برنامههای جشنوارهی هفتهی تئاتر دانشگاه «هنر» (پانماشین) تشریح شد.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین فرخی مدیر گروه نمایش دانشگاه سینما تئاتر که 17 اردیبهشت ماه در یک نشست در دانشگاه «هنر» حضور داشت با اشاره به نشست برگزار شده در سخنانی گفت: در فضای کاذب ستارههای هنر و ورزش، طبیعی است که مطبوعات ما کمتر به فعالیتهای هنری دانشجویان توجه کند و اینکه دوستان رسانهای از چنین نشستی کمتر استقبال میکنند، تعجب ندارد.
او تصریح کرد: این جشنواره یک حرکت خودجوش دانشجویی است که واقعا تلاش بچهها جای تقدیر دارد. آنها نسلی هستند که دغدغههای اجتماعیشان را در قالب چنین جشنوارههای ارائه میدهند و به دنبال مسائل مالی در فعالیتهایشان نیستند، در کنار اینها فضای چنین جشنوارهای نوعی مفهوم آموزشی و کلاس درس را هم در خود دارد و خود دانشگاه هنر از این جهت یکی از فعالترین دانشگاههای هنری در سطح کشور است.
در ادامهی این نشست، محسن محمدی دبیر جشنواره هفتهی تئاتر دانشگاه هنر در سخنانی عنوان کرد: یکی از هدفهای ما که باعث شکلگیری این جشنواره شد، شکستن ساختارهای کلاسیک جشنواره بود، ما سعی کردیم در این جشنواره بخشهای مختلفی را طراحی کنیم و جزء به جزء به آنها اهمیت بدهیم.
او دربارهی نام این جشنواره عنوان کرد: ما نام این جشنواره را «پانماشین» گذاشتهایم که این اسم خودش یک کاراکتر است که از زمان افتتاحیه تا اختتامیه جشنواره حضور حقیقیای دارد و سناریویی را پیش میبرد. همچنین باید اشاره کرد که کلیهی برنامهها و فعالیتهایی که در این هفته برگزار میشود توسط یک گروه کارگردانی مدیریت میشود.
محمدی دربارهی ضرورت برگزاری جشنواره «پانماشین» گفت: یکی از علتهای برگزاری این جشنواره به آثاری برمیگردد که در جشنواره تئاتر دانشگاهی به دلایل مختلف و برخی سیاستگذاریها حذف شدند و اینکه آثاری که قابلیت اجرایی بالایی داشتند، بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند. البته در این دوره کارهای جشنواره تنها محدود به دانشگاه هنر نیست و از دانشگاههای دیگر هم مثل دانشگاه تهران و دانشگاه سوره کارهایی حضور خواهند داشت.
او تصریح کرد: همچنین از اهداف دیگر ما این است که کارهایی که در این جشنواره مطرح و برگزیده میشوند بتوانند به بدنهی اصلی و حرفهای تئاتر کشور متصل شوند.
دبیر جشنواره «پانماشین» ادامه داد: ما برای بخشهای مختلف دبیرهایی را در نظر گرفتهایم که شرکتکنندگان هر بخش با آنها به طور مجزا کار میکنند و یک سری ورکشاپها و کارگاههایی را هم بعد از این هفته برگزار خواهیم کرد.
وحید هجینینژاد عضو گروه اجرایی جشنواره «پانماشین» دربارهی شکلگیری این اسم برای جشنواره هفتهی تئاتر دانشگاه هنر مطرح کرد: زمانی که ما ایدههایمان را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره باید یک کاراکتری داشته باشد که در طول جشنواره یک داستان و سناریویی را به پیش ببرد و ما برای این کار به کاراکتری داشتیم که بتواند مخاطب را به دنبال خود جذب کند و در نهایت به اسم «پان» رسیدیم که ریشهی آن پانتومیم است که در واقع به دورهی انسان قبل از دوران کشاورزی که مفاهیم خود را از طریق حرکات منتقل میکرد، رسیدیم.
او ادامه داد: هویت «پانماشین» به شدت شوخ و انتقادگر از نوع اجراگری است و در مقابل این شخصیت یک آنتیویروس هم وجود دارد که با «پانماشین» مقابله میکند.
به گزارش ایسنا، جشنواره هفتهی دانشگاه هنر (پانماشین) در شش بخش «افتتاحیه» روز 22 اردیبهشت، «پرفورمنس آرت»، «تئاتر»، «دیالوگ و حجم دراماتیک»، «دراماتوروژی و اجرا» و «اختتامیه» در 29 اردیبهشتماه برگزار میشود.