در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «رختشوشاه» نمایشی که برای هر لحظه تماشاچی و انتظار او از صحنه تئاتر احترام می گذارد .
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:59:51
نمایش رختشورشاه | «رختشوشاه» نمایشی که برای هر لحظه تماشاچی و انتظار او از صحنه تئاتر احترام می گذارد . | عکس

دکتر محمود دهقان هراتی، کارگردان و بازیگر تئاتر و تئاتر عروسکی پس از دیدن نمایش رختشورشاه به کارگردانی علی یدالهی یادداشتی درباره این اجرا نوشت که متن کامل آن را در زیر می خوانید:

رختشوشاه نمایشی که برای هر لحظه تماشاچی و انتظار او از صحنه تئاتر احترام می گذارد .

هرچند خنداندن تماشاچی از روی صحنه با روش‌های گوناگون نمایشی مانند استندآپ کمدی  امکان پذیر است اما تئاتر کمدی و البته مبتنی بر اصول نمایش ایرانی و قواعد درست کمدی نیاز به متن منسجم،  مهارت کارگردان و تیم بازیگران همسو دارد.

رخشتورشاه از آن دسته نمایش‌هایی است که مخاطب را با فضای متفاوت مکانی ، اجتماعی و البته انسانی مواجه می کند . در نگاه اول رختشور خانه، شاهزاده، و تنوع کارکتر ها مخاطب را به سوی کشف روابط می کشاند، روابطی که هرچند در طول نمایش برای تماشاچی روشن می گردد اما به گونه ای با به کارگیری درست ارجاعات کلامی ذهن مخاطب را آزاد میگذارد که هرکس مبتنی با نوع ارتباط اجتماعی خود تصویری متفاوت از این نمایش در ذهن خود می سازد.  هرچند  بافت داستانی این نمایش مربوط به زمان قاجار است اما لایه های عمیق تر نمایش مانند سرگشتگی های گوناگون شخصیتها، دغدغه های انسانی، کنش های اجتماعی نمایش عمدتا قابل تعمیم به تجربه مخاطب دارد . لذا تماشاچی در حالی که به تاریخ سیر می کند اما آن را با زمان حال تفسیر می کند، همان چیزی که نمی گذارد لحظه ای از نمایش فاصله بگیرد .

اما مهم ترین رویکرد موفق این نمایش ، شیوه طراحی ، پرداخت و ارائه کمدی است . در این نمایش کمدی همه جدی هستند، لودگی نمی کنند اما با خلق موقعیت‌های کمیک ضمن متحیر کردن مخاطب خنده را بر لب او می نشاند، و تعدد طراحی های کمیک چه در قالب کمدی موقعیت و شخصیت متنوع هستند که مخاطب خود را بیشتر با رویدادهای نمایشی درگیر می کند تا بافت داستانی ، این نمایش از مخاطب تمنای خنده و شادی نمی کرد بلکه خیلی جدی و از قبل طراحی شده تجربه های متفاوت انسانی و اجتماعی را به شکل رویداد نمایشی ارائه می کرد ، در مقابل تماشاچی از روی قضاوت و مقایسه با تجربه ذهنی خود به اتفاقها می خندد ، خنده ای که کوتاه اما پرتکرار است . کوتاه است چون باید سریع به نمایش برگردد تا چیزی را از دست ندهد ، پرتکرار چون موقعیت‌های متفاوت کمدی طراحی شده .

از سویی دیگر تنوع شخصیت پردازی کاراکترها هر لحظه تازگی را به همراه داشت به ویژه ظرافت کارگردان در همسو کردن بازیگران جوان با شیوه بازی استاد انصافی ، به گونه ای که تصویر ذهنی قبلی تماشاچی از آقای انصافی و تجربه کمدی او مانع دیده شدن توان بازیگران دیگر نمی شود و شاید در مقام کارگردان این گونه  کنترل و هماهنگی اجرایی آسان نباشد .

بازیگران این نمایش  قابلیت‌های فیزیکی، بیانی و درک موسیقیایی موثر و کارآمد داشتند. آنها همچنین ارتباط های موثر صحنه ای  با هم داشتند که نشان از هماهنگی و تعامل صحنه ای روان و صمیمی آنها دارد.

اما شروع نمایش با پیش پرده خوانی بود ، هرچند نشان دهنده ارتباط عمیق کارگردان با نمایش ایرانی است ، اما به نظر می رسید این پیش پرده خوانی در مقایسه با جریان اصلی نمایش از پشتوانه ضعیف تری برخوردار بود و شاید در انتخاب موضوع پیش پرده خوان و یا حتی ظاهر فیزیکی او به نسبت نمایش دقت بیشتر می شد ،
همچنین برخی بازی در بازی ها و تفکیک آنها نیاز به طرح و ربط قوی تر دارد .

اما در پایان باید گفت رختشورشاه نمایشی که مخاطب تکلیفش با آن روشن است و حتی اگر می خندد می داند چرا می خندد . با آرزوی استمرار این اجرا و خدا قوت به این گروه نمایشی

محمود دهقان هراتی - آذر ماه ۱۴۰۰

نمایش رختشورشاه تا روز جمعه ۱۹ آذر ماه جاری در تالار محراب روی صحنه است و علاقه مندان می توانند برای رزرو و خرید بلیت از طریق سایت تیوال اقدام کنند.

درباره نمایش رختشورشاه
۱۵ آذر ۱۴۰۰