پروژۀ طراحی و ساخت موزه کامپیوتر ایران از سال ۱۴۰۰ شروع شد و طی اجرای این پروژه تلاش کردیم با تشکیل تیمی متخصص و علاقهمند از حوزههای مختلف و با اجرای ایدههای متنوع، به بهترین و کارآمدترین روشهای طراحی و ساخت موزههای تعاملی و تجربهمحور دست پیدا کنیم.
مسیری که به واسطۀ حضور چنین تیمی در بطن طراحی و ساخت موزۀ کامپیوتر ایران طی کردیم، برآیندی بود از انجام پژوهشها، تدوین محتواها، طراحی مفاهیم و ساخت ابزارهایی که به واسطۀ تمام آنها توانستیم مجموعهای از فضاها، ابزارها و تجربههایی تعاملی را در قالب موزهای خاص و منحصر به فرد در اختیار بازدیدکنندگان و علاقهمندان قرار دهیم تا با مفاهیم عمیق و بنیادین دنیای کامپیوتر به شکلی ساده، جذاب و به یادماندنی آشنا شوند. ولی فراتر از همۀ اینها، در نهایت هدف نهایی ما رسیدن به کلیتی یکپارچه متشکل از سه مولفۀ موزه، تجربه و انسان بود، به نحوی که موزه بتواند یک تجربۀ بازدید جذاب و آموزنده در اختیار مخاطبانش بگذارد؛ و برای نزدیک شدن به این هدف، انسان در محور طراحی ما قرار گرفت که طبق آن همۀ مولفههای موزه باید با مخاطب میانگین ایرانی تناسب و همخوانی داشته باشد.
در موزه کامپیوتر ایران مسیری را تجربه میکنید که بشر از شمردن با انگشتان دست، خود را به هوش مصنوعی رساند!