این روزا دست به دست کردن نوستالژیهای دههی شصت با نشون دادن عکس جلد کتاب فارسی یا کارتونهای اون زمونا دیگه یه کار تکراری به نظر میاد. ولی «چشم
... دیدن ادامه ››
بر هم زدن» آدم رو غافلگیر میکنه! نوستالژیبازیهای زیکساری توی نشون دادن یه عکس، لباس یا صدا خلاصه نمیشه. تماشاگر رو پرت میکنه به ۲۰ سال پیش، وسط زندگیهای زیر بمبارون، به دلخوشیهای بچگیهامون وقتی سفره رو چسبیده به تلوزیون پهن میکردیم تا اوشین شروع بشه، به عروسیهایی که با دوتا ریسهی چراغ رنگی و ۴تا آهنگ لسآنجلسی تکراری کلی رنگوآب پیدا میکرد. به زور شنیدن از همبازیا و گوش دادن صدای قلب دختر همسایه موقع دکتربازی. به حرفا و بحثایی که از آدم بزرگا توی مهمونیا میشنیدیم. نوستالژی توی این نمایش آدما رو به هم نزدیک میکنه. یادمون میاره که چقدر شبیه به هم بزرگ شدیم.
فضای دیداری نمایش بینقصه. طراحی صحنه و لباس، موسیقی و صداها همه کمک کردن به پَروَروندن خاطرههای گرم و روشن وسط سیاهی و درد. با وجود فضای غیرخطی و گروتسکی که این نمایش داره، بازیهای روون و پخته از بازیگرای نه چندان شناخته شده و دیالوگای بیاندازه واقعی، باعث میشه آدم خودشو وسط این خیال ببینه و یادش بره داره یه نمایشو نگاه میکنه. تکتک شخصیتها جوری واقعین که انگار سالهاست میشناسیشون. دور از ظاهرسازیهای متداولی که برای نقشهای بچه انجام میدن؛ به ویژه علی پویا قاسمی با بازی بینقصش توی نقش کلیدی پسر بچه؛ جوری رفتار، حرکات و افکار یه پسر ۷-۸ ساله رو به بازی میاره که همدلی عمیق هر تماشگری رو برانگیخته میکنه.
با همهی اینا «چشم بر هم زدن» نوستالژیبازی نیست. یه درام تمام عیاره از آدمایی که خیلی زندگی میکردن، حتی بعد از سالها جون دادن و مردن زیر آوار اون دوران سیاه. نمایش پسر بچهایه که سی ساله توی خودمون گمش کردیم. خاطرهای که دوس داره برگرده عقب و دوباره اون روزای سختو زندگی کنه. شاید این بار تونست از لابلای تصمیم بزرگترا چیزی که خودش میخواست رو پیش بیاره... قرصای مامانشو پیدا کنه... باباشو بغل کنه... با اوشین حرف بزنه... یا خونوادهشو از بمبارون نجات بده.
این برای بار سومیه که «چشم بر هم زدن» روی صحنه میره. ولی اینبار با تماشاگرایی که دورنمایی از دوران سیاه جنگ جلوی روشون میبینن. برای ۳۰-۴۰ سالههایی که با ترس و ناامنی به آیندهشون نگاه میکنن، دیدن این نمایش ترسها و ناامنیهای بچگیهاشونو یادشون میاره با چاشنی نوستالژیهای دوستداشتنی.