در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی روان بُد درباره نمایش فرایند: فرایند داخلی_ کلاس درس_ فیلم گاو مهرجویی پخش می شود شاگرد: آقا اجازه
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 05:58:54
فرایند
داخلی_ کلاس درس_ فیلم گاو مهرجویی پخش می شود
شاگرد: آقا اجازه، چطور یک آدم گاو میشه؟
معلم: به مرور
از شروع نمایش مدام در سرم زمزمه می شد که انطباق این فضای انتزاعی با زندگی اجتماعی ما تا چه حدی ست که بعضا با "کا" همذات پنداری می کردم و گاه به اندازه ی یک راهروی طولانی از او فاصله می گرفتم.
نمایش فرایند به کارگردانی علی کرسی زر حاصل تصادم انگاره های محیطی با پنداشت های درونی انسان است. درست همان جا که مشکلات ذهنی ما پیچیده و وانفسا/ ساده و مفرح به نظر می آیند زندگی اجتماعی ما نیز هم سو با آنها دست به تخریب/تشویق می زند. نیچه در کتاب «چنین گفت زرتشت» به تعریفی از ابر انسان می پردازد که در این تعریف آدمی یا بازیچه ی تقدیر و مشیت است و یا بازیگر آن! به ... دیدن ادامه ›› نقل از نیچه؛
انسان بندی است، بسته میان حیوان و انسان، بندی بر فراز مغاک، فرا رفتنی پرخطر، در راه بودنی پرخطر و آنچه در انسان خوش است آن است که او فراشدی است یا فروشدی»
در واقع ابر انسان همیشه در مسیر سعادت و حقارت متلاطم است و انتخاب انسان هوشمند است که جایگاه و منزلت مشخصی را برای وی مهیا می سازد.
نمایش فرایند به لحاظ روایی منسجم و پویا است، از جهان خود خارج نمی شود، مخاطب را به دنبال خود به تک تک سلولهای داستان هدایت می کند و ذره ذره روند وادادگى، تحقیر، انزواء و مسخ آدمیزاد مدرن را به ورطه ى نمایش مى کشد و این "فرایند" را ماحصل کشمکش اجتماع با فرد به مثابه کشمکش فرد با ایگوى درونى خویش معرفى مى کند. تنازعى که خود خواسته و خود دعوت کرده عنوان مى شود و در نتیجه ى آن سست منشى، ساده انگارى، قناعت و پذیرش هر آنچه در مشیت آدمیست کاراکتر "کا" را انسانى بدوى و نه "ابرانسان" بازنمایى مى کند و باعث مى شود اثر سمپاتیک هاى فراوانى براى مخاطب پدید آورد.
فرایند محصول جامعه ای توتالیتر است که با نفوذ گسترده در تمامى وجهه هاى زیستى سعى بر آن دارد تا بقاى خود را ادامه دهد و در راه رسیدن به این هدف هر وسیله اى را توجیه مى کند!
به لحاظ تکنیکى استفاده از اکسسوار الزامى نداشت (همانند اجراى سالن مولوى سال ٩٧ همین اثر)، همچنین شکسته شدن درب ورودى با روند کلى اجرا تناقض بسیار بزرگى داشت. چرا که مسئله ى پذیرش و عدم پذیرش را به کلى زیر سوال برد!!! ریتم نسبتا پایین، بازیهاى رئالیستى و کم انرژى (در فضاى انتزاعى)، موسیقى مینمال و طراحى نور همه و همه در خدمت بطن اصلى اثر بودند
عرض خداقوت و خسته نباشید به گروه بازیگران و عوامل محترم این اثر دارم و در مجموع مثل همیشه از این اجرا نیز بسیار آموختم و امید دارم تا این مالیخولیاى پرمعنا بهتر و هر چه بیشتر دیده شود

شاگرد: آقا اجازه، چطور یک آدم گاو میشه؟
معلم: به مرور!
< نظر مورد پاسخ، در دسترس نیست >
بزرگوارید جناب موسوى
ممنون از وقتى که براى مطالعه گذاشتید
* احتمال اسپویل
البته که وجود اکسسوارهاى درون صحنه تاکید بر فضاى مدرن دارد، کتاب، کیف، درب، سکه و ... خود دال بر تاکید فضاى مدرن و نمایش شرایط انسان معاصر هستند و نبود تلفن نمایش را از فضاى مدرنیته فاصله نمى دهد. کما اینکه به جاى تماس تلفنى با پلیس به دفتر پلیس (در قالب دیالوگ) مراجعه ... دیدن ادامه ›› مى شود.
همچنین ذات متن اشاره به شرایط زیست انسان در جامعه اى قانونمند و هدفمند دارد که المان ها و پارامترهایى چون، آپارتمان نشینى، وجود دفاتر و مراکز شهرى (پلیس، وکیل و ...) همه و همه در خدمت فضاى مدرن هستند که مدرن گریزى را منتفى مى کنند.
در ضمن طبقه بندى مخاطب با نگاه عام یا خاص نباید سبب سوق دادن کارگردان براى تشکیل یک کمپوزوسیون متمایز باشد.
امیدوارم منظور کلامم رو درست منعقد کرده باشم
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
علی روان بُد
درود بر شما "فرایند" استحاله با نقل قول از دل متن به سبب نیاز و خواست انسان (آقاى کا) صورت مى گیرد. کاراکتر کا در ابتداى نمایش فردى منزوى، خود ساخته و با عزت نفس نشان داده مى شود، ...
متوجه شدم، با شما موافقم.
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
علی روان بُد
درود بر شما "فرایند" استحاله با نقل قول از دل متن به سبب نیاز و خواست انسان (آقاى کا) صورت مى گیرد. کاراکتر کا در ابتداى نمایش فردى منزوى، خود ساخته و با عزت نفس نشان داده مى شود، ...
ممکنه این مثال نقض، عمدا برای طرح امکانِ چالش در ایده ی آزادی و انتخاب قرار داده شده باشد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید