یوم کیپور
طبق تاریخ ، عرب قبل از اسلام در تقویم و گاهشماری از یهود مدینه و قبیله بنی کنانه و سال های 13 ماهه و عدم تغییر ماه های قمری در فصول مختلف سال تبعیت می نمود . بر اساس آن تقویم روز ورود پیامبر اکرم(ص) به مدینه در 10 محرم« عاشوراء » مصادف بود با عید « یوم کیپور و روز بخشایش یهود پس از گوساله پرستی » و طبق روایات اهل سنت ، پیامبر (ص) نیز در بدو ورود به مدینه امر به شادباش و همراهی مسلمانان با یهود در روز عاشوراء داشتند و همچنان مسلمین از تقویم یهود و گزینش ماه های حرام به دلخواه استفاده می نمود
تا آنکه با نزول آیات « نَسیء ، آیات 36 و 37 سوره توبه » حرمت ثبات ماه ها در فصول مشخص و دست اندازی یهود در ایام به مثابه کفر اعلام گردید و ماه های قمری در فصول سال بصورت چرخشی درآمدند ، که از نتایج آن از هم گسیختگی روز عاشوراء از یوم کیپور و به عبارتی دیگر برگی از استقلال شخصیتی مسلمانان در برابر یهود رقم خورد
پس از فاجعه خونین دشت کربلاء در سال 60 قمری ، یهود همچنان یوم کیپور را که مصادف با عاشوراء می دانست و در تضاد با شیعه به شادی و سرور برگزار می نمود ، و طی زمان این دو روز در اثر چرخش ماه های قمری از هم جدا شدند.
در نهایت متاسفانه آغاز سال نو قمری با محرم خونین یکی شد و عاشورا سال ۶۱
... دیدن ادامه ››
هم که شهادت امام حسین بود در نیمه مهرماه در حوالی روز یوم کیپور بود.
همچنین در زبان عبری لغت دهم عاشارا یا عاسارا (عبری: עשרה) و دارای ریشه سامی ع-ش-ر به معنی ده است.
حال آنکه بعضی دیگر اعتقاد دارند چون ۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری برابر با ۱۰ حشوان ۴۴۴۱ عبری بودهاست در حالی که یومکیپور در روز دهم ماه تیشری میباشد این دو واقعه به یکدیگر مرتبط نیستند.
نت