در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | وقتی ثمر به نیمه می‌رسد
S3 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 17:59:44
جشنواره ثمر دوره ششم | وقتی ثمر به نیمه می‌رسد | عکس

چهار روز پرشور و پرحرارت سپری شد و ششمین جشنواره تئاتر مردمی دانشجویی «ثمر» با اجرای چهار نمایش و چهار روایت متفاوت روان و سیال، قصه‌هایش را در پردیس تئاتر شهرزاد، شهرزادگونه برای مخاطبان، هنرجویان تئاتر، دانشجویان، اساتید و هنرمندان سینما و تئاتر به‌روی صحنه برد. قصه‌هایی از جنس دردهای کهنه. دردهایی که پسر نخبه عاشق ریاضی و نجوم با آن پنجه‌درپنجه می‌شود و در پی حقیقت آن‌قدر پای همت می‌فشارد تا پرده سیاه فریب و دروغ عمق فاجعه رقم خورده‌اش را عیان می‌کند و تبدیل می‌شود به نمایش «برپدر هرچی آدم دروغ‌گو لعنت» و روز دوم و اجرای دوم قصه‌ای خاص و روایت مردی نخبه پر از دردها و شکنجه‌های هفت سالگی‌اش که نفس و حق حیات پدر و مادر را سلب‌کرده تا زندگی برادر عقب‌مانده‌اش از خطر رهانده شود و در سکوت، قلم فریادهای روزهای سختش را به نثر روان درآورد و برادرش آنان را در بی‌خبری نگارنده قصه‌ها به اجرا درآورده و اکنون تا اعدام قدمی فاصله دارد و تبدیل می‌شود به نمایش «کات».
و قصه بعدی که اشاره‌ای به قصه قبل داشت و انقلابات و حکومت را به چالش عقل جمعی کشاند. سپس از حقیقت پرده‌برداری کرد و به‌توالی زوال بی‌خردها اشاره داشت. کالیگولای آلبرکامو را که به نرمی و حتی با از قاب قصه خارج شدن با طنز عنوان کرد. عنوان کردنش آن‌قدر ساده بود که از خاطر تماشاگر می‌رفت که یک نظریه سنگین علم سیاست را به نظاره نشسته است. نظریه بازتولید استبداد را غبارروبی می‌کرد و تبدیل شد به نمایش «کاپی».
و قصه روز چهارم و نمایشی هم‌راستا با بهرام بیضایی نمایشی که اشاره به خودکشی‌های حرفه‌ها داشت. نمایشی که اشاره به پشت پرده‌های سینما داشت. نمایشی که قصه به حاشیه رانده شدن لیاقت و استعداد را بازنمایی می‌کرد و بازتاب بوی تنفر از دست‌هایی که قلب‌ها و حس‌ها را در هنر ذبح می‌کند و تبدیل شد به نمایش «وقتی همه خوابیم».
جشنواره امثال ویژگی‌هایی بارز و حاشیه‌هایی جذاب‌تر از متن داشت. بی‌شک به این دلیل است که جشنواره‌ای مردمی است که در آن عطر رفاقت از طعم رقابت فزون‌تر و پررنگ‌تر است. جشنواره ثمر معرف جوانان و استعدادهایی است که در آینده‌ای نزدیک گوهر هنر و فرهنگ این سرزمین خواهند شد. اگر از حالا با برنامه‌ریزی درست هدایت‌گر این انرژی و توان به سمت پیشرفت باشیم عاقبت پرباری برای هنر ایرانی تضمین کرده‌ایم. لذا باید به تقویت هنر و هنرمندان جوان پرداخت. هنوز از ثمر سه نمایش باقی است اما نرم‌نرمک صدای طبل اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر ثمر به گوش می‌رسد، این صدا نوید شکوه و اقتدار و عظمت سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ را می‌دهد.

درباره جشنواره ثمر دوره ششم
۲۶ شهریور ۱۳۹۶