در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال نمایشگاه ظرف از جنس مظروف
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 10:26:33
۲۴ آبان تا ۱۳ آذر ۱۳۹۸
۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰

 روزهای تعطیل گالری: پنج‌شنبه‌ها 

افتتاحیه: جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶ الی ۲۱

برای آن‌که پیراهن فهم و بازنمایی بر تن اندیشه‌ای کنیم باید ابتدا از پس ادعای توصیفش برآییم. ‪انتزاعِ اندیشه به حروف ختم می‌شود هرچند حروف به ژرفای اندیشه دست نمی‌یابد. ظرف و مظروف همچون حروف و اندیشه از یک صورت‌بندی مرئی‌ و‌ نامرئی یا ظاهری و باطنی صحبت می‌کند که در آن یکی دیگری را در بر می‌گیرد و قالبی برای آن می‌شود.‬ مهسا الف از جنس همین صورت‌بندی الکنِ پیدا و پنهان، پیکره‌ی مجموعه‌ی جدیدش را شکل داده است.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
در چیدمان‌های الف عموما رفتارِ مواد سخن‌وری می‌کنند: همچون «کتابخانه‌ی الف» [۱۳۹۵] که نمک در ازای ماندگار کردن سخن، خوانش سخن را ربوده بود یا «بایگانی الف» [۱۳۹۷] که اسناد و متونش با گوگرد سوزانده شده بودند. 
مهسا الف به موازات رویکرد گذشته‌اش در روایتگری و تکریم ماده، به برپایی چند چیدمان با پیش کشیدن رابطه¬ی تاریخی و فلسفی ظرف و مظروف پرداخته است. در یکی هفتصد بشقاب ساخته‌شده از جنس نان را به‌شکل عریان آراسته و در چیدمان دیگر سی و پنج هزار هسته‌ی ساییده‌شده‌ی خرما را انباشته است؛ و دست‌آخر برای اثبات حقانیت سخن مقداری گوگرد (سوگند) بر میزی که «برکت» از آن ربوده شده، قرار گرفته است. 
خرما و گندم به‌شکلی پنهان در این چیدمان‌های فرایندمحور یک روایت منطقه‌ای و سنتی برخاسته از آن را بازگو می‌کنند. بشقاب‌ها در این آرایش‌ گرچه‌ از گندم ساخته شده‌اند اما خالی‌ از طعام‌اند. درون ‌و بیرون و پیدا و پنهان همزمان در این ظرف‌های از جنس مظروف، به قیمت از میان رفتن «برکت» ظاهر شده است.
داستان هسته‌های ساییده‌شده‌ی خرما نیز تمنای میان ظرف و مظروف را نقش بر آب می‌کند. این ها را تعدادی زندانی محکوم به حبس، حبس ابد و اعدام بنا بر عادت و رسمِ ساخت‌و‌سازهای کوچک زندان، برای رشته‌هایی صیقل داده‌اند که دست بر قضا بند اتصالشان از هم گسسته و روی‌هم تلنبار شده‌اند. اراده‌ی آزاد هر زندانی در تولید هر دانه‌ی ساییده‌شده، بسیار کوچک‌تر و ناتوان‌تر از رویارویی با جبر بزرگ‌تر زندگی است. الف با دست بردن در قاعده‌ی ظرف و مظروف یک دایره‌ی تکرار از ظاهر و باطن می‌سازد که در آن نه مظروف قادر به حیات‌ گرفتن در ظرف شده و نه ظرف از پس انتقال معنی مظروفش برآمده است.

مکان

ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲
تلفن:  ۲۲۲۵۵۳۵۴-۲۲۲۷۷۸۰۲

نقشه بزرگتر و مسیریابی
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید