موسیقی در سینما
ده هفته، ده فیلم
دبیر دوره: دکتر مهران پورمندان
نگاه تخصصی به گونه های مختلف سینمایی در یک روند تاریخی، اجتماعی (از جنبه های مختلف آموزشی – پژوهشی و یا حتی سرگرمی) همیشه می تواند جذاب باشد. با این نگاه، در تاریخ سینما، نوع موزیکال - به عنوان یک گونه - برای مخاطبان حرفه ای و عام سینما شاید از جذابیت و مجبوبیت بیشتری نیز برخوردار باشد.
هنگامی که از فیلم موزیکال سخن به میان می آید، بلافاصله فیلم های موزیکال دهه های ۳۰ و ۴۰ هالیوود در ذهن متصور میشود. آنجا که هنرپیشگان کلام خود را با رقص و آواز در می آمیختند و سرتاسر فیلم با لبخند و شادی طی می شد و به پایان می رسید. اما واقعیت این است که از همان دههها، درمیان فیلمهایی که موضوع خود را با محوریت موسیقی انتخاب میکردند کم نبودند فیلم هایی که داستان خود را نیز با موسیقی بیان می کردند و به نوعی موزیکال بودند. در واقع می توان گفت که موسیقی در این فیلم ها روایت را به پیش می برد.
موسسه آپ آرت مان در صدد است تا با نمایش ۱۰ فیلم منتخب زیر، نوعی دیگر از سینمای موزیکال را به نمایش بگذارد. سینمایی که موسیقی آنچنان در تاروپود روایت فیلم عجین شده است که با آن یکی می شود اگرچه به موسیقی متکی نیست.
- Inside llewyn davis 2013 - برادران کوهن
- This must be placed 2011 - پایولو سورنتینو
- Music room 1958 - ساتیاجیت رای
- Gigi 1958 - وینسنت مینلی
- Visitors 2013 - گادفری رجیو
- Control 2007 - آنتونی کوربین
- Red shoes 1948 - امریک پرسبرگر و مایکل پاول
- Dead for 5 voices 1995 - ورنر هرتزوگ
- 1999 Buena Vista Social - ویم وندرس
- Florence Foster Jenkins 2016 - استیون فریرز
کارشناسان مهمان این دوره عبارتند از:
خسرو دهقان
رامتین شهبازی
رامین صدیقی
روبرت صافاریان
فرزاد موتمن
برنامه سوم
فیلم The Music Room - ساخته ساتیاجیت رای
زمان: یکشنبه ۲۶ دی ماه - ساعت ۱۸
با حضور: روبرت صافاریان
موسیقی در هند تنها یک هنر نیست. آیینی روزمره است که انسانها با آن گفت و گو می کنند و همچون یک نیاز طبیعی در لحظات مختلف از آن بهره می گیرند. از این روست که در سینمای هند موسیقی نقشی بس مهم ایفا می کند. اما موسیقی در سینمای هند تنها مختص به فیلم های بالیوودی با رنگ و لعاب رقص و آواز نیست. گونه ای دیگر از موسیقی نیز وجود دارد که برای مردم هند مقدس است و این آن نوع از موسیقی است که در "اتاق موسیقی" ساتیا جیت رای جاری است.
ساتیا جیت رای کارگردان نامدار هندی که آهنگساز بیشتر فیلم های خود بوده و مستندهایی نیز در زمینۀ موسیقی هند ساخته است از کودکی نگاه ویژه ای به موسیقی داشته است. از این رو موسیقی در فیلم های او اهمیت خاصی پیدا می کند.
"اتاق موسیقی" روایت به پایان رسیدن دورانی از اشرافیت هندی و به روی کار آمدن دورانی دیگر از صاحبان سرمایه است. موسیقی در این میان نشانی است از دورانی پایدار به طول تاریخ هند، نشانی اسطوره ای و نمادین از قدرت که با ظرافتی خاص توسط ساتیا جیت رای به تصویر کشیده شده است.