در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مینا زراعتکار درباره نمایش هبوط: #هبوط در مطبوعات : روزنامه اعتماد، شماره 3065 به تاریخ 31/6/93، ص
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 11:46:28
#هبوط در مطبوعات :

روزنامه اعتماد، شماره 3065 به تاریخ 31/6/93، صفحه 16 ، پرده آخر:


پرده آخر
هبوط روایت خطی مشخصی ندارد
نویسنده: مینا زراعتکار

هبوط تداعی کننده آغاز خلقت و داستان های اسطوره یی آفرینش است و پیوند تنگاتنگی با گناه دارد. نکته خاص گناه در ... دیدن ادامه ›› هبوط آن است که هبوط ناشی از گناهی است که تکرار نمی شود. انسان با یک بار گناه، هبوط می کند و انسان بعد از هبوط، هرگز انسان ِ قبل از هبوط نخواهد بود و این یکی از ویژگی های هبوط است. نمایش «هبوط» به نویسندگی و کارگردانی ثنا شجاعی که در آخرین روزهای تابستان 93 در تماشاخانه آو به روی صحنه می رود و میزبان مخاطبان و علافه مندان به هنر نمایش است، داستان انسان هایی است که بار گناهی بر دوش به ناکجا آبادی سقوط کرده و از گناه خویش بی خبرند. نمایش هبوط یک روایت خطی مشخص ندارد و روایت در لحظات مختلف دچار شکست های زمانی و مکانی متعددی می شود. در ابتدا شخصیت های منفردی را می بینیم که گویی هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند و در مکانی نامعلوم محبوس شده اند. هیچ اطلاعی از زمان و مکان نداشته و بدین سبب دچار وحشت شده اند. همچنان که داستان به پیش می رود شخصیت ها بیش از پیش به هم گره می خورند و پیوندهای زمانی، مکانی و احساسی مشترکی میان آنان آشکار می شود و موضوع مشترکی سوژه گناهان آنها قرار می گیرد. داستان همچنان به پیش می رود تا جایی که ظاهرا گره کار گشوده می شود اما درست در همین لحظه مسیر کشف واقعیت در ذهن مخاطب می شکند و به ناگهان هبوط اتفاق می افتد... فضای تماشاخانه آو و وجه تمایز آن با سایر سالن های تئاتر این مکان را تبدیل به گزینه مناسبی برای اجرای این اثر نمایشی کرده است. چرا که به کارگردان این امکان را داده است تا با استفاده از ستون هایی قدیمی و رنگ باخته و فضای سردابه مانند آو، با در اختیار داشتن کمترین امکانات صحنه و دکور، فضای ذهنی مخاطب را برای ورود به ناکجا آبادی که در پیش رو دارد آماده کند. ثنا شجاعی، نویسنده و کارگردان جوان هبوط با ایجاد یک گره ذهنی و پررنگ کردن یکی از شخصیت های نمایش و سپس پنهان کردن همان شخصیت در لایه های داستانی به خوبی موفق شده است خط سیر داستان را از کسالت برهاند و مخاطب را تا پایان نمایش برای کشف حقیقت با خود همراه سازد. بعد از آنکه ذهن مخاطب با المان های صحنه نمایش درگیر می شود، استفاده مناسب از موسیقی، نور و حرکات بدن این روند را تشدید کرده و همچنان ذهن مخاطب را در فضای رمز آلود و معما گونه نگه می دارد. در راستای این امر کارگردان می کوشد با شکستن قاعده های زمانی و مکانی و تغییر سرعت و ریتم بازی ها مخاطب جویای حقیقت را درگیر و در لحظات مناسب ذهن وی را روی هر یک از 10 شخصیت کار متمرکز کند و بدین ترتیب از حضور تمامی بازیگران استفاده مناسب را به عمل آورد. نمایش هبوط با بازی شاهین کهن، رزا کریمی، بشیر زاهدی، پردیس امیری، سیامک محمدحسینی، آیدا ثابتی، رویا زراعتکار، همتا کریمی، سحر محمدحسینی و شاهین رضایی تا پایان جمعه چهارم مهر همچنان پذیرای تماشاچیان و هنرمندان است.


لینک گزارش در روزنامه اعتماد و وبسایت مگ ایران :

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3030859

http://www.etemaad.ir/Released/93-06-31/151.htm
امید رستگار این را خواند
امیر حسین زراعتکار این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید