در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال پویا کیانی | دیوار
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 03:54:50
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
این نمایش خوانشی رادیکال از «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» ماتئی ویسنی‌یک است، که خود پرداختی رادیکال به تئاتر رادیکال میرهولد است. پس با در نظر داشتن نوشته‌ی ویسنی‌یک و‌ نگرش میرهولد، پیش از شروع صحنه‌ی نخست هم می‌دانیم که به احتمال زیاد قرار است با رژه‌ی شیاطینِ در کاسه‌ی سر میرهولد و با دریای متلاطم کابوس‌های او مواجه شویم، نه یک نمایش رئالیستی یا ملودارم سیاسی معطوف به شهیدسازی از میرهولد.

بازی چند نفر از شخصیت‌ها چشم‌گیر و برای من به‌یادماندنی بود:
میرهولد، در بازی بدنی، ؛ مادر، در بیان؛ سوفلور، در تمامی وجوه؛ و ریچارد، در دینامیک اجرای شخصیت.

نقدی که از دید من می‌توان به اجرا وارد کرد:
همانطور که یکی از ضعف‌های موسیقی ایرانی در کمپوزیسیون و سمفونیک کردن صداهاست، در قیاس با همنوازی جمعی، یعنی همزمان نواختن یک نت توسط چند ... دیدن ادامه ›› ساز مختلف، در صحنه‌هایی که شلوغی کارناوال شیاطین/بازجو/شخصیت‌ها صحنه را اشغال می‌کند، چنانکه در عوض همزمان عمل کردن دسته‌جمعی، عمل صحنه‌ای بازیگران بیشتر و بیشتر در پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ی همدیگر، به طریقی که هر کدام متناوبا «زیرصدای» دیگری و بعدتر «نت غالب» تکیه‌زننده به آن یکی‌ها قرار بگیرد، (خصوصا در وضعیتی که عناصر ویدیویی و میزانسن‌ها نیز سرشار از جزئیات هستند و نگاه مخاطب را قاپ می‌زنند) امکان تمرکز مخاطب بر رخداد اصلی و شخصیتِ در کانون توجه بهتر اتفاق می‌افتاد و تاثر ناشی از لحظه‌ی نمایشی عمق و ماندگاری بیشتری پیدا می‌کرد.

همچنین، در فضای سورئال و اکسپرسیونیستی این نمایش، چنانچه لحظه‌های واقعیت‌محور متعددتر و با درنگ بیشتری به مخاطب ارائه می‌شد، صفرِ مختصات قابل‌اتکاتری برای کشف بُردارهای جنون و پارانویا در روان میرهولد در دسترس قرار می‌گرفت.

در نهایت، از تماشای این نمایش پرشر و شور لذت زیادی بردم و از تیم اجرایی بسیار ممنونم.