در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | انتقاد علی قمصری از پیشکسوت‌سالاری در ایران
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 10:22:35
کنسرت شیپور صلح | انتقاد علی قمصری از پیشکسوت‌سالاری در ایران | عکس

نشست خبری کنسرت ˝شیپور صلح˝ صبح سه‌شنبه در تالار رودکی با حضور محمد معتمدی، علی قمصری و بردیا کیارس برگزار شد.

محمد معتمدی خواننده این اجرای در ابتدا با اشاره به اینکه همچنان در حال تمرین این کار هستند، گفت: شیپور صلح یک پروژه موسیقایی است که هدف جهانی را دنبال می‌کند و سعی دارد صدای صلح‌خواهی مردم ایران را به گوش جهانیان برساند.


علی قمصری برگزارکننده کنسرت "شیپور صلح" درباره جزئیات محتوایی این اجرا گفت: ۴ قطعه از این کنسرت بصورت مستقیم با صلح در ارتباط است. کنسرتوهایی هم هستند، یکی برای کمانچه است که سولیست‌اش شروین مهاجر است، یکی برای نی که پاشا هنجانی نوازنده آن است، یکی برای سنتور که پویا سرایی است، یکی برای تار که خودم هستم و دیگری هم کنسرتو برای سازهای کوبه‌ای است که همایون نصیری سولیست است. کنار هم قرار گرفتن این همه ستاره موسیقی که هر کدام دیدگاه و دکترین خودشان را دارند، کار مشکلی بود چون هر کدام سلیقه خاص خودشان را دارند. من نگران مشکلات احتمالی بودم و خوشبختانه همه خیلی حرفه‌ای بودند و مشکلی پیش نیامد.
علی قمصری با اشاره به اینکه حدود ۵ سال ساختن قطعات این پروژه طول کشییده است، گفت: هر شش ماه می‌توانستم یکی از کار‌ها را ضبط کنم، چون تهیه‌کننده کار خودم بودم و پروژه هم بزرگ بود و موانع بسیاری وجود داشت. دو ماه پیش با آقای کیارس قرار گذاشتم تا این پروژه را به صورت کنسرت اجرا کنیم. ارکستر مجلسی خیلی دوستانه با ما همکاری کردند همینطور آقای معتمدی.
محمد معتمدی که قرار است خواننده این کنسرت باشد، گفت: این کنسرت از نظر من نماد موسیقی مستقل است. ما در طول زندگی هنریمان بار مادی و معنوی پروژه‌هایمان را به دوش می‌کشیم و سعی کردیم هنرمند مولف باشیم. بدون حمایت‌های دولتی و حتی غیر دولتی. این برای من باعث افتخار است که با عزیزانی همکاری می‌کنم که یک پروژه بزرگ در سطح بین المللی را روی صحنه می‌برند.
معتمدی در ادامه با انتقاد از اینکه به محتوای نام‌گذاری امسال توجه جدی نشده است، گفت: امسال قرار بود به فرهنگ توجه بیشتری شود ولی متاسفانه شرکت‌ها و اداراه‌های دولتی عنوان نام‌گذاری شده را تنها روی تابلو‌ها و بیلبورد‌ها نصب می‌کنند و کاری برای آن انجام نمی‌دهند.
معتمدی در ادامه با تحسین از اینکه ارکستر مجلسی در بخش خصوصی با هر مشکل و سختی بقای خود را حفظ کرده گفت: ما دو ارکستر داشتیم که دولت از آن‌ها حمایت می‌کرد و اجراهایی داشتند ولی ارکستر مجلسی خودش بار خودش را به دوش می‌کشد. من معتقدم علی قمصری و بردیا کیارس جزو سرمایه‌های ملی این کشور هستند و اگر سال ۱۳۹۳ به پایان برسد و ما از آن‌ها استفاده نکرده باشیم، در هنر ملی دچار خسارت شده‌ایم.
بردیا کیارس با اشاره به فضای دوستانه‌ای که در این کار وجود دارد گفت: بسیاری از هنرمندان این پروژه ۲۰ سال است که همدیگر را می‌شناسند. هرکدام در ژانر کاری خودمان کار کردیم و حالا این پروژه بهانه‌ای شد تا دوباره کنار یکدیگر قرار بگیریم. مسبب این اتفاق هم آقای قمصری بود.
کیارس یک اجرا را برای این اثر کم می‌داند. با اشاره به این موضوع گفت: امیدواریم با حمایت ارگان‌های مختلف دولیت یا خصوصی بتواینم این اجرا در خود تهران، دیگر شهرهای ایرن و حتی خارج از ایران تکرار کنیم.
علی قمصری در ادامه با انتقاد از وضعیت موسیقی ایران گفت: متأسفانه امروز صدای کرکننده موسیقی تجاری شنیده می‌شود. یک سری ژانرهای موسیقی در ایران درحال تغییر است و موسیقی سنتی هم همینطور. الان در موسیقی ایران، موسیقی سنتی تعریف درستی ندارد و هر چیز ممکن است به عنوان موسیقی سنتی عرضه شود.
قمصری همچنین با تحسین از کیفیت ارکستر مجلسی، توضیح داد: ما در یک سری از گروه‌های موسیقی کلاسیک غربی می‌بینیم که خشکی خاصی در نوازندگی وجود دارد. هر کسی می‌آید کار خودش را انجام می‌دهد و می‌رود، ولی در ارکستر مجلسی اینگونه نیست. همه با هم رفیق هستند و ارتباط عاطفی خوبی بین آن‌ها برقرار است. انعطاف این ارکستر در اجرای قطعات پیچیده برای من جالب است.
قمصری در ادامه با انتقاد از جدی نگرفتن استعدادی‌های جوان در موسیقی گفت: شاید چون بردیا کیارس جوان است، خیلی به توانایی‌هایش پرداخته نشده است. در صورتی که او یک هنرمند سطح بالا در عرصه بین‌المللی است. امیدوارم روزگاری برسد که شایسته‌سالاری جای پیشکسوت‌سالاری را بگیرد.
کیارس به سختی‌های کار در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در همه جای آهنگساز کار خودش را می‌کند و نوازندگان و سولیست هم کار خودش را ولی من در روزهای اول تمرین شاهد این بودم که علی قمصری درگیر کارهای اجرایی بود و در تمرین‌های اولیه وقت اجرای سلو خودش را نداشت.
علی قمصری درباره ادامه کار پروژه "شیپور صلح" گفت: این کنسرت آغاز مسیری است که برای شیپور صلح در نظر گرفته‌ایم و ما برای اینکه بتوانیم انسجام ارکستر را حفظ کنیم، تصمیم گرفتیم اجرایی را قبل از محرم و صفر داشته باشیم و بقیه اجرا‌ها را برای بعد از این دو ماه موکول کنیم و در این زمینه با یونسکو هم وارد مذاکراتی شدیم و قرار است که این کنسرت در دیگر کشور‌ها هم اجرا شود.
بردیا کیارس رهبر ارکستر "شیپور صلح" درباره اینکه چرا همکاری علیرضا قربانی ادامه پیدا نکرد گفت: در ابتدا بنا بود که کنسرت را در شهریور ماه برگزار کنیم، اما در ادامه تصمیم گرفتیم که این کنسرت را در مهر ماه به روی صحنه ببریم تغییر زمانبندی دلیل اصلی عدم حضور علی قربانی در این کنسرت بود.
محمد معتمدی به طرح این پرسش از جانب خبرنگاران واکنش نشان داد و گفت: این عادت بد از قدیم در فرهنگ ایران هست که در پی مناقشه و جهت‌گیری هستیم. ماجرای انتخاب خواننده برای این ارکستر پیچیده نیست. متأسفانه ما عادت داریم در همه زمینه‌ها وارد دعواهای عجیب و غریب شویم ما همه برای فرهنگ و هنر ایران تلاش می‌کنیم و هر کدام از ما که در پروژه‌ای قرار می‌گیریم مطمئنا جای یکدیگر را تنگ نخواهیم کرد.
قمصری هم در این باره گفت: من با آقای قربانی هیچ مشکلی ندارم و کنسرت‌های زیادی خارج از ایران برگزار کردیم ولی درباره این کار بر سر مسائل غیر موسیقایی به توافق نرسیدیم. ما با قربانی حتی یک جلسه هم تمرین نکردیم. گزینه اول من دراین اجرا محمد معتمدی بود و از آنجایی که ابتدا قرار بود کنسرت در شهریور ماه برگزار شود و وقت معتمدی خالی نبود تصمیم گرفتیم که از خواننده دیگری استفاده کنیم و با توجه به اینکه کنسرت به تعویق افتاد و وقت معتمدی آزاد شد تصمیم گرفتیم از او که انتخاب اولمان بود استفاده کنیم.
بردیا کیارس درباره فرم هنری این کنسرت گفت: این شکل از کار که سازهای غربی با سازهای ایرانی گفت‌وگو کنند سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد. آقای علیزاده، کامکار‌ها و... آمدند و برای سازهای ایرانی و غربی کار ارکسترال نوشتند. آن زمان نوآوری شد و حالا به دست نسل ما رسیده است. و حالا آقای قمصری در ادامه این راه این پروژه را به انجام رسانده است.
قمصری با اشاره به اینکه برخلاف عرف و عادت در ایران همیشه سعی کرده اثرش را به درستی معرفی کند گفت: این کار در میان کارهای من تجربه جدیدی است و البته مثل برخی از کار‌هایم بین سازهای ایرانی و غربی گفت‌وگو اتفاق می‌افتند. در کنسرت کارهایی به شکل کنسرتو اجرا می‌شود تا نقش سولیست را پر‌رنگ‌تر کنیم.

قمصری در پایان توضیح داد که یک ساز و آواز به شکل متفاوتی هم در این کنسرت وجود دارد: این ساز و آواز به این شکل نیست که فقط یک پد الکترونیکی آواز را همراهی کند و این ارکس‌تر است که پاسخ آواز را می‌دهد.

منبع: هنرآنلاین

درباره کنسرت شیپور صلح
۲۲ مهر ۱۳۹۳