روزهای تعطیل گالری: شنبه ها
عکسهای مزدک عیاری حاصل قریب به ده سال عکاسی نامتناوب در فاصلهی زمانی سالهای 1378 تا 1392 است اما چه چیز این اثر را از آلبوم خانوادگی و عکسهای در تمامی این عکسها انگار واقعیتی سمج از لابلای زندگی منبع: سایت گالریاینفو
که تا بهحال فقط در نمایشگاهی با عنوان ایران: تاریخ ناویراسته در
موزهی هنرهای مدرن پاریس و موزهی ماکسی رم به صورت اسلاید بهنمایش
درآمده است. در این نمایشگاه اما، عکسها در دو فرمت متفاوت اسلاید و عکس
چاپ شده بهنمایش درآمدهاند و تفاوت تکنیکی میان این دو شیوهی نمایش، خود
افزودهای معنایی در کلیت اثر ایجاد کرده است: اضافه شدن حرکت در نمایش
اسلاید، عکسها را خواهناخواه در روایتی خطی از زمان جای میدهد، حال
آنکه تکعکسها بهسادگی به این نظم خطی راه نمیدهند و با سکون خود توالی
عادی لحظهها را مختل میکنند.
آماتور جدا میکند و به درون گالری میکشاند؟ ثبت مستند گونهی زندگی یک
طبقهی خاص؟ نگاهی که نام هنرمندی صاحب سبک را به دوش میکشد؟ پشتکار
هنرمند در اجرای کار؟ شاید همه و هیچکدام.
هر روزه عکاس را بهخود فراخوانده است. شاید دل سپردنی تام بههمین ماجرا
عکسهای او را به زمانی ورای عادت هرروزه نزدیک کرده است، زمانی که شاید
هر یک از ما گاه آن را حس کردهایم.