اول بازی یا دست اول
نمایش "تایتان" را در تاتر شهر دیدم. عرض خسته نباشید دارم به اجرا کنندگان روی صحنه و دیگر عوامل فنی آن.
قصه ی به بن بست رسیدن تمدن فعلی بشر در غرب که محصول فیلسوفان، متولیان ادیان، عالمان علوم طبیعی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بطور کلی فرهیختگان آنها که محصول آن تمدن است، دستمایه ی ساموئل بکت شد تا پایان فاجعه بار بشریت را پیش بینی کند. همانطور که در نمایشنامه ی "در انتظار گودو" هم، یاس و ناامیدی آن را به تصویر کشید.
بشریتی که نابودی آن، در نمایشنامه ی "آخر بازی" محصول عوامل و دست اندرکاران آن و به قولی بانیان وضع موجود است. همچون کشتی تایتانیک که فاصله ی طبقاتی و فساد، آن را غرق کرد.
دزدی یکی از همین عوامل است. نمایش "تایتان" همان نمایش "آخر بازی" یا "دست آخر" ساموئل بکت است که بدون اشاره به نام او یا نمایشنامه اش اجرا شده است.
البته شما گروه اجرایی، تنها مجرم یا مقصر این دزدی[ادبی] که منجر به اتفاق آخرالزمانی خواهد شد نیستید؛ بلکه سیستم
... دیدن ادامه ››
فشل و ناکارآمد دیوانسالاری اداری دچار فساد ساختاری شده و به کارگیری افراد کم سواد یا پوسیده ی به روز نشده و به تعبیری فسیل شده در کارشناسی آثار نمایشی، بیشتر مقصر است.
باید بپذیریم حذف نام اثر یا خالق آن در تولید هر مضمون با هر پرداختی، بدون هیچ اشاره ای، همان اول بازیی می شود که روزی به آخر می رسد. چه در این کشتی، ناخدا[مدیر و تولید کننده ی محتوای نمایشی] باشیم چه سرنشین[اجراکنندگان و دست اندر کاران آن].
محمدرضا خسرویان