در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی یزدان دوست درباره نمایش کدو زری: محمد اعلمی: «کدو زری» تلفیقی از نمایش عروسکی و بازی است نمایش کدو
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 07:18:17
محمد اعلمی:
«کدو زری» تلفیقی از نمایش عروسکی و بازی است

نمایش کدو زری به کارگردانی محمد اعلمی و بازی فروزان بهرامپور، سلمان فرخنده، محمد لقمانیان، علی اعتصامی فر و مینا رمضانی دور تازه اجراهای خود را در خانه هنرمندان آغاز کرده است. این نمایش مهرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته بود.

محمد اعلمی کارگردان نمایش کدوزری درباره ی شکل گیری نمایشنامه ی این اثر به خبرنگار تئاتر شبستان گفت: چند سال پیش مرضیه برومند چند طرح نمایشی برگرفته از افسانه های ایرانی را پیشنهاد کرد که قرار بود بر این اساس، مجموعه تلویزیونی افسانه های ایرانی ساخته شود. وقتی به دلایلی خانم برومند نخواست آن کار را انجام بدهد، من نمایش «نمکی» را انتخاب کردم اما به اجرا نرسید. سال گذشته که ایشان دبیر جشنواره مبارک بودند به من پیشنهاد دادند که کاری انجام بدهم، من گفتم چه نمایشنامه ای و ایشان قصه دختر کدو را پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه سوره ادامه داد: بنا به پیشنهاد خانم برومند من طرح کارگردانی ام ... دیدن ادامه ›› را روی کاغذ پیاده کردم و بعد خانم ها راضیه برومند و گیتی مرتضوی نمایشنامه را نوشتند. طرح من این بود که می خواستم کار از یک دوره گردی آغاز شود و اتفاقات نمایش همه در گاری رخ بدهد و دوباره جمع شود، چیزی شبیه صندوق عروسک گردانی. وقتی قصه کم کم شکل گرفت، با مرضیه برومند اصلاحاتی روی آن انجام دادیم و به نمایش فعلی رسیدیم.

وی همچنین درباره طراحی صحنه توضیح داد: ایده ی کلی من برای طراحی صحنه، ساخت یک گاری شبیه گاری های تهران قدیم بود که خانه، تنور و همه ملزومات صحنه در آن باشد. چیزی که بتوان به راحتی آن را باز و بسته کرد. این ایده ی کلی را با علی اعلمی در میان گذاشتم و وی، طراحی مکانیکی و اجرای آن را انجام داد.

محمد اعلمی درباره شیوه کارگردانی اثرش که ترکیبی از بازی زنده و عروسکی است، گفت: این شیوه به دلیل علاقه ی من به بازیگری است. گرایش تحصیلی من در دانشگاه بازیگری بود و حتی عنوان پایان نامه ام را «شاخص های اساسی بازیگری و بازی دهندگی عروسکی» انتخاب کرده بودم. معتقدم که همیشه بهترین بازی دهندگان عروسک کسانی هستند که بازیگران خوبی بوده اند. بر اساس همین ایده، همیشه در کارهای من بازی دهنده، بازیگرم هست و من فاصله ای میان این دو نمی بینم. هر دو در واقع یک عمل را انجام می دهند اما با تفاوت تکنیکی، یکی از بدنش استفاده می کند و دیگری از عروسک.

سرپرست عروسک گردانان فیلم سینمایی شهر موشها افزود: خواستیم بازی دهنده ی عروسک همزمان بازیگری کند. یعنی علاوه بر عروسک گردانی، حسِ نقش را هم در چهره اش داشته باشد. این شیوه به تماشاگر حق انتخاب می دهد که لحظاتی عروسک را ببیند و لحظاتی بازیگر را. حتی وقتی که صحنه ای با عروسک اتفاق میفتد، شبیه آن با بازیگر هم نمایش داده می شود.

اعلمی با بیان اینکه ما روی چیزی تاکید نکردیم تا تماشاگر محدود نشود، گفت: در هیچ جای نمایش نور موضعی یا تاکیدی نداریم تا تماشاگر در انتخاب لحظه ها آزادانه عمل کند. هیچ کدام از اتفاقات نمایش هم جدای از قصه اصلی نیستند و تمام رویداد نمایش در جهت داستان است.

«کدو زری» تا یازدهم دی ماه، هرشب ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می رود.

http://shabestan.ir/detail/News/509299