در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | فرشید زمانی: ..... اینکه این روزها فرصتی دست داده تا در فصل دیدن تاترهای جذاب باشم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 01:51:20
..... اینکه این روزها فرصتی دست داده تا در فصل دیدن تاترهای جذاب باشم یه حس خوب و صدالبته فرصت خوبیه که یه جوراییا با جدیدترین شیوه های اجرایی و دراماتوژی در محتوا با هنرمندان هموطن از نزدیک ناظر باشیم و یاد بگیرم ..اینروزها با دیدن هر تاتر و هر اجرا نکات تازه و آموزنده ای از این خالقین آثازپر هنری در حال یاد گرفتن هنوز فراموش نکردم که امسال کار تاتر دیدن رو با نمایش یه دور همی ساده با سیمین شروع کردم و بعد به تماشای اجرای زبان اصلی رفتم و بلا فاصله به تماشای کار شنیدن از آقای امیر کوهستانی رفتم و نمایش خرده جنایتهای زن و شوهری رو در نوبت دیدن دارم و از اخرین باری که میگذشت و به تماشای اجرای خشکسالی و دروغ رفته بودم چیزهای زیادی برای آموختن و تحربه بود که هر کدام برای من نوعی به مثابه یک کلاس آموزشی بود ...بدون شک یکی از اثاری که بلا تعریف منو مجذوب خودش کرد اثر زیبای آقای رسول کاهانی بود که چه در شیوه فرم و محتوا بار آموزشی فراوانی به شخصه برای من داشت
اجازه بدید ابتدا بریم سراغ نگارش متن که با ریسک بالا در انتخاب و نگارش متن توسط نویسنده اولین حسی که در ذهنم متبادر میشه جسارت در انتخاب این متن که به عینه با فاصله خیلی کمی بین کلیشه و جذابیت راه خودشو پیدا کرده و به جذابیت در موضوع دست پیدا کرده ...اختلاف بین زن و شوهر و روابط مختل شده این دو دست مایه اکثر متون نمایشی بوده و هست و خواهد بود این پیچیدگی روابط و پرداختن به آن اگر حرف تازه ای نباشه اما حرف نزدن و نپرداختن به آن هم که اگر هم زیاد نبود کسی سراغ این سوژه ها با ریسک بالا نمیرفت..

برگردیم به شیوه اجرا یک شیوه اجرا بدون تاکید بر فرم و اصرار فقط بر محتوا مشخصه بارزی بود که آموختم هیچگاه الزامی بر اجرا وبیان موازی فرم ... دیدن ادامه ›› و محتوا در یک اثر نیست ..میزانسن ایستا دیالوگهای من - تو - من یا به اصطلاح با ضرباهنگی شبیه به صدای بازی تنیس و پینگ پنگی که بی شک برای کارگردانی که اثرش جزو تاتر مستند هستش میدونه که تنها سلاحش برای نبرد نگه داشتن تماشگر به مدت پنجاه دقیقه به جز متن جذاب بازیگر قدر و آشنا به تمامی به فنون بازیگری ایستا رو طلب میکنه البته این فاکتور دومی نزد بازیگران انتخابی کمتر به چشم میخورد ..اینکه بازیگری تنها در زمانی که دیالوگی برای گفتن داشته باشه فقط موظف به بازی کردن هست اشتباهه ..چون به شخصه عقیده دارم ایم به مثابه یک بازی بدون توپ در فوتبال هستش ..اینکه تا زمانی توپ زیر پای شماست در جریان بازی هستید مهم و اینکه زمانی که توپ رو پاس میدین و حرکت میکنین یه چیز مهمتره.. من به شخصه اگر جسارت نبود برای این نقشها از بازی حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد برای نقش مرد و لیلا حاتمی برای نقش زن بهره میبردم اما با حفظ احترام به بازیگرانی که در این مقطع ایفای نقش کردن (بهرنگ علوی - آزاده صمدی) حتما اجرای قوی داشتن که من رو تا آخرین دقیقه با خودشون همراه کردن ...

ادامه نظر در روزهای آتی....
مجتبی مهدی زاده این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید