به مکتب هزار درس شیرین داشت
به خانه هزار چوب ناروا
این حاصل کدام مکتب است؟
به خود جفا و به دیگران وفا
امیرالمومنین (علیهالسلام)، خطاب به مردم بصره:
«اِی مردم! به خاطر مخالفتی که بسیاری از شما کردید (اشاره به جنگ جمل)، مستحق مجازات بودید؛ اما من از مجرمان گذشتم و کسانی که از من رویگردان شده بودند را مجازات نکردم و هرکس برگشت از او پذیرفتم و از شما بیعت گرفتم. [...] اما اگر خواستههای ویرانگر و نظرات نابخردانه و دور از حق، شما را به دشمنی و مخالفت با من وادار کند، بدانید که اسبهایم را آمادهی جنگ کردهام و آمادهی حرکت هستم. به خدا قسم، اگر مرا ناچار کنید به سوی شما بیایم، کاری بر سرتان میآورم که جنگ جمل در برابر آن هیچ است؛ البته فکر نمیکنم که شما بخواهید جان خودتان را بر سر این کار بگذارید...»
از ... دیدن ادامه ›› صفحهی 118 و 119، کتابِ «ترجمۀ الغارات». خودم الان صفحهی 121 هستم! نوشتهی شما من رو یاد این تکهها انداخت و اینکه، تقابلی بین «خود» یا «خانه» با «دیگران» نیست؛ تقابل میانِ «حق»ـه و «باطل». سپاس از وقتی که برای دیدنِ کار گذاشتین.
امیرالمومنین (علیهالسلام)، خطاب به مردم بصره:
«اِی مردم! به خاطر مخالفتی که بسیاری از شما کردید (اشاره به جنگ جمل)، مستحق مجازات بودید؛ اما من از مجرمان گذشتم و کسانی که از من رویگردان شده ...
سلام مخلص داداش
حق و با طل را شما تعیین نمیکنید. در ضمن ماه پبش که کربلا بود آیات ۲۸ تا ۴۰ یونس نظرم را جلب کرد.
باشد برای یادگاری:
حق با مردم است
همه چیز تغییر خواهد کرد.
پ ن:
پرهیز شدید میکنم از کسانی که به ناموسم توهین ، تعرض و با ساچمه آنها را کور کردند به سادگی و سرعت ... دیدن ادامه ›› حکم اعدام جوان دادند.
پرهیز شدید میکنم از کسانی که به واسطه تفکر سنگ مزاجشان کمتر آبرویی مانده که از دین و مذهب سخن گفت.
پرهیز شدید میکنم از کشتن زن و بچه مردم چه در ایران چه در فلسطین چه در اکراین چه در اسرائیل.
آقای بهجت میگفتند: صدام دیوانه بود چرا کاری کردیم که دیوانه آشوب راه بیندازد. ( نقل به مضمون)
وای به حالمان اگر قیامتی باشد...پاسخمان در مقابل خون های پاک و مطهری که برای حفظ ناموس و میهنمان ریخته شد و ما با آنها کاسبی ها کرده و میکنیم چبست؟
چه کسانی باعث شدند دو ملت هم دین و هم مذهب هم را بکشند؟
آن تفکر الان مشغول تدارک چه هست؟
سلام مخلص داداش
حق و با طل را شما تعیین نمیکنید. در ضمن ماه پبش که کربلا بود آیات ۲۸ تا ۴۰ یونس نظرم را جلب کرد.
باشد برای یادگاری:
حق با مردم است
همه چیز تغییر خواهد کرد.
پ ن:
پرهیز ...
سلام برادرم. سپاس بابت زمانی که برای این گفتگو میذاری؛ اما گفتنِ اینکه «حق و باطل را شما تعیین نمیکنید» کمکی به پیشبُرد بحثمون نمیکنه. اما در عوض، نقدِ ملاکهایی که هر کدوممون برای تشخیص حق داریم چرا، کمک میکنه. مثلاً میونِ آیاتی که بهشون اشاره کردی آیه 36 تاکید میکنه که «و بیشترشان جز از گمان پیروى نمى کنند [ولى] گمان به هیچ وجه [آدمى را] از حقیقت (حق) بى نیاز نمى گرداند آرى خدا به آنچه مى کنند داناست» بنابراین فرق هست بین «گمان» و «حق». گمان به شما میگه که «کور کردن با ساچمه» به هر دلیلی و در هر شرایطی باطله و بنابراین، اصلاً احساس نیاز نمیکنی که برای من استدلال بیاری. شاید بدبینیِ شما به نظام هم – که باعث میشه باور کنی «زن و بچه مردم رو میکُشه»، «با خونهای پاک و مطهر کاسبی میکنه» و... – از همین گمانها بیاد. اما جملهای گفتی که اگر درست فهمیده باشمش، احتمالاً نشون دهندهی اینه که گمانهای غلط، چه ریشهی عمیقی در تفکرِ شما دَوونده: «حق با مردم است» این جمله در تعارضِ صریح با آیات قرآنه؛ یک نمونه: «اگر اکثرِ مردمِ روی زمین را اطاعت کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد» (سورهی انعام). جملهای رو که از آیتالله بهجت نقل کردی ازت قبول نمیکنم، مگه اینکه منبع بیاری. و وقتی منبع بیاری، اونوقت بهت میگم که ایشون اشتباه کرده که این حرف رو زده! بنابراین نه تنها من ملاکِ تشخیصِ حق و باطل نیستم، ایشون هم نیست. حق رو بشناس، اونوقت ... دیدن ادامه ›› اهلش رو میشناسی. ضمناً خوشحال میشم کارِ آخری رو که منتشر کردم تماشا کنی؛ شاید کمی از بدبینیِ شما نسبت به نظام کم شد! (توی پرانتز بگم که ارتباط آیاتی رو که مطرح کردی با بحثمون نفهمیدم).
سلام برادرم. سپاس بابت زمانی که برای این گفتگو میذاری؛ اما گفتنِ اینکه «حق و باطل را شما تعیین نمیکنید» کمکی به پیشبُرد بحثمون نمیکنه. اما در عوض، نقدِ ملاکهایی که هر کدوممون برای تشخیص حق ...
چاکریم. عرض کنم که خواب چشمم را گرفته کمی دیگر باید بخوابم و در حد توان کمی مطالعه کنم. الان هم آمدم چک کنم بی هدا چیزی بی پاسخ نگذارم حمل بر بی ادبی شود.
فقط این را بگویم چیزهای دیگری هم دارم که شما ندید قبول نخواهی کرد چون مرزهای باوری شما را میشکند. برای همین است دهان به دهان سینه به سینه میگویند کسی خواهد آمد که منجی است و اکثر متدینین و معتقدین با او خواهند جنگید و میگویند دین جدیدی آورده
در نکرد اشاره به گمان واضح است ما یک گمانی تز یک مطلب داریم و با آن حکم میکنیم امروز بشر برای جلوگیری از این چیزی دارد به نام خرد جمعی یعنی دروغ همه جا بد است نگاه کردن به ناموس مردم و تعرض به آن در همه جا در بین حیوانات هم بد و قبیح و غیر قابل اغماض است. آیات در مورد عقل است و شرک در مورد کارهایی که به نام دیگران میکنیم و فردای قیامت آنها انکار میکنند کارهایی که گمان میکنیم درست است.
خوب است در مورد نظام ... دیدن ادامه ›› مقدس شما و کلمه مردم اشاره ای کنم به اتامرون به الناس بالبر...
و اشاره کنم به علی و خلافتش و رای مردم ،به رابطه ایشان با عمر به داستان نماز جماعت شب مسجد الحرام و حکم علی در آن باب،
بچه های اهل علممیدانند سالها در این نظام کسی جرات صحبت از علی را به حقیقت نداشته فقط بحث شمشیر و عتاب او بوده چرایش را همه میدانیم.
در مورد حق و حقیقت میتوانم بگویم فاینما تولوا و فثم وجه الله.
اخوی بروم بخوابم.
بحث من و شما به هیچ جا نمیرسد.
حتما اولین باری که بیایم تیوال کار بعدی شما را میبینم. به روی چشمم.
قالب شما شریعت است و قالب بنده چیز دیگریست.
یکسری حرفها جایش اینجا نیست. بلا نسبت دوستان عزیزم نامحرم زیاد است.
چاکریم. عرض کنم که خواب چشمم را گرفته کمی دیگر باید بخوابم و در حد توان کمی مطالعه کنم. الان هم آمدم چک کنم بی هدا چیزی بی پاسخ نگذارم حمل بر بی ادبی شود.
فقط این را بگویم چیزهای دیگری هم دارم ...
جدا از نامفهوم بودن خیلی از عباراتی که نوشتین (که احتمالا بخاطر خوابآلودگیه)، اشاراتتون گویا نیست؛ به این معنی که در عوضِ مطرح کردنِ تماموکمالِ حداقل یک استدلال، با کنایه، من و همفکرانِ من رو متهم به دشمنی با امامِ زمان میکُنین! شاید به این دلیل که از قبل براتون مسجّله که «بحث من و شما به هیچ جا نمیرسد». مثلاً اشاره به خلافتِ امیرالمومنین بیربطه، اما چون استدلال نکردین من نمیکنم؛ همچنین اتامرون به الناس...، داستانِ نماز جماعت و «چرایی که همه میدانند» و من نمیدونم! البته اگه نگین من «اهلِ علم» نیستم! ضمناً من نمیدونم چی اینجا نگفتین که اگه نامحرمها نبودن میشد بگین و اونوقت بحث، زیر و رو میشد!
جدا از نامفهوم بودن خیلی از عباراتی که نوشتین (که احتمالا بخاطر خوابآلودگیه)، اشاراتتون گویا نیست؛ به این معنی که در عوضِ مطرح کردنِ تماموکمالِ حداقل یک استدلال، با کنایه، من و همفکرانِ من ...
سلام
میدانم به چه و برای چه اشاره کردم و چه گفته ام و مسئله پرداختن به اثبات فرضیه ی فیزیک نجوم نبود که خواب آلودگی باعث شود ندانم چه گفته ام. اجازه میخواهم بحث را کوتاه کنم و برای شما آرزوی موفقیت در راه تفکر و خدمت به سرزمین پارس داشته باشم.
در پناه خدا