در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | گروه نمایشی آرایه
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 16:14:13
 

حضور و کسب افتخار در جشنواره های:
فجر ، آیینی و سنتی ، خیابانی مریوان،کودک و نوجوان همدان، کوتاه کیش، رضوی و ... .

 ۱۶ آبان ۱۳۹۲
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
خوانش 3 نمایشنامه کوتاه در یک اجرا.
لینک : نشانک / نشانی
۲۹ خرداد ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
مهدی صفاری نژاد
پژوهشگر و مدرس دانشگاه (مدرس تازه اخراج شده)

اجرای نمایش در ایران به کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی بعنوان نهمین ریختار از ... دیدن ادامه ›› ریختارهای نه گانه تماشاگانی

چکیده :
تآتر دارای گونه های مختلف در جغرافیا و فرهنگ‌های متفاوت جهان است و دارای ریختارهای تماشاگانی متفاوتی است و ریختارهای بومی در هر منطقه به نسبت آن چه که از بیرون آن محیط وارد می شود ، سنتی به شمار می آید و در صورتیکه فراگیر شود تبدیل به گونه ای ملی می شود.
ناظرزاده کرمانی در کتاب "در آمدی بر نمایشنامه شناسی " ریختارهای نمایش های ایرانی را به نه گونه " نمایشگری آیینی "، "نمایشگری کاروانی " ، " داستانگوهای نمایشگرانه – نقالی- " ، "نمایش های گذرگاهی –معرکه گیری- "، " سوگ رنج های دین سروان – تعزیه- "، " خندستانی – تقلید- " ،" عروسکی " ، باختری سان " و " درآمیزی" تقسیم می کند.

دریابیگی ، یکی از کارگردانانی است که در اجرای نمایش برگرفته از گتاب گهربار نمایش در ایران استاد بهرام بیضایی از چند ریختار تماشاگانی " داستانگوهای نمایشگرانه " ، " سوگ رنج های دین سروان " و "خندستانی " و شیوه دیالگ نویسی " باختری سان " بهره برده است و در گونه " درآمیزی" جای می گیرد .

کلمات کلیدی : فرهاد ناظرزاده کرمانی ، میرعلیرضا دریا بیگی، ریختارهای تماشاگانی ، نمایش در ایران ،سیاهبازی، نقالی، تقلید، تعزیه


مقدمه :
کارگردان با چیدمانی که در نظر گرفته است دو نقش پوش مرد و زن با هم در مورد نمایش های ایرانی گفتگو می کنند و با اشاره به مطالب نگارش شده در کتاب نمونه هایی را به نیوشندگان نشان می دهند و به اجرا می روند
در این نوشتار آن ریختارهایی را که استفاده شده است مورد به مورد بررسی می کنیم.

1-1 داستان گویی های نمایشگرانه

نقالی به معنای روایت کردن قصه توسط یک نفر برای جمعی که مخاطب حرف او هستند می باشد و گاه نقال ها از پرده ای نقاشی شده از واقعه ای استفاده می کردند و قصه را با اشاره به آدم های پرده روایت می کردند . در ابتدای نمایشنامه آمده به مانند پرده های درویشی نقاشی شده آدم‌های نمایش در انتهای صحنه نشسته اند . حضور تمامی آدمهای پرده ی نقاشی پیروی شده که همزمان همه‌ی تصاویر پرده ناظر بر عمل یکدیگر هستند و می توانند به اقتضای نمایش، گفت و گو نمایند ( فتحعلی بیگی 9:1383) .
نقال به عنوان راوی قصه در همه صحنه بعنوان تماشاچی حضور دارد و در اتفاقات دخالتی نمی کند فقط به فراخور احتیاج با آدم های بازی وارد گفتگو می شود در این اجرا از پرده خوانی استفاده شده و به گونه ای دیگر و به جای پرده ی نقاشی و نقش پوش ها آن قصه را نمایش می دهند .


2- نمایش شبیه خوانی

از زمان صفویه به بعد و اوج گیری تعزیه در ایران گروه های تعزیه برای اجرا داشتن در تمام سال سراغ داستان های دیگه ای به غیر از واقعه عاشورا و محرم الحرام رفتند در این اجرا به یه بخش پشت خیمه اجرا می شود و چه موافق خوانی جوان و خوش صدایی نقش پوشی حضرت عباس (ع) را اجرا می کند و در ادامه به سراغ شبیه مضحک می رویم و قصه ی مردن عنتر یزید که در تاریخ خوانده ایم را به خوبی به نقش پوشی های خوب و اشعار خوب و گفتگو های خوب اجرا می شود که این در هیچ کتاب شبیه خوانی و هیچ نسخه ای تا کنون نبوده است و نو نوشته‌ی سیاه جوان این نمایش یعنی مهدی ملکی بوده که آقای کارگردان با تمهید این قسمت را به اجرا در آورده است .

3: تخت حوضی

از گونه های نمایش های شادی آور مورد هفتم خندستانی های سنتی است . در این گونه نمایشی تقلیدچی ها با تقلید رفتار و گفتار و تغییر لحن و انتخاب حرکات خاص خودشان برای راه رفتن و حرکت کردن فضای خنده آوری را ترتیب می‌داده‌اند و در این میان سیاه بازی جایگاه ویژه ای دارد و تقریبا تمامی شگردها وتکنیک های سایرانواع نمایش های شادی آور سنتی را در خود دارد .
نقش «‌سیاه » ‌که نوکر و غلام خانه زاد است . سیاه بازان باتقلید از اهالی خانه واغراق دراین خصیصه «زبان برگردان »‌ ویژه خود رابه وجود آورند که درآن باجابجایی کلمات و واژه ها ومعناها به همراه فشردگی یا گسیختگی کلمات روبرو هستیم ،ضمن اینکه تکنیک ها گاهی با «‌کودن نمایی»‌ نیز آمیخته می گردد و به صورت عمدی به عنوان شوخی مغرضانه صورت می پذیرد.
در این اجرا شروعش با پیش پرده خوانی و جمعی خوانی در بیرون سالن اجرا شروع می شود و نقش پوش سیاه – مبارک- با دیگران اشعار را می‌خوانند و تماشگران را برای دیدن اجرا آماده تر می کنند .
در خود اجرا نیز یک تکه سیاه بازی داریم که با بهره گیری از اجراهای لاله زار یک قسمت سیاه بازی اجرا می رود و نقش پوش ها به خوبی از عهده ی اجرا آن بر می آیند.

4- نمایش های عروسکی
در یک بخش نمایش ما شاهد مجلس صندق بازی هستیم و که به خوبی اجرا شده است و تمهید کارگردان برای استفاده از این گونه به جای خیمه شب‌بازی که عروسک های نخی دارد خود هوشمند است که به مخاطب ها اشاره می کند گونه های مختلفی در نمایش های عروسکس ایرانی موجود است.



4 - تماشاگان باختری سان
هشتمین مورد است بدین معنی که نمایشگرهای ایرانی با استفاده از ساختمایه های تئاتر فرنگی در نمایش هایشان نمایش نگاشته و به صحنه برده اند . کارگردان در متن روایی نوشته شده‌اش با دیالوگ نویسی به شیوه ی غربی ها نمایشنامه را به زیور طبع آراسته است .

4-1 دیالوگ
دیالوگ یکی از ابزاری است که نویسنده برای خلق فضا، زمان، مکان، شخصیت و پیش برد حوادث در اختیار دارد. عنصر دیالوگ مهم‌ترین وسیله برای شخصیت پردازی و پیش برد خط داستان است .
ازآنجایی‌ که اصول روایت بر پایه تعریف کردن و نقل قول است لذا این پژوهش اصطلاح (گفته پردازی) را به‌جای دیالوگ به کارمی‌برد.
دیالوگ ها در اثر روایی به کمک روایت راوی و تصویر دهنی برای روایت شنو کامل می‌شود. در آن حرکت رفت وآمد بین زمان عمل روایت و زمان کنش‌ها فصایی را به وجود می‌آورد.

دیالوگ ها در نمایشنامه روایی به دو شکل انجام می‌شود:
4-1- 1 دیالوگ راوی : رویدادهایی که درگذشته اتفاق افتاده‌اند واز زبان راوی بیان می‌شود.
2- دیالوگ بازیگران : رویدادها توسط راوی - بازیگر که شامل اندیشه، گفتار و ادراک حسی وعمل می‌باشد. این نوع از دیالوگ یر میزان همدلی خواننده با بازیگران تاثیر می‌گذارد.
بخش زیادی از دیالوگ ها بر اساس گذشته نویسی شکل می‌گیرد گذشته گویی به سه شکل در
نمایشنامه روایی نگاشته می‌شود.
الف-تک گویی ب-تنهاگویی ج-دیالوگ

4-2 -1 مونولوگ (تک‌گویی)
تک‌گویی دیالوگی طولانی بدون قطع و پیوسته است که راوی و یا بازیگر آن را تنها یا در حضور بازیگران دیگر نمایش بیان می‌کند و به این وسیله مخاطب ( روایت شنو) را از اندیشه‌ها، اطلاعات بازیگران، حوادث، توضیحات صحنه و حالات خود و بازیگران دیگر آگاه می‌سازد.
نتیجه گیری

با توجه به بررسی سه گونه ی نقالی ، شبیه خوانی ، تخت حوضی و شیوه ی نگارش دیالگ ها به شیوه ی نمایش های غربی می توان اجرای نمایش در ایران را در مورد نه 9یعنی در هم آمیزی جای داد و این حرکت نیک را نقطه ی شروعی برای نگارش دیگر نمایش هایی که بتوان کتاب های نگاشته شده را بدین گونه به تصویر کشید.
این‌ها همه به یک طرف استفاده از تصاویر در سقف تماشاخانه که هم پای اجرای اجراگران بود و تصویرهایی که روی بوم کشیده می شد ، خداقوت دارد.

ظفر سهرابی نیا (zsohrabinya)
درود بر شما
سپاس از مقاله جامع و کاملتون 🤗🎭
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
" کدوم آدم عاقلی دختر خودشو بیوه می‌کنه و نوه هاش رو یتیم؟...پس نتیجه می‌گیریم که امیرکبیر خودکشی کرده"
امیر مسعود و علی جعفری این را خواندند
زهرا مدبر این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
خطر پرتاب تُف!

فاصله ایمنی از قفس لاما را رعایت کنید.


*مدیریت باغ وحش*
.
.
.

روزهای پایانی آقاذبیح
عالی بود عالی طنز خوب
مدتها بود طنز رو جدای از هجو ندیده بودم
درود به تیم خوب
۳۰ خرداد ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
بازدیدکنندگان گرامی:
لطفا از پذیرفتن دعوت شب‌نشینی خرچنگ‌های مردابی امتناع نمایید!


*مدیریت باغ وحش*
.
.
.
.

روزهای پایانی آقا ذبیح
ایرج افشاری اصل(استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان):

نمایش آقا ذبیح نمایش جذابی است و شش مولفه لازم یک نمایش موفق را به اندازه و قاعده داراست.
قصه خوب، روایت مناسب، طرح و ساختار منسجم، ریتم مناسب، جذاب و سرگرم کننده، شیوه اجرایی متناسب و خلاق...
نمایش ذبیح علاوه بر قصه و ماجرایی که در روساخت اتفاق می افتد، نمایشی چند لایه و تفکر برانگیز است و اتفاقی که در پایان می افتد نمایش را از طنز صرف خارج کرده و رنگ و لعاب گروتسکی به اجرا می دهد.
کاراکترها در متن ه اندازه و هدفمند طراحی شده اند، نه چیزی کم دارند و نه چیزی زیاد...
ای کاش قدری در ارایه شخصیت ها توسط بازیگران بیشتر کار می شد و بازی ها پخته تر و تأثیرگذارتر ... دیدن ادامه ›› بودند.
مهدی ملکی نویسنده خلاقی است و روز به روز جهان نمایش را بهتر می شناسد و خلاقانه تر و جذاب تر ظاهر می شود. در سال های آتی بیشتر از او خواهیم شنید.
یادداشت علی رحیمی( منتقد تئاتر)در سایت نقد تئاتر:

نمایشی انتقادی که دچار شعارزدگی نشد...
نگاهی به نمایش آقا ذبیح اثر فهیمه علی آبادی
نمایش آقاذبیح هم در متن و هم در اجرا، بسیار روان و ساده بازگو شد، ژست روشنفکر به خود نگرفت و دچار شعارزدگی نشد. گرچه بار طنز داشت اما به سمت نمایش‌های عامه‌پسند و سرگرم‌کننده‌ نرفت.

نقد تئاتر- علی رحیمی : نقش‌آفرینی حیوانات در آثار هنری به ویژه آثاری که رنگ و بوی تعلیمی دارند شگردی است که دستاویز برخی نویسندگان در برهه هایی که به دلیل محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی، آزادی لازم برای بیان شفاف و مستقیم پیغام به مخاطبان وجود ندارد، می شود. نمونه بارز این شیوه نوشتن را ... دیدن ادامه ›› می توان به خوبی در کلیله و دمنه یا مرزبان نامه دید. بیژن مفید نیز در نمایش شهر قصه که اولین اجرای آن به سال ۱۳۴۵ باز می گردد به خوبی از این شیوه برای بیان مقاصدش بهره برد.
مهدی ملکی از هنرمندان تئاتری است که در این سالها نشان داده به خوبی از این شگرد هنری برای انتقال پیام خود استفاده می کند. مضحکه سیاه، موشهای تئاتر شهر، حموم زی، دشت خورشید، غول تشن و … نمونه های بارز وفاداری او به این شیوه نوشتن است.
آقا ذبیح نیز با همین تفکر نوشته شده است. نمایشی که از سال ۱۳۹۴ تاکنون مورد استقبال کارگردانان زیادی قرار گرفته و با عناوین مختلفی همچون نگهباغ، همه متهمیم، مرگ مشکوک، مرحوم منفور و آقا ذبیح صحنه را در نوردیده است.

عناوینی که هنوز هیچ یک نتوانسته اند بار مفهومی داستان را با خود یدک بکشد و شاید یکی از دلایل تغییر مدام عنوان نمایش همین باشد؛ چرا که نمایش گرچه در لایه های ابتدایی، یک داستان ساده طنز درباره آزار و اذیت حیوانات به نظر می آید اما وقتی به لایه های زیرین می رویم بار مفهومی می گیرد و حتی تلخ و انتقادی می شود.

در حقیقت آقاذبیح نمایشی با رنگ و بوی سیاسی-اجتماعی است که در پوستین طنز جا خوش کرده است. داستان درباره باغ وحشی است که رئیس آن مرده و نگهبان آن، مدیریتش را برعهده گرفته است. آقا ذبیح که نه دانش مدیریت بر محل و نه اخلاق برخورد صحیح با حیوانات را می داند به دلیل خشونت بیش از حد، توسط یکی از حیوانات از بین می رود و بازرس به دنبال قاتل اوست…
مهدی ملکی با تیزهوشی فضای نمایش را یک باغ وحش –یا در نگاهی دیگر اسارتگاه- و مدیریت آن را به یک نگهبان (کسی که سواد ندارد اما قدرت دارد) می دهد چون می خواهد جامعه ای را به تصویر کشد که به دلیل سوء مدیریت در حال فروپاشی است. جامعه ای که سلاحش برای رفع نیازها نه ایده خلاق و مدیریت پاسخگو، بلکه فشار فیزیکی و تلاش برای برقراری سکوت زیر لوای خشونت است.
انتخاب حیوانات باغ وحش نیز بر پایه همین تفکر رقم خورده است؛ که اگر این چنین نبود بی شک اولویت حضور شیر، پلنگ، فیل، ذرافه و… بیش از گراز، خرس پاندا، جغد و … در باغ وحش احساس می شد.
ملکی می خواهد نشان دهد وقتی به جای تفکر، زور بر جامعه ای حاکم می شود چه بر سر مردم می آید به همین دلیل هم در انتخاب حیوانات باغ وحش با وسواس عمل می کند.
در نمایش آقاذبیح گراز که در نمادشناسی مظهر دلیری و شجاعت است زیر بار زور آقا ذبیح می رود و حتی از بردگی لذت می برد.
تمساح نماد موفقیت و کامروایی، معتاد است، جغد مظهر دانایی، معلمی است که به دلیل ضربه ای که آقا ذبیح بر سرش وارد کرده چیزی در خاطرش نمی ماند.لاک پشت کارآگاه ریزبین باغ وحش بازنشسته و گوشه گیر شده، خرس پاندا که عموما نشانه صلح و دوستی است خشن و عصبانی است و هنرمند نمایش (موش کور) که باید با دید انتقادی جامعه را رصد کند، نابیناست.
در عوض کفتار (دزد)، گربه (قاچاق فروش، ولگرد) و مار (خوش ظاهر بد باطن) پر و بال گرفته اند و خوش رقصی می کنند!!!
حضور فرشته مرگ در ابتدا و انتهای داستان از دیگر موضوعات قابل تامل نمایش است. فرشته مرگ نماد محدود بودن زندگی زمینی است و بی شک نگاه تعلیمی مهدی ملکی در نمایش همین تفکر «محدود بودن زندگی» است، موضوعی که بی شک اگر اهل تفکر و تدبر باشیم درس مهمی در زندگی به حساب می آید.

نمایش آقاذبیح هم در متن و هم در اجرا، بسیار روان و ساده بازگو شد، ژست روشنفکر به خود نگرفت و دچار شعارزدگی نشد. گرچه بار طنز داشت اما به سمت نمایش‌های عامه‌پسند و سرگرم‌کننده‌ نرفت؛ایده انتقادی خود را هم فراموش نکرد و شاید بهتر است بگوییم کارکرد طنز در این نمایش گرفتن زهر تلخ انتقادات لایه زیرین بود.

ظرافت در انتخاب گریم و لباس بازیگران که هم تداعی گر نقش آنها بود و هم توانست فاصله معناداری با تئاتر کودک ایجاد کند، استفاده به موقع از تعلیق ها، ریتم مناسب اجرا و بهره مطلوب از موسیقی این امکان را برای مخاطب ایجاد کرد تا از حضورش در این سالن لذت ببرد.




https://naghdtheater.com/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D8%B0%D8%A8%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%81%D9%87%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D8%A8/
یادداشت شیمو چانگ، فعال چینی محیط زیست:(به بهانه حضور پاندا در آقا ذبیح):

扎比先生节目组大家好
我真的很喜欢看这个节目
,我很高兴你在节目中利用了熊猫的存在。
我希望有一天我不会在世界任何地方看到虐待动物的行为。
此致 狄雪郎 ؟

ترجمه: این چه سمی بود ؟



پ.ن:بشنو و باور نکن.
یادداشت رضا بهارلو(استاد دانشگاه/کارگردان و بازیگر):

بی شک وقتی با اجرای نمایش آقا ذبیح مواجه می شویم اولین نکته ای که به چشم می خورد برخورد با یک تیم کاربلد است. تیمی که از قدرت مخاطب شناسی بالایی برخوردار است و یک قصه ی ساده را با مهارت به تصویر می کشد. شناخت مخاطب در این روزها یکی از معضلاتی ست که گروه های تیاتری با آن درگیر هستند اما این اثر به هیچ وجه اجازه نمی دهد مخاطب حتی برای لحظه ای هرچند کوتاه از نمایش جدا شود. هماهنگی بالا ، ریتم مناسب و آشنایی گروه اجرایی با عناصر نمایش های ایرانی به وضوح مشاهده می گردد و هرجا که لازم باشد و موقعیت به آنها این فرصت را بدهد از آن کمال بهره را می برند. نمایش آقا ذبیح گرچه قصه ای ساده دارد و همواره با تعلیق های به موقع و تکرارهای مناسب تماشاگر را مجذوب خود می کند. آقا ذبیح در این روزهای سخت زندگی فرصتی را مهیا می کند که حداقل برای یک ساعت حال آدم خوب شود و فارغ از هر هیاهویی لحظه های جذاب و درخشانی را رقم می زند. به گروه خسته نباشید می گویم و به کسانی که کار را ندیده اند پیشنهاد می کنم این فرصت های باقی مانده را برای دیدن از دست ندهند.
درباره متن:

-تقدیر نمایشنامه در سومین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان
-اثر راهیافته به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نخستین جشنواره تئاتر هامون
-اثر برگزیده در پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی (یادوراه محمود استاد محمد)
-متن برگزیده در نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی مهرگان
- کاندید بهترین نمایشنامه در بخش نمایشنامه نویسی دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی باران
-متن برگزیده بین مربیان تئاتر در سی وششمین مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش
امیرمسعود فدائی، سپهر و امیر مسعود این را خواندند
فرناز طالبیان، Zahra Modaber و رضا شفائی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
لطفا روی کوهان شترها کوهنوردی نکنید.

مدیریت باغ وحش
از ترساندن راسوها پرهیز کنید.

مدیریت باغ وحش
! لطفا از دادن سیگار به میمون‌ها خودداری نمایید!

مدیریت باغ وحش
آقا ذبیح
آقا ظبیح
آقا زبیح
آقا ضبیح
امیر مسعود، علی جعفری، mahdi maleki و Zahra Modaber این را خواندند
عسل عبداللهی و Majid Salari این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
رونمایی از پوستر نمایش کمدی "آقا ذبیح" با طرحی از مهدی اسدی تبار.

درباره مهدی اسدی تبار :
کارشناس ارشد ارتباط تصویری (گرافیک)
طراح گرافیک/ مدرس دانشگاه
حضور در چندین نمایشگاه داخلی و ببن المللی طراحی پوستر از جمله کشورهای چین ، اسپانیا، مکزیک، ترکیه، اندونزی، اوکراین، سویس و....طراحی بیش از 50 پوستر تئاتر برای گروه های نمایشی کشور، دریافت بیش از چندین جایزه دربخش طراحی پوستر جشنواره های مختلف هنری. منتخب چندین دوره جشنواره پوستر تئاتر فجروچاپ اثر در کتاب پوستر تئاتر فجر.
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر