پیشنوشت:
**همانطور که همه دوستان میدونند تئاتر هم هنر است و هم تخصص و مانند هر هنر – تخصص دیگه ای از یک سو نیازمند استعداد و ذوقه ،از سویی نیازمند ممارست و تجربه و تمرین طولانی ولی مهمتر از همه آموختن اصول و روشها و شیوه های مدون و تثبیت شده ی این حرفه است . تماشای تئاتر هم بالطبع شناخت اصول ، مبانی و شیوه ها رو می طلبه که برای ما دیواری ها که عضو باشگاه تماشاگران تئاتر شهر محسوب میشیم و عمده ی کارهایی که رو صحنه میره می بینیم لزوم این شناخت بیشتر احساس میشه. البته بیشتر دوستان نه تنها شناخت لازمه رو دارند بلکه صاحبنظر نیز میباشند اما مرور و تبادل نظر در قالب این نوشتار ها می تونه کمکی در شکل دادن این آگاهی باشه وهمچنین آغازگر تماشای حرفه ای و فنی تئاتر ها برای دوستانی که به تازگی به این عرصه ورود کردند . از این پس بر آنم نوشتار هایی با همکاری شما دوستان در باب کمک به این شناخت با عنوان گام به گام تئاتر داشته باشیم . در این سلسله نوشتارها که عمدتا بر پایه ی مراجع و منابع معتبر این فن تشریح خواهد بود سعی داریم نکات و جزییاتی که در به صحنه آوردن هر نمایشی اهمیت دارند یادآوری شود تا یک سری اصطلاحات و یا مراحل اجرایی و یا مکتب های ادبی و یا شیوه های اجرایی به زبان ساده برای عزیزانی که علاقه مندند ارائه شود و البته مورد بحث قرار دهیم. بی شک حضور شما دوستان نازنین که بهونه ی حضورمان در دیوار، تئاتر بوده و تک تک مان اعضای باشگاه تماشاگران تئاتر شهریم در شکل یافتن و ادامه ی این مطالب پیش برنده خواهد بود.لذا از دیواری های عزیز که تمایل دارند خواهشمندم چه عزیزانی که تئاتر کار کردند و صاحبنظرند و چه عزیزانی که دوستدار تئاترند و صرفا به تماشای تئاتر می پردازند خود را در این نوشتار ها شریک فرمایند که بحث و تبادل نظر در این مقوله باعث خواهد شد بیشتر از همدیگه یاد بگیریم و تئاتر را از منظر حرفه ای به تماشا بنشینیم . برای آنکه این سلسله نوشته ها دسته بندی خاصی داشته باشد تا مخاطب خود را به راحتی بیابد عنوان گام به گام تئاتر رو برای تیتر نوشته ها انتخاب کنیم و مطالبمان را در ادامه آن بیاوریم . لذا هر کدام از عزیزان هر زمان که بخواهند در این زمینه پستی بگذارند عنوان پست رو گام به گام تئاتر نگاشته و در ادامه ، مطلب خود را با چند خط فاصله
... دیدن ادامه ››
بنویسند. مطابق الگویی که در ذیل برای سر آغاز این نوشته ها آمده است. لازم به ذکر است که در نگارش مطالب حتی الامکان اختصار نویسی رعایت شود که مخاطبان به راحتی بدون نیاز به وقت مازاد مطالعه نمایند. همچنین از دوستان خواهش دارم چنانچه مطالب و پست ها در اوایل کار ابتدایی به نظر آمد تحمل نموده که تنها دلیل این روند در نظرمخاطبانی که جدیدا تئاتر رو دنبال میکنند و کمتر با این مباحث آشنایند .
توجه با اینکته داشته باشید که این سلسلخ نوشته ها صرفا متعلق به من نخواهد بود و از تک تک شما عزیزان دعوت میکنم در نوشتن پست های در این قالب مشارکت فرمائید . از بذل توجه شما بسیار متشکرم.**
گام به گام تئاتر
میزانسن
میزانسن رو اگه تحت اللفظی نگاهش کنیم به روی صحنه آوردن معنی میده اما چیزی که رایج هست مشخص کردن حرکات بازیگران در طول نمایشه . حال آنکه طراحی و تعیین محل وسایل صحنه و همچنین طراحی نور نیز چیزی خارج از میزانسن نیست. در واقع ابزاری است که به کارگردان کمک میکنه تا ایده و فکر نویسنده متن رو و برداشت های خود رو تصویر سازی کرده و به تماشاگر انتقال بده. به عبارت دیگه میزانسن وسیله ای است که تماشاگر رو از بیرون به درون نمایش هدایت میکنه. بعضی از کارگردان ها این حرکات رو از قبل تعیین و به بازیگر پیشنهاد میکنند , بعضی شیوه بداهه رو ترجیح میدهنو بازیگر رو برای رسیدن به این حرکات آزاد میگذارند , بعضی دیگه هر دو شیوه رو همزمان استفاده میکنند. نکته ی مهم در میزانسن یافتن راهی برای ایجاد انگیزش در بازیگران به منظور دستیابی به شکل بیرونی ارتباط های درونیه ، نه حرکات و رفتاری که صرفا به خاطر ارزش تصویرشون و یا زیباتر کردن اجرا ، بدون رابطه با عوامل دیگه، به نمایش تحمیل شن.