در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | آرمان اسماعیلی
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 08:09:38
 

فعال هنری

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
آثار على شمس را همیشه دنبال کرده‌ام و همیشه سعى داشته‌ام در خرده‌وقت‌هایى که دیدمش، چیزى از او یاد بگیرم و همینطور ادامه خواهم داد. از دیدن نمایش "احتمالات" هم خوشحالم و دوست دارم درباره‌اش بنویسم؛
تلاش علی شمس در نمایش "احتمالات" این است که هویت نمایشنامه را مستقل از درام ارائه دهد. او نمایشنامه‌نویس را لزوما درام‌نویس نمی‌داند و مدام از ساختارهاى مقرر گذشته فرار می‌کند و در این مسیر جسور است اما در بطن متن آثار قبلی‌‌ای که از علی شمس دیده و خوانده‌ام، ردى از یک داستان ساختارمند می‌دیدم. "احتمالات" اما اینطور نبود و من متوجه ردپایى از درام در این اجرا نشدم.
در این نمایش بخشى از احتمالاتى روایت می‌شود که مهم‌ترین تاثیرى که از آن‌ها گرفتم بازشناخت شخصیت‌ها و رویدادهاى تاریخى و گاه آشنایى‌زدایى این موارد است. براى مثال، نسبت دادن ویژگی‌های معمولی و به دور از تعاریف شکوهمند تاریخی به بزرگان و قهرمانان تاریخ که در یکى از احتمال‌ها با طراحی لباس هم اتفاق افتاد در جهت همین امر به کار رفته‌است و علاوه بر آن کمدى جذاب و درستى نیز ایجاد کرده‌است.
مى‌توان گفت "احتمالات" نمایشنامه‌ است و با درام فاصله دارد اما همین مورد که برایم جذاب است از طرفی باعث مى‌شود که آنچه دیدم داستانی مشخص را برای من روایت نکرده‌باشد و با اینکه قطعا در این اثر وجود هرچیز دلیلى دارد، آنقدر اتفاقات و اطلاعاتى که دریافت می‌کنیم، گسترده است که این دلایل در چند مورد براى من مشخص نمی‌شود و در مواجهه کلى با متن، همین ساختارگریزى و پیچیدگى باعث می‌شود فهمیدن تاثیر و هدف اصلى متن برایم دشوار ... دیدن ادامه ›› باشد.
در تمام طول اجرا، مخاطب مثل زمانی که اجرای یک شعبده‌باز را می‌بیند، مدام حیرت می‌کند و به نظرم یکى از مهم ترین جذابیت هاى اجرا تعدد همین اتفاقات حیرت‌انگیز است که طراحى‌ها(به خصوص در بخش موسیقى) کمک بسیارى به آن کرده.
و اما مسئله مهم دیگری که در این نمایش، بسیار برایم جذابیت داشت به مهارت ایفای نقش بازیگران نمایش "احتمالات" مربوط بود. به نظر من توانایى‌هاى هر بازیگر در بهترین جهت، هدایت شده‌بود که این امتیاز در نتیجه کارگردانی هوشمندانه‌ی نمایش و تمرین و استمرار همه گروه نمایشى صورت گرفته که در کمتر آثاری شاهد آن هستیم. همه بازیگران نمایش "احتمالات"، حضور تحسین‌برانگیزی بر روی صحنه داشتند؛ از دانیال خیرى‌خواه با توانایى‌هاى بدنی خارق‌العاده یا بهاره افشارى که با این اجرا بازشناختى براى خودش هم ایجاد شده‌بود تا افسانه کمالى که حتى با زمان کمتر حضورش بر روى صحنه، تاثیر بسیاری بر مخاطب می‌گذارد.
در پایان باید به على شمس و همه عوامل اجرا خسته نباشید گفت و از این گروه تشکر کرد که در روزهایى که کمتر کسى ماه‌ها براى تئاتر، تلاش و تمرین می‌کند، این اجرا را با پشت سر گذاشتن تمام سختى‌هایى که حتما تجربه کرده‌اند بر روى صحنه آورده‌اند.
دکور، گریم، بازیها، کارکردانی ، متن و پردازش همه عالی بود و میشه بارها بر اون مهر تایید زد ?? ولی بنظرم ضعیف ترین بازی روی صحنه رو خانم افشاری داشتن
۰۸ بهمن ۱۴۰۰
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
آرمان اسماعیلی (armanesmaieli)
درباره کنسرت-نمایش چهارمین شنبه i
حسین علیزاده «چهارمین شنبه» را اثری دانست که موسیقی در بطن قصه آن جای دارد و به این موضوع می پردازد که موسیقی در هر شرایطی از جمله جنگ می‌تواند عشق و صلح را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آهنگساز و نوازنده با سابقه موسیقی ایران از جمله هنرمندانی بود که به تماشای نمایش «چهارمین شنبه» به کارگردانی مهرداد کوروش نیا که این روزها در تماشاخانه پالیز اجرا میشود، نشست.

وی پس از تماشای این اثر درباره اینکه موسیقی چگونه می تواند موضوعی همچون جنگ را تحت تأثیر خود قرار دهد، بیان کرد: شاید جنگ از نظر مردم تمام دنیا نفرت انگیزترین اتفاقی است که بین انسانها رخ می دهد و در مقابل وقتی صحبت از موسیقی می‌کنیم، موسیقی در همه شرایط می تواند انسان را از بلایی که سرش آمده نجات دهد.

علیزاده یادآور شد: وقتی دانشجو بودم با یک پرفسور ویتنامی آشنا شدم که خاطرات خود را از جنگ ویتنام تعریف میکرد و میگفت که برای سربازان حاضر ... دیدن ادامه ›› در جنگ موسیقی اجرا میکردند تا سربازان لحظاتی احساس کنند که عشق و زندگی هم وجود دارد و برای مدتی از نفرت و خشونت فارغ شوند.

این آهنگساز اظهار کرد: سال‌های بعد که جنگ تحمیلی شروع شد، ما خواستیم همین الگو را تکرار کنیم و از این رو با زنده یاد لطفی به اهواز رفتیم و پیشنهاد اجرای موسیقی برای سربازان را مطرح کردیم. در اهواز از این پیشنهاد استقبال کردند ولی وقتی به تهران بازگشتیم این مسأله هیچوقت عملی نشد و اتفاق نیفتاد.

وی افزود: وقتی الان جنگ را مرور می‌کنید متوجه می شوید که همه جا موسیقی جریان دارد. اگر در جنگ فرماندهانی با موسیقی میانه خوبی نداشتند ولی سربازانی بودند که برای تحریک و تهییج حس عاطفی سربازان دیگر موسیقی اجرا می کردند زیرا موسیقی ایمانی را در آدم به وجود می آورد تا زندگی را با انگیزه بیشتری ادامه دهد.

علیزاده درباره کاربرد موسیقی در نمایش «چهارمین شنبه» با اشاره به اینکه موسیقی پیش از این در تئاتر بیشتر به عنوان موسیقی متن استفاده می‌شد ولی حالا در برخی تئاترها موسیقی به صورت زنده اجرا می شود، اظهار کرد: اینکه بازیگران خود نوازنده و موزیسین باشند و اثر تئاتری را شکل دهند بسیار جالب است که این اتفاق در نمایش «چهارمین شنبه» رخ داده است. در بطن قصه نمایش «چهارمین شنبه» موسیقی هست و تصنعی شکل نگرفته است زیرا بازیگران خود نیز ساز می نوازند.

این نوازنده موسیقی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: این امر نشان می‌دهد در زمان نگارش نمایشنامه «چهارمین شنبه» ایده و ذهنیت موسیقایی وجود داشته است. نمایش «چهارمین شنبه» بیانگر این موضوع است که موسیقی در هر شرایطی وجود دارد و می تواند انسان‌ها را به هم نزدیک کند و پیامبر عشق و صلح باشد.

نمایش «چهارمین شنبه» با حضور مهدی صباغی، محمد اشکان فر، سروش قهرمانلو، فرهنگ سرخوش، هومن شاهی و سحر شاطری اثری است که از نگاه موسیقی به موضوع جنگ می پردازد.
آرمان اسماعیلی (armanesmaieli)
درباره کنسرت-نمایش چهارمین شنبه i
یادداشت اصغر نورى براى نمایش چهارمین شنبه
نمایش "چهارمین شنبه" جایی شروع می شود که تئاتر و موسیقی به هم می رسند. جایی برای رهایی از منطق های خشک نمایشی و رسیدن به فضای اجرا. فضا، جایی لب مرز است، مرز کشور به ظاهر در امنیت و کشورهایی که همه درگیر جنگی روزمره اند. فریدون، زخم خورده جنگ هشت ساله ی این طرف مرز که بعد از گذشت سی سال هنوز تمام نشده، فراخوانی داده برای جمع شدن چند موزیسین تا بروند به شهرهای آن طرف و برای مردمان جنگ زده موسیقی اجرا کنند، تا حالشان خوب شود. اعضای گروه مرد این راه نیستند اما برای خودشان تمرین می کنند. برای ما، تماشاگران این طرف مرز می زنند تا حالمان خوب شود. این حال خوب را از خودتان دریغ نکنید، روزی به جز شنبه، به تماشای "چهارمین شنبه" بروید
عاطفه گندم آبادی، امیر و رضا صابری پور این را خواندند
مریم جهرمی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
آرمان اسماعیلی (armanesmaieli)
درباره کنسرت-نمایش چهارمین شنبه i
یادداشت دکتر بهداروند براى نمایش چهارمین شنبه
«ادامه بده»
در همنوایی با چهارمین شنبهی مهرداد کورشنیا
ارمغان بهداروند

وظیفهی تئاتر، ترویج دیدگاههای دیکته شده نیست بلکه تئاتر، اصالتاً در پی مخدوش کردن تصمیمها و تسلیمهای تکلیفی است. لجاجتی عمیق که نمیخواهد مغلوب روزمرهگیهای علیل و کلیشههای عقیم شود و به تلخی و ناگواری هم بر تعریف و تثبیت آن چه که خود از جهان کشف میکند، تاکید دارد. از همین روست که همیشه،‌ هر تئاتر، پیشنهاد تازهای میتواند باشد که پیش از این تجربه نشده است. «چهارمین شنبه»ی مهرداد کوروشنیا یکی از این لجاجتها و یکی از این پیشنهادهاست. شاید «جنگ» کلیدواژهی این نمایش باشد اما این جنگ نه فقط در میدان جنگ که در میدان دوباره آفرینی بسیاری از فرضیههای غلط، الگوهای ممنوعه و مولفههای ناممکن اتفاق میافتد. شاید انتخاب نقطهی صفر مرزی و فضای جنگلی که از یک ابهام جغرافیایی نیز برخوردار است، توسعه و تسری این میدان به همهی جهان ... دیدن ادامه ›› باشد که هیچ نقطهای از این کرهی خاکی را نمیتوان مثال زد که از لجاجت تئاتر، تلنگری ندیده باشد. آدمهای این صحنه، اگر چه در اقلیم و گویش متفاوتند اما امیدوارانه و به مدد ساز و آواز خویش، در پی تغییر شرایط پیرامونی خویش هستند. این امیدواری البته آن قدر کم توان است که صحنه به صحنه، از پذیرش اجرای کنسرت خویش در آن موقعیت ابراز شگفتی و گلایه میکنند که اگر قرار است به عصای موسیقی، زمین خوردهای از زمین برخیزد چرا باید در چنین نقطهی مجهول و مخوفی ممکن شود؟ جنگ در اضلاع نامتقارن صحنهی چهارمین شنبه منتشر شده است اما نمیتوان پرچم صلح را از میان اتفاقاتی هم چون همنوازیها و همخوانیهای بازیگران نادیده گرفت! نمیتوان به سربازی که در آن سوی مرز دشمن، انجیرزاری کشت کرده است، فکر نکرد و نمیتوان به سرخوشی نوازندگانی که مخاطب خویش را با عبارت «ادامه بده» به همصدایی دعوت میکنند، سرخوش نشد. آگاهی تدریجی از سرنوشت آدمهای «چهارمین شنبه»، غمانگیزترین بخش این نمایش میتواند باشد. تجسم دردهایی آزارنده که حتی جسدها نیز از آلام و آزارشان بی نصیب نیستند. این وضعیت درست به زمانی میماند که آرزوهای به بار ننشستهی هر کدام از ما پس از ما نفس بکشند و برای محقق شدن خویش مجاهدت کنند. شهیدی که لنگ لنگان بر صحنه میچرخد و به نا امیدی به میهمانان خویش میگوید: «یه آهنگی بزنید که حال همه مون رو خوب کنه»، انسان آرزومندی است که مرگ نتوانسته است او را تمام کند و اکنون او نه در میدان جنگ با دشمن که در میدان تناقضات اجتماعی و غرضهای بی دلیل، اسلحه به دست گرفته است و به مردمی فکر میکند که نه درختی برایشان باقی مانده است، نه رودخانهای، نه هوایی و نه دلِ خوشی. «چهارمین شنبه» نه یک میدان مین که خاکریزی است برای نسلی که دلش میخواهد شنیده شود. نسلی که نمیترسد اگر پا جای پای دیگران نگذارد و رنگهای قرمز بیشتری را تجربه میکند تا سفید هم چنان رنگی در میان رنگها باشد.
هفتاد دقیقه، زمان کمی نیست اگر تو هم از جنس همان آدمهایی باشی که جنگ، چیزی از تو را کسر کرده است اما هنوز بدهکار باقی مانده باشی و حالا هفتاد دقیقه باید به تماشای آرزوهای منقرضی بنشینی که دوستشان داری و به سفید ماندنشان امیدواری!
با خودم فکر میکنم به تماشایش میارزید و به خیابان میزنم و هنوز نرفته و رفته، صداهایی را میشنوم که حتما دوست داشتهاند شنیده شوند و نشدهاند. راه بسته است و سرباز جوان مرا به برگشتن امر میکند.
آرمان اسماعیلی (armanesmaieli)
درباره کنسرت-نمایش چهارمین شنبه i
موسیقی ما – استاد «حسین علیزاده» به تماشای نمایش «چهارمین شنبه» می‌نشیند. این هنرمند برجسته موسیقی اصیل ایرانی روز دوشنبه 15 مرداد از ساعت 20:45 در تماشاخانه پالیز به همراه مخاطبان بیننده این نمایش خواهد بود. «سیامک عباسی» هم دیگر هنرمند عرصه موسیقی است که امشب چهاردهم مرداد بیننده این نمایش در تماشاخانه پالیز است. تئاتر چهارمین شنبه به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا و نویسندگی او به همراه علی اصغری و ابراهیم گله‌دارزاده از تیرماه روی صحنه است. داستان چهارمین شنبه درباره موزیسین‌هایی است که برای اجرا در خارج از کشور در یک کمپ مرزی گرد هم می‌آیند و حضورشان دستخوش اتفاقات گوناگونی می‌شود. داستان و اتفاقات این نمایش هم درامی است که چاشنی طنز دارد.
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
آرمان اسماعیلی (armanesmaieli)
درباره کنسرت-نمایش چهارمین شنبه i
به گزارش ایلنا، گروه اجرایی «چهارمین شنبه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا اعلام کرد با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بهای بلیت این اثر نمایشی را از ۴۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان تغییر داده است. این گروه همچنین برای فراهم کردن امکان بیشتری برای مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر سالن اجرای نمایش را از سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به سالن شماره ۱ تماشاخانه که پذیرای ظرفیت بیشتری از مخاطبان و علاقه‌مندان است، تغییر داد.

ساعت اجرای نمایش «چهارمین شنبه» نیز از ساعت ۲۲ به ۲۰.۴۵ تغییر پیدا کرد.

نمایش «چهارمین شنبه» با حضور مهدی صباغی، محمد اشکان‌فر، سروش قهرمانلو، فرهنگ سرخوش، هومن شاهی و سحر شاطری اثری است که از نگاه موسیقی به موضوع جنگ می‌پردازد.
 

زمینه‌های فعالیت

تئاتر