در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مهدی خان احمدی درباره نمایش بیگانه در خانه: سلام گروه محترم اما این بار مخاطبم گروه محترم نیست مخاطبم منتقدان م
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 20:46:59
سلام گروه محترم
اما
این بار مخاطبم گروه محترم نیست
مخاطبم منتقدان محترم هستند
بعد از خواندن مطلب شباهت کار آقای مساوات با کار کیتی میچل، اول برای من هم جالب و دردآور بود اما بعدا متوجه مساله شدم.
قبلا عرض کنم که هنوز براساس نقد قبلی خودم عقیده دارم این کار برای همه مناسب نیست و درصد قابل توجهی که اطلاعات فلسفی و ادبی و تجربیات روزمره منطبق با آنها را دارند از دیدن این کار لذت نخواهند ... دیدن ادامه ›› برد
اما
کار آقای مساوات سینمای لایو است که کیتی میچل و دیگران هم انجامش داده اند.
من هر چه فکر کردم نتوانستم این ایراد را بپذیرم که برای اجرای سینمای لایو، راه دیگری بجز قرار دادن پرده بالای صحنه وجود داشته باشد ( ممکن است راه دیگری باشد اما ذهن من یارای پیدا کردن آن را نداشته است) و بدین ترتیب اگر کسی بخواهد اجرایش را بر اساس سینمای لایو بگذارد، آنگاه چاره ای نیست جز استفاده از همین فرم و ساختار صحنه ای که دیدیم و همه نمایش های این ژانر، احتمالا، به جبر شبیه به هم خواهند بود و تنها فرق هر نمایش با نمایش دیگر در نوع دکوپاژ/میزانسن دادن و محتوای نمایش خواهد بود.
و این به خودی خود ایرادی نیست.چون ما هزاران نمایش داریم که در بلک باکس و شبیه به هم اجرا می شوند یا میلیونها نمایش داریم که در صحنه قاب عکسی از زمان یونان باستان تا بحال انجام شده اند یا صدها پرفورمنس دیدیم که مثلا در گالری ها برگزار می شوند و چون جایگاه و نوع فرم اجرایی شبیه به هم هستند دلیلی بر تقلب نیست.
حالا مساله نوع میزانسن/دکوپاژ و محتوای داستان(یا ضد داستان) و بازی بازیگران و طراحی طراحان هست که به نظر من در این نمایش چیزی برای دیدن از این لحاظ وجود نداشت.
اما
با اطمینان می توانم مساله تقلب یا کپی برداری را نفی کنم
پی نوشت:
همه ما رانندگی را مجبوریم در جاده ها انجام بدهیم با یک شکل یکسان.اما بعضی ویراژ می دهند و بعضی دنده عقب می گیرند و بعضی بنز سوار می شوند و پز می دهند و بعضی هم موتور.
پی نوشت دیگر:
از دوستانی که با مطرح کردن قضیه کیتی میچل مخصوصا جناب آقای متاجی، باعث و بانی تحقیق برای من شدند بسیار سپاسگذارم و بخاطر آنها به اطلاعاتم افزوده شده.
جناب آقای خان احمدی
من به شخصه با این که کارگردانان ما می روند اجرای خارجی یا فیلم آن ها را در جشنواره های خارجی می بینند و از آن عناصری یا ایده هایی را برمی دارند و در نمایش هایشان به ما نشان می دهند، مشکلی ندارم، دستشان هم درد نکند که لااقل برای کارشان قدری تلاش می کنند!
با این هم مشکلی ندارم که اسم طرف صاحب ایده را در صفحه نمایش نمی نویسند، به هر حال این مورد در کشور ما عرف نیست، نه آن ها وظیفه خودشان می آیند نه ما مخاطبین از آن ها به اندازه مطالبه گری کرده ایم!
مشکلم با زرنگ بازی و جوگیری بعضی از آن هاست. دوستان در مصاحبه ها و اظهار نظرهایشان طوری از مراحل تولد و زایش هنرمندانه متن و فلان ... دیدن ادامه ›› ایده اجرایی حرف می زنند و ژست آرتیستی می گیرند که مخاطبی که تیاتر روز جهان را دنبال نمی کند بگوید وووو چه آرتیست نابغه و خفنی! بعدش هم به این نتیجه می رسند که آنقدر خفنند که دارند در تئاتر این مملکت حیف می شوند، فلذا تصمیم می گیرند ما از حضورشان محروم کنند! مشکل دقیقا همین حوالی است!
۱۹ بهمن ۱۳۹۸
مهدی خان احمدی (khanahmadi)
جناب مهجوری عزیزم
ممنونم از توضیحات
مطالعه میکنم و بیشتر یاد می گیرم
۲۰ بهمن ۱۳۹۸
این اقتباس زمانی اشکال نداره که به اقتباسی بودنش اشاره می کرد.
حالا دایما آسمون و ریسمون ببافیم و بگیم خب چه اشکالی داره اجراش، اشکالش اینه دوست گرامی که همه این کار رو بلدن، یعنی ردیابی نمایش‌های روز دنیا، برداشتن عینی از بخش یا کل اثر فرقش اینه رضا بهرامی، کوروش شاهونه و ... به یک چیز دسترسی ندارند مقداری پررویی، توهم خلاقیت، لابی برای کسب تهیه کننده قدر و پولدار .. بی‌اخلاقی جهت عدم اشاره به اقتباس ... اقای مساوات شما خلاق، حالا وقتش رسیده برید به سینما و چند اثر دزدی انجا بسازید و پول مخاطب ساده، هیجان زده و بیسواد را به جیب بزنید ... دست مریزاد "سید"
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید