هر کسی پنهان خانه پنج در
در تالار اصلی مولوی ساعت ۲۰:۳۰ را نبیند ضرر کرده
با رعایت پروتکل بهداشتی بروید تئاتر ببینید
برای دوستانم نوشتم
پوریا قلی پور ۲۲ مرداد ۱۳۹۹