در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سیامک اشوری درباره نمایش آخرین تانگوی مارلون براندو: دوست عزیز حسین big.h من نمایش رو دیدم و اتفاقا مخاطب حرفه‌ای تیاتر ه
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 09:05:07
دوست عزیز حسین big.h
من نمایش رو دیدم و اتفاقا مخاطب حرفه‌ای تیاتر هم هستم. چه توی اهواز و چه توی تهران. من اصالتا اهوازی هستم و اقای فقیهی هم خیلی خوب میشناسم کاراهای ایشون رو دنبال میکنم.
من کار بد از ایشون ندیدم. به جرات میتونم بگم بازی بد که هیچوقت ندیدم. واقعا ازین نمایش لذت بردم چون نمایش بر پایه مینیمال و و بدون ادا و اصول و با فضاسازی های درست و به جا مسیر خودش رو طی میکرد.
نمایشنامه هم کاملا مدرن خط داستانی رو پیش میبرد و توی نقطه دراماتیکش دقیقا درست مسیر داستانی رو تغییر میداد و باید خدمتتون بگم که این نمایش فقط درباره مارلون براندو نبود. اون چیزی که ما دیدیم و در زیر لایه های متن و فضاسازی با باز و بسته شدن در ها نقد و چالشی بود بر جوامع استسمارگر و صنعت سینمایی که ادم های بزرگش رو میون چرخ دنده های خودش له میکنه.
نمایش مارلون براندو اتفاقا مسیر درست رو پیش رفت. با سکوت هایی که در جای مناسب انتخاب شده بود. سکوت هایی که ریتم درونی داشتن و به جا بودن و ما هرلحظه منتظر اتفاق دیگه‌ای بودیم و این ریتم درست است. یعنی سیر داستانی درست و ... دیدن ادامه ›› روایت بازی.
من فکر میکنم نباید وقتی نقد علمی رو نمیدونیم دست به نقد بزنیم چون نقد یه تخصص علمی ست. شما در پایان مطلبتون نوشتید من به عنوان یک بیننده معمولی نظر دادم! نظر دادن و نقد کردن دوتا چیز متفاوتن. فکر میکنم ادبیات شما رو هرکسی بخونه متوجه میشه با اقای فقیهی خصومت شخصی دارید تا اینکه بخوابد نقد علمی کنید وگرنه حرف های غیر علمی نمیزدید. فقط برای تخریب شخصیت ها.
در پایان باید بگم من فضای هنری اهواز رو خیلی خوب میشناسم و میدونم هرکسی کار خودش رو درست انجام بده باهاش بد میشن و همونطور که خود اقای فقیهی گفتن باید بگم تیاتر سکوت است و سکوت. این سکوت ها به تیاتر معنا میدن.
امیر مسعود، محمد فروزنده و حسین این را خواندند
هومان اکبری این را دوست دارد
دوست عزیز، ممنون از اینکه نظر خود را با من به اشتراک گذاشتید، یکی از زیبائی های تئاتر این است که هرکس می‌تواند برداشت شخصی خودش را داشته باشد و به گونه ای که درک می‌کند آن را بفهمد و آزاد است نظرش را چه خوب چه بد بیان کند. نظر دادن صرفا این نیست که بگوییم خوب بود یا بد بود، خوشمان آمد یا بدمان آمد، نظری که به درد خواننده بخورد باید علت داشته باشد، چرا خوشم آمد یا از کجای کار بدم آمد، چگونه به نظر رسید و چه احساسی منتقل کرد. و این چیزی بود که من نوشتم و نکات مثبت و منفی که به چشمم آمد را بیان کردم. این مسئله را هم خاطر نشان کنم که هرکس دیدگاه متفاوتی دارد و این درست نیست که تا با نظری مخالف آنچه در باور ماست برخورد کردیم به سرعت موضع بگیریم و برچسبهایی مانند غیر علمی بودن ، ندانستن ، نفهمیدن و یا از همه بدتر خصومت شخصی داشتن را به شخص مخالف بزنیم، یادبگیریم که انسان‌ها می‌توانند در بسیاری از مسائل متفاوت باشند. بنده آقای فقیهی را از نزدیک نمی‌شناسم چه برسد به اینکه بخواهم با ایشان خصومت شخصی داشته باشم، می‌دانم که ایشان در عرصه هنر ید طولایی دارند و از بزرگان تئاتر استان هستند و دقیقا به همین خاطر است که از ایشان انتظار بیشتری داشتم، ضمن اینکه هر شخص در مقایسه با کارهای قبلی خود سنجیده میشود، بزرگترین بازیگران و نویسندگان دنیا هم کارهای ضعیف دارند و هم منتقدان بسیار، درست نیست که بگوییم همه باهم خصومت شخصی دارند. تا کارهای ضعیف بیان ... دیدن ادامه ›› نشوند نمی‌توان انتطار کارهای بهتر و قوی تر داشت. این رو هم اضافه کنم که بهترین و بزرگترین منتقدان تئاتر بینندگان آن هستند چرا که در نهایت تئاتر برای آنها روی صحنه می‌رود و تا بیننده نباشد تئاتر معنی پیدا نمی‌کند. تئاتر باید عامه فهم باشد (عامه پسند نه) یعنی هر مخاطبی که به پایش بنشیند بتواند به اندازه خودش آن را بفهمد و درک کند نه اینکه برای گروهی خاص ساخته شود. ، تئاتر می‌تواند عمیق، متفکرانه، درام، کمدی، مرموز، با پایان باز و یا حتی گنگ باشد به گونه ای که بیننده را به فکر فرو برد و برداشت و فهم هر نفر متفاوت از دیگری باشد، من اگر مارلون براندو و تاریخ زندگیش را ندانم فیلم‌هایش را ندیده باشم و شرحی هم در نمایش ذکر نشده باشد در همان ابتدای کار گیج میشوم، استلا کیست؟ استنلی کیست؟ جریان اتوبوسی به نام هوس چیست؟ آن دختر سرخپوست کجای داستان جای دارد؟ ارتباط تمام اینها با مارلون براندو چیست و کره چه حکمی در نمایش دارد؟ آیا بدون فهم تمامی اینها می‌توان مفهوم کامل نمایش را درک کرد؟ به این خاطر است که تئاتر باید عامه فهم باشد. در پایان آخرین نکته را هم اضافه کنم که شما بنده را نمی‌شناسید و من نیز شمارا نمیشناسم در نتیجه بیایید توافق کنیم که ما دو نفر ناشناس با دیدگاه متفاوت هستیم شما کار را دوست داشتید و از نظر من کار ضعیف بود، من انتظار کارهای قوی‌تر و بزرگتر با نمایشنامه اصیل را دارم.
۷ ساعت پیش
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید