مکبث زار
واکاوی ابراهیم پشت کوهی در رابطه با تلفیق آثار شکسپیری با آیین های بومی ایرانیست ، چرا که مخاطبانی که هملت پشت کوهی را به تماشا نشسته بودند پس از تماشای نمایش مکبث زار به نگاه مسترر ابراهیم پشت کوهی و اهمیت تئاتر بومی در رابطه با آثار او پی میبرند ، اما سوال اینجاست که آیا ساختار تراژدی و این تلفیقات و آمیختگی ها به درستی با هم ترکیب شده اند ?آیا چهار چوب ها برای ترکیب تئاتر غرب با تئاتر شرق و بومی ایرانی و تئاتر ژاپن به اثر کمک کرده بودند ? استفاده ی بیش از اندازه از دود و موسیقی که کنشمند نیست گاهی می تواند به کنش دراماتیک اثر آسیب های جدی وارد کند ، ما نور و رنگ هایی میبینیم که انگار نشانه هایی هستند که ما را تا میانه ی راه میبرند و یکباره مخاطب را در یک سردرگمی رها می کنند، و این نه تنها ایجاد تعلیق نمی کند بلکه رشته ی افکار مخاطب را پاره می کند و این پارگی افکار گاهی باعث فاصله از حرف کلی اثر می شود ، نمایش برای سالن مناسب نیست چرا که کارکرد نور و موسیقی و طراحی صحنه که به ظاهر مینیمال است به ایدئولوژی کارگردان کمکی نمیکند و صحنه برای اجرا بزرگ به نظر می رسد ، اما بازی بازیگران نقطه ی عطف این نمایش است
بازیگرانی چون شهروز دل افکار و هادی عطایی که به روند ریتمی نمایش کمک زیادی کرده بودند چرا که تجربه ی بالایی در بازی در آثار شکسپیری دارند و همینطور سحر عبدلملکی و نقش لیدی مکبث که به درستی ریتم را میفهمیدند ، و به خوبی هم به وسیله ی کارگردان هدایت شده اند
، اما از نظر فرم کلی باور دارم که میشد خیلی بهتر عمل کرد چرا که فرم ریتم خوب بازیگران را گاهی به زمین میزد و باعث خسته کنندگی می شد و بعضی میزانسن ها همچون رنگ و نور ما را گمراه میکرد . نقطه ی قوت این نمایش نگاه ابراهیم پشت کوهی عزیز است به تئاتر بومی ایران و آیین های ما اما این را
... دیدن ادامه ››
هم باید بگویم که من باور دارم آیین های ما به اندازه ای آمیخته با فلسفه هستند که میشود بی نیاز از تئاتر غرب از دل خودشان به طرح یک مسئله ی عمیق و بزرگ رسید . گاهی همه ی آن چیزی که ما می خواهیم در دستان ما و نزدیک ماست اما ما در جای دیگر دنبالش می گردیم .
در پایان آرزوی موفقیت دارم برای تمام گروه ارزشمند نمایش مکبث زار
و کارگردان این اثر آقای ابراهیم پشت کوهی عزیز