بیست و ششمین نشست صحنهی کاغذی با حضور صحرا رمضانیان، حسن پارسایی ، حامد امانپورو بهزاد صدیقی عصر روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه جاری در فرهنگسرای فردوس برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی صحنهی کاغذی، در بیست وششمین نشست صحنهی کاغذی نمایشنامهی خرمگس، نوشتهی صحرا رمضانیان، معرفی، نمایشنامهخوانی و نقد و بررسی شد.
در این نشست ابتدا نمایشنامهی خرمگس نمایشنامهخوانی و معرفی شد و سپس بهزاد صدیقی در یارهی این اثر گفت : آنچه که تاکنون از نمایشنامههای منتشرشده یا اجراشدهی این نمایشنامهنویس بهچشممیخورد این است که نویسنده، مسائل و موضوعات اجتماعی روز و معاصر اینجایی و اکنونی را در آثار خود مورد توجه قرارمیدهد که میتواند در هر جغرافیای ایرانزمین اتفاق بیقتد. علاوه بر این آثار او نشانمیدهد که نویسنده در نمایشنامهنویسی دغدغهی زبان دارد و کوشش میکند در این حوزه بر اساس شخصیتهای اثرش قدمبردارد.
وی در ادامه افزود: رمضانیان در این نمایشنامه تلاش کرده بخشی از زندگی آدمهای پیرامونیاش را روایتکند و با استفادهی تمثیلی از خرمگس، شخصیت برخی از آنان را تعریفکند.همچنان که نام اثرش هم بر اساس این تمثیل بر پیشانی نمایشنامهاش نشستهاست.
این نمایشنامهنویس در بخش دیگری از سخنانش یادآورشد: رمضانیان با آثاری که نوشته و منتشرکرده و برخی را هم به اجرا رسانده، نشان میدهد که به طور جدی و حرفهای درعرصهی نمایشنامهنویسی فعالیت میکند. او به عنوان یک نویسنده موقعیتهایی را ترسیممیکند که عمومن در نمایشنامهنویسی مدرن تجربهمیشود.
در ادامهی این نشست حسن پارسایی با اشاره به این که رویکرد نویسنده در این اثر بر اساس موقعیتهای داستانی است و خانم رمضانیان از جز به کل، داستان نمایشنامهاش میرسد و آن را روایتمیکند وعلاوه بر آن، عنصر داستان در آن خود نمایی میکند و نویسنده از طریق دیالوگها به تعریف داستانش میپردازد. در واقع بیشتر روایتهای داستانی در این اثر بهچشم میخورد.
وی همچنین اضافه کرد : در نمایشنامهی خرمگس با وجود آنکه اغلاطی وجوددارد که به حوزهی زبان فارسی بازمیگردد اما برخی از دیالوگهای آن ، دیالوگهای خوب و جذابی هستند .
صحرا رمضانیان پس از پایان سخنان پارسایی گفت: البته انتظار من از این نقد آقای پارسایی این بود که شاهد شنیدن یک نقد ساختاری یا تحلیلی باشم. برخی از ایراداتی که ایشان یادآور شدند، به شخصیت آدمهای نمایشنامه برمیگردد و من بر اساس شخصیتپردازی آنها غلط سخنگفتن آنها را بهکاربردم؛ اشتباهنویسی هم براساس شخصیتپردازی در ادبیات نمایشی سابقهدارد.
وی گفت: در فرهنگ خراسان روح پلید آدمها را به خرمگس تشبیه میکنند و شخصیت خانم عزیز در این نمایشنامه همچون تمثیلی از این خرمگس است.
وظیفهی من به عنوان نویسنده این است که آدمها را درست ومطابق شخصیتهایشان نشانبدهم.
حامد امانپور در پایان این نشست هم گفت: متاسفانه در نقد نمایشنامه هیچوقت به ساختار اثر توجهنمیشود و در نقدها بیشتر به جزییات پرداختهمیشود.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: بعد از زبان آرکاییک بهرام بیضایی در برخی از نمایشنامه هایش و زبان پرطمطراق اکبر رادی دردههی چهل، با بهکارگیری زبان مردم کوچه وبازار توسط اسماعیل خلج ، ادبیات نمایشی ایران وارد فضای جدیدی در نمایشنامه شد و در واقع بعد از ایشان، زبان نمایشنامهنویسی فارسی، تجربهی جدیدی را آغازکرد.
در این نشست صحنهی کاغذی که حامد امانپور قرایی کارگردانی این نمایشنامهخوانی را برعهده داشت،صحرا رمضانیان، سحر رضوانی، مهبود مهرنوش، ، امیربهادر اورعی و حامد امانپور قرایی نقشخوانی کردند و حمید حاتمی نژاد آهنگساز آن بود.
گفتنی است بیست وششمین نشست صحنهی کاغذی با اهدای لوح سپاس به هر یک از مدعوین آن به پایان رسید.
بر اساس این گزارش، نمایشنامهی خرمگس از مجموعه نمایشنامهی خرمگس و یک نمایشنامهی دیگرنوشتهی صحرا رمضانیان در سال 1392 در 100 صفحهی قطع رقعی و به قیمت 4000 تومان با شمارگان 1100 نسخه توسط نشر افراز در دسترس علاقهمندان قرارگرفتهاست.
روابط عمومی صحنهی کاغذی