بهنود بهلولی در گفتگو با هنر آنلاین از نمایش ˝توریست˝ میگوید
وقتی سرنوشت عشاق یک شهر چیزی جز قبرستان نیست
کارگردان نمایش ˝توریست˝ میگوید از همان ابتدا برای مخاطب چیزی شبیه پرونده ساخته میشود و وقتی او وارد فضای کار میشود در مقام توریست تکهپارههای نمایش را
... دیدن ادامه ››
میبیند.
سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "توریست" به نویسندگی مشترک سیاوش حیدری، احسان بدخشان و علیرضا بخشی استوار به کارگردانی و طراحی بهنود بهلولی این روزها در فرهنگسرای سرو روی صحنه است.
بهنود بهلولی طراح و کارگردان نمایش "توریست " در خصوص روند شکلگیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، گفت: ایده این نمایش از خواندن دوباره نمایشنامه "رومئو و ژولیت" به ذهنم رسید. وقتی بار دیگر این اثر را مطالعه کردم در برخورد اول شهری را که شکسپیر به تصویر میکشد انتخاب کردم، چون احساس میکردم این اثر بیش از هر چیز به فضاهای شهری نزدیک است. از آنجا که نگارش نمایشنامه "توریست" به صورت کارگاهی انجام گرفته، مدام این موضوع را به نویسندگان این اثر گوشزد میکردم. به طور کلی ۷۰ درصد از کلیات کار تصویرهایی بود که به ذهنم میآمد و آنها را در متن اعمال کردیم. به نوعی این نمایش برای ما یک تجربه خوشایند بود و همه اعضای گروه این نمایش در تهیه متن نمایش دخیل بودند.
او با اشاره به موضوع نمایش افزود: در ابتدای نمایش از ابتدای متن "رومئو و ژولیت" استفاده کردیم که دو خاندان اصلی این داستان بیهوده به جان هم میافتند که در پی آن، همه مردم شهر نیز بیدلیل در این دعوا شریک میشوند. این در حالی است که ساکنین شهر میتوانند دلایل بسیاری برای دوست داشتن هم داشته باشند، اما بیاعتنا به این دلایل زمانی که تنها یک دلیل برای دعوا کردن پیدا میکنند در پی آن با یکدیگر درگیر میشوند و این گونه است که سرنوشت عشاق این شهر چیزی جز قبرستان نیست.
این کارگردان تئاتر در رابطه با انتخاب عنوان این نمایش نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که مسئله من در این نمایش مسئله شهر بود چندین اسم برای عنوان آن به ذهنم رسید تا اینکه تصمیم گرفتم "توریست" که در واقع همان عنوان مخاطبان است را برگزینم به این معنی که از همان ابتدای نمایش برای مخاطب چیزی شبیه پرونده میسازیم و وقتی او وارد فضای نمایش میشود تکهپارههای نمایش را در مقام توریست میبیند.
بهلولی در رابطه با فضای نمایش نیز توضیح داد: هر اندازه که در این نمایش جلوتر میرویم گویی همهچیز مضمحل و تکهتکه میشود به گونهای که در انتهای نمایش دیالوگها به گونهای تبدیل به مونولوگ و جملات کوتاهتر میشوند که از سویی دیگر مخاطبین آنها مشخص نیستند.
او نمایش "توریست" را نمادی از جهان معاصر دانست و افزود: من فکر میکنم در جهان معاصر واقعاً از دیالوگ خارج میشویم، گویی که اساساً با هم گفتوگویی نداریم و همه چیز بیشتر شبیه مونولوگ است تا دیالوگ.
انتهای پیام/بخ
لینک اصلی خبر : http://www.honaronline.ir/Pages/News-62359.aspx