در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال بهرام فخیم زاده | دیوار
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 03:40:13
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
نمایشى که ما دیدیم داراى مولفه هاى بسیار موفقى بود.بازی هاى درخشان، نمایشنامه خوب، موسیقى و صحنه و لباس و گریم خوب و البته کارگردانى که براى نمایش سنتى ایرانى بسیار به جا و اندازه بود. براى من نمایش درست و جذابى بود و حسابى ذهنم رو درگیر کرد. اما الان دچار دوگانگى شدم.چرا که نقدهاى برخى از دوستان رو مى خونم و نمى دونم باید به خودم شک کنم یا به نظر اونها؟ من شش سال در مدرسه تاتر منچستر درس خوندم و از سال سوم تحیق و پژوهشم بر تاتر آیینى ایران بود . از وقتى برگشتم هم سعى کردم هر آنچه نمایش آیینى و سنتى ایرانى به اجرا مى رسه رو ببینم. بدون هیچ قضاوتى به دیدن این نمایش رفتم و الان مى تونم بگم نمایش کاملا بر اساس نشانه ها و لازمه هاى نمایش ایرانى کارگردانى شده. اگر راجع به نمایشاتى که در تکیه دولت برپا مى شده است کمى تحقیق کنید به راحتى در مى یابید که اجرا و شکل کلى و حتى میزانسن هاى آن بر اساس آن دوره و به همان سادگى طراحى شده اند. میزانسن ها و حرکات خطى و یا با فرم دایره و نیم دایره حرکتى و غالبا قرینه ،خصوصا در چینش صحنه اى.گویش آدمها به آن دوره نزدیک شده. هر دسته از شخصیت ها بر اساس طبقه اجتماعى شان حرف مى زنند. حتى رک گویی دیالوگ ها در بیان الفاظ رکیک مصطلح در زبان برخى کاراکترها کاملا واقعى و مستند است و دلیلش گرفتن خنده نیست.
اما آنچه مرا گیج کرده نظرهاى متفاوت دوستان است که اگر تنها از سر تفاوت سلیقه بود عجیب نبود اما اینکه به عنوان نقد و یا اظهار نظر قاطع نوشته مى شود عجیب است. یکى مى گوید خوب بود چون خندیدیم! یکى دیگر مى گوید بد بود چون مى خنداند و جدى نبود. یکى نوشته توهین آمیز بود !یا موفق نبود، در حد کارهاى کارگردان نبود، میزانسن هایش تکرارى بود، و بسیارى هم نوشته اند حرفهاى رکیک و بد داشت پس سطحى بوده و ما اصلا خوشمان نمى آید از حرف بد در نمایش!!
دوستان عزیزچرا عادت کرده ایم بدون دلیل منطقى یک کار را بکوبیم یا به بالا ببریم؟ چند نفر از ما دانش کافى براى نقد یک نمایش دارد؟ چرا به جاى آنکه نظر و سلیقه شخصى مان را بگوییم حکم صادر مى کنیم.؟ چرا کلى گویی مى کنیم؟ با حرفهاى کلى از جنس بالا که کارى را نقد نمى کنند. مى توانیم بگوییم من خوشم ... دیدن ادامه ›› نیامد، یا اگر توانایی تحلیل و یا نقد علمى و حرفه اى داریم به نظرمان اضافه کنیم.نه این که بنویسیم هیچى نداشت ، لاله زارى بود، توهین به شعور بود ،در حد فلانى نبود!! اینها نقد است؟!
چرا خوشمان مى آید الکى ایراد بگیریم؟ این چه ژست بچه گانه ایست که با مخلفت و رد بی دلیل به خود مى گیریم.هرکه خوشش آمده ساده و عوام است و ما که خوشمان نیامد و دلیل هم نداریم دانا و باسوادیم؟ مى نشینیم در سالن تا حد درد پهلو مى خندیم بعد از نمایش مى گوییم کمدى موفقى نبود؟! شما که مى دانى بگو رکن اولیه نمایش کمدى از هر دست و قماش و در هر نقطه دنیاچیست؟!
بله در این اوضاع اجراهاى نمایش با فرم هاى شترگاوپلنگى این تولید این نمایش غنیمت است به زعم بنده. و بسیار قابل پسند. آنچه مرا به مخالفان (و نه منتقدان) این نمایش هم عقیده مى کند زمان آن است که نه به خاطر خسته کننده بودنش بلکه به خاطر اضافه گویی هاى حاشیه قصه اصلى با آن مخالفم.و به نظر بنده با حذف کمى از قصه هاى موازى و نیز خرده قصه هاى درون قصه اصلى مى شود به ریتم نمایشى تندتر و درست ترى دست یافت.با احترام و سپاس فراوان به گروه نمایش. خسته نباشید
سعدى بزرگ شایسته آن است که نمایشى درخور برایش به صحنه رود،کارى که من دیدم به هیچ وجه این خواسته را برآورده نکرد.