یوم کیپور
۲۲ مهر یوم کیپور مبارک
در دهمین روز پس از روش هاشانا (عید سال نو عبری) که دهمین روز ماه تیشری در گاهشماری عبری است، یومکیپور دانسته میشود. در روز یوم کیپور، موسی از کوه سینا بازگشت.
بر اساس میشنا، روزه گرفتن در یوم کیپور واجب است؛ همچنین یهودیان در این روز باید نیم ساعت قبل از مغرب تا نیم ساعت بعد از مغرب روز بعد، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.
یوم کیپور روز دهم ماه هفتم است و به عنوان شبات شباتها قلمداد میشود.
از این رو عبارت «صوم کل» (روزه ساده) عبارتی رایج
... دیدن ادامه ››
در بین یهودیان در روز قبل از یوم کیپور است. در روز یوم کیپور خوردن و آشامیدن در انظار عمومی بسیار بد تلقی میشود. همچنین گوش کردن به موسیقی و رانندگی وسائل نقلیه بسیار مقبوح است. قانونی در مورد این مسائل وجود ندارد ولیکن به دلیل فشار اجتماعی کسی این اعمال را انجام نمیدهد. در چند سال اخیر یهودیان سکولار گاهی در روز یوم کیپور به دوچرخه سواری و اسکیت در خیابانهای خالی در روز یوم کیپور پرداختند.
کپاروت (عبری: כפרות) یک آیین از دین یهودیت است که توسط بعضی یهودیان در روز یوم کیپور اجرا میشود. در این آیین فرد یک مرغ زنده و یک مقداری سکه را در دور سر فرد دیگری سه بار میچرخاند و به صورت سمبولیک گناهان فرد را به مرغ یا کیسه سکه منتقل میکند. مرغ سپس کشته شده و به فقیران داده میشود.
در نیایش روز کیپور، نیایشگران در کنیسه آرزو کرده میخوانند: پروردگاری که صلح در کهکشانها را بر قرار ساخته، بر سر ما و همه ملت یهود سایه صلح برقرار خواهد ساخت.
در تفسیر میدراش روز یوم کیپور روزی است که موسی برای بار دوم ده فرمان را دریافت کرد (موسی سنگهای ده فرمان را در بار اول بعد از دیدن پرستش گوساله توسط قوم اسرائیل خرد کرده بود). در این زمان ۴۰ روز دستور خدا به موسی تکمیل گردید. در این زمان خدا گناه قوم اسرائیل در پرستش گوساله سامری را مورد بخشش قرار داد و از این رو این روز روز آمرزش نام گرفت.
پی نوشت:در ابتدای هجرت محمد به مدینه، تقویم یهودی و تقویم اسلامی با یکدیگر یکسان بوده و دارای سالهایی با ماه کبیسه (سیزدهماهه) بود. در تقویم یهودی برای جلوگیری از تغییر فصلها در تقویم قمری، هر سه یا چهار سال یکبار سالی سیزدهماهه وجود دارد. اعراب قدیم قبل از زمان دین اسلام نیز از این تقویم تبعیت میکردند. در روایات زیادی به خصوص در بین کتب مسلمانان سنی، روایت شده است که وقتی محمد به مدینه رسید در روز یوم کیپور (روز دهم ماه هفتم یا عاشورا) بود. او به پیروان خود دستور داد که مانند یهودیان در این روز روزه بگیرند؛ ولیکن در زمانی که قبله از اورشلیم به مکه تغییر یافت و دو دین اسلام و یهودیت به صورت کامل از یکدیگر جدا شدند، آیه نسیء نازل شد و تقویم مسلمانان همیشه ۱۲ ماهه گردید و روزه نیز در روز مکروه (در نزد اهل سنت روزه گرفتن در روزهای عاشورا و تاسوعا، مستحب است) اعلام شد. از این زمان تقویم مسلمانان به چرخش در فصلها افتاد و دیگر عاشورا و یوم کیپور در یک روز نیستند و زمان عاشورا و یوم کیپور هر سال نسبت به یکدیگر تغییر میکنند.