این نوشته صرفاً یک نظر شخصی است و نقد محسوب نمی شود .
با احترام و عرض خسته نباشید به گروه محترم نمایش فاوست ،
به نظرم عمده ترین مشکل نمایش فاوست ، به ضعف نمایشنامه و کمبود عناصر درست دراماتیک آن مربوط می شود .
نمایشنامه ی فاوست آقای نعیمی ، فاقد یک روند جذاب و روشن و تاثیرگذار است به نحوی که بتواند تماشاگر را به درستی با سرنوشت کاراکتر اصلی اش همراه کند . نمایشنامه ، معرفی دقیق و درستی از زندگی و شخصیت فاوست و کاراکتر مقابل او مفیستو ارائه نمی کند . بلافاصله و بدون هیچ پیش زمینه ای از زندگی فاوست ، او وارد معامله ی خود با شیطان می شود و بعد ... ؟!
و بعد روندی از زندگی فاوست با همراهی شیطان طی می شود که هیچ افت و خیزی ندارد . ورود و تاثیرگذاری شیطان بر زندگی فاوست ، قدرتی زمینی که
... دیدن ادامه ››
شیطان به فاوست ارزانی می کند ، گستره ی عملی که قرار است فاوست در دنیا داشته باشد ، لذائذ و شیرینی و حلاوتی که فاوست قرار است در تمام برهه های زندگی زمینی اش از آن بهره مند باشد ( که اینها همه نکاتی است که جذابیت دراماتیک اثر را باعث می شوند ) کجا هستند ؟
به نظرم متن نمایشنامه ، در بیان یک موضوع یا قصه یا دست کم مرور یک روند درست و منطقی از زندگی فاوست نا موفق است و به جای آن نمایشنامه به برخی گفته های انتزاعی شعاری رو می آورد و اجرای نمایش هم به شدت به صحنه های جمعی و حرکات موزون و موسیقی متوسل می شود و کار به جایی می کشد که تماشاگر از نمایش فاوست شاید تنها خاطره ی حرکات موزون گهگاهی و موسیقی گاه زائدش را با خود به خانه ببرد .
ضعف نمایشنامه تاثیر خود را بر ارکان اصلی نمایش ، من جمله بازیگری هم گذاشته است . نمایشنامه ، پیشنهادات جذاب و بکر و میخکوب کننده ای برای بازیگران ارائه نکرده است و درست به همین دلیل است که بازی بازیگران اصلی نمایش هم چنگی به دل نمی زند و از حد بیان دیالوگ های نمایش فراتر نمی رود .