اره
به نظر من این مفهیم در قالب نمایش عروسکی نمی گنجید!
و البته موسیقی شبیه به اپرا نبود
و نقش زن در داستانی تعریف می شد یه ابزار بی مفهوم بود که در لحظه هایی که احساس کم بود اضافه می شد تا حس رو پر کنه
به این ترتیب بود که وسط نیایش ها شبان که خیلی عرفانی و عالی بود ناگهان 5-6 تا زن با شمع در دست می اومدن و همخوانی می کردن که اصلا ... دیدن ادامه ›› با فضا هم خوانی نداشت!!!!
و این که موسی در کار نبود و انگار نمی خواستن موسی رو نشون بدن
به این ترتیب هدف داستان تغییر می کرد
نکته مهم تر این که :تلاش شده بود قصه توسط بیت های مثنوی و غزلیات شمس بیان شه که این باعث شده بود که بیتی که مال جای دیگه ای است رو نا به جا استفاده بشه!!
این ها بود که توی ذوق می زد
عذر میخوام آقای فقیهی، اما هر کدام از جمله های شما سوال بود تا بیشتر جواب...
برای همین من به نحوه سوال، از خودتان پرسیدم ، واقعا خوشحال میشوم حوصله کنید و قابل بدانید جواب سوالهایم را بدهید.
1- خیلی خوب میشه اگر بفرمایید یعنی چی موسیقی شبیه اپرا نبود...بااجرایی دارید مقایسه میکنید ؟ (متشکر میشم پاسخ دهید. جهت ... دیدن ادامه ›› اطلاع خودم میپرسم)
من نحوه های مختلفی را تا حدودی شنیدم ، از هر دو را کلاسیک و سنتی( مربوط به موسیقی ناحیه ایی).
به لطف دوست عزیزی موفق به آشنایی با گروه OPERA IN FOCUS شدم.
نحوه کلاسیک اپرای عروسکیست که گاها از موسیقی های بومی هم استفاده میشود.
که مدتی در Rolling Meadows Park District Theater اجرا میشود.
سر بزنید به اینترنت حتما میتوانید باقی اپراهای عروسکی را رویت کنید.
یا اینکه تعریف مستند از کتیبه یا قانونی برای اجرای اپرا ها سراغ دارید.
متشکر میشوم معرفی کنید ، مطالع کنم.
2 - چه مفهومی در قالب نمایش عروسکی میگنجد!!!
یعنی شما نمایش عروسکی را محدود به یک سری مفاهیم خاص میدانید.
خوشحال میشم شما تعریف مستندی از قالبهای عروسکی بگوید تا به اطلاعات ما دیگر تماشاگران نیز اضافه شود.
3 - گفتید زن در اجرا ابزار بی مفهومی بود
چه احساس کم بودی ؟
احساس نسبت به چی؟
چه نوع حسی رو پر کنه؟
اگر این هم باشد ، منظورتون احتمالا نقش مکمل بوده ، خب باز هم بیان عبارت "بی مفهوم بودن" اول جمله اتان را رد میکند.
پس جملتون دارای پارادوکس مفهومیست عزیز!
اول میگوید ابزار بی مفهوم، بعد میگوید وجودش پر کننده کمبود یک احساس بوده.
هر کدام باشد که هر دو نظر شماست ،قسمت دیگر را رد میکند....
4 - وجود پنج شش نفر زن فرض بگیریم تصویر سازی ِ صداهایی هست که در رویا میدیده است ، خودش استفاده از مفاهیم است ، دقیقا با کدام فضا هم خوانی نداشت؟
دقیقا چه چیزی را با هم مقایسه کردید که میگویید هم خوانی ندارد!!!!
5 - اگر فرض بگیریم این گریزی بر داستان منسوب به مولویست که موسی و شبان از آن یاد میکنند ، به تظرن شخصیت تشر زننده موسی بود و دقیقا وجه خطاکار موسی بود.
6 - شما شان ِ ( مکان ، زمان و چرایی و چگونگی) سرودن شعرها,از جانب مولانا را میدانید؟
جایی نوشته اند به چه صورت است، که آوردنش به عنوان دیالوگ بشه گفت نابه جا باشد؟
شاید منظورتان این است ، مثلا مولانا(در اجرا)میخواسته از ارتباط خودش با یار(خدا ، شمس) حرفی بزند به ناگاه از سبزه و چمن و ....گفته است.
همچه اتفاقی افتاده است در اجرا که میگویید نا به جا بوده؟
منتظر لطف شما در مورد سوالاتم هست ، اگر حوصله دارید
و مظمئنا امکان دارد اصلا در حدی ندانید پاسخی بگوید. بازم از خواندنش متشکرم
دوست عزیز
شاید لازم باشه که پیش از اینکه بطور مختصر به این پردازم که آیا آثار گروه تئاتر عروسکی آران تئاتر اپرا هست یا نیست توضیح بدهم که ما در ایتالیا - که اصطلاحا اپرا را دختر ایتالیا می نامند- و بیش از هر کشوری منتقد اپرا دارد سه اثر رستم و سهراب مکبث و عاشورا را با عنوان ماریونت اجرا کرده و هر گز با اعتراض یک خبره ی اپرا روبو نشدیم که به ما بگوید آثار شما اپرائی نیست و جالب این است که در میان این سه اثر عاشورا اگر نگوئیم بیش از دو اثر دیگر مورد توجه و تقدیر قرار گرفت باید اذعان کنیم که تنها اثری بود که از رئیس یونیما گرفته تا خبره های نمایش عروسکی و خبره های اپرا در پشت صحنه ی ما حاضر شده و شگفتی خود را ابراز می کردند و حتی یکی از آنها اعتراض نکرد که :این اپرا نیست.در فرانسه همین عاشورا با عنوان اپرا به اجرا در آمد و چنان مورد توجه قرار گرفت که بنا به خواهش مدیران جشنواره دو اجرای اضافی کردیم و آنجا هم کسی فریاد بر نیاورد یا اعتراض خفیفی نکرد که :آقایان خانمها این اپرا نیست و ها کذا در گرجستان و دوبی و جمهوری چک ما با جنین اعتراضی روبرو نشد یم .باز ... دیدن ادامه ›› محض اطلاع شما باید بگویم که در انسکلوپدیا ی یونیما آثار گروه تئاتر عروکی آران تحت عنوان "اپرای عروسکی" سر فصل جداگانه دارد.بنابراین تماشاگر ایرانی که سی و پنج سال است به جز اپراهای عروسکی و یکی دو کار دیگر اپرا ندیده است چنان خشمگین بشوند و از ساحت مقدس اپرا دفاع بکنند که انگار این گروه نه اپرا را می شناسد و نه آثارش توسط اروپائیها ارزیابی شده است به هرحال می توانید بگوئید چنین اپرائی تا ده سال پیش وجود نداشته است اما نمی توانید بگوئید این اپرا نیست.تا آنجا که من بعنوان یک دستیار دیرین بهروز غریب پور میدانم که او از بیست سالگی تا به امروز که شصت و چهار از سنش می گذرد در آسیا و اروپا بکرات اپرا دیده است و می بیند و چنین هنرمند مولف بی گدار به آب نمی زند که دوست جوانی که یقینا به اندازه ی ایشان -حداقل اپرا ندیده است - اورا متهم کند که تفاوت اپرا و غیر اپرا نمیداند.
و اما اپرا سه مولفه ی قطعی دارد :متن منظو اسن.
موسیقی در سرتاسر اثر برای تفسیر تهییج انتقال عواطف و همراهی کارکتر ها حضور زنده یا پلی بک دارد.
بازیگر خوانندگان به اجرای نقشها می پردازند.
روی این پژوهشگران اروپائی با دیدن نمایش چینی که این مختصات را دارد از عنوان اپرا -فی المثل اپرای پکن- استفاده کرده اند .و بکرات از تعزیه بعنوان اپرا یا کرده اند و از 1908 به بعد پذیرفته اند که آثار عزیر حاحی بیگف چنگیز بیگف امیر اوف و دیگران را که بر مبنای موسیقی آذزی شعر آذری و آواز آذری ساخته شده اند از عنوان اپرا استفاده کنند.
باز محض اطلاعتان بگویم که اپرا در زبان ایتالیائی به معنای عمل و کار است و حتی نمایش عروسکی سیسیل را :اپرا دی پوپی نامگذاری کرده اند و بی تریدید بیش از شما دغدغه داشته اند که تعریف اپرا را خدشه دار ننمایند.
بنابراین با آگاهی کامل عرض می کنم که آثار گروه ما اپرائیست و دارای مولفه های جدیدیست که دنیای هنر هنر بین المللی آنرا پذیرفته که همانا هم افزائی زباهای نمایشی -سینما نئاتر و تئاتر عروسکی-هنر مویسقی ادبیان منظوم هنرهای تجسمی و.... است و براساسا تجربه غرب و شرق و اعمال خلاقیت بهروز غریب پور به عنوان یک زبان نو در هنرهای نمایشی و اپرائی پذیرفته شده است.
واو
ممنونم که انقدر با دقتید و وقت می ذارید!!!
من حقیقتا نظر شخصیم رو گفتم نه نظر کارشناسی!
عذر می خام که این رو تا کید نکرده بودم در نظر قبلیم!!!!
اما :اقای شکیبا 1. ممنونم که خیلی با دقت مطالعه کردید
2. من حرفه ای اپرا نیستم ولی اون اپرا هایی که دیدم و شنیدم با چیزی که دیدم ... دیدن ادامه ›› و شنیدم زیاد سازگار نبود
3.همه مفاهیم رو میشه با اپرا بیان کرد ولی به نظرم مفاهیم عرفانی و ماورایی رو اگه به این شکل بیان کنیم حق مطلب ادا نمی شه ( به نظر من )
4.درباره کاربرد زن! 2 تا مثال می زنم براتون
در صحنه موسی و شبان وقتی شبان به اوج راز و نیازش رسید و موسیقی اوج گرفت ناگهان 5-6 تا زن تو بک گراند اضافه شدند و شروع به همخوانی با شبان کردند که به نظر من سنخیتی با فضای راز و نیاز نداشت
مثال دیگر سیر خاتون (همسر مولانا) در صحنه ها بود
در یک صحنه خاتون رو میبینیم که مخالف مولاناست و ناگهان 2 پرده بعد خاتون هم همراه مولانا وارد صحنه میشه و به سجده در میاد و شروع به همراهی می کنه!!!!
در کل شخصیت پردازی این کاراکتر ضعیف بود!
البته مشکل نوشتاری جمله ام رو می پذیرم!
5.فضای عبادت با فضای حوری یا فرشته یا هرچیزی که اون زن ها بودند متفاوته!!
6.اگر در فیلم های موجود دقت کنید همون شخصیتی که جای موسی رو پر کرده در 2 پرده بعد جزو کساییه که مولانا رو از مسجد بیرون می کنه دقیقا همون عروسکه!
پس نمی تونه موسی باشه
7.در باره شان ابیات باید عرض کنم خدمتتون که این حقیر و ابوی علاقه زیادی به حضرت مولانا داریم و بار ها مثنوی و غزلیات را مطالعه کرده ایم!
پس تا حد نسبتا مطلوبی به ابیات احاطه دارم
و وقتی مصرعی را که مولانا در مثنوی خطاب به شمس اورده را در نمایش یک عیب جو به مولانا می گوید برای منی که اصل کار را می دانم کمی اذیت کننده است
البته شاید به خاطر تعصب من روی مولوی باشد!
در پایان از لطف بی کرانتان در باره نظرم و رفع اشکالاتم سپاس گذارم!
در پناه حق
خانم سازش
با سپاس از این که اطلاعات کاملتون رو در اختیار این حقیر قرار دادید
من عذر می خواهم که در نظر قبلی ام تاکید نکرده بودم که نظرم کارشناسانه نیست و احساسیه
ممنونم که اطلاعات ناقص من رو تکمیل وتصحیح کردید
در پناه حق
جناب فقیهی من نظرتان را جلب میکنم به صحبت کارگردان این نمایش...
ایشون تاکید کردند چند جا : استفاده از ابیات برای نمایش...نه آوردن ابیات دقیقا بخاطر چرایی و چگونگی ابیات موقع سرودن.
گرچه منم مثل شما تماشاگر این اثر بودم...
در مورد همسر مولانا نیز همانطور که اطلاع دارید و قبلا هم عرض کردم...
برادران و همسر مولانا در جایی در مقابل مولوی قرار میگیرند و سرزنشش میکنند....
اما بعدها که تغییر تحول روحانی مولوی را در نبود ... دیدن ادامه ›› شمس رویت میکنند و تفکر در ارتباط این دو میکنند به عذر خواهی از مولوی پیش او میروند.
به زبان خیلی ساده من این را در یک شرح حال آن روزها خواندم ...
به هر حال من هم مثل شما تماشاگر بودم وآنچنان از چند و چون و چرایی انتخاب صحنه ها از دید کارگردان نمایش ،اطلاعی ندارم.
موفق باشید .