در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | تئاتر خصوصی بستر مناسبی برای فعالیت نسل جوان است.
S2 > com/org | (HTTPS) 78.157.41.91 : 06:42:16
تئاتر خصوصی بستر مناسبی برای فعالیت نسل جوان است. | عکس
مدیر تماشاخانه «همای سعادت»: تئاتر خصوصی بستر مناسبی برای فعالیت نسل جوان است.

سعید دولتی مدیر موسسه و تماشاخانه «همای سعادت» گفت: تصمیم داریم آثار نمایشی دیگر تماشاخانه‌ها را رصد کنیم تا بتوانیم  از گروه‌ها برای اجرای کارهای ارزشمندی در تماشاخانه دعوت کنیم.
به گزارش روابط عمومی؛ سعید دولتی مدیر تماشاخانه «همای سعادت» درباره ایده اولیه برای تاسیس این سالن نمایشی گفت: تئاتر خصوصی در کشور ما مفید است. مرکز هنرهای نمایشی با توجه به سیاست‌هایش در نظر دارد، تئاتر خصوصی شکل بگیرد و نمونه آن حمایت از تماشاخانه‌های در حال شکل‌گیری است و تلاش می‌کند آنها مستقل شوند و با تشکیل صنفی روی پای خود بایستند. در شرایط فعلی که تئاتر دولتی با مشکلات بودجه‌ای بسیاری روبه‌رو است و نمی‌تواند به خوبی آن را اداره کند، این مساله می‌تواند بازوی کمکی باشد. تئاتر خصوصی به این فضا کمک می‌کند و بستر مناسبی برای فعالیت تازه واردان به این عرصه باز می‌کند تا دیگر پشت درهای بسته سالن‌های دولتی نمانند.
«موسسه همای سعادت حدود ۱۲ سال است که در حیطه آموزش، تولید و اجرا فعالیت می‌کند. از آنجا که در منطقه غرب تهران هنرمندان زیادی زندگی می‌کنند و کمبود فضاهای هنری در این منطقه بیشتر احساس می‌شود به این نتیجه رسیدم که تماشاخانه‌ «همای سعادت» را راه‌اندازی کنم تا به عنوان مرکز حرفه‌ای تئاتر فعال باشد.»
وی با اشاره به این‌که افتتاح تماشاخانه «همای سعادت» به خاطر علاقه شخصی وی به تولید تئاتر در سطح حرفه‌ای و رفع کمبود فضاهای هنری در غرب تهران بوده است، عنوان کرد: «به واسطه فعالیت چندین ساله‌ای که موسسه داشت، ما نسبت به کسانی که می‌خواهند تازه مجوز افتتاح تماشاخانه را دریافت کنند یک قدم جلو بودیم چراکه در مجوز موسسه اجرای تئاتر نیز قید شده بود. بر اساس اساسنامه‌ای که به مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد تماشاخانه «همای سعادت» با برخورداری از اتاق فرمان، استیج مناسب، اتاق گریم و همچنین شرایط آگوستیک سالن به عنوان یکی از بی‌نقص‌ترین تماشاخانه‌ها مورد تأیید قرار گرفت.»
وی درباره میزان هزینه‌ای که برای تاسیس این تماشاخانه صرف کرده است گفت: «بازسازی کل مجموعه «همای سعادت» بالغ بر ۹۰ میلیون تومان بود که حدود ۵۰ درصد آن به آماده‌سازی تماشاخانه اختصاص داشت.»
دولتی با یادآوری این‌که در طول ۱۲ سال فعالیت موسسه «همای سعادت» ۹ دوره جشنواره فیلم کوتاه، تئاتر و موسیقی برگزار کرده است، تصریح کرد: «برگزاری جشنواره‌ها به صورت حرفه‌ای ادامه خواهد داشت با این تفاوت که برای برگزاری جشنواره تئاتر بجای این‌که همچون گذشته سالن اجاره کنیم از تماشاخانه موسسه بهره خواهیم برد.»
وی در اشاره به برنامه‌های تماشاخانه «همای سعادت» تاکید کرد: «از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دنبال خواهیم کرد برپایی جشنواره‌ها به صورت حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی است. همچنین کانون فیلم موسسه هر دوهفته یکبار در روز پنجشنبه جلسات تحلیل و نمایش فیلم‌های تاریخ سینما را با مدیریت مسعود آب‌پرور برگزار خواهد کرد. ضمن این‌که شنبه هر هفته میزبان جلسات نمایشنامه‌خوانی نیز خواهیم بود.»
وی افزود: «تصمیم داریم آثار نمایشی دیگر تماشاخانه‌ها را رصد کنیم تا بتوانیم از گروه‌ها برای اجرای کارهای ارزشمندی در تماشاخانه دعوت کنیم.»
دولتی همچنین در خصوص جلسه‌ای که با مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی داشته است گفت: «قرار است یک یا دو اثر تماشاخانه‌ها در بخش تماشاخانه‌ جشنواره تئاتر فجر گنجانده شود که قطعاً تماشاخانه «همای سعادت» هم چنین عملکردی خواهد داشت. »
وی درباره دو اجرایی شدن آثار نمایشی و یا اجرای نمایش‌های متعدد بیشتر در تماشاخانه گفت: «نمایش «یک اتفاق ساده» کاری از سجاد دیرمینا که از ۸ دی ماه در تماشاخانه روی صحنه رفته است این ظرفیت را دارد که در هفته دوم، دو اجرایی شود و در دو نوبت روی صحنه رود. ضمن این‌که با توجه به در نوبت اجرا بودن  سه گروه نمایشی احتمال دارد که  این تماشاخانه میزبان دو نمایش باشد.»
مدیر تماشاخانه «همای سعادت» درباره بهای بلیت آثار این تماشاخانه و چگونگی انتخاب نمایش‌ها تشریح کرد: «در کنار سیروس اسنقی، مسعود آب‌پرور، مهران احمدی، حمیدرضا بلورچی به عنوان شورای انتخاب آثار، نمایش‌ها را بررسی خواهیم کرد تا آثار با کیفیت روی صحنه روند. همچنین به طور میانگین نرخ بلیت‌های آثار این سالن از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد بود.»

۲۱ دی ۱۳۹۴