در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | نشست خبری فیلم "آبنبات چوبی"/فرحبخش: فیلم را بیش از مردم برای مسئولان اقتصادی ساخته ام
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:01:49
فیلم آبنبات چوبی | نشست خبری فیلم
کارگردان سینمایی «آبنبات چوبی» گفت: این فیلم را پیش از مردم برای مسئولان اقتصادی کشور ساخته ام و امیدوارم که آن را ببینند.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» با حضور محمدحسین فرحبخش (کارگردان)،عبدالله علیخانی (تهیه‌کننده)، فرهاد اصلانی (مشاور کارگردان)، علی اصغری (فیلمنامه‌نویس)، سحر قریشی و کریم امینی (بازیگر)، مستانه مهاجر (تدوینگر) و آریا عظیمی‌نژاد( آهنگساز) برگزار شد.

محمدحسین فرحبخش در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه سینما سرگرمی است، اظهار کرد: اگر فیلمساز بتواند مخاطب را سرگرم کند و در این میان نقدی هم به شرایط داشته باشد، اتفاق خوبی رخ داده است.

وی درباره حضور علی اصغری به عنوان فیلمنامه نویس  این کار نیز توضیح داد: علی اصغری فیلمنامه دهلیز را نوشته بود که من خیلی دوست داشتم و در برخوردهایی که با او داشتم فهمیدم پتانسیل زیادی برای کار دارد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره همکاری اش با فرهاد اصلانی، گفت: در فیلم های قبلی ام برای ساخت « زندگی خصوصی» هم ما با یکدیگر همکاری داشتیم و در مدت کوتاهی به نتیجه رسیدیم اما آن زمان عده ای دائم به من می گفتند او نمی تواند نقش اول فیلم مرا بازی کند اما پس از چند جلسه همه گفتند غیر از اصلانی برای این فیلم جواب نمی داده و همان موقع هم گفتم اگر او نبود این فیلم را نمی ساختم.

وی در خصوص حضور و ایفای نقش سحر قریشی نیز گفت: اوایل در برابر این انتخاب هم جبهه می گرفتند اما پس از مدتی گفتند که انتخاب بسیار خوبی است که البته در این نقش و ایفای آن فرهاد اصلانی نیز بسیار اثرگذار بود.

این کارگردان در ادامه درباره اینکه آیا ممکن است این فیلم در نمایش دچار مشکلات ممیزی شود، گفت: برای فیلم قبل از ساخت پروانه گرفته شده و مشکلات این چنینی وجود نخواهد داشت.

فرحبخش در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: بیش از آنکه  این فیلم را  برای مردم ساخته باشم لازم می دانم مسئولان اقتصادی آن را ببینند. ما خواستیم نشان دهیم که معضلات اجتماعی اطراف ما زیاد است البته ما در قالب سینمایی این معضلات را  بیان کردیم و از شب گذشته قرار بر آن شد که در اکران عمومی کمی زمان فیلم کوتاه شود.

وی همچنین به ارائه نظرات خود در ارتباط با برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد پرداخت و عنوان کرد: نه به دلیل اینکه فیلمم در جشنواره است این حرف را بزنم اما در کل می دانم فشار منتقدین باعث شد امسال هم جشنواره اینجا باشد وگرنه تاجایی که می دانم نظر مسئولان جشنواره هم این بود که جشنواره امسال در محل دیگری برگزار شود.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: اما از نظر برگزاری جشنواره به نظرم امسال استثناست. حیدری اهل هنر است و برای اهل هنر هیچ موردی مهم تر از این نیست که با آنها با ادبیات مناسب صحبت شود. به همین دلیل جشنواره امسال را می توان یک استثنا دانست که بسیار خوب برگزار شده هرچند که در دو سال قبل شیوه برگزاری جشنواره فاجعه بود.

 علیخانی: جشنواره فجر تکلیف اکران سال بعد را مشخص می کند
 عبداله علیخانی تهیه کننده این فیلم نیز با اشاره به سه دهه همکاری با فرحبخش گفت: وقتی کارگردانی فیلمنامه خود را به من می دهد به سه نکته فکر می کنم. اول اینکه کارگردان بضاعت ساخت آن را دارد یا خیر، بعد به تماشاچی و آن هم نه تماشاچی برج میلاد بلکه افرادی که در شهرهای مختلف به تماشا می نشینند فکر کرده و در نهایت مسائل مربوط به ممیزی را مد نظر قرار می دهم.

وی با اشاره به سابقه فعالیت های خود، اظهار کرد: امسال سی و چهارمین جشنواره فجر است وما نه ابداع کننده سینما هستیم و نه جشنواره فقط سئوال من این است در کجای دنیا چنین جشنواره ای داریم؟ به نظر من باید نام این را بازار فیلم گذاشت چون همیشه در جشنواره ها چند فیلم شاخص یک کشور را در کنار فیلم هایی از کشورهای مختلف می گذارند .آیا می شود در یک جشنواره تمام انواع فیلم ها را کنار هم گذاشت؟

این تهیه کننده متذکر شد: این نوع جشنواره ها در نهایت تکلیف اکران سال بعد را روشن می کند اکنون سینماداران از همین حالا به فیلم ها برای اکران سال بعد نمره می دهند.

فرهاد اصلانی که به عنوان مشاور کارگردان در این اثر سینمایی حضور داشته هم در این نشست اظهار کرد: به عنوان مشاور کارگردان در دو اثر آقای علیمردانی بودم، اما با اقای فرحبخش همکاری لذت بخشی در «زندگی خصوصی» داشتیم که در «مستانه» ادامه پیدا کرد. در این فیلم هم صحبت از بازی شد که من علاقه‌ای به حضور در فیلم‌های پرتنش نداشتم اما گفتم هر کمکی که بتوانم انجام می‌دهم.

عظیمی نژاد: سالن میلاد برای موسیقی و سینما نیست

آریا عظیمی نژاد آهنگساز فیلم هم در این نشست با اشاره به اینکه سومین همکاری او با فرحبخش است عنوان کرد :فیلم های فرح بخش نوعی بیماری دارد که برای موسیقی بسیار جذاب است.
وی در عین حال به مشکل صدای فیلم ها در سالن جشنواره اشاره کرد و افزود:به گونه ای فیلم ها نمایش داده می شود که انسان از کار خود پشیمان می شود.اگرچه سالن برج میلاد وسعت بسیاری دارد اما به نظر می رسد برای برگزاری کنسرت یا نمایش فیلم مناسب نیست.
علی اصغری، فیلمنامه نویس نیز اظهار کرد: سی و چند سال است که آقای فرحبخش در سینما حضور دارد و برای این‌کار فیلمنامه ای از کامران قدکچیان را به من دادند که سوژه خیلی خوبی بود و مرحله به مرحله جلو رفتیم و روی آن کار کردیم و تجربه جدیدی برای خود من بود که به این فرم از روایتی برسیم؛ روایت غیر خطی که اجازه دادند من این کار را انجام دهم.

سحر قریشی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه قرار بوده از ابتدا در نقش مارال بازی کند، بیان کرد: فیلمنامه را وقتی برای من فرستادند، قرار بود نقش مارال را بازی کنم. این متن اولین فیلمنامه‌ای بود که در هنگام خواندن آن من گریه می‌کردم و با نقش «نگین» خیلی ارتباط گرفتم و حتی در ذهنم او را بیشتر دوست داشتم و جذابیت بیشتری برایم داشت، دوست داشتم فضای بحران جوانان امروز که در نگین خیلی دیده می‌شد را بازی کنم و به سختی توانستم آن را بگیرم.

کریم امینی بازیگر این فیلم هم که پیش از این دستیار کارگردان فیلم های فرحبخش بوده،متذکر شد:کار در کنار رضا عطاران و اینکه او پذیرفت کنار او کار کنم جای تشکر دارد.
شاهین امین نیز با اشاره به اینکه زمانی دبیر جشنواره هم از احتمال تغییر برج جشنواره گفته اظهار امیدواری کرد که ازسال آینده نمایش فیلم ها دریکی از سالن های سینمایی دنبال شود.

 غفاری: با پیش فرض کارگردان فیلم را می بینم

علیرضا غفاری، منتقد حاضر در جلسه نیز در ابتدا درباره جشنواره عنوان کرد: همه تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند که جشنواره‌ای که ویترین سینمای ایران است، درست برگزار شود، اما گاهای اتفاق‌هایی می افتد که در شان سینماگرها و اهالی رسانه نیست. پیشنهادی هست که صفی را برای کسانی که می‌ خواهند وارد سالن شوند در نظر گرفته و صندلی ها شماره داشته باشد.

وی ادامه داد:من آقای فرحبخش را جز راستگوترین ها می‌دانم که حرف خودش را می زند. سینما سرگرمی است و با این پیش فرض آبنبات چوبی را می‌بینیم. اینکه چه اتفاقی می‌افتد که ترجیع بند می‌شود سرگرمی است، همه اهالی سینما به آن توجه دارند که مخاطب را درگیر کنند و پیام خودشان را منتقل کنند، اما سیم تلگراف نیستند که پیام مستقیم را منتقل کنند.
درباره فیلم آبنبات چوبی
۱۸ بهمن ۱۳۹۴